Alisuoriutuminen kirjoituksissa

Näinkö on?

Olen lukiossa kakkosella ja tarkoituksena on aloittaa kirjoitusurakka jo tänä keväänä. Kirjoitan ensi viikolla kemian ja seuraavalla fysiikan.

Olen hyvä oppilas lukiossa, olin sitä jo yläkoulussa ja samoilla kympeillä on lukiokin sujunut.

Preliminäärikokeet menivät surkeasti!

Oikeastaan ongelmat alkoivat jo fy- ja ke-kertauskursseilla, jotka tuntuivat yllättäen tosi vaikeilta. Olin odottanut, että kun itse kurssit olivat menneet hienosti, niin kertauksessa sitten vaan olisin palautellut mieleen asioita ja tässä vaiheessa olisi jo todella vahva tunne asioiden hallinnasta.

Mitä vielä! Olen näemmä täysin hukassa!

Onko kuinka normaalia, että yseillä ja kympeillä varustettu lukiotodistus huipentuisi kirjoituksissa C-tasoiseen suoritukseen?

13

1510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka Töpöhäntä

Ongelma etenkin luonnontieteissä kuten kemiassa on se, että kurssin voi päästä läpi vaikka kympillä ilman että tekee juurikaan laskuja. Tämähän riippuu opettajasta että minkälaisen kokeen tekee ja mitä tasoa haluaa pitää yllä. Kemiaa ei opi pelkästään lukemalla ja tekemällä pelkkiä perustehtäviä.

Sitten kun siirrytään preleihin ja YO-kirjoituksiin, niin ollaan jo valtakunnallisella tasolla, ts. sillä tasolla mitä opetussuunnitelma ja jatko-opinnot edellyttävät. Jos on hionut taitojaan näissä aineissa lukion ajan ahkerasti, ei ylppäritkään tuota ylitsepääsemättömiä vaikeuksia vaikka ilmaiseksikaan ei mitään saa.

PS. Itselle kävi juuri näin, nyt olen opetellut asiat itsekseni ja oikeasti ymmärrän!

• Näinkö on?

Minustakin tuntuu, että yo-kysymykset ovat ihan eri planeetalta kuin oppikirjojen tehtävät (toki sielläkin oli aina välissä joku vanha yo, mutta aika vähän niitä). Kokeissa meillä oli aika samanlaisia tehtäviä kuin kirjoissakin.

Miten olet sittemmin syventänyt tietojasi? Voitko suositella joitain kirjoja tai tehtävätyyppejä itsenäiseen opiskeluun.

Minullakin on näihin aineisiin liittyviä tulevaisuudensuunnitelmia. Ehtisin hyvin vielä syventämään tietoja ensi vuoden aikana, kun kirjoitan lopullisesti ylioppilaaksi vasta ensi keväänä. Voisin vaikka käyttää kesän syventäviin opintoihin ja korottaa (tulevia surkeita) arvosanoja syksyllä.

• Pekka Töpöhäntä
        Näinkö on? kirjoitti:

Minustakin tuntuu, että yo-kysymykset ovat ihan eri planeetalta kuin oppikirjojen tehtävät (toki sielläkin oli aina välissä joku vanha yo, mutta aika vähän niitä). Kokeissa meillä oli aika samanlaisia tehtäviä kuin kirjoissakin.

Miten olet sittemmin syventänyt tietojasi? Voitko suositella joitain kirjoja tai tehtävätyyppejä itsenäiseen opiskeluun.

Minullakin on näihin aineisiin liittyviä tulevaisuudensuunnitelmia. Ehtisin hyvin vielä syventämään tietoja ensi vuoden aikana, kun kirjoitan lopullisesti ylioppilaaksi vasta ensi keväänä. Voisin vaikka käyttää kesän syventäviin opintoihin ja korottaa (tulevia surkeita) arvosanoja syksyllä.

No, aika työläs mutta hyvä lukion kirjasarja on Reaktio. Lue teoriaa (eri sarjat käsittelee eri lailla asioita, joskus toisen sarjan lukeminen on hyvin valaisevaa.) Sitten ABI-kemia (tehtävät ja vastauskirja erikseen, vain kertaamiseen sopiva) ja jonkun kustantajan pelkkiä vanhoja yo-tehtäviä vastauksineen sisältävä kirjanen on must!

Bonarina voit kokeilla jonkun valmennuskurssien järjestäjän kemian matskua. Niitä saa suht halvalla kun uutta pukkaa jatkuvasti. Suosittelisin lääkiksen kemian tehviä tai sitten teknilliseen yliopistoon valmentavaa pakettia. Lääkiksen matskusta sen verran, että kunhan on alkaen vuodesta 2012 kun silloin tuli lukion oppimäärä pääsykoevaatimukseksi.

Kaikkia näitä ei tarvitse hommata, mutta tulevaisuutta ajatellen valikoi parhaat päältä.

• Pekka Töpöhäntä
        Pekka Töpöhäntä kirjoitti:

No, aika työläs mutta hyvä lukion kirjasarja on Reaktio. Lue teoriaa (eri sarjat käsittelee eri lailla asioita, joskus toisen sarjan lukeminen on hyvin valaisevaa.) Sitten ABI-kemia (tehtävät ja vastauskirja erikseen, vain kertaamiseen sopiva) ja jonkun kustantajan pelkkiä vanhoja yo-tehtäviä vastauksineen sisältävä kirjanen on must!

Bonarina voit kokeilla jonkun valmennuskurssien järjestäjän kemian matskua. Niitä saa suht halvalla kun uutta pukkaa jatkuvasti. Suosittelisin lääkiksen kemian tehviä tai sitten teknilliseen yliopistoon valmentavaa pakettia. Lääkiksen matskusta sen verran, että kunhan on alkaen vuodesta 2012 kun silloin tuli lukion oppimäärä pääsykoevaatimukseksi.

Kaikkia näitä ei tarvitse hommata, mutta tulevaisuutta ajatellen valikoi parhaat päältä.

Hups, jäi teksti yllä vähän vajaaksi..

Mutta itse kävin Mooli-sarjan läpi (mulla lähes kaikki ratkaisut sähköisessä muodossa tähän sarjaan), sitten lääkiksen matskut (olin valmennuskurssilla) ja sitten niitä yo-tehtäviä.

Voin myös todella suositella tätä: http://www.mafyvalmennus.fi/ Katsele sivuja rauhassa, löydät varmaan haluamasi. Todella asiallinen oppimismenetelmä. :)

• Näinkö on?
        Pekka Töpöhäntä kirjoitti:

Hups, jäi teksti yllä vähän vajaaksi..

Mutta itse kävin Mooli-sarjan läpi (mulla lähes kaikki ratkaisut sähköisessä muodossa tähän sarjaan), sitten lääkiksen matskut (olin valmennuskurssilla) ja sitten niitä yo-tehtäviä.

Voin myös todella suositella tätä: http://www.mafyvalmennus.fi/ Katsele sivuja rauhassa, löydät varmaan haluamasi. Todella asiallinen oppimismenetelmä. :)

Kiitos vinkeistä ja kannustuksesta Töpöhännän Pekka ja anonymous.

Olen selvästikin oikeilla jäljillä;
        ABI-kemia minulla jo onkin vastauskirjoineen ja se on minustakin ihan huippu ja olen lukenut myös muiden kirjasarjojen kirjoja (koulussa meillä Mooli ja olen lukenut lisäksi kaikki Neon-kirjat), olen myös tehnyt Eximian Lääketiede Startti -vihkojen tehtävät. Jatkanen samoilla eväillä eteenpäin läpi kirjoitusten ja sitten tarvittaessa uusintaan asti.

Tuo mafynetti kuulosti myös mielenkiintoiselta, Siellä ei taida olla kemiaa, mutta fysiikalle varnasti hyvä.

• lemlem

"Onko kuinka normaalia, että yseillä ja kympeillä varustettu lukiotodistus huipentuisi kirjoituksissa C-tasoiseen suoritukseen?"

Ei ole tavallista, mutta ei myöskään mahdotonta. Jos todistuksessa on ysejä ja kymppejä, on todennäköistä kirjoittaa E tai L.

• Näinkö on?

Sitähän minäkin olin kuvitellut: E, tai jos oikein kaikki natsaa niin L.

Prelien jälkeen maailmanjärjestys horjui, C rupesi tuntumaan liiankin mahdolliselta lopputulemalta.

• ettäjoo...

Itellä sellane tilanne, että fysiikasta ja kemiasta on kummastaki tullu kaikista kursseista ysiä ja kymppiä niin, että kummastakin jää päättäriin kymppi, ja nyt preleistä tuliki vaa M kummastaki. E:hen oli matkaa muutama pojo. Ja noissa kurssikokeissa panostin laskennalliseen puoleen, mutta preleissä se ei enää kantanutkaan hedelmää samalla tavalla. Ja nyt, kun on lukumotivaatiokin ollut hukassa, taidan myös varsinaisissa kirjoituksissa hieman alisuoriutua...

• Pekka Töpöhäntä

Ei vaan nyt tutkit tarkasti sitä miksi et onnistunut preleissä. Matematiikka, käsitteet yms. Sitten treenaat niitä asioita kunnes oikeasti osaat. Sitten tee vaikka uudestaan se preli tai vanhoja ylppäreitä ihan kokonaisuudessaan. Tää on vähän sama juttu kuin lääkiksen pääsykoe itelle, ei natsannut heti, mutta sitten tutkin hieman asiaa ja opettelin tarvittavat jutut. Tässäpä nyt sitten opiskellaan lääkäriksi. :)

• Elämässähäviäjä

Itselle kävi samalla tavalla. Tai on käymässä. Sain kemian ensimmäisestä kahdesta kurssista täydet kympit. Kolmannesta ja neljännestä tuli seiska tai kasi. Viidennestä tuli viitonen (olin paljon poissa enkä oikeen jaksanut enää opiskella).

Nyt kävin abikurssin ja tuntuu etten oikeasti muista mitään mistään kemiaan liittyvästäkään. Suunnitelminani oli hakea yliopistoon lukemaan farmaseuttista kemiaa, mutta luovuin tästä ajatuksesta kun sain preliminäärien tulokset takaisin.

Ei hätää veliseni/siskoseni, samassa veneessä ollaan. Sait sentään C:n joka on jo keskiverto/hyvä suoritus. Itse sain hyvin heikon A:n jota voi pitää jo pohjanoteerauksena verrattuna siihen, miten loistin kursseilla.

• Kurssit & yo

Kyllä ne kurssiarvosanat ja yo-arvosanat tosiaan aika samalla tasolla yleensä ovat. Siis YLEENSÄ, tietysti poikkeuksiakin voi olla.

• abi

Älä ny hyvä mies kakkosella fysiikkaa kirjota, sanoohan sen jo järkiki et kannattaa vaikeimmat kirjottaa aivan viimeisinä. Ehtii sitte vuoden verrsn enemmän opiskella ja harjotella niit vaikeempii asiot.
      Itellä o fysiikan kirjotukset ens viikol ja 9-10 tason (taitaa siel yks kasiki olla) oppilaana lähes maolin ja laskimen kaa hakemaan L:lää, E:ki kelpais. Ny on alle 2/8 kirjaa luettuna, mut onneks oon harjotellu vanhoil yo ja yliopistotason tehtävil jo pitemmän aikaa ku tiesin oman laiskuuteni mitä luokemiseen tulee. Prelistä tuli L lukematta, mut siin oliki tänä vuon tavallist helpommat tehtävät. Mut iha muistin varasss yo:hon ja toivotaan parasta :D

• kemian ope

Oman kokemukseni mukaan alisuoriutuminen ei itse asiassa ole kovinkaan epätavallista kemian (tai muidenkaan reaaliaineiden) puolella. Kurssikokeissa käsitellään aina tiettyä asiakokonaisuutta, jota on kurssilla harjoiteltu ja siten asiat ovat hyvin muistissa. Kirjoituksissa pitäisi sitten osata kaikki kerralla, ja varsinkin usein lukion ensimmäisellä opiskellut orgaaniset aineet pitää kertauksen alkaessa kaivaa syvältä naftaliinista.

Kun unohtuneisiin asioihin lisätään vielä valikoima kemiassa yleensä hyvin menestyviä kirjoittajia, niin kaikki eivät vain voi saada L:ää tai E:tä. Jyviä erotellaan akanoista usein tehtävillä, jotka ovat luonteeltaan paljon soveltavampia kuin kurssikirjojen tehtävät.

Toisaalta esimerkiksi matematiikassa (ja kielissä?) kurssiarvosanat ennustavat paremmin yo-tulosta, sillä suurin osa vanhoista asioista kulkee mukana kurssista toiseen, eivätkä pääse samalla tavoin unohtumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe