Ilmoittautuminen työnhakijaksi ja matka

nuu nuu

Kertokaapa te tietävät miten käy, jos kuukauden alusta ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi työvoimahallinnolle ja heti samana päivänä minulla olisi lähtö viikon etelän lomalle (jonka olen saanut lahjaksi) . Yrittääkö työkkäri ottaa minuun yhteyttä heti ekan viikon sisällä? Ja onko minun pakko olla tavoitettavissa?

21

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En puhuis mitään

No älä nyt ainakaan mene mainostamaan niille tuota matkaa, ihan takuuvarmasti ne järkkää sulle karenssiansan! Älä hiisku sanaakaan, ilmottaudut normaalisti ja that's it...

• hasdgdsfhsssss

No ei todellakaan ole pakko olla tavoitettavissa....

• nuu nuu

Vielä alkuperäinen tarkentaa:
      Olen kuullut että kun ekan kerran ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi niin nyt on uusi käytäntö että hakijaan otetaan yhteys parin viikon sisällä työkkäristä, tarkoitus kai sopia jatkotoimista ym.

Elikkä sitä pohdin että ovatko niin nopeita että viikossa hätyyttävät minua? En toivo että jos soittavat mulle ja olen ulkomailla ja puhelin kiinni niin sitten kuulevat ulkomaan kielellä että numeroon ei saada yhteyttä...
      Parasta siis pitää puhelin auki ja kenties äänettömällä..
      Matkan ajankohta on lyöty lukkoon jo syksyllä.

• iohh

Sun ekalla käyntikerralla jo sovitaan uusi tapaamisaika, joka on 1-2 viikon sisällä, ei ne sulle siis ala soittelee perään ekan käynnin jälkeen sopiakseen aikaa, vaan se sovitaan ihan siinä ekalla käynnillä jo. Käytännössä työkkärin tyyppi sanoo, että tulet x päivänä uudelleen klo x, etkä voi kieltäytyä, koska työttömänä sulle pitää sopia aika ku aika.

• Töttörööö

Miksi sinä siitä puhelimesta stressaat? Ei sitä tarvitse ilmoittautumiseen. Itse kun ilmoittayduin viime vuonna, niin tuli kirjeitse tapaamisaika noin 45 päivän päähän ilmoittautumisesta..

Mutta siis sulla toki voi olla erilailla ja todennäköisesti onkin. Jätä kuitenkin varmuuden vuoksi se numero ensalkuun antamatta, niin saat tehdä matkan varmasti rauhassa. Sen voi myöhemmin lisätä sitten jos haluaa.

• Töttöröö

"että jos soittavat mulle ja olen ulkomailla ja puhelin kiinni niin sitten kuulevat ulkomaan kielellä että numeroon ei saada yhteyttä"

Tästä vielä sen verran että jos puhelimen sulkee jo Suomessa, niin ei tule mitään ulkomaan kielisiä viestejä.

• ei karenssia
        Töttöröö kirjoitti:

"että jos soittavat mulle ja olen ulkomailla ja puhelin kiinni niin sitten kuulevat ulkomaan kielellä että numeroon ei saada yhteyttä"

Tästä vielä sen verran että jos puhelimen sulkee jo Suomessa, niin ei tule mitään ulkomaan kielisiä viestejä.

Paras olisi että ilmoitat että et ole työvoiman käytettävissä k.o.aikana ja et nostele siltä ajalta päivärahaa.Näin ei sitten tule mitään yllätyksiä.

• yrittäjäna35vuotta

Työvoimatoimistot työvoimahallintoineen ovat karenssin järkkämistoimistoja. Niillä ei ole muuta tehtävää. Typeriä ja kalliita ylläpidettäviä laitoksia.

• fghfgjghkf

Ratkaisu on helppo. Tietysti menet ilmoittautumaan työnhakijaksi vasta matkalta palattuasi. Ihme, että tarvitsee edes kysellä.

• ---

Mitäs jos ilmoittaisit olevasi tarvittaessa sähköpostin päässä? Työkkärihän ei voi vaatia, että ihmisellä on puhelin. Yhteydenpito voidaan hoitaa myös muulla tavalla.

• työtarjous

ei auta puhelin eikä sähköposti kun lähettävät vielä kirjeitse työtarjoukset.2vk reissu= 2kk karenssi

• nuu nuu

voiko muuten työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautua netin kautta vai vaatiiko ensimmäinen asiointi työkkärissä käynnin?

• Byro B

Ensin netin välityksellä ilmoittautuminen ja sitten 10pv sisällä käytävä työkkärissä. Näin ainakin kaksi vuotta sitten tehtiin, joten aloittaja voi menetellä siten.

• Mars toimistolle

Mikään ei kiellä työnhakijaa matkustamasta eikä heillä ole oikeutta enää seurata kenenkään liikkumisia. Matka ei vaan saa olla peruste kieltäytyä toiminasta tai työstä. Aikaisemmin taisi olla käytäntö että vain yksi viikon matka vuodessa mutta ei ole enää.

Viikossa ei mikään paikka mene ohi ja töitä voi hakea nykyisin vaikka olisi ulkomaillakin. Työhaastattelut sovitaan aina käytännössä vähintään viikko pari etukäteen, jos joku nyt yleensä sellaiseen sattuu pääsemään.

Varminta marssia van toimistolle. Jos sellainen ihme sattuisi, että saman tien saisi ajan tulla viikon päästä uudelleen voihan sitten sanoa mikä on tilanne. Eikös tuo ole aika normaalia että matkat varataan puoli vuotta etukäteen eikä niitä niin vain peruta ilman hyväksyttävää syytä ja työttömyys ei ainakaan ole perumiselle mikään syy.

• pelkopois

Te-toimistossa kannattaa kertoa asiat niin kuin ne ovat. Olen matkoilla silloin ja silloin ja minuun saa yhteyden näin, kun tulen kotiin.

• Kalliiksi tulee
        pelkopois kirjoitti:

Te-toimistossa kannattaa kertoa asiat niin kuin ne ovat. Olen matkoilla silloin ja silloin ja minuun saa yhteyden näin, kun tulen kotiin.

No,saako niiltä päiviltä päivärahat?

• potkittu

Työkkärin karenssipäätökset ovat kuin jumalan sanaa, niitä ei voi arvostella. Ainoa mahdollisuus on vain alistua ja olla työmarkkinoiden käytettävissä 24/7 tyyliin. Itse aikoinaan sain karenssipäätöksen ( 2 kk) koska irtisanouduin itse työstä jossa ei noudatettu alan työehtosopimusta lainkaan. Työehtosopimukset eivät merkitse yhtään mitään näille työkkärin komentajille.

• Työkkärin asiakas

Joskus ennen saattoi työkkäristä anoa lupaa viikon kestävää ulkomaanmatkaa varten, joka voitiin myöntää kerran vuodessa.

Laki on muuttunut 1.7.2012, joten lupaa ei enää tarvitse matkan takia hakea, kunhan:

"Ulkomaanmatkan aikana voit saada työttömyysetuutta, jos

olet TE-toimiston tavoitettavissa
        osallistut sovitusti palveluihin
        otat vastaan tarjottua työtä viivytyksettä."

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/tyottomyysetuus/index.html

Työnhakijan on siis oltava "TE-toimiston tavoitettavissa".

• ihmettelijä
        Työkkärin asiakas kirjoitti:

Joskus ennen saattoi työkkäristä anoa lupaa viikon kestävää ulkomaanmatkaa varten, joka voitiin myöntää kerran vuodessa.

Laki on muuttunut 1.7.2012, joten lupaa ei enää tarvitse matkan takia hakea, kunhan:

"Ulkomaanmatkan aikana voit saada työttömyysetuutta, jos

olet TE-toimiston tavoitettavissa
        osallistut sovitusti palveluihin
        otat vastaan tarjottua työtä viivytyksettä."

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/tyottomyysetuus/index.html

Työnhakijan on siis oltava "TE-toimiston tavoitettavissa".

Kuinka sitten jos tekee vapaaehtoistyötä tunnin viikossa ja on TE-toimiston tavoitettavissa 100% voi menettää korvauksen, mutta toisella puolella maapalloa matkustava ei????

• fghgfjghgfh

Sen takia, että turhanpäiväisellä lomailulla työtönkin tukee globaaliyhtiöitä - lentoyhtiöitä, turvatarkastusfirmoja, hotelleja, ja muita matkustamiseen liittyviä toimijoita. Vapaaehtoistyötä tehden taas rakenneamme yhteiskuntaamme yhteishenkeä ja toisistamme välittämistä ja luomme palveluja rahatta. Tästä ei ole hyötyä globaaliyrityksille, joten se on heidän mielikseen karsittava pois. Kukas poliitikkojen lahjukset sitten maksaisi, jos globaaliyritykset suututetaan?

• ihmettelijä

Tämä oli hyvä vastaus ja asia selvisi, kiitos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2127
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      33
      2070
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1835
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1360
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1251
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1141
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1060
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      56
      1003
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      936
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      282
      895
    Aihe