yksinhuoltajuus ja vuorotyö

kysymyksiä..

Olen vielä hoitovapaalla ja työt aloitan vasta ensi vuoden alussa, mutta nyt jo mietityttää tuo töihin paluu. Omalla paikkakunnallani on kaksi vuoropäiväkotia. Hoidon alkaessa lapseni on vielä alle kolmevuotias. Molempien päiväkotien säännöissä luki että iltavuoroon mennessä alle kolmevuotiaat on hyvä tuoda hoitoon jo 10.40. Tämä oli mielestäni aika ihmeellinen "sääntö" onko jollain jotain tieto että miksi näin? Muutenkin se hoitoaika on pitkä ja sitten vielä pitäisi joitakin tunteja aikasemmin toinen hoitoon viedä.

Sitten se mitä olen miettinyt, niin toisessa päiväkodissa on mahdollista hakea lapsi vielä 22.30 (toisesta ei enää 22 jälkeen) Minun pieni kyllä varmasti nukkuu jo tuolloin, eli pienen pitäisi sitten jäädä vielä yöksi tarhaan? Miten te muut olette toimineet? Jos iltavuoron jälkeen tulee aamuvuoro, niin lapsihan on pahimmillaan esim. ti aamusta klo 10.40 keskiviikko klo 15.00 tarhassa?!

Mitenkäs yövuorot? Onko vanhemmalla yövuoron jälkeen mahdollistettu nukkumisaikaa?

Tietenkään nämä asiat eivät koske vain yksinhuoltajia, vaan monet pariskunnatkin joutuvat lapsensa viemään vuoropäiväkotiin, mutta yksinhuoltajilla lapsi joutuu olemaan varmasti useammin siellä yötä ja pitkiä päiviä.

Olen kyllä miettinyt että yövuorot jätän kokonaan kun palaan töihin ja se on ainakin ennen lähtöäni onnistunut (monet eivät ole halunneet tehdä, eikä heidän ole tarvinnut tehdä) tietenkin pyrin pomon kanssa keskustelemaan siitä että voisin iltavuorojakin tehdä hieman vähemmän. Tämän onnistuminenhän on täysin kiinni pomosta ja siitä että miten työkaverit siitä sekoaa että joku saa erityisoikeuksia, mutta olisi kiva tietää että onko tiellä kenelläkään onnistunut tälläinen tiettyjen vuorojen karsiminen? Olen kyllä valmis sitten kokonaan vaihtamaan työpaikkaa jos tuntuu liian vaikealta lapsen kannalta nuo hoitojutut, toisaalta näinä aikoina asuntolainaisen yksinhuoltajan ei välttämättä kannattaisi jättää vakituistatyöpaikkaa ja jäädä tyhjänpäälle jos sitten uutta paikkaa ei löydykkään.

Vaikeita asioita nämä.. Onneksi itsellä on vielä aikaa miettiä ja pohtia, mutta äkkiäkös se kesä tulee ja sitten onkin jo syksi ja töihin paluu olisi edessä.

14

666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totuus.

Olet kyllä paska äiti jos viet alle 3-vuotiaan vuoropäiväkotiin.

• ap..

Luuletko etten sitä olisi ajatellut ja sen takia vaihtoehdot käynyt läpi?

Moni kuitenkin sinne lapsen vie ja ihan alle kolmevuotiaankin. Eli pidäppä mölyt mahassasi. Mielestäni kuitenkin paskaan vanhemmuuteen tarvitaan jotain muutakin kuon vuoropäiväkotiin vieminen, vaikka siis itsekkin sitä suren että sinne joutuisin viemään. Eikä se vuoropäiväkodin huonommuus häviä mihinkään kun lapsi täyttää 3vuotta, vai mielestäsikö sillon tapahtuu ihme ja lapsesta tulee paremmin vuoropäiväkodissa pärjäävä?!

• idootti!!

Tuolla periaatteella jokainen joka vie alle 3v lapsen tarhaan on paska! Ja paljonhan näitä keskusteluja onkin jossa vanhemmat jotka vievät lapsensa tarhaan on huonoja ja sitten jos on kotona niin pummi joka istuu persehomeessa eikä tee mitään! Eli teetpä niin tai näin niin aina on väärin.

Ei se vuoropäiväkoti ole sen pahempi paikka kuin päiväkoti. Aamuhan kuitenkin lapsen kanssa kotona ollaan ja sitten vasta illaksi tarhaan, eli aivan sama asia kuin päiväkodissa vain käänteisessä järjestyksessä.

Ja ap:han sanoi että aikoo puhua työntä vain aamuvuoroksi. Eli onko sinulla joku lukihäiriö?

• Töissä käyvä yh

Mikä kermaperse sinä oikein olet? Jotkut ne vaan joutuu yksihuoltajina töissä käymään. Ei ole varaa jäädä kotiin makaamaan ja odottamaan lapsen vanhenemista!

• Jokainen tavallaan

Joillekin päivähoitoon laittaminen ON se ainoa vaihtoehto - esim. meidän tarhassa (myöskin vuoropäiväkoti) aloitti juuri lapsi joka täyttää tammikuussa 1v, vuorohoidontarve alkaa syksyllä.

Toivottavasti työnantaja tulee vastaan sen verran että saat tehdä aamuja - vaikka vuoropäiväkoti ja sen henkilökunta olisi kuinka ihania tahansa, niin onhan se rankkaa.. itse olen huomannut että kyllä ne yli 3-vuotiaat ovat "niin isoja" jo, että niiden kanssa tekee viikonloppuja ja iltoja aivan eri tavalla kuin niiden pienten "vauvojen" kanssa :)

Jos vuorovaikutus vanhempien ja henkilökunnan välillä toimii niin kaikki menee hyvin :) Tsemppiä!

• MillaH

Minun lapsi aloitti vuoropäivähoidon 10, 5kk vanhana kun olin yksinhuoltaja. Vaihtoehtona sossun luukku tai töihin meno. Hyvin sopeutui :) Minusta vuoropäivähoito on kivaa koska silloin vanhempi saaolla myös muulloin kun viikonloppuisin lapsen kanssa aamupäivällä. Ja vaikka hoidossa on sääntö että ennen lounasta pitää tuoda niin ei kyllä ole pakko. Ilmoitat ne ajat mitä tarvitset ja viet sen mukaan. Minä vein aina 30min ennen työvuoron alkua ja usein suoraan päikkäreille.
      Ainoa iso miinus on että vuoropäivähoidossa ei saa lapsta pitää yhtään ylimääräistä ja se voi olla yksinhuoltajalle joskus ongelma. Esim. Jos itse olet sairaslomalla ja et mene töihin lasta ei saa sinä päivänä viedä hoitoon. Ihan sama vaikka olet korkeassa kuummeessa ja tarvutset lepoa. Et myöskään saa pitää lasta hoidossa jos sinulla o lyhennyspäivä. Eli joudut kesken päiväunien käydä lapsi repimässä sängystä "eikö olekin kivaa että äidillä on lyhennys tänään?"...
      Yövuoron jälkeen saa pitää n. 7h nukkumisen ajan hoidossa.
      Itse sain työnantajan kanssa sovittua että teen iltavuorot aina putkken ja jään illasta aina ainakin yhdelle vapaapäivälle. Ei siis tule ilta-aamuja. Tämä on ollut erittäin hyvä sekä minille että lapselle. Omatkin voimat riittää paremmi kun ehtii työvuoron jälkeen oikeasti nukkua.

• yhmammaliima

Ja miten ne päiväkodis tietää että olet kipeä tai sulla on lyhennys? Toiseks, niinhän ne muutkin lapsiaan hoitaa kipeenä :D

• monet tuo
        yhmammaliima kirjoitti:

Ja miten ne päiväkodis tietää että olet kipeä tai sulla on lyhennys? Toiseks, niinhän ne muutkin lapsiaan hoitaa kipeenä :D

Lyhennyspäivä merkitään työvuolistaan ja näin ollen hoitopaikassa tiedetään että on lyhennys. Itse jos on sairaana, niin voin todellakin kertoa että monet vievät lapsen päiväkotiin ja sairastavat päivän yksin kotona, näin jaksaa olla paremmin lapsen kanssa illan (tämä siis ei onnistu vuoropäiväkodissa)

• mek

EIkö lapsen isä voi hoitaa lasta silloin kun sinä olet töissä ja isä on päässyt töistä .

• ap..

Ei valitettavasti voi.

• mummeli48

Onko sinulla mahdolisuutta tehdä lyhempää työaikaa ja luopua niistä yövuoroista? itse aikoinaan (tyttö jo 22v) tein 3-vuorotyötä täysaikaisesti ja tyttö vuorohoidossa ja oli välillä ilta-yö-aamuvuoronki hoidossa ja kyllähän se aika hurjaa oli.Nyt työnantajatkin suhtautuvat myönteisemmin pienten lasten äitien lyhempiin työaikoihin yms. järjestelyihin ja turhaa huonoa omaatuntoa kannat siitä ettet tee yöduunia ja mitä siitä muut ajattelee..Tsemppiä sinulle ja aikansa kutakin.

• ap..

Aijon tosiaan keskustella niistä pomon kanssa sitten kun töihin palaaminen on lähempänä. Sanoin jo tuossa aloituksessa että ainakin sillon kun äitiyslomalle jäin niin yövuoroja ei ollut pakko tehdä, tosiaan sitä mikä tilanne siellä nyt on niin en tiedä.

Toisaalta uskon että työvuoroja pystyttäisiin järjestämään siten että ne olisivat näin yksinhuoltajan kannalta järkevimmät. Olenhan minäkin aikoinaan joustanut. En kuitenkaan aijo pyytää kuuta taivaalt, vaan ihan sitä ettei öitä tarvitsisi tehdä ja sitten jos onnistuisi tehdä niin miten eräs täällä on tehnyt että illan jälkeen jäisi aina vapaalle eikä niin että iltavuoron jälkeen on aamuvuoro.

Olen myöskin ajatellut sitä että jos kyseisessä työpaikassa ei hommat onnistu vaan minut vaaditaan tekemään öitä yms, niin sitten aina voi vaihtaa sitä työpaikkaa. Onneksi tässä ei kuitenkaan ole kyse kauhean pitkästä ajasta, vaan lapseni on 2,5v sillon kun palaan töihin eli jos vuodenkin voisi tehdä vähän joustavammin töitä niin olisin kyllä tyytyväinen :)

Kiitos kaikille vastauksista. Eiköhän kaikki järjesty.

• yh 90

Minä vein tyttöni 9kk ikäisenä vuoropäivä hoitoon ja hyvin sopeutu... olen itse baarissa töissä ja ma-to työaikani on 18-24 eli vien neidin puol 5 hoitoon koska työmatkani on 40km... välillä tulee illasta aamuun vuooroja ja tyttö joutuu olemaan esim pe 15.30- la klo:19.00 rankkaa on mutta hyvin siä pärjää.. ei sinne tarvi ku laittaa hoitoajat mitä tarvitset niin sen mukaan he menevät. Ja oliskos se nukkumaaika vanhemmalla se 7h mutta itsellä se ei aina toteudu ku haluan hakee neidin ajoissa "aamulla" kun tyttö menee viä samana päivänä takaisin.

• mami7

Hei

Meillä hoito toimii hyvin. Iltavuoron jälkeen ei perään aamuvuoroa.
      Hoitoon vien lapsen 15 min ennen työvuoron alkua.
      Sinulla niin pieni lapsi että ehtii kotona aamupäivällä pienet unet ottaa ennen iltahoitoon menoa. Kyllä ne asiat siitä järjestyy sen enempää miettimättä.
      Päivä kerrallaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe