4 kk pennun sisäsiisteydestä

Neuvoton

Kun näkee, että pentu etsii sisällä paikkaa, se viedään heti ulos. Jos se ei tee siellä kahteen tuntiin mitään, ja tullaan sisälle ja tekee sinne niin viedäänkö pentu tämänkin jälkeen ulos? Kuinka pitkäksi aikaa?

19

6926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

      Omakohtaista kokemusta ei tuollaisesta minulla ole mutta kuvittelisin että kyllä itse veisin, ehkä hieman äkäisenä kylläkin:) Mutta hirveät kehut silti jos/kun pentu loppujenlopuksi ulos tekee.

    • Yksi emäntä

      Pentu ei ole vielä oikein ymmärtänyt kupletin juonta, kyllä asia sille selkiää, pysy vaan rauhallisena ja palkitse ja kehu aina kun homma hoituu ulkona niin kuin sen pitää. Muista viedä pentu ulos heti ruokinnan jälkeen...

    • Neuvoton

      Joo kyllä näin teen. Mutta vienkö siis myös jos ollaan siellä oltu se pari tuntia jos tämän jälkeen sisälle tekee? Vai olenko ulkona tarvittaessa kauemminkin...?

      Kiitti nopeista vastauksista muuten :)

    • Hei sinä,

      äläkä stressaa turhaan pissailusta ja joskus kakoistakin. Kyllä pentu tietää, jos on kamala stressitaso huushollissa. Omat koirani oppivat niin, että toinen oli puolivuotiaana sisäsiisti ja toinen sitten vasta vuoden vanhana ja joskus sattui silti vahinko ja se oli kyllä ihan meikäläisen syytä. En koskaan ole torunut koiria sisälle tekemisestä, mutta sitä vastoin kehunut hyvin, hyvin paljon kun tehty ulos. Enää tietty näille ei ole tarvetta,. Tosin tälle nuoremmalle olen ulkona joskus sanonut, että kakka, kakka mars tuosta metsän puolelle ja se on mennyt ja saanut suuret kiitos pulinat päälle. Ei nää siisteysjutut mitään rakettitiedettä ole, vaan ihan juttuja, jotka sitten hoituvat itsestään. Helpommalla pääsee, kun matot on poissa jonkun aikaa ja heitetään lattialle esim. jos tulee vieraita. Pääsee helpommalla, eikä tarvi viedä pesulaan tai pestä kylppärissä. Ainakaan minulle ei kovin helppoa maton pesu ole muuta kuin kesällä, kun pääsee matonpesupaikalle. Mulla olikin ihan pesuämpärissä valmiina lattianpesuvedet ja rätit. Sitä mukaa, kun pissaa oli lattialla, talpap. ja pyyhintä. AINA!!! Pentu varmasti pissaa muuten samaan paikkaan. Ei koira luonnollisesti halua pesäänsä liata, vaan kaipaa ennemminkin puhdasta kotia. Ainakin meikäläisen rekut. Nauti siis uudesta tulokkaasta ja korjaa pois turhat pissat ilman mitään mainintoja, siis aivan kuin ei olisi tapahtunut mitään. Pentua ei koskaan mielestäni tule rangaista sisälle pissaamisesta,. Ja turha ulkonakaan on tuntitolkulla seistä odottamassa. Aina kannattaisi kumminkin jo tuon ikäisen kanssa liikkua vähän. Ei nämä nyt jo aikuiset koiranikaan ala pihalle pissaamaan jos siihen niiden kanssa menen, sillä olen opettanut ne niin, että omalta kotikadulta kävellään pois ennen kuin saa pissata. Siis ei naapureiden tonteille. Pissaa se vain on eikä mitään myrkkyä. Itsekkin käytän nuorempaa, kohta parivuotiasta vielä iltapissalla takapihallani illalla ja se tietää, että nyt on panta ja hihna, siis voin pissata kuusen viereen. Sitäkään en tee usein vaan silloin jos nukumme myöhempään. Molemmat koirani nukkuvat semmoset 9-12 tuntia ihan keposasti, eivätkä edes pyydä ulos ja ovat sisäsiistejä. Hyvällä hyvää saa.

    • Huvittava tapa

      Meillä on koira joka pentuna ensimmäisessä kodissaan kaiketi opetettu pissimään paperille sisälle. Siitä sitten viety ulos ja opetettu sinne, edelleen ensin paperille. Nykyäänkin kun näkee jossain nurmikolla sanomalehden, niin se on pakko käydä pissimässä sen päälle.

      Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa =).

      Nyt siis kahdeksan vanha jo.

      • Tuo pissipaperi ulos-menetelmä, ulkona törkeet kehut, yli 3kk vanhana parit torut sisäpissistä; 4kk vanhana sisäsiisti, kerran teki tuon jälkeen innoissaan pisut kylässä.

        Kyllä ensin pitää oppia tekemään jonkun verran ulos asioita, ennenkuin voi ryhtyä vähän torumaan sisällä tehdyistä, niin pennulle voi jotenkin opettaa näiden paikkojen eroja.

        Näin kylmällä ja kostealla kelillä pentu kannattaa vaikka pukea, että se tuntee olonsa mukavammaksi ulkona


    • Jaksaa jaksaa

      Itsellä 3kk ikäinen pentu,täysin sisäsiisti.

      • Ihmeiden aika

        Onneksi olkoon ihme koirasta, siis vahinkoja ei tule enää ollenkaan. Kumma juttu, kun alta nelikuiset pissaavat vielä aika usein eikä pidätyskykyä vielä ole. No, hyvä, että joillakin käy noin hieno homma, että saa valmiin pennun kotiinsa. Se ei varmaankaan tule edes tuhoamaan mitään tai muuten tekemään kolttosiaan. Oisko pehmolelu tai joku koriste.


      • Niin jaksaa

        Näitä tarinoita epäilen kyllä joka kerta. On kyllä poikkeuksellisen hyvää tuuria jos noin nopeasti saa 100% sisäsiistin, melkein kaikille kuiville pennuille sattuu vielä silloin tällöin silti vahinkoja. 3 koiraa omistaneena voin sanoa että omat ovat oppineet noin 6kk ikäisenä, nuorin joka on nyt 9kk vahinkoilee vieläkin silloin tällöin. Ja sekin silti on ns sisäsiisti koska tarkoituksella ei sisälle tee.


    • fargo

      Mulla on myöskin pentu joka on ollut 99 prosenttisesti sisäsiisti 12 viikkoisesta. Muutama vahinko tosin sattunut kun en ole itse ollut viemässä pentua heti tarvittassa ulos.
      Minulla on ollut mahdollista pitää koiraa mukana työpäivän ajan ja asun omakotitalossa niin ehkä siksi sisäsiistiksi oppiminen on ollut helppoa.

      Pääsääntösesti pennun on päästävä ulos viimeksi illalla ennen nukkumaan menoa,heti aamulla herättyään,ruuan jälkeen,riehuttuaan leikeissään jonkin aikaa ja vielä näittenkin välissä.
      Säännöllinen ruoka-aika saa vatsan toimimaan säännöllisesti ja kakka tulee melkein aina "samalla kellonlyönnillä"

      Pentuni on nyt reilut 5 kk enkä edes muista milloin on viimeksi sisälle tehnyt.

      • 3 koiraaa

        kyllä se ainakin 6kk menee ennen kuin voi sanoa sisäsiistiksi. [onkohan tässäkin asiassa kilpailu]


    • Jaksaa jaksaa

      Juuri noin fargo:) itse olin viikon "hoitovapaalla" pennun kanssa,ja aloitin tuon rytmityksen heti.asun myös omakotitalossa,siksi vielä helppoakin.Kaikki koirani ovat olleet sisäsiistejä 3-3,5kk ikäisinä.Ei se rakettitiedettä ole,tarvitaan vain viitseliäisyyttä ja rytmitystä:)

      • Niin jaksaa

        Myös minun kaikkien koirien kanssa on ollut puoliso tai minä itse kotona ekat kuukaudet, helpottanut sisäsiisteysopetusta. Ja nyt tämän nuorimman kanssa on asuttu omakotitalossa ja kaikki tehty oikein, ulkona käyty todella usein, kehuttu jne. Myös jouduttu rajoittamaan juomista koska ulkona söi lunta, nyt ei enää. Kaikki eivät vaan opi yhtä nopeasti, jotkut eivät opi ikinä esim. chihuilla on näitä ongelmia. Omanikin on pienehkö rotu, näillä juuri ongelmia esiintyy.

        Itse olit viikon vapaalla.. Mieheni oli lomautettuna 3kk jona aikana koira kyllä "oppi" asian, pidätyskyky olikin sitten toinen juttu.

        En mene omaani väittämään kyllä vielä varmasti sisäsiistiksi koska työpäivien aikana sattuu välillä vahinkoja, ehkä noin kerran kuukaudessa. Jonkun ohjeen kuulin joskus että pentua voidaan sanoa sisäsiistiksi jos on ollut 2kk kokonaan ilman vahinkoja. Juurihan omasi on edes elänyt sen verran:)
        Ja toinen yleinen "ohje": pennun pidätyskyky menee suunnilleen iän mukaan kuukausina eli 3kk ikäinen pystyy pidättämään 3h, 4kk ikäinen 4h, jne. Muuttuu jossakin vaiheessa niin että pidätyskyky on ikä 1, eli 5kuinen 6h. Jotakin tällaista luin, en nyt jaksa etsiä linkkiä.
        Kaverillanikin on sakun pentu 4kk, edelleen tekee sisälle. Ja toisella irlanninsusikoira, oppi noin 6kk ikäisenä.

        Suosittelen olemaan jakamatta yleispäteviä neuvoja jotka ei läheskään kaikilla pidä paikkaansa. Sinulla todella on poikkeuksellisen hyvä tuuri ollut, siltikin luulen että pentu vielä tekee vahingossa joskus, jos todella on vain 3kk ikäinen. Eihän se ole ollutkaan sinulla kun vasta kuukauden, ihan vauva vielä.


      • karvaton koir
        Niin jaksaa kirjoitti:

        Myös minun kaikkien koirien kanssa on ollut puoliso tai minä itse kotona ekat kuukaudet, helpottanut sisäsiisteysopetusta. Ja nyt tämän nuorimman kanssa on asuttu omakotitalossa ja kaikki tehty oikein, ulkona käyty todella usein, kehuttu jne. Myös jouduttu rajoittamaan juomista koska ulkona söi lunta, nyt ei enää. Kaikki eivät vaan opi yhtä nopeasti, jotkut eivät opi ikinä esim. chihuilla on näitä ongelmia. Omanikin on pienehkö rotu, näillä juuri ongelmia esiintyy.

        Itse olit viikon vapaalla.. Mieheni oli lomautettuna 3kk jona aikana koira kyllä "oppi" asian, pidätyskyky olikin sitten toinen juttu.

        En mene omaani väittämään kyllä vielä varmasti sisäsiistiksi koska työpäivien aikana sattuu välillä vahinkoja, ehkä noin kerran kuukaudessa. Jonkun ohjeen kuulin joskus että pentua voidaan sanoa sisäsiistiksi jos on ollut 2kk kokonaan ilman vahinkoja. Juurihan omasi on edes elänyt sen verran:)
        Ja toinen yleinen "ohje": pennun pidätyskyky menee suunnilleen iän mukaan kuukausina eli 3kk ikäinen pystyy pidättämään 3h, 4kk ikäinen 4h, jne. Muuttuu jossakin vaiheessa niin että pidätyskyky on ikä 1, eli 5kuinen 6h. Jotakin tällaista luin, en nyt jaksa etsiä linkkiä.
        Kaverillanikin on sakun pentu 4kk, edelleen tekee sisälle. Ja toisella irlanninsusikoira, oppi noin 6kk ikäisenä.

        Suosittelen olemaan jakamatta yleispäteviä neuvoja jotka ei läheskään kaikilla pidä paikkaansa. Sinulla todella on poikkeuksellisen hyvä tuuri ollut, siltikin luulen että pentu vielä tekee vahingossa joskus, jos todella on vain 3kk ikäinen. Eihän se ole ollutkaan sinulla kun vasta kuukauden, ihan vauva vielä.

        joku kertoi että joillakin roduilla on niin pieni virtsarakko, että aikuisenakin joutuu viemään tosi tiheästi ulos.


    • koirallinen25w

      Koirasi on vielä kovin nuori, turhaan ei kannata alkaa kiihtymään. Vahinkoja sattuu vielä varmasti pitkään. Edellinen koirani oli 5kk ikäinen ollessaan sisäsiisti ja nykyinen on 10kk ja nyt vasta alkaa näyttämään merkkejä sisäsiisteydestä.
      Kärsivällisyyttä, varsinkin narttukoiran kohdalla. Moni narttukoiran omistaja on sanonut että voi mennä 1 vuotiaaksikin saakka ennenkuin koira on sisäsiisti.
      Tämä nykyinen koira on narttu, enkä yhtään epäile ihmisten kertomuksia narttujen sisäsiisteydestä. Aikaisemmin mulla on vaan ollu uroksia, niin siksi en osaa tarkemmin sanoa.

      Vie pentu aina ulos kun se on herännyt, syönyt tai leikkinyt.
      Sano pennulle ulkona vaikka "tee pissi" ja kun pentu tekee pissin kehu sitä "hyvä pissi, hienosti teit pissin". Kyllä se pentu saa juonenpäästä kiinni ennemmin tai myöhemin. (edellinen koirani oppi tekemään pissin käskystä, mainio taito jos olit nukkunut vaikka pommiin ja koira piti saada pissitettyä äkkiä).
      Lyödä ei pidä missään nimessä eikä alkaa huutamaan, sillä et saa kuin pelkäävän pennun joka menee piiloon tekemään asiansa ja se vasta sisäsiisteys kasvatusta hankaloittaakin.
      Opit kyllä tuntemaan kun pentu hakee paikkaa ja samantien remmi kaulaan ja ulos. Vie pentu aina samaan paikkaan, mihin se on aikaisemminkin tehnyt pissin. Pentu haistaa aikaisemmat pissit varmasti maasta ja tekee samaan paikkaan uudelleen. Ehdollistuu samalla nurmikkoon, lumeen missä nyt sitten asiaa tekeekään. Hoksaa että ulos pitää tehdä asiat.
      Sitä ennen on hyvä opettaa koira vaikka pissimään sanomalehdelle, jos ei aina ennätä ulos saakka, hissittömissä kerrostaloissa tälläinen taito on kullanarvoinen.
      Kärsivällisyyttä vain, koira on vielä ihan vauva ja vasta opettelee koirana olemisen jaloa taitoa, ja onnea uudesta perheenjäsenestä!

    • No suosittele sinä

      nyt sitten. Omanikin on pienehö rotu,kleinityttö,kuten edellinenkin oli.Ja myös sakutyttö3v.,ja edelliset sakutyttö ja sakupoika .Minulla on ollut 5kertaa poikkeukksellisen hyvä tuuri elämäni aikana,ja toki siitä suuri kiitos täytyy antaa kasvattajille,jotka ovat viitsineet nähdä vaivaa totuttaessaan pentuja jo mahdollisuuksien mukaan ulkoiluun.Ja näin tiedän heidän tehneen,koska molemmilla roduilla on pysynyt kasvattajat samoina vuosien varrella.Osaltani asia on loppuun käsitelty.

    • Vauva koira

      Koiran sisäsiisteys tuli omalle koiralle pikkuhiljaa, vasta noin 7-8 kk kohdalla, koska töissä piti käydä koko ajan ja päivisin oli kotona. Ulkona kannattaa vierailla aluksi hyvin usein, mutta lyhyitä aikojakin kerrallaan. Ulkoilma on mitä ihaninta haistelu ja leikkimisaluetta, siinä pikku pissatarpeet unohtuu. Jos tuotos on sitten sisälle tullut, ei heti kannata ulos mennä takaisin. Mielummin vaikka imeyttää tuotos paperiin ja viedä se sinne ulos puskan juurelle.
      Pienen, 4 kk ikäisen rakko on aika pieni vielä, ja pissun tulo sellainen nopea toimi, ihan kuin pienen lapsenkin. Siisteyskasvatus vaatii paljon sanomalehteä ja kärsivällisyyttä.

    • EI LÄssytyskehuja

      8 viikkoisena tullut pentu oppii sisäsiisteyden perusasiat muutamassa viikossa jos asiaan panostetaan (ts. otetaan lomaa/ vapaata silloin kun se pentu tulee taloon). Ei kehumislässytystä vaan rytmitystä, jota tuolla edellä pari fiksua jo ehti suosittelemaankin. Kun asiassa on edes hieman edistytty kannattaa muistaa myös se totuus, että pentu ei tee tarpeita mielellään pesäänsä eikä häkkiinsä. Eli pentu häkkiin siksi toviksi, kun on itsellä jotakin erityisempää jolloin ei ehdi pentua ja sen tarpeita vahtaamaan.

    • pas-dh-ka

      Älä vastaa trolliin. Ei kukaan ole kahta tuntia pennun kanssa ulkona pissalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      62
      6668
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      77
      6248
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      3262
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1223
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1212
    6. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      14
      1063
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      214
      991
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      883
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      861
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      833
    Aihe