Metallinkeräys!

Nittaminax

Muistaakseni tän vuoden aikana tuli sellanen laki tai joku, että jos on yli 20 asuntoa samassa yhtiössä, niin pitää olla metallinkeräyslaatikot.
Eihän siinä mitään, mutta kuka hyötyy nyt sit tosta keräyksestä? Taloyhtiö maksaa et joku kuskaa ne pois ja kerääjä käärii hyvät voitot kun vie ne jonnekkin sulattamoon.
Asukkaat on itse ensin niistä maksanut tuotteena ja nyt maksaa viel "jätteenä" ja joku käärii rahat. Vai meneeks se näin?

40

610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lajittelija

maksammehan me kaikesta jätteestä mikä roskiksistamme pois kuljetetaan, oli se sitten mitä tahansa, lajiteltua tai lajittelematonta. Metallin pois viemisestä maksamme vähemmän kuin sekajätteen, eli lajittelusta saamme pienen hyödyn. Et kai oleta keräysfirmojen harrastavan mitään hyväntekeväisyysbisnestä?

Täällä metalliromua kerätään muutaman kerran vuodessa erään paikallisen yhdistyksen toimesta. Asukkaat vievät keräyslavoille, yhdistys toimittaa metallinkeräykseen ja saavat siitä jäävät rahat toimintaansa.

• No jäte on jätettä ja sen maksun minäkin hyväksyn. Taloyhtiöissä vaan noi keräyslaatikoton tarkoitettu pienmetalleille jotka kait tyhjennetään kerran tai pari kuussa, en ole ihan varma, kun siitä on tiedotettu aika huonosti. Sinne saa laittaa vain esm paistinpannuja kattiloita ja muita pieniä metallituotteita, myös alumiiniset kertakäyttövuoat ja nekin pestyinä. Joku kuitenkin noistakin hyötyy, mutta ei ainakaan me. Metalli kun on tänä päivänä arvossaan.

• -vesiM-

-onhan se hyvä et pysyy paremmin järjestyksessä romut, kun kaikki tietää mihin ne voi laittaa pihassa, ettei niitä ole joka paikassa lojumassa, ja artistihan maksaa....:)
      -vuoden alusta tuli myös hyvä muutos, kun osa-aikatyössä oleva, minäkin siis, saan soviteltua työttömyyspvärahaa Kelasta, näin kannustetaan olemaan töissä vielä yli 6-kymppisenäkin...hyvä juttu.

• Ai..ei meiän kerrostalon pihassa aikasemminkaan mitään rojuja ole lojunut pitkin pihoja.

Tuohon osa-aikatyöhön en ota mitään kantaa koska ite olen sairaseläkkeellä kunnes pääsen vanhuuseläkkeelle.

• hunksz

Periaatteessa homma menee niin, että joku ostaa ulkomaiset raaka-aineet.
      Tai muut tavarat ja myy ne.
      Pieni ihminen sitten päättää, kauanko niitä käyttää.
      Jossain sitten päätetään miten maassa mitäkin kierrätetään ja kuka sen maksaa.
      Yleensä se menee niin että kansa maksaa senkin.
      Käytetään sanomaa: Maailma pelastuu.

Kuusakoski käyttää elektroniikan pilkkomiseen vähä-varaisia.
      Siellä taitaa olla vammaisiakin.
      Noh, halpaa porukkaa kuitenkin.
      Mutta ei siitä saa Kuusakoskea syyttää.
      Kyllä se on taas valtion syytä.
      Meidän kansalaisten.

Olehan siis onnellinen vuokran-maksaja.
      Tai metsän-omistaja, tai kiinteistö-verollinen.

H.

• eikö niin

Sinähän köyhänä vammaisena voisit mennä sinne töihin

• ...

Jätteet, etenkin kierrätyskamat rahanarvoista tavaraa.

Lassila&Tikanoja, roskafirma on pörssiyhtiö. Kyllä homma menee osapuilleen, kuten aloituksessa kirjoitit. Kuluttaja ostaa sardiinitölkin kaupasta, kiikuttaa sen metallinkeräyslaatikkoon ja maksaa vastikkeessaa siitä. että joku käy hakemassa sen tölkin sulatettavaksi metalliharkoiksi, joista tehdään uusia tölkkejä myytäväksi.

Ite tympiinnyin aikanaan asiaa, kun tarvitsin rautaa yhteen projektiin. Ei suurta määrää, eikä uutta. Soittelin läpi kaikki romurautafirmat. Kukaan ei myynyt mitään, kaikki vain ostivat ja välittävät eteenpäin kierrätettäväksi. Ainoa keino saada käytettyä rautaaon ostaa yksityiseltä. Ei sattunut löytymään, koska romufirmat kiertelevätkin ja ostelevat mieluusti kaiken raudan pois ihmisiltä, jos eivät ilmaiseksi saa.

Romuautosta saa nykyisin muutaman kympin. ennen se myytiin romuttamolle ja siitä sai satasia. Mulla pöndellä yks romuauto haittona, kukaan ei suostu hakemaan sitä ilmaiseksi, pitäisi maksaa ite hakukulut, Ennen ne myytiin ensin varaosina, sen jälkeen loput paalattiin. Käytetyt autonosat nykyisin katteluksessa, ei tahdo löytyä mistään. Ja vanhoihin autoihin ei enää tehdä uusia osia, Ideana muka parantaa ekologisuutta ja vähentää päästöjä. Samalla pysritään nopeuttamaan kiertoa, että uusien autojen kauppa kävisi vilkkaammin. Niinno, mun mielestä vanha ja toimiva auto kaikista ekolokisin vaihtoehto kaikkinensa.

Yks mihin kandee kiinnittää huomiota. Energiajätteen keräilystä tingitään monissa paikoin. Kaupungeissa sitä kerätään, kertyy sen verran, että kannattaa kerätä. Pöndellä monissa paikoin lopetettu kerääminen, laitetaan sekajätteeseen. Jonka kerääminen taas on lakisääteisesti hoidettava jonkin firman kautta.

Ikivanha vitsihän oli Sopranos- telkkarisarjassa. Herra sopraano toimi jätealalla, joka oli peitefirma mafiatoiminnalleen.

En mitenkään ole kierrätystä vastaan ja luonnonvaroja jne tulee säästää. Mutta olen alkanut tulemaan tulokseen, jätefirmat sais maksaa mulle arvokkaista kierrätymateriaaleista. Suomess erinomainen pullopantti järjestelmä. Samaten vaikkapa kodinkoneissa hävitysmaksu on sulautettu tuotteen hintaan. Mutta nämä tavalliset yhdyskuntajäteet, ne ovat julkisesti pelkkää rahastamista, asian voisi hoitaa tyylikkäämminkin. Pitänee laittaa ensi yhtiökokouksen esityslistalle, että taloyhtiö kilpailuttaa seuraavalla kerralla jätefirmoja sen perusteella, paljonko maksavat meille, että saavat tyhjentää meidä roskikset >:/

=DW=

• Nyt kuule =DW= puhut asiaa ja mulle tuli mieleen et ite ruttaan esm noi alumiinilaatikot ja säästän aikani ja sit myyn ne jollekkin. Alumiinihan on nyt hinnoissaan ja sitä voi kierrättää loputtomiin.

Oikeesti mua kyrsii et tuntuu siltä ku meitä huijattais keräämään ja sit yhet käärii voitot.
        Voisinhan mä heittää ne sekajätteeseenkin ja kerätkööt sieltä jos haluavat.

Hyvä idis toi kilpailuttaminen toisin päin, saisikohan kannatusta jos asukkaille perustelis asian oikean laidan.

• ...
        Nittaminax kirjoitti:

Nyt kuule =DW= puhut asiaa ja mulle tuli mieleen et ite ruttaan esm noi alumiinilaatikot ja säästän aikani ja sit myyn ne jollekkin. Alumiinihan on nyt hinnoissaan ja sitä voi kierrättää loputtomiin.

Oikeesti mua kyrsii et tuntuu siltä ku meitä huijattais keräämään ja sit yhet käärii voitot.

Hyvä idis toi kilpailuttaminen toisin päin, saisikohan kannatusta jos asukkaille perustelis asian oikean laidan.

Kannatusta saisi, tarjouksia nolla.

Ainoa, mistä tiedän yksityisen saavan rahaakin on kupari. Parikin tuttua keräilee kuparia, johtoja tms. Kuorii ne ja kun tarpeeksi, myy kupariromuna. Sitä tosin tarvitaan aika paljon, että viitsivät hakea ja kuljettaminen tietenkin aina maksaa, että ei siinä pisneksiä tee rehellisin keinoin. Jos sähkäremontteja tai isoja koneita, keräilevät kuparit talteen, kun tarpeeksi myyvät. Sähkömiehillä hyvä sauma tuossa hommassa.

Kuparia varastetaan paljon nykyisin, hinta korkealla, lehtitietojen mukaan varastelevat talojen kattojakin.

Maaperän mineraalit ja metallivarannotkin ehtyvät. Mutta päinvastoin kuin joku öljy, metallit ovat kierrätettäviä. Joskus aikanaan(jos ihmisrotu säilyy) tulevaisuuden aarreaitat ovat vanhoja kaatopaikkoja, niihin haudattu ties mitä arvokasta materiaalia muutamien sukupolvien ajan.

=DW=

• L - L
        Nittaminax kirjoitti:

Nyt kuule =DW= puhut asiaa ja mulle tuli mieleen et ite ruttaan esm noi alumiinilaatikot ja säästän aikani ja sit myyn ne jollekkin. Alumiinihan on nyt hinnoissaan ja sitä voi kierrättää loputtomiin.

Al-eineslaatikoista puhut asiaa. Ota talteen ja ruttaa vaikkapa kuukauden tai puolen vuoden laatikot!
        Punnitse saaliisi ja kuskaa lähimpään keruupisteeseen!
        Jo punnitusvaiheessa voisit suunnitella keruun tuloksen tuottaman summan käytön.

Uusi sohvakalusto, eksoottinen kiertomatka, Karibian risteily, keittiöremonti vai joku muu?

Ohuet terästölkitkin kannattaisi rutata ennen keräilypönttöön heittämistä.
        Roskisfirma laskuttaa tilavuuden, ei painon mukaan. Ruttaamattomissa maksamme ilman kuskaamisesta.
        Sama koskee vielä suuremmassa määrin pahvilaatikoita. Siinä ei kuljetusauton jouset juuri kuormitu.

Sähköterästehtaassa työskennelleenä tiedän miten säälittävää peltiromun käyttö on.
        Suurin merkitys on siinä, että pudottamalla sulatusuunin pohjalle muutaman kuutiometrin revittyä peltiromua se suojelee muurausta päälle pudotettavan, kovan romun vaikutukselta. Sulaa siitä peltistöfnästä tulee pesuvadillinen.

• kierrättäjätär

Meillä metallijäte viedään ilmaiseksi, ainakaan minua ei haittaa jos joku tienaa pois heittämälläni romulla.

• dyyk

-juuri niin, hyvä kierrättäjätär...kaikesta jotkut ihmiset viitsivätkin rutista, höh.

• Mielestäni mikään kotitaloudesta tuleva metalli ei ole romua vaan rahan-arvoista tavaraa jotka jotkut käyttää häikäilemättömästi hyväkseen. Ei mulla ole varaa heitellä roskiin joka päivä viis centtisiä tai muitakaan rahoja. Vai heitteletkö sää kadulle rahojasi.

• dyyk kirjoitti:

-juuri niin, hyvä kierrättäjätär...kaikesta jotkut ihmiset viitsivätkin rutista, höh.

Niin rutisen koska en ole Grynderi...joka elää toisten varoilla.

• tiedoksesi

• ...
        dyyk kirjoitti:

Sivusta.

Vietkö tyhjät pullot ja tölkit mieluummin kauppaan ja saat niistä rahaa, vaiko mieluumminko maksaisit siitä, että joku suostuu ottamaan ne vastaan ja viemään samaan metallisulattomoon, minne kauppojen pantit joutuvat myydäkseen ne itse sinne ansaitakseen rahaa ?

Aivan sama asia.

=DW=

• tiedoksesi kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Grynderi

Niin, jäikö jotain epäselväksi. Espoossa sanotaan gryndereiksi kaikkia äkki rikastuneita jotka ovat saaneet omaisuutensa toisten selkänahasta ja vielä leveilevät niillä rakentamalla isoja ja kalliita lukaaleita. Halvalla ostaneet jonkun köyhän mummon maapalan ja sit paikalle rakennetaan kovanluokan asuntoja isoilla voitoilla.

• hunksz
        Nittaminax kirjoitti:

Niin, jäikö jotain epäselväksi. Espoossa sanotaan gryndereiksi kaikkia äkki rikastuneita jotka ovat saaneet omaisuutensa toisten selkänahasta ja vielä leveilevät niillä rakentamalla isoja ja kalliita lukaaleita. Halvalla ostaneet jonkun köyhän mummon maapalan ja sit paikalle rakennetaan kovanluokan asuntoja isoilla voitoilla.

"Nittaminax"

Rakentamiseen, kuten säilyttämiseenkin tarvitaan rahaa.
        Joten ihan heti en menisi moittimaan Gryndereitä.
        Koska jokainen voi olla oman elämänsä Grynderi.
        Ja, kuten tiedät, raha ei kasva puissa.
        Tuntuuko sinusta että olet myöhässä?

H.

• Anonyymi
        Nittaminax kirjoitti:

Grynderi on jotain muuta mitä mielestänne Espoossa joku muu kuin te varmaan teette. Gryndaaminen on sitä, että ostaa tai perii tontin, panttaa sitä tyhjänä tai joku kuppanen tölli siinä päällä niin kauan että maan hinta nousee yli paineensietokyvyn. Jos kuppanen tölli käy esimerkkinä kesämökille joka jossain ihme utopiassa kymmenkertaistuu niin joka köyhä urpo täältä muuttuu grynderiksi, päinvastainen olisikin juuri sitä tuttua jääräpäistä junttien ihme ämpyilyä tai kommaria. Tämä ihme utopia on vallallaan pääkaupunkiseudulla, tosin hintaerot kautta maan ei tule markkinoiden näkymättömästä kädestä.

• reppuriika

No se on ainakin sijoitus tuleviille sukupolville, lapsillenne ja heidän lastenlapsilleen. Luonnonvaroja pitää säästää ja planeettaa suojella. Emme tiedä, miten paljon Luoja on vielä antava aikaa ihmiskunnalle.

• Toki on hienoa että metallit otetaan talteen, mutta miten ja kenen kustannuksella.

• Metallin-kierrätys on huvittavaa Suomessa.
      Jos sitä verrataan kansain-välisesti.
      Teeveen kommentit ovat lievästi asiaa.
      Joten sanoisin että älkää jauhako pashaa.

H.

• vanha kaava

Tää ketju on taas näitä jankutusketjuja. Ei kai kukaan ole niin tampio että maksaa mieluummin enemmän jotta metalliromut viedään sekajätteenä lajittelematta?

• ...

Mutta kaikki ovat tampioina tekemässä kätelaitokselle ilmaista jätteenlajittelua kotonaan ja sen jälkeen tampiona maksavat siitä, että jäterirma myy arvokasta metallia firmoille, jotka sulattavat sen ja myyvät takaisin "uutena" kuluttajille.

Jos siihen sardiinitölkin hintaan kaupanhyllyssä lisättäisiin kaikki pakkauksen kierrättämisestä aiheutuvat kulut, harvemmalla olisi varaa syödä säilykkeitä.Nyt kierrätys on pilkottu monille maksajille ja välikäsille, ja välikädet tekevät isoa tiliä siinä hommassa.

=DW=

• Kr. Pennonen

Kerrostalon kevyen metalliromun kertymä ei metalliarvoltaan tuota käytännössä mitään.

Jos romu olisi lajiteltu laaduittain niin Al:n ja ruostumattoman riittävä kertymä tuottaisikin jotain mutta kevyet rojut sekaisin on pelkkää riesaa.

Jos joku hyötyy niin hyötyköön!

• ei puheen vertaa

Onko jollain ongelmia,ei mulla,tavallisella ihmisellä tulee vuoden mittaan niin vähän

• ...
        ei puheen vertaa kirjoitti:

Onko jollain ongelmia,ei mulla,tavallisella ihmisellä tulee vuoden mittaan niin vähän

Koko pisneksen perusidea nimenomaan on yksittäisen kotitalouden pieni jätteen määrä.

Mutta kokonaisuutena, määrä onkin sitten valtavaa pisnestä. Meitsi kyllä kerää ja kierrättää tunnollisesti, pitänut laitella valtavan mutkikas jätelejittelujärjestelmäkin asuntoihin. Laskin nopeesti, mulla tsadissa kotona lajittelu 7.lle eilaiselle jätteelle, lisäksi tietsikkaromu jne kuskataan omalla kustannuksella tonne jäteasemalle. Mökillä samantyyppinen systeemi, mutta se haja-asutusalueella, aina voi polttaa kaikenlaista.

Siis metallista. Sitä kertyy yllättävän paljon. Sardiinitölkit aika harvinaisia meillä, mutta kertyy sitä rautaakin paljon vuodessa, kaikenlaista ananassäilykettä jne. Ja etenkin alumiinia. Kaikenmaailman einekset pakataan alumiinivuokiin, ihan maksalaatikosta pitkoihin. Ja pitää muistaa lasi, jotenkin ihmeesti sitä vaan kaikenlaista kurkkupurkkia kertyy kaappiin, ja kannet tietenkin metallijätteeseen. Ja täälläpäin biojäte myös on arvokasta, sitä nyt tulee kaikilta, kuka syönee panaanin kuorineen?

Yksi ihminen, yksi huusholli tuottaa vain rajallisen määrän jätettä. Mutta yli viiden miljoonan ihmisen maassa kokonaismäärä on valtava. Ja jotkut tekee tiliä sillä. Käytännössähän artisti maksaa, elikkäs meitsi maksaa osanasa välistävetofirmojen voitoista osakkaille. Asian tosiaan vois hoitaa siirtämällä kierrätyksestä kertyvät kulut tuotteiden hintoihin. Tähän ei ole kiinnostusta, koska tällä hetkellä jokainen ihminen tekee kierrätyspisnekselle ilmaista työtä päivittäin kotonaan.

Sama ilmiö, kuin suoli24 luotseissa. Ne tekee innolla "töitä" ilmaiseksi, jotta äärettömän varakas, euroopan suurimpia mediakonserneja omistava perheyritys voi jakaa osinkoja sukulaisilleen jossain ihan muualla, kuin suomessa.

=DW=

• laulaja
        ... kirjoitti:

Koko pisneksen perusidea nimenomaan on yksittäisen kotitalouden pieni jätteen määrä.

Mutta kokonaisuutena, määrä onkin sitten valtavaa pisnestä. Meitsi kyllä kerää ja kierrättää tunnollisesti, pitänut laitella valtavan mutkikas jätelejittelujärjestelmäkin asuntoihin. Laskin nopeesti, mulla tsadissa kotona lajittelu 7.lle eilaiselle jätteelle, lisäksi tietsikkaromu jne kuskataan omalla kustannuksella tonne jäteasemalle. Mökillä samantyyppinen systeemi, mutta se haja-asutusalueella, aina voi polttaa kaikenlaista.

Siis metallista. Sitä kertyy yllättävän paljon. Sardiinitölkit aika harvinaisia meillä, mutta kertyy sitä rautaakin paljon vuodessa, kaikenlaista ananassäilykettä jne. Ja etenkin alumiinia. Kaikenmaailman einekset pakataan alumiinivuokiin, ihan maksalaatikosta pitkoihin. Ja pitää muistaa lasi, jotenkin ihmeesti sitä vaan kaikenlaista kurkkupurkkia kertyy kaappiin, ja kannet tietenkin metallijätteeseen. Ja täälläpäin biojäte myös on arvokasta, sitä nyt tulee kaikilta, kuka syönee panaanin kuorineen?

Yksi ihminen, yksi huusholli tuottaa vain rajallisen määrän jätettä. Mutta yli viiden miljoonan ihmisen maassa kokonaismäärä on valtava. Ja jotkut tekee tiliä sillä. Käytännössähän artisti maksaa, elikkäs meitsi maksaa osanasa välistävetofirmojen voitoista osakkaille. Asian tosiaan vois hoitaa siirtämällä kierrätyksestä kertyvät kulut tuotteiden hintoihin. Tähän ei ole kiinnostusta, koska tällä hetkellä jokainen ihminen tekee kierrätyspisnekselle ilmaista työtä päivittäin kotonaan.

Sama ilmiö, kuin suoli24 luotseissa. Ne tekee innolla "töitä" ilmaiseksi, jotta äärettömän varakas, euroopan suurimpia mediakonserneja omistava perheyritys voi jakaa osinkoja sukulaisilleen jossain ihan muualla, kuin suomessa.

=DW=

Äh, dw noita sun kaamean ontuvia vertauksiasi...älä iso mies valita...toistan mitä hra. kroisos pennonen jo huomautti ihan oikein; jos joku hyötyy, niin hyötyköön!...

• ...
        laulaja kirjoitti:

Äh, dw noita sun kaamean ontuvia vertauksiasi...älä iso mies valita...toistan mitä hra. kroisos pennonen jo huomautti ihan oikein; jos joku hyötyy, niin hyötyköön!...

Ontuvia?

No kerrotaan sitten ontuva vertaus. kadulla yksijalkainen romanikerjäläinen kerjäämässä, annatko rahaa? Entäpä jos mafia suoraan pakottaisi maksamaan kerjäläiselle, joka on välikätenä joittenkin suurille pisneksille? Ei yksi kerjäläinen paljon saa kerjätyksi päivässä. mutta kun määrä valtava, jo alkaa kerjääjien takana olevat tahot tienaamaan, sun massista :D

=DW=

• sininen uni
        ... kirjoitti:

Ontuvia?

No kerrotaan sitten ontuva vertaus. kadulla yksijalkainen romanikerjäläinen kerjäämässä, annatko rahaa? Entäpä jos mafia suoraan pakottaisi maksamaan kerjäläiselle, joka on välikätenä joittenkin suurille pisneksille? Ei yksi kerjäläinen paljon saa kerjätyksi päivässä. mutta kun määrä valtava, jo alkaa kerjääjien takana olevat tahot tienaamaan, sun massista :D

=DW=

...joopa joo.....hyvää yötä....koita sinäkin välillä...besserwisser...heh, ja haukotus....

• ihme jankkausta

Itse olen ainakin iloinen kun hakevat sovitusti jätteeni pois nurkistani, maksan siitä mielelläni, jätehuolto on aika pieni kustannus siihen vaivaan nähden jos itse joutuisi kaikki hävittämään tai johonkin kuljettamaan.
      Minkään yrityksen visiona ei ole toimia tappiolla, senhän toki luulisi tampioidenkin ymmärtävän.

• ketjun virutus

Tää on jankutuksen kierrätystä heeee hehe

• Niin taidat sitten ehkä kuulua tampioiden sukuun jos selvää rahaa annat muilla. Hoh hoijaa...

Niin tää oli vaan mun mielipide.

• Nittaminax kirjoitti:

Niin taidat sitten ehkä kuulua tampioiden sukuun jos selvää rahaa annat muilla. Hoh hoijaa...

Niin tää oli vaan mun mielipide.

Anteeksi, muille.....

• Anonyymi

Meillä taitaa olla lakeja jotka velvoittavat kuntia, kunnat useinkin ulkoistavat yrittäjille tätä romun hamppausta. Tietenkään lakeja ei tarvitse hyväksyä tai rakastaa. Luultavasti kunta on varma maksaja, ja yrittäjä kerää ihmisten kiltisti lajitteleman kilotavaran vaa'alle ja sulatukseen. Ei voi kuin voittaa. Siitä vaan yrittäjäksi jos risoo lonniminen ja köyhyys riittävästi.

• Anonyymi

Laitan semmosen huomion, että yhteiskunnan homma on tuottaa A) palveluja ja B) palveluja kustannustehokkaasti. Siinä järjestyksessä. Yhteiskuntaa ei voi äänestää yhtiökokouksessa pihalle eikä osakkeita ostaa tai myydä. Saati nostaa osinkoja. Moni kyllä yrittää.

• Anonyymi

Jätelaki muuttui jälleen. Uuteen jätelakiin siirryttiin kesällä 2021. Osa uudesta jätelainsäädännöstä tulee voimaan portaittain vuosina 2022–2024. Uusi jätelaki velvoittaa kaikki vähintään viiden huoneiston taloyhtiöt lajittelemaan jätteen seitsemään eri jätelajiin:

- Sekajäte
      - Biojäte
      - Paperi
      - Muovipakkaukset
      - Lasipakkaukset
      - Kartonkipakkaukset
      - Metallipakkaukset

Kyse on nykyään jo viiden huoneiston taloyhtiöt ja sitä suuremmat.

• Anonyymi

Ihan sama
        tavis jolle on neuvottava kierrätystä ei kierrätä

järkevä kierrättää ilman lakiakin

ohjeet ja lait on hulluille ja tekevät fiksun hulluksi

naurettavinta ON VIEDÄ BIOJÄTETTÄ AUTOLLA JONNEKIN
        mutta se sopii hullulle joka ei suostu kierrättämään kompostissa
        taloissa asuu niin paljon hulluja että niitä on palveltava autokuljetuksilla
        siksi ei voi vaatia kompostia

• Anonyymi

Hyötykäyttöön tuleva jäke ei maksa taloyhtiöille mitään, eli sen kuljettaminen pois on taloyhtiölle ilmaista .

• WelcomeToMyWorld

Tämän ok-talon metallit joutuu viemään muualle, lasit samaten,
      pihasta kerätään seka ja bio. Näin se menee täällä, mutt lajitellaan tarkasti.
      Kyll jätteistään tulee pitää huolta =D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      3009
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1122
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1015
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      31
      974
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Oletko älykkäämpi kuin kaivattusi

Pitääkö kaivattusi sinua älykkäämpänä teistä? Mitä luulet?
      Ikävä
      71
      770
    Aihe