Yhteishyvä: Kahden kodin väkeä

Ydinperheellinen

Yhteushyvän Kahden kodin väkeä-jutun eroperheen äiti kertoo surreensa ydinperheen menetystä, mutta huomanneensa sitten, että onkin oikeastaan kivaa kun saa sitä omaa aikaa lasten poissaollessa.

Näinpä. On se kumma, kuinka niistä omista lapsista pitää saada vapaata joka toinen viikko tai edes joka toinen viikonloppu. Me viemme mieheni kanssa lapset hoitoon noin kaksi kertaa vuodessa (tai hoitaja tulee tänne meille).

Muistan lukeneeni myös joskus jonkun julkkiksen haastattelun, jossa kyseinen julkkis ylisti maasta taivaaseen avioeroaan, koska sai joka toisen viikon omaa aikaa ilman lapsia! Mahtoi lapsista tuntua mukavalta lukea äitinsä haastattelu.

16

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ti&Ta

Niiin... jos etävanhempi tapaa lastaan, niin lähivanhempi saa vapaapäiviä (lapsistaan). Riippuu siis kummastakin vanhemmasta.

Ydinperheessä on kaksi lasten vanhempaa ja he voivat järjestää perheen sisäisillä järjestelyillä vapaata toiselle vanhemmalle (esim. harrastusta varten).

Eronneella lähivanhemmalla ei ole tätä perheen sisäistä järjestelymahdollisuutta- aikakaan kun lapset ovat pieniä.

• Ydinperheellinen

Aika harva tarvii harrastuksiinsa kokonaisen viikon tai viikonlopun. Selityksiä.

• SO WHAT?
        Ydinperheellinen kirjoitti:

Aika harva tarvii harrastuksiinsa kokonaisen viikon tai viikonlopun. Selityksiä.

Eihän sitä viikkoa tai viikonloppua pidetäkkään harrastusten takia, vaan siksi että lapset saavat viettää aikaansa toisenkin vanhempansa kanssa. Mikä siinä vapaaksi tulleena aikana sitten estää harrastamasta, ei yhtään mikään.

• Ydinperheellinen
        SO WHAT? kirjoitti:

Eihän sitä viikkoa tai viikonloppua pidetäkkään harrastusten takia, vaan siksi että lapset saavat viettää aikaansa toisenkin vanhempansa kanssa. Mikä siinä vapaaksi tulleena aikana sitten estää harrastamasta, ei yhtään mikään.

Aivan aivan. Ja sitten voi omalla nimellään lehtien palstoilla retostella, että voi kuinka hyvä ajatus tuo ero oli, nyt saa omaa vapaa-aikaa, ilman lapsia. Että olisi pitänyt tehdä tämä jo aikaisemmin.

Työpaikallani yksi eroäiti on onnensa kukkuloilla aina kun lapset lähtevät viikoksi isälleen. Tanssahtelee ja laulelee ja suunnittelee innoissaan tulevaa viikkoa. Että herranjestas, niin paljon vapaata, nyt pitää keksiä jotain spesiaalia!

Itse taas nautin ajatuksesta, että on viikonloppu tulossa ja saa olla päivät lasten kanssa. Minulle spesiaaliaikaa ja laatuaikaa on lasteni seura. Toki parisuhdeaikakin on spesiaalia, mutta meille riittää pari kertaa vuodessa siihen.

Niin että mikäs siinä estää harrastamasta. Ei mikään. Painukaahan harrastamaan ja bilettämään, nauttikaa nyt kun vielä voitte!!! Huh huh.

• Oletpa katkera

Aivan aivan. Ja sitten voi omalla nimellään lehtien palstoilla retostella, että voi kuinka hyvä ajatus tuo ero oli, nyt saa omaa vapaa-aikaa, ilman lapsia. Että olisi pitänyt tehdä tämä jo aikaisemmin.

Työpaikallani yksi eroäiti on onnensa kukkuloilla aina kun lapset lähtevät viikoksi isälleen. Tanssahtelee ja laulelee ja suunnittelee innoissaan tulevaa viikkoa. Että herranjestas, niin paljon vapaata, nyt pitää keksiä jotain spesiaalia!

Itse taas nautin ajatuksesta, että on viikonloppu tulossa ja saa olla päivät lasten kanssa. Minulle spesiaaliaikaa ja laatuaikaa on lasteni seura. Toki parisuhdeaikakin on spesiaalia, mutta meille riittää pari kertaa vuodessa siihen.

Niin että mikäs siinä estää harrastamasta. Ei mikään. Painukaahan harrastamaan ja bilettämään, nauttikaa nyt kun vielä voitte!!! Huh huh.

Niin, mikä sinua siinä korpeaa että työkaverisi osaa nauttia ajasta jonka on yksin? Pitäisikö hänen viritellä narua kaulaan ja viilellä ranteitaan, kun lapset ovat pois?
        Kun se ero kerran kuitenkin on realiteetti? Hän varmaan nauttii myös ajastaan lasten kanssa.
        Taitaa kutienkin pieni kateuden peikko olla sanojesi takana. Laatuaikasi ei olekkaan NIIN laatuaikaa.....

• Ydinperheellinen
        Oletpa katkera kirjoitti:

Niin, mikä sinua siinä korpeaa että työkaverisi osaa nauttia ajasta jonka on yksin? Pitäisikö hänen viritellä narua kaulaan ja viilellä ranteitaan, kun lapset ovat pois?
        Kun se ero kerran kuitenkin on realiteetti? Hän varmaan nauttii myös ajastaan lasten kanssa.
        Taitaa kutienkin pieni kateuden peikko olla sanojesi takana. Laatuaikasi ei olekkaan NIIN laatuaikaa.....

No niin, tulihan se sieltä. Heti kun joku paheksuu erovanhempien toimintaa, otetaan esiin kateus-kortti. Voi kuule, en ole katkera enkä kateellinen eronneille, en lainkaan. Minä elän lasteni isän kanssa yhdessä, olemme onnellisia, ja lapsillamme on ehjä koti. Yksi ainoa sellainen. Miksi olisin katkera tai kateellinen avioeron läpikäyneille? Sellaisille, joiden lapset saavat kulkea kahden kodin väliä mahdollisissa uusperhekuvioissa? En ymmärrä logiikkaasi. Omaa aikaa saisin niin paljon kuin haluaisin, mutta en tarvitse viikkoja vapaata lapsistani.

• Olet katkera

No niin, tulihan se sieltä. Heti kun joku paheksuu erovanhempien toimintaa, otetaan esiin kateus-kortti. Voi kuule, en ole katkera enkä kateellinen eronneille, en lainkaan. Minä elän lasteni isän kanssa yhdessä, olemme onnellisia, ja lapsillamme on ehjä koti. Yksi ainoa sellainen. Miksi olisin katkera tai kateellinen avioeron läpikäyneille? Sellaisille, joiden lapset saavat kulkea kahden kodin väliä mahdollisissa uusperhekuvioissa? En ymmärrä logiikkaasi. Omaa aikaa saisin niin paljon kuin haluaisin, mutta en tarvitse viikkoja vapaata lapsistani.

No oho..... Miksiköhän olisit? Tuo paatoksesi vain vahvisti asian.

• einiinhyvääitee

Olen eronnut suuren perheen äiti, nykyään yksinhuoltaja. Jos saisin yksin päättää lapset eivät menisi koskaan isälleen. Mutta sekin on lapsia kohtaan väärin, joten käyvät joka toinen viikonloppu ja lomilla pitempään. Matkaakin on kohtalaisen paljon, joten aika raskaita reissuja pienimmille.
        Avioliiton aikana vastasin yksin lasten asioista ja menemisistä. Isä vietti laatuaikaa netissä ja sohvalla telkkarin ääressä. Natinaa oli ilmassa, kun ei minun tunnit vuorokaudessa aivan kaikkeen riittäneet. Vasta kun oli se viimeinen pakko, nosti herra takapuolensa ja haki lapsia jostakin harrastuksesta.
        Mutta nyt on tilanne toinen. Hänen on pakko vastata lapsien ruuista, vaatteista ja viihtymisestä, kun kukaan ei tule takavasemmalta tekemään sitä hänen puolestaan. Tohtisimpa väittää, että nykyään hän on enemmän lasten kanssa kuin koskaan aiemmin.
        Se että minulla ei ole huolta lapsista niinä päivinä, kun ovat isällään, vapauttavat minut tekemään pitempää päivää yrityksessä ja hoitamaan kaikki rästiasiat kuntoon. Tokihan tekisin ne jotenkin siinäkin tapauksessa, ettei lapset isälleen menisi. Se että saan hengähdystauon lapsista, ei tarkoita etten rakastaisi lapsiani. Päinvastoin annan lapset isälleen vain ja ainoastaan lasten takia, että he kumminkin jonkun verran oppisivat tuntemaan häntä.
        Tapaamisissa ei ole kysymys minun tahdosta, vaan lasteni oikeuksista tavata isäänsä.

• Yhteishuoltaja

Ja taitaa ero kolkutella ovella, kun "onnellisen ydinperheellisen" pitää tulla yh-palstalle mesoamaan "onneaan". Tervetuloa kerhoon, kyllä me sitten tsempataan ja lohdutetaan sua. Ja annetaan neuvoja miten viettää niitä lapsivapaita hetkiä.

• hävetkää ruikuttajat

Minä halveksin semmoisia vanhempia, jotka edes noin ajattelee. Kyllä ne lapset ovat silloin onnellisia kun saavat vapaata siitä äidistä tai isästä. Surku moisia vanhempia.. jotkut ovat surullisia kun ei ole niitä lapsia, ja toiset vihaavat omia aapsia ja haluavat eroon ja omaa aikaa.

• Ydinperheellinen

Täysin samaa mieltä.

• Yhteishuoltaja

Täysin samaa mieltä.

Tietysti olet itsesi kanssa samaa mieltä, johan se olisi vallan jakomielitautista olla itsensä kanssa eri mieltä ;))

• äidit jaksaa paljon

Miehet yleensä jättää lapset viimeistään silloin, kun eteen tulee toinen nainen, joka inhoaa miehen lapsia, silloin on miehen jätettävä omat lapset, ja alettava riitelemään ex viamonsa kanssa noin näön vuoksi, koska se uusi nainen on kateellinen ja katkera.
      Mies on niin tossun alla uuden naisen kanssa, että ei tunne edes itseään eikä toimi järkevästi. Jos toinen nainen tulee liiton väliin, niin ei sille kukaan mitään voi.

• vaihda jo levyä

Lissu, miten tämä liitty aloituksen aiheeseen?

• liyhyhrfguj

Minä en ole ydinperheellinen vaan eronnut. Lapset ovat isällään 5 päivää joka toinen viikko.

Silti olen pöyristynyt myöskin vastaavista kommenteista. Huomasin sen Yhteishyvässä, ja olehn huomannut vastaavia kommentteja muuallakin. En tuomitse siitä että joku sanoo ja kokee niin, mutta en vain yksinkertaisesti ymmärrä miten on mahdollista tuntea niin.

Itse yhä ja edelleen, 4 vuotta eron jälkeen, joudun esittämään lapsille iloista naamaa sinä aamuna kun tiedän että iltapäivällä menevät tarhasta/koulusta isällee. Lasten isän kanssa on hyvin sopuisat välit ja tiedän että lapsilla on siellä hyvä olla. Siltä kantilta siis asiat on oikein hyvin. Olen onnellinen lasten puolesta, että heillä on oikeus ja mahdollisuus kahteen rakastavaan ja tasapainoiseen vanhempaan, mitä kaikilla lapsilla ei ole (on sitten ydinperheessä, eroperheessä, uusperheessä tai miten tahansa.) Mutta minulle henkilökohtaisesti se menetys, että lapseni ovat vajaa puolet elämästään poissa minun luotani, tuottaa edelleen järkyttävää tuskaa! Ikäväin heitä valtavasti. Suren niitä asioita mitä en voi olla näkemässä, koska niitä asioita on nyt paljon enemmän, kuin mitä olisi ydinperheessä tai yksinhuoltajuudessa.

Syyt eroon olivat kuitenkin hyvin painavat, enkä eroa exästä kadu. Mutta lapsia kaipaan.

Ja jotta kukaan ei kommentoi että "hanki elämä" tms, niin en minä yksin kotona iltojani istu, kun lapset ovat poissa. Toki niinä viikkoina panostan enemmän työpäiviin (ja teen lyhyempää päivää kun lapset ovat minulla), liikun paljon, tapaan rauhassa ystäviäni, ja vietän laatuaikaa miesystäväni kanssa. Joskus reissaankin ilman lapsia, esimerkiksi nyt kun olin Joulun ilman lapsia, lähdin muutamaksi päiväksi kultani kanssa Eurooppaan.

Siitä huolimatta olisin valmis luopumaan valta osasta "omaa aikaani", jos saisin viettää enemmän aikaa lasteni kanssa. Lapsille on kuitenkin parempi näin, joten tyydyn tilanteeseen ja tuen lapsia.

• exydinperhe

No se on hyvä ydinperheellinen että sinulle on tullut oikea vastaan ja pääset halutessasi harrastuksiin ja asioille. Itsekin olisin halunnut pitää ydinperheen, mutta se ei vain onnistunut. Ja ydinperhe-aikaan oli vaikea päästä edes tärkeille asioille kun mies ei suostunut lasta katsomaan hetkeäkään.selänkin kun särjin vahingossa enkä pystynyt lasta nostamaan pois sängystä, piti ulkopuolelta hakea apua, miehen omat menot kun olivat niin tärkeitää..
      Nyt lastani hoitaa joka toinen vkl "äitipuoli", eli miehen uus. Sulattelemista asiassa oli, mutta nyt sentään pystyy jotain kodin ulkopuolista elämää harrastamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      14
      11339
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      44
      3892
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      112
      3053
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      127
      2406
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      81
      2065
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      196
      1771
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      303
      1025
    8. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      17
      820
    9. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      755
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      53
      709
    Aihe