Mitä uskaltaa ostaa

takuu ....

Olen myös hankkimassa televisiota mutta nuo huoltoriidat mietityttää!

onko mitään merkkiä jolla takuuhuolto sujuisi mutkattomasti? Minulla on mielessä lg, Sony, Samsung tai panasonic

onko parempi tilata jostain verkkokaupasta vai esim lähiliikkeestä?

minun tutulla pari vuotias Samsung hajosi eikä sitä voinut enää korjata eli lyhyt oli tv n ikä. Myös veljen Samsung hajosi mutta Se onnistuttiin korjaamaan.

mikä mahtaa olla kestävin? Luin siitä valovuodosta, myös Sonyn mukaan Se on television ominaisuus!!! Eli Samppa ei ole ainut joka niin sanoo.

kun tämä takuu ja laitteiden laatu alkaa olla nin huono niin parempi ostaa ehkä halvin mahdollinen koska menettää vähiten jos hajoaa.

gigantissa voi ostaa takuuta ja sanoivat kameran oston yhteydessä että jos hajoaa tilalle saa uuden vastaavan.

onko tuo ihan yötä vai osoittautuuko yhtä huteroksi kuin erään ison kaupan 3 uuden takuu jossa kolmantena vuonna käytännössä annetaan pieni hyvitys jos laite hajoaa virallisen tajuun jälkeen.

mitä mieltä tästä?

lg39ln540v 499e

hinta edullinen ja jos ostaa liikkeestä niin saa tuoda takaisin jos valovuotoa, eli 2 viikkoa saa kokeillla, samassa liikkeessä oli myös Sony, Samsung, Philips tuotteita

8

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 900

      Pari kuukautta sitten joku kirjoitti täällä, että hänen Gigantista ostamansa laitteen mukana ei tullut suomenkielisiä käyttöohjeita, vaikka laki vaatii sellaiset. Valituksista ei ollut apua, joten hän on vienyt asian kuluttarariitalautakuntaan, jossa tällaisten asioiden käsittely saattaa kestää vuoden.

      Mitään juridista merkitystä tuon lautakunnan suosituksilla ei ole, joten jos Gigantti jatkaa samalla toimittamattomuuden linjalla, asia on seuraavaksi vietävä oikeuteen.

      Itse kiertäisin Gigantin erittäin kaukaa!

      • OstossaHuomioitavaa
        OnhanSitä kirjoitti:

        Valovuotoa 4K telkuissa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14597111/blackfriday-samsung-curved-e78ks9005-valovuoto

        Gigantissa tosiaan ihan kuitissakin lukee että on täysi 30 päivän palautus- tai vaihto-oikeus toiseen uuteen vastaavaan tuotteeseen.

        Kannattaa sitä tuotetta hakiessa jo katsoa että paketti on korkkaamaton, ettei joku ole jo palauttanut kertaalleen jostain syystä, yleensä kuvanlaadullinen syy. Siis pakettiteipit vain kertaalleen vedetty, ei vanhojen teippien poistojälkiä, alkuperäiset hitsatut muovihihnat ympärillä jne. Sama juttu jos paketti tuodaan kotiisi. Kannattaa myös katsoa ettei hissiin mahtumattomia isoja Curved ym. televisioita niiden tuoja laita hissiin pystyyn, se saattaa tietää valovuodon lisääntymistä ym. vaurioita. Isoja telkkareita sisältäviä paketteja ei saa laittaa pystyyn, edes vaakatasoon laittamista ei saisi tehdä osalle. Paketissa on tästä merkinnät.

        Jos tilaat Gigantin Knowhow -kalibrointipalvelun niin et voi enää tietää oliko se tv korkkaamaton tai joku palautettu. Muistakaa myös että Knowhow-palvelu ei huomioi pahempaakaan valovuotoa, vaan sitä pidetään esim. Samsung SUHD televisioiden ominaisuutena. Eli jos Gigantin myyjä sanoo että pikselit on tarkistettu eikä valovuotoa ole, niin sitä valovuotokohtaa ei kannata uskoa lainkaan. Nimimerkki kokemusta on.

        Kotona kannattaa vielä katsoa että paketin sisältö on myös koskematon, eli tv:n suojateipit paikoillaan, styroksit ehjät, johto- ja manuaalimuovipussit sinetöity tai umpinaisia ja paristot paketissa, eli ei kaukosäätimissä kuten yleensä testauksen jälkeen.
        Televisioita ei useinkaan palauteta ilman syytä.

        Ja paketit kannattaa aukaista varovasti niin että styroksit, suojapussit ym. saa ehjänä takaisin. Itse en poistaisi myöskään tv:ssä olevia suojateippejä ennen laitteen valovuotojen ja pikselien ehjyyden sekä tv:n kaikkinaisen toimimisen tarkistusta, jotta palautettava tuote on mahdollisimman alkuperäiskunnossa eikä mitään valituksia tule. Ei tosin ole tullut ja myyvät kuulemma palautustuotteina nuo, eivätkä siis ainakaan virallisesti pakkaa uudelleen alkuperäisteippeihin ym. ja myy toistamiseen uutena.

        Yksi juttu minkä myös teen on se että otan tv:n sarjanumeron talteen ihan valokuvaamalla laitteen ja paketin sarjanumerot. Myöhemmin sarjanumeroja voi vaikka vertailla netin keskustelufoorumeissa jotta nähdään löytyykö palautettuja laitteita toistamiseen uutena myytyinä.
        Myös piilotetusta huoltovalikosta kannattaa tarkistaa koska laite on otettu käyttöön ja montako kertaa huoltovalikko on resetoitu. Pistää miettimään jos uuden tv:n käyttöönotto on viikkoja tai kuukausia aiemmin tai tietoja on resetoitu.

        Muistakaa että jos Gigantissa palautus menee yli tuon 30 päivän niin mahdolliset ongelmat hoidetaan Samsungin ym. valmistajien huollossa. Joko he huoltavat laitteen tai saatat saada tilalle toisen huolletun siis käytetyn laitteen. Jossa saattaa olla valovuotoa enempi, naarmuja ym. koska se saattaa olla ollut jo jonkun toisen huolettomamman omistajan käytössä jonkun aikaa tai sitten se on palautustuote. En tiedä miten huollossa tilalle saadun vaihtolaitteen kuolleiden pikselien kanssa menetellään, voiko niistä edes valittaa eli onko huoltolaitteissa pikselitakuuta. Harmittaisi varmasti saada 2.000 - 8.000 euroa maksavan huoltoon viedyn ison 4k-telkkarin tilalle rikkinäisiä pikseleitä sisältävä korvike.


      • Piilovalikko
        OstossaHuomioitavaa kirjoitti:

        Gigantissa tosiaan ihan kuitissakin lukee että on täysi 30 päivän palautus- tai vaihto-oikeus toiseen uuteen vastaavaan tuotteeseen.

        Kannattaa sitä tuotetta hakiessa jo katsoa että paketti on korkkaamaton, ettei joku ole jo palauttanut kertaalleen jostain syystä, yleensä kuvanlaadullinen syy. Siis pakettiteipit vain kertaalleen vedetty, ei vanhojen teippien poistojälkiä, alkuperäiset hitsatut muovihihnat ympärillä jne. Sama juttu jos paketti tuodaan kotiisi. Kannattaa myös katsoa ettei hissiin mahtumattomia isoja Curved ym. televisioita niiden tuoja laita hissiin pystyyn, se saattaa tietää valovuodon lisääntymistä ym. vaurioita. Isoja telkkareita sisältäviä paketteja ei saa laittaa pystyyn, edes vaakatasoon laittamista ei saisi tehdä osalle. Paketissa on tästä merkinnät.

        Jos tilaat Gigantin Knowhow -kalibrointipalvelun niin et voi enää tietää oliko se tv korkkaamaton tai joku palautettu. Muistakaa myös että Knowhow-palvelu ei huomioi pahempaakaan valovuotoa, vaan sitä pidetään esim. Samsung SUHD televisioiden ominaisuutena. Eli jos Gigantin myyjä sanoo että pikselit on tarkistettu eikä valovuotoa ole, niin sitä valovuotokohtaa ei kannata uskoa lainkaan. Nimimerkki kokemusta on.

        Kotona kannattaa vielä katsoa että paketin sisältö on myös koskematon, eli tv:n suojateipit paikoillaan, styroksit ehjät, johto- ja manuaalimuovipussit sinetöity tai umpinaisia ja paristot paketissa, eli ei kaukosäätimissä kuten yleensä testauksen jälkeen.
        Televisioita ei useinkaan palauteta ilman syytä.

        Ja paketit kannattaa aukaista varovasti niin että styroksit, suojapussit ym. saa ehjänä takaisin. Itse en poistaisi myöskään tv:ssä olevia suojateippejä ennen laitteen valovuotojen ja pikselien ehjyyden sekä tv:n kaikkinaisen toimimisen tarkistusta, jotta palautettava tuote on mahdollisimman alkuperäiskunnossa eikä mitään valituksia tule. Ei tosin ole tullut ja myyvät kuulemma palautustuotteina nuo, eivätkä siis ainakaan virallisesti pakkaa uudelleen alkuperäisteippeihin ym. ja myy toistamiseen uutena.

        Yksi juttu minkä myös teen on se että otan tv:n sarjanumeron talteen ihan valokuvaamalla laitteen ja paketin sarjanumerot. Myöhemmin sarjanumeroja voi vaikka vertailla netin keskustelufoorumeissa jotta nähdään löytyykö palautettuja laitteita toistamiseen uutena myytyinä.
        Myös piilotetusta huoltovalikosta kannattaa tarkistaa koska laite on otettu käyttöön ja montako kertaa huoltovalikko on resetoitu. Pistää miettimään jos uuden tv:n käyttöönotto on viikkoja tai kuukausia aiemmin tai tietoja on resetoitu.

        Muistakaa että jos Gigantissa palautus menee yli tuon 30 päivän niin mahdolliset ongelmat hoidetaan Samsungin ym. valmistajien huollossa. Joko he huoltavat laitteen tai saatat saada tilalle toisen huolletun siis käytetyn laitteen. Jossa saattaa olla valovuotoa enempi, naarmuja ym. koska se saattaa olla ollut jo jonkun toisen huolettomamman omistajan käytössä jonkun aikaa tai sitten se on palautustuote. En tiedä miten huollossa tilalle saadun vaihtolaitteen kuolleiden pikselien kanssa menetellään, voiko niistä edes valittaa eli onko huoltolaitteissa pikselitakuuta. Harmittaisi varmasti saada 2.000 - 8.000 euroa maksavan huoltoon viedyn ison 4k-telkkarin tilalle rikkinäisiä pikseleitä sisältävä korvike.

        Sampan piilotettuun huoltovalikkoon pääsee näppäilemällä: Info, Menu, Mute ja Power nopeasti kun tv on kiinni valmiustilassa.


    • Manuaalit puuttuu..

      Typerää väittää, että tv:n mukana pitää olla suomenkielinen käyttöohje. TV:n mukana on vain pieni läpyskä, jossa kerrotaan sen käyttöönottoon liittyvät ja käyttöturvallisuuteen liittyvät asiat. Muuten nykyisin ollaan vihreällä linjalla ja turhia paperitulostuksia jätetään tekemättä. Ohi on menneet ajat, jolloin kymmenellä kielellä tehty ohjekirja oli mukana vain siksi, että saatiin käyttäjälle koneellisella kääntäjällä tuotettu pienellä tekstillä painettu ohjekirja.

      Nykyisin tv:ssä on sisäinen ohjekirja, eManual, tms. Sillä tulee hyvin toimeen, sillä tv opastaa vaikkapa käyttöönotossa koko ajan. Pahin virhe on se, että hätäilee ja painelee enteriä, eikä edes ehdi lukemaan opastekstejä asennuksen aikana. Tuloksena on, että tv on asennettu joko väärän maan asetuksiin tai myymäläasetuksiin, jolloin säätöjä voi tehdä vain rajoitetusti. Sitten ihmetellään, kun tv alkaa mainostaa itseään kesken illan..

      Kuluttajariitalautakunta on tyhmä, jos ei hyväksy tv:n sisäistä ohjekirjaa. Tämä on nykyinen vihreän aikakauden toimintamalli, ja säästetäänhän siinä tonnikaupalla paperia, kun ei tarvitse painaa miljoonia ohjekirjoja turhan takia. Joskus painettiin eri kielillä olevat ohjekirjat omaksi läpyskäksi, jolloin yhdeksän opusta meni roskiin ja yksi jäi käyttöön, kunnes sekin katosi. Nyt ohjekirja pysyy tv:n mukana koko ajan;) Sisäisen ohjekirjan etu on myös siinä, että jos tv:n ohjelmistoa päivitetään ja sen ominaisuudet muuttuvat, niin vastaava päivitys voidaan tehdä sisäiseen oppaaseen.

      Vaihdoin Sonyn vajaa vuosi sitten uuteen 55" malliin, eikä tässä ole valovuotoa. Aikaisemmassa 40" viisi vuotta vanhassa mallissa oli sitä hieman nähtävillä, mutta se ei haitannut normaalioloissa katselua. Ei pidä pelätä kaikkea etukäteen. Tärkeintä on, että käsittelee tv:tä oikein ja kuljetus on se, jossa voidaan edistää valovuodon syntyä. Isompi tv kuljetetaan pitkänkin matkaa selällään henkilöautossa, kun oikea tapa on maksaa parikymppiä siitä, että kuljetus tehdään pakettiautolla pystyasennossa kotiin saakka tuotuna.

      TV-liikkeet huolehtivat yleensä oikeasta kuljetuksesta ja mm. Gigantti myi muutama vuosi sitten kookkaita plasmoja vain siten, että kotiinkuljetus tapahtui liikkeen toimesta.

      Itse en ole ottanut laitteille lisätakuita, sillä ongelmana on laitteen hintakehitys: Jos olisin ostanut tv:ni sen tullessa markkinoille, niin hinta olisi ollut 2400 €. Itse maksoin siitä 1600 € ja nyt vuotta myöhemmin sen saattaa saada jo muutaman satasen halvemmalla. Sain Sonylta tähän kolmen vuoden takuun, joten se riittää minulle eikä lisätakuista ole iloa. Kun lukee näiden lisätakuiden ehtoja, niin ne eivät vastaa loppuaikana paljoa mistään.

      Tuosta LG:stä joudut tekemään päätöksen ihan itse: Tutustu kaukosäätimen ja menun toimintaan, tarvittavat virittimet löytyy ja jos se sopii talouteesi, niin hyvä on. Omalla kohdalla hankintaan vaikutti USB-tallennus, liitettävyys muihin laitteisiini ja Wlan-ominaisuudet. TV siirtyy yhä enemmän nettiin, ja kun kerrostalossamme on nopea laajakaista saatavilla, niin Smart TV -ominaisuudet oli hyvä olla olemassa.

      • 900

        "Kuluttajariitalautakunta on tyhmä, jos ei hyväksy tv:n sisäistä ohjekirjaa."

        Epäilemättä. Tässä tapauksessa tosin tyhmä olet sinä, kun esittelet mielipiteitä tietämättä asioista höläyksen pöläystä. Suomenkielistä käyttöohjettö EI TOIMITETTU edes elektronisena. Ei kai kukaan ole niin pöljä, ettei osaa painella kaukosäätimen nappuloita ja hakea elektronista ohjetta esiin, jos sellainen on laitteen mukana toimitettu.


      • KannattaaKatsoaPerään

        Ostin ison 78":n Curved tv:n kotiinkuljetuksella. Kun ei hissiin mahtunut vaakatasossa niin tuojat aikoivat laittaa sen pystyyn mikä on ehdottomasti kielletty. Onneksi olin paikalla ohjaamassa portaikkoon ja yläkerroksiin. Mitä jos en olisi ollut paikalla? Ei kannata luottaa että Gigantin, Powerin ym. kotiintuontipalvelut tuo laitteet oikeaoppisesti perille, heille kun se kanto on vain työtä joka koitetaan tehdä helpoimmalla mahdollisella tavalla.


    • §§§

      Kyllä se paperilla oleva käyttöohje on huomattavasti parempi kuin nuo e-pas..t, moniko "pihtiputaan mummo" ymmärtää englantia että osaa etsiä ne suomenkieliset (jos edes löytyy) valikot ja asentaa sitten niiden mukaan.

      Olemme Suomessa ja palvelut täytyy lain mukaan olla saatavissa maan virallisilla kielillä ja ainakaan vielä ei englanti tai venäjä ole Suomessa sellaisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      195
      4564
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      255
      2582
    3. 133
      1687
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1381
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      202
      1273
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1126
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1104
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    9. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe