Minulla on kaverini kanssa samanlaiset lähtökohdat. Ei olla kumpikaan rikkaan perheen kasvatteja vaan kumpikin on mennyt eteenpäin omien avujensa mukaan.
Kaverini on aina tykännyt kuluttaa rahaa ulkkona käymiseen ja vaatteiden osteluun ja muiden mielitekojen tekemiseen.
Itse olen aina ollut säästäväinen. Hankin asuntolainan 10 vuotta sitten ja olen sitä maksellut takaisin tässä vuosien varrella. Kaverini on asunut vuokralla kaikki nämä vuodet.
Minä olen ollut ahkera. Olen opiskellut ja ottanut mitä vain töitä vastaan mistä maksetaan. Kaverini ei ole saanut yhtään koulua päätökseen ja hän on ollut viimeisen 10 vuoden aikana kotimaassa töissä 2 vuotta. Minä olen tehnyt täyspäiväisesti töitä viimeiset 10 vuotta.
Nyt jouduin työttömäksi. Saan ansiosidonnaista noin 1200€ käteen.
Kaverini saa työttömyysrahaa käteen noin 550€ ja asumistukea 900€. Eli hän saa rahallista tukea 1450€.
Minusta tässä on jotakin väärin.
Taidan myydä omaisuuteni. Laittaa rahat sukanvarteen ja elelen sitten tuilla kun se näyttää olevan kannattavampaa kuin työnteko.
Tekstini on hieman provokatiivinen. Ei kaikki tukien maksaminen ole väärin, mutta tässä tapauksessa koen vääryyttä, koska tiedän ettei kaverini ole tehnyt mitään poistaakseen työttömyyttään. Päinvastoin miettinyt vaan mieten saisi paremmin ilmaista rahaa.
Väärin
14
208
Vastaukset
- sadfgb
Kaveri on ilmeisesti perheellinen tai sitten luvut eivät pidä paikkaansa.
- 10+18
On perheellinen. En tiedä millaista tukea kaverin puoliso saa.
Minulla jää elämiseen velan jälkeen alle 300€.
Kaverin perheessä rahaa on enemmän kuin 300€ henkilöä kohden.
- totuustorvelo
Turha provokaatio, millä yritetään saada työttömien vastaista mielipidettä kansaan..
- näiseo
no, onhan sinulla kaikki omaa, kaikki. Kaverillasi ei ole kuin tuulen nuhtoma prce.. siis ei yhtään mitään.... sillä sen on käytettävä se raha mikä saa ilman että pystyy mitään omaa koskaan hankkimaan.Jossain kaupungin vuokraluukussa toisten kaltaistensa kanssa asuminen ei varmaan kivaa olisi jos samaan sinäkin joutuisit.Nyt sinulla on oma, tai ainakin sitten kun on laina kokonaan poi. Sitten sinulla on rahaa enemmän muuhun. Ja se tuntuu kun ei ole mitään vuokramenoja sen jälkeen.Pärjäät hyvin sillä ansiosidonnaisella ja saat töitäkin. Se että asut omassa asunnossa vaikuttaa myös työnsaantiisi, kun kysyvät asutko vuokralla , niin tuot esiin että omassa. Se antaa sinusta vastuullisen kuvan, kun olet asunnonkin saanut hankituksi.
- Työtön Suomessa
KELA voi maksaa asumistukea myös omistusasunnon yhtiövastikkeeseen.
http://www.kela.fi/yleinen-asumistuki
Asumiestuen suuruutta voi kokeilla laskea laskurilla:
https://easiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication
- Samaa pohtinut
"Turha provokaatio, millä yritetään saada työttömien vastaista mielipidettä kansaan.."
Aloittajakin on työtön. Sopisi lukea teksti. - 6+5
Ei pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään. Suomalainen sosiaaliturva on aina perustunut ajatukselle, että myös syrjäytyneiden pitää saada ihmisarvoinen elämä. Ja ihmisarvoinen elämä määritellään suunnilleen alhaisimpien palkkojen tasolle. Siis meillä koko järjestelmä on rakennettu sitä silmällä pitäen, että myös työttömät pystyvät elämään kuten työntekijät. Ja tämä asia ei muutu ennen kuin valtio on konkurssissa, mikä tosin saattaa olla lähempänä kuin arvataankaan.
- köyhän osa
Ei kai tuollaista asumistukea voi saada kukaan oli vaikka millainen vuokrakämppä alla. Itse olen vain työmarkkinatuella, asun yksin 70 neliön vanhassa torpassa ja saan 82 euroa kuussa. Koko kuun tuet siis vain reilu 580 e, josta maksan laskut (yli 350 e) ja sillä lopulla ostan ruokaa.
- 5464641416
mikset me töihin kun oot muka niin ahkera
taidat olla yhtä työhaluton kuin kaveris- Mietityttää
Sinunkin sopisi lukea aloittajan teksti.
- 3+787
On se erikoista, että pitkäaikaistyötön omistaa uusia kalliita merkkivaatteita, ostaa kalliita huonekaluja, on omena tietokoneet, tv:t, kännyt jne.
Sossun/tulkiaisten maksajien pitäisi saada tehdä yllätystarkastuksia näiden ihmisten koteihin.
EI KAIKKI KÄYTÄ systeemiä hyväksi, mutta niitä on ja sitä pitäisi seurata.- Byro B
Noi tarkastukset ovat hieman kaksipiippuinen juttu, en välttämättä kannata. Jonkun tuet menee kurkusta alas eikä kotona ole mitään kallista. Ei se ole sen parempi!
Kyllä tietokone ja netti on nykyaikaa eikä ilman sitä voi oikein elääkään.
Eiköhän toimeentulotuen saajallakin ole oikeus kotirauhaan eli saa ite päättää, kenet kutsuu sisään.
Joskus jokin kalliilta näyttävä onkin sekundaa eikä sitä vilkaisulla huomaa.
Mutta aloittajalle työ varmaan oli keskeinen elämän sisältö. Sitä kaverilla ei ole eikä kai enää tulekaan. Yksinäiselle työn menetys on varmaan hirveä asia ilman perheen tukea. Mutta aloittaja saattaa löytää uuden työn, kuten tuossa joku sanoikin. - onpaskummaa....
olen ns. pitkäaikaistyötön... eli ansiosidonnaisella putkessa, jo on 5. vuosi meneillään. Silti minulla on 'kallista' , paljonkin... on täysin kunnossa oleva ok-tako suurella puutarhatontilla, suht'uusi auto, huvimaja pihassa, sellainen tuplakokoinen,40''pioneer tv, oikeita tauluja nelisenkymmentä,ym... ei ne ole työttömyyteni takia mihinkään kadonneet, eikä katoa. Ai niin onhan ne ekornes huonekalutkin sieltä 'kalliimmasta' päästä.
Ikinä en vaan ole sossussa käynyt enkä tule käymään, vaikka vielä vajaat 2v. työttömänä saankin olla ennen eläkettä.
- Tyhmä vai viisas?
Totta ja kun vielä lisää sen että se toinen on jo peruskoulussa ollut tarkkiksella eli viettänyt koulupäivät lähinnä bilistä pelailemalla ja kuntosalilla saaden silti hyvän päättötodistuksen (eikä siinä todistuksessa saa mainita mitään että ne hyvät numerot EIvät ole vertailukelpoisia muiden saamien numeroiden kanssa! eli että ne on ollu tarkkiksella ja siellä muiden 5-6 arvosanalla saa tarkkiksella 7-8 todistukseen)
ja ne pääsee paljon helpommin hyviin kouluihin opiskelemaan (jonka ne tietty keskeyttää koskei niitä muutenkaan kiinnosta opiskella, ja miks kiinnostaiskaan kun sossu maksaa niiden elämisen 21 vuotiaaks asti ja todellisuudessa sen jälkeenkin)
Riiitää että on ollu puolivuotta huostassa, niin kun täyttää 18-v sossu antaa rahasumman nuorelle käytettäväksi, (mitä ei köyhillä perheillä ole varaa antaa) sossu vuokraa kämpän sille ja maksaa sen monta vuotta sekä maksa toimeentulotukea ym. harrastusrahaa.
Miten ne kuvittelee että sit 21 vuotiaana ne tyypit yhtäkkiä ryhdistäytyis ja menis töihin? Varsinkin kun useimmat on kokoajan tehny siinä sivussa omaa bussinesta jolla ne tienaa paljon enenmmän (kunnes jää kiinni niistä, tosin ei ne ees joudu vankilaan koska niitä säälitään niitten "rankan" lapsuuden takia ja ne vaan jatkaa hämärähommia.)
'Tyhmät ne on jotka rehkii, viisaat pääsee vähemmällä, vai kuinkas se meni?!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi524207Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal693871- 703378
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963290Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1022299- 352188
- 362049
- 242049
- 382029
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231924