Onko puhelin "kaapattu" vai missä vika

johannabj

Olen saanut 5 tällaista viestiä puhelimeeni iPhone 3 S. Lähettävä numero on 16332.
Koko viesti kuuluu Viesti-ID XP58E Tilinro F10280001000210311 Summa 50,00 Eur. Vertaa viestin tiedot verkkopankin kanssa. Vastaa K, jos vahvistat. Älä vastaa viestiin, jos et vahvista.

Kävin poliisilaitoksella näyttämässä viestit ja he ottivat valokuvia niistä. Toivottavasti näitä viestejä ei ole lähetetty ympäri ämpäri. Mistä viestit tulevat. Puhelinnumeroa ei löytänyt operaattori eikä Fonecta.

Pankki ilmoitti, että he eivät lähetä tällaisia viestejä. Sitäpaitsi en ole käyttänyt tänään edes verkkopankkia.

Onko puhelimeen tullut virus tai vika? Onko joku murtautunut puhelimeeni?

15

5760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuskin on tullut ja tuskin on murtautunut.

    • Onko Viesti-ID joka viestissä sama? Voisi epäillä, että joku verkkopankissa maksanut on vahingossa antanut väärän puhelinnumeron pankille, mutta tuo on raskaan luokan töppäys etenkin, kun pankin asiakaspalvelun ainakin kuuluisi heti palvelutiskiltä takaisinsoitolla varmistaa puhelinnumeron oikeellisuus.

      No, vahinkoja sattuu. Älä vaan missään nimessä vastaa mihinkään epäilyttävään viestiin mitään.

      P.S. Eihän puhelimesi ole käytettynä ostettu?

      • Anonyymi

        Mulla operaattori teki sen virheen että oli näppäillyt väärän puhelinnumeron joka siis oli minun ja siirtänyt sen täysin tuntemattoman tyypin nimiin. On jäänyt kaihertamaan se pikku juttu, että oliko se numero ollut kuinka kauan tämän tuntemattoman nimissä ja hallinnassa ja pystyykö sinä aikana tekemään mitään laitonta?
        Joku on nimittäin esiintynyt mun nimelläni ja väärennetyllä henkilöllisyystodistuksella operaattorin toimipisteessä.


    • Miettelijäs

      Saitko koskaan selville mistä johtui? Minulle kyseinen numero on nyt laittanu kaksi viestiä jostain ihme lukkiutuneen käyttäjän avaamisesta :o

    • Laskunmaksaja

      Olin verkkopankissa maksaakseni laskun niin minulla tuli juuri tuollainen että anna sillä ja sillä id tunnuksella vahvistus laskuun. Ja sitten puhelimeen kilahti tuo kyseinen tunnus numero jota kysyttiin verkkopankissa laskun maksun yhteydessä. Alkoi kyllä epäilyttämään antaa siihen tuota tunnusta kun tunnukset ja on maksajalla jo . Pankista saaduista tunnuksissa ei tuollaista tunnusta oo edes. Jätinpähän antamatta tunnusta ja marssin huomenna pankkiin ja mahdollisesti poliisille jos tarve vaatii.

    • varmuudenvuoksi

      Jos hankkii liittymän eri numerolla, voi tulla sellaisia viestejä, jotka on tarkoitettu numeron edellisille käyttäjille. Minä sain "kierrätetyn" numeron, joka operaattorin mukaan ollut pois käytöstä 3-6 kk.

      Olen saanut tekstareita matkahuollon paketeista, suomi.FI:hin tulleista kirjeistä ja salasanojen palautuslinkkejä Facebookiin, Fonecta.fi:hin jne. Niissä olleet linkit ihan aitoja, muttei minun tilaamia.

      Pian tämä numero on minulla ollut vuoden verran ja edelleen saan näitä tekstareita sekä puheluita tyypeiltä, jotka tavoittelevat numeron edellisiä käyttäjiä. Ainakin kaksi henkilöä on ennen minua käyttänyt tätä numeroa.

      Kannattaa olla varovainen. Jos hiukankin epäilyttää viestien aitous/oikeellisuus, on varmempaa tarkistaa ennenkuin hosumalla vastaa niihin. Jos kyseessä on huijausviesti, voi niissä näkyvät yhteystiedot olla myös hämyjä. Kannattaa joko tarkistaa puhelinnumero esim. pankin nettisivuilta tai sitten tosiaan käydä ihan siellä pankin konttorissa, jonka tietää aidoksi.

    • Kohtalontoveri2k18

      Tuliko tähän mitään selvennystä? Kävi samallalailla tänään.. Syötin viestissä olleenkoodin, mutta en avainlukua. Ryöstettiinkö minut?

    • noeikai

      Ei kai tuossa mistään kaappauksesta ole kyse. Numero 16332 kuuluu Samlink-nimiselle yritykselle, joka tarjoaa jotain asiointi-, tunnistus- yms. palveluita. Eli arvaisin että viestit liittyivät johonkin tuollaiseen järjestelmään, eli oli esim. jonkin maksun varmistusviesti, joka sitten kai jotenkin oli päätynyt väärään numeroon, jos ei vastaanottajalla kerran ollut mitään hajua asiasta. Ehkä systeemi oli bugannut, ehkä joku yrittänyt kikkailla jotain, mitä lienee.

      • Noeikai

        Tai sitten vaan jollain tuollaisen palvelun käyttäjällä ollut tiedoissaan vanha tai väärä puhelinnumero.


      • Anonyymi

        Miten tuosta numerosta pääsee eroon ?


    • Anonyymi

      Minulle kans tuli tänään NETTIPANKISSA pyyntö vahvista lasku ihan ihme koodilla!!! Eihän mulla ollut moista koodia, niin ONNEKSI ei mennyt lasku maksuun. Koodi tulikin vasta hetken päästä, että maksa se lasku tämän koodin jälkeisellä numerosarjalla?? No en todellakaan maksa FIRMAN tililtä jollain luuriin tulleella koodilla!!!!! Ja jos meidän pitää jatkos viä jonku palvelimen kautta hommata jotku turvalukusysteemit, niin EI TODELLAKAAN TURVALLISTA. Nyt sentäs voi ITSE kontrolloida turvalukunsa, mutta jos alkaa mennä jonku palvelimen kautta.... niin hakkerit tyhjää tilit mennen tullen. EI LUOVUTA TURVALUKUKORTEISTA! Tämäkään varoitusviesti ei lähteny edes 3. yrittämällä.... onnistuukohan nyt!?!?

    • Anonyymi

      veli-pekka sivula jalasjärvi alavalli harjunpääntie

    • Anonyymi

      Käytetty toisen numeroa numeropalveluun

    • Anonyymi

      Mulle tulee jatkuvasti , " puhdista puhelin ."
      No minulla on turva vakuutus ,jonka voin aina laittaa päälle tarkistusta varten ,josta tulee teksti " ei ongelmia"
      Joten poistan nuo varoitus tekstit ,ilman sen kummempia tarkastuksia .

    • Anonyymi

      Kaikki hyvin ei siis kannata murehtia tai huolehtia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1555
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1384
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1285
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1166
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe