voipi olla naurettava kysymys

voiko olla...

ja kysymykseen vastaus yksinkertaisesti omien käsien tärinä, mutta kysynpä kuitenkin.

Kun kävin museossa, jossa on mm. konepajaesineistöä, laivan koneistoja jne. esillä (no, ehkä niissä ei mitään sen kummepaa enää sisällä ole), kuvailin näitä pokkarillani, niin kotona katsoessa yllättävissä kuvissa on suurtakin epätarkkuutta. Ajattelin etenkin yhden kuvauskohteen perusteella, josta jo paikan päällä katsoin kuvien onnistumista ja yllätyksekseni ei millään meinannut riittävän terävää kuvaa tulla, siinä alla käsieni alapuolelle juuri jäi jonkin sortin laivan varuste, niin tuota ajattelin että onko näissä kuitenkin jotain sisällä, jotain magneettista tms. joka aiheuttaa sen etteivät kuvat onnistu? Tosin kuvani nyt muutenkaan eivät ole mitään erinomaisen erinomaisia masterpieces niin kuin nyt kaikilla suurin piirtein on...

Mutta voisiko olla syy... Ja tietenkin jos joku esine on vitriinissä niin siinä tietty vitriinin pinta voi aiheuttaa epäterävyyttä väärästä kulmasta kuvatessa, mutta nämä eivät nyt olleet vitriinissä... Tosin sitten samassa tilassa joku muu tuli ihan hyvälaatuisena kuvana ikuistettua omiin kokoelmiin...

10

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkennus on tapahtunut ei haluamaasi kohtaan, muusta ei ole kyse.

Mahdollinen magneettisuus ei vaikuta.

• hömm...

Veikkaisin myös joko tarkennusta tai sitten sitä, että museo oli pimeä/hämärä kuten museot usein, jolloin tulee helposti tärähtäneitä kuvia jos ei ole tarkkana.

• siinä syy
        hömm... kirjoitti:

Veikkaisin myös joko tarkennusta tai sitten sitä, että museo oli pimeä/hämärä kuten museot usein, jolloin tulee helposti tärähtäneitä kuvia jos ei ole tarkkana.

Se tärähtäneisyys johtuu siitä että kun on hämärää niin kamera joutuu valottamaan pidemmän aikaa jolloin riski tärähtämiselle kasvaa.

• kiitoksia vastauksis
        hömm... kirjoitti:

Kiitän vastanneita. Käytin pokkarissa Museo-asetusta. Ja olette aivan oikeassa, tarkennuksesta se johtuu mitä todennäköisemmin, eli laukaisin ennen kuin kamera oli valmis.
        Mutta loppuajalla alkoi kyllä kameran näytöllä näkymään viivaa - patteri kyllä on täysi edelleen.
        Mutta tulipa käytyä. Ilmaiseksi kun pääsee, niin voi mennä uudelleen ja olla vähemmän hätäinen - jos kehtaa, kun henkilöstö kuitenkin muistaa naaman. :=)

• museoman
        kiitoksia vastauksis kirjoitti:

Kiitän vastanneita. Käytin pokkarissa Museo-asetusta. Ja olette aivan oikeassa, tarkennuksesta se johtuu mitä todennäköisemmin, eli laukaisin ennen kuin kamera oli valmis.
        Mutta loppuajalla alkoi kyllä kameran näytöllä näkymään viivaa - patteri kyllä on täysi edelleen.
        Mutta tulipa käytyä. Ilmaiseksi kun pääsee, niin voi mennä uudelleen ja olla vähemmän hätäinen - jos kehtaa, kun henkilöstö kuitenkin muistaa naaman. :=)

Kamera ei laukea ennen kuin on valmis. Pokkareissa on varsin suuri syväterävyysalue joten muutaman sentin tarkennusvirhe ei juuri haittaa. Katso manuaalista oman kamerasi tarkennuspisteiden hallinta. Oletettavasti kamerassasi on myöskin tärähdyksenvaimennustoiminto? Varmista että se on päällä (katso manuaali). ISO eli herkkyysasetusta nostamalla(katso manuaali) saat lyhennettyä valotusaikaa jolloin kuva ei tärähdä niin helposti. Kannattaa myös tarkkailla omaa laukaisutekniikkaa ja sitä miten kamerasta pitää kiinni.

Hienoa että jossain on museo missä saa kuvata!

Ai niin, kirjastoon mars lukemaan kuvauskirjoj !

• olen toki kiitolline
        museoman kirjoitti:

Kamera ei laukea ennen kuin on valmis. Pokkareissa on varsin suuri syväterävyysalue joten muutaman sentin tarkennusvirhe ei juuri haittaa. Katso manuaalista oman kamerasi tarkennuspisteiden hallinta. Oletettavasti kamerassasi on myöskin tärähdyksenvaimennustoiminto? Varmista että se on päällä (katso manuaali). ISO eli herkkyysasetusta nostamalla(katso manuaali) saat lyhennettyä valotusaikaa jolloin kuva ei tärähdä niin helposti. Kannattaa myös tarkkailla omaa laukaisutekniikkaa ja sitä miten kamerasta pitää kiinni.

Kyllä minä olen ollut monessa museossa, joissa kuvata omaan käyttöön saa! Tosin tässäkin museossa oli sitten yksi osasto, jossa oli selvästi laitettu kielto, ettei siellä saa kuvata.

Ja kuten sanottu, kävin uudelleen, ja otin uudelleen rauhallisemmin kuvia, kaikki onnistuivat, jopa se, josta ekalla kerralla useampi yritys meni mönkään.

No, kuvauskirjoja ja kuvauskirjoja... En pyri miksikään mestarikuvaajaksi, vaan ihan omiin tarpeisiin. Eli silloin kun jotain kuvattavaa tulee eteen, niin saisi kuvattua. Toki rajauksen hallinta olisi hyvä oppia katsomaan jo kuvatessa, mutta nykyään senkin pystyy aika hyvin sitten jälkikäteen kotona koneella säätämään, jos vaan kuvassa on myötävaraa säädöille.
        Automaattiasetuksin kuvaan, yritin tällä pokkarilla kerran yökuvausta säätää itse, mutta ei siitä mitään tullut...

Että sori nyt jos jossain kenties netissä joku minun täysin amatöörimäinen kuva on. Mutta eikö se niin ole, että antaa kaikkien kukkien kukkia. Netissä toki olen itsekin kateellisena katsellut digikuvaajien otoksia, toinen toistaan kauniimpia, osaa ehkä kenties jollakin kuvankäsittelyohjelmalla säädetty, jotta auringonlaskun ja maiseman värit kyllästyisivät täyteen mittaansa. Kerran satuin yhden tosi varustautuneen kanssa samaan paikkaan kuvaamaan, vähän kyllä ketutti, kun tällä ilmeisesti oli jotain kommentoitavaa minun kuvaamisestani, mutta kuten sanottu,,, antaa kaikkien kukkien kukkia.

Eli olen edelleen sitä mieltä, että ekat meni liian hätäisesti... Voit toki kommentoida tietävämpänä niin paljon kuin haluat, mutta huomauttaisin vain , ettet ole nähnyt kuvia etkä tilannetta.

Ja tämä museo kyllä jo omilla nettisivuillaan kertoo, että omaan käyttöön saa kuvata esineistöä, samoin olin tässä taannon eräässä toisessa näyttelyssä, jossa myös sanallisesti annettiin lupa kuvata.

Kiitos myös vinkeistäsi manuaaliin, en muuten olisi hoksannutkaan. Mutta sanoinpa tässä jo edellä senkin, että automaatilla...

Kiitti vaan!

• juu, edelleen tattis
        olen toki kiitolline kirjoitti:

Kyllä minä olen ollut monessa museossa, joissa kuvata omaan käyttöön saa! Tosin tässäkin museossa oli sitten yksi osasto, jossa oli selvästi laitettu kielto, ettei siellä saa kuvata.

Ja kuten sanottu, kävin uudelleen, ja otin uudelleen rauhallisemmin kuvia, kaikki onnistuivat, jopa se, josta ekalla kerralla useampi yritys meni mönkään.

No, kuvauskirjoja ja kuvauskirjoja... En pyri miksikään mestarikuvaajaksi, vaan ihan omiin tarpeisiin. Eli silloin kun jotain kuvattavaa tulee eteen, niin saisi kuvattua. Toki rajauksen hallinta olisi hyvä oppia katsomaan jo kuvatessa, mutta nykyään senkin pystyy aika hyvin sitten jälkikäteen kotona koneella säätämään, jos vaan kuvassa on myötävaraa säädöille.
        Automaattiasetuksin kuvaan, yritin tällä pokkarilla kerran yökuvausta säätää itse, mutta ei siitä mitään tullut...

Että sori nyt jos jossain kenties netissä joku minun täysin amatöörimäinen kuva on. Mutta eikö se niin ole, että antaa kaikkien kukkien kukkia. Netissä toki olen itsekin kateellisena katsellut digikuvaajien otoksia, toinen toistaan kauniimpia, osaa ehkä kenties jollakin kuvankäsittelyohjelmalla säädetty, jotta auringonlaskun ja maiseman värit kyllästyisivät täyteen mittaansa. Kerran satuin yhden tosi varustautuneen kanssa samaan paikkaan kuvaamaan, vähän kyllä ketutti, kun tällä ilmeisesti oli jotain kommentoitavaa minun kuvaamisestani, mutta kuten sanottu,,, antaa kaikkien kukkien kukkia.

Eli olen edelleen sitä mieltä, että ekat meni liian hätäisesti... Voit toki kommentoida tietävämpänä niin paljon kuin haluat, mutta huomauttaisin vain , ettet ole nähnyt kuvia etkä tilannetta.

Ja tämä museo kyllä jo omilla nettisivuillaan kertoo, että omaan käyttöön saa kuvata esineistöä, samoin olin tässä taannon eräässä toisessa näyttelyssä, jossa myös sanallisesti annettiin lupa kuvata.

Kiitos myös vinkeistäsi manuaaliin, en muuten olisi hoksannutkaan. Mutta sanoinpa tässä jo edellä senkin, että automaatilla...

Kiitti vaan!

Jatkan vielä tästä museot joissa saa kuvata:
        No, todisteita löytyy, kun netistä selaa kaikenlaisia blogeja, joissa on kuvia yhdestä sun toisesta näyttelystä. Voi tietysti olla kyseessä ammattibloggaaja, jolla on kaikki kirjalliset luvat kuvien esittämiseen netissä ja virtuaalikierrosten järjestämiseen tai onko kyseessä näyttelyarvostelu, kuka tietää. Mutta kyllä näitä kuvausluvallisia näyttelyitä on. Ja sitten on tietysti muita nähtävyyksiä, kuten kirkot, katselin tässä itsekin eräänä päivänä erästä blogia (joka kyllä taitaa olla ihan ammattiblogi ja kaikin luvin toimiva) jossa esiteltiin sisä- ja ulkotilat alttarimaalauksineen päivineen...
        Ja tuosta toisesta edellisessä tekstissä mainitsemastani näyttelyiden järjestäjästä, niin senkin edellisestä suuresta ulkomailta hankitusta näyttelystä on olemassa kattava blogiesittely netissä.

Että mikä sitten on omaa käyttöä. Kun toiset ilmeisesti närkästyvät siitäkin, jos katukuvassa olevia veistoksia kuvaa ja laittaa näitä kuviaan sitten veistoksen tekijän tiedot mainiten nettiin, niin siitähän on heti joku heittämässä, että ei saa! Mitä sitten saa: Auringonlaskuja ja vedenpintoja? No, niitähän riittää kyllästymiseen asti! Virtuaaliesittelyt...

Ja onhan sitten toinekin taidemuoto (juu, missään taidemuseossa en kyllä ole kuvaillut - tämä nyt vaan kun tuli käytettyä sanaa taide!) eli kirjallisuus. Kuinkahan monta kirjablogia on olemassa, joissa surutta laitetaan kirjojen kuvia (kai se on luvallista!) ja arviointeja ja tekstinäytteitä, mutta ehkä nämä sitten ovat sallittuja, kun vain mainitaan kirjailijan nimi.

Juu, niin ja tiedän kyllä että minun kuvani ovat aivan tumpeloita monen puoliproffiksen kuviin verrattuna, että kehtaankin mennä minnekään kuvailemaan tai edes laittaa kuvia jonnekin nettiin - hyi hyi, suorastaan häpeällistä.

• Kiitos!
        museoman kirjoitti:

Otti niin paljon päähän sinun itsestäänselvyyksiä sisältävä tekstisi, että laitan vielä tämän:

Katsos, tämä valokuvaaminen on nykyään vähän niin kuin tietokoneen käyttökin, eli kaikki normaalilla älyllä varustetut pärjäävät kyllä tietokoneen kanssa (no, ensimmäiset kerran uppouuden kanssa tietty vähän harjoittelua, mutta sitten menee) mutta sitten on toki niitä, jotka perehtyvät ihan ohjelmointikieliin asti tietokoneen käyttöhallintaa opetellessaan. Eli kamerallakin pärjää nykyään kaikenlaisten automaattiasetusten kanssa, että ei välttämättä tarvitse niitä valotus- ynnä muita manuaalisesti itse säätää lainkaan.
        Ja rajauksista ja kohteen valinnoista sanoinkin jo, että sitä voi sitten harjoitella paikan päällä...
        Ja näitä pokkareitakin on niin monenlaisia. Itsellänikin on nyt (vasta) toinen pokkari menossa, ja tämä on sen verran parempi, että aivan suorastaan järkytyin ensimmäisiä kuvia ottaessani siitä, kuinka teräviä, tarkkoja jne. ne olivat entiseen verrattuna. Wau!

Manuaalista vielä: Tämän pokkarin manuaali on kyllä aika suppea, että ei siinä niihin manuaalisiin säätöihin niinkään paljon perehdytä... Tosin ihan merkkipokkari...

Kirjoja lukemaan, ehkä pitäisi lukea kuvankäsittelykirjoja, osaisin sitten minäkin sitä värikylläisyyden säätöä jne. paremmin, tosin ei minulla mitään photoshoppia olekaan, ihan vaan ilmaisohjelmia.

Että tuli tuosta yllä olevasta vastauksestasi mieleen se yökuvaaja, joka siinä kaikkine ammattilaisvarustuksineen kuvaili maisemaa... Ja näinhän se on, että sekin maisema on ihan ammattilaisten kuvaamana katsottavana netin miljoonissa kuvissa... Että mitä suotta hänkään kuvailee, parempia löytyy joka tapauksessa... Ostaa sitten vaikka postikortin!

• 1 merkin käyttäjä
        museoman kirjoitti:

" Kamera ei laukea ennen kuin on valmis."

kyllä laukeaa, ainakin minun, aivan nykykamera, en nyt viitsi merkiä sanoa jotta ei pilkata.

kuvatessakin laukeaa liian nopeasti, siitä ei ole paljoa haittaa, kun otan useampia kuvia varsinkin jos olen ottanut ensimmäisen nopeasti.
        Videossa siitä on suurin haitta. Videota kuvatessa pitää muistaa painaa hitaasti puoleenväliin ja siten pohjaan,. Varminta on suunnata melko tasaiseen pintaa jossa on kuvioita, jos tarkennus epäonnistuu, se ei tarkenna koskaan koko videoinnin aikana paremmin.
        Aloituksen teen usein maahan, sitten se tarkentaa todella nopeasti, oli matka 0,5m - 20m - 2 m - 6 m jne.

ALOITTAJALLE, aidoista kuvist voi katsoa OMINAISUUDET ja siitä tidot kuinka pitkä on valotusaika, jos on pidempi kuin 1/20 sek pitää pitää kameraa huolellisesti ja painaa hitaasti, jotta ei liiku kuvausaikan.

• Pöysti
        Kiitos! kirjoitti:

Otti niin paljon päähän sinun itsestäänselvyyksiä sisältävä tekstisi, että laitan vielä tämän:

Katsos, tämä valokuvaaminen on nykyään vähän niin kuin tietokoneen käyttökin, eli kaikki normaalilla älyllä varustetut pärjäävät kyllä tietokoneen kanssa (no, ensimmäiset kerran uppouuden kanssa tietty vähän harjoittelua, mutta sitten menee) mutta sitten on toki niitä, jotka perehtyvät ihan ohjelmointikieliin asti tietokoneen käyttöhallintaa opetellessaan. Eli kamerallakin pärjää nykyään kaikenlaisten automaattiasetusten kanssa, että ei välttämättä tarvitse niitä valotus- ynnä muita manuaalisesti itse säätää lainkaan.
        Ja rajauksista ja kohteen valinnoista sanoinkin jo, että sitä voi sitten harjoitella paikan päällä...
        Ja näitä pokkareitakin on niin monenlaisia. Itsellänikin on nyt (vasta) toinen pokkari menossa, ja tämä on sen verran parempi, että aivan suorastaan järkytyin ensimmäisiä kuvia ottaessani siitä, kuinka teräviä, tarkkoja jne. ne olivat entiseen verrattuna. Wau!

Manuaalista vielä: Tämän pokkarin manuaali on kyllä aika suppea, että ei siinä niihin manuaalisiin säätöihin niinkään paljon perehdytä... Tosin ihan merkkipokkari...

Kirjoja lukemaan, ehkä pitäisi lukea kuvankäsittelykirjoja, osaisin sitten minäkin sitä värikylläisyyden säätöä jne. paremmin, tosin ei minulla mitään photoshoppia olekaan, ihan vaan ilmaisohjelmia.

Että tuli tuosta yllä olevasta vastauksestasi mieleen se yökuvaaja, joka siinä kaikkine ammattilaisvarustuksineen kuvaili maisemaa... Ja näinhän se on, että sekin maisema on ihan ammattilaisten kuvaamana katsottavana netin miljoonissa kuvissa... Että mitä suotta hänkään kuvailee, parempia löytyy joka tapauksessa... Ostaa sitten vaikka postikortin!

Ota Repomies LÄÄKKEET!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      159
      6997
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4123
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      115
      2171
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      62
      1946
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1456
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      196
      1454
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1091
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      14
      986
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      957
    Aihe