Kuinka voi avustaja tehdä työnsä yhrään villimmässä luokassa, jos ei saa koskea oppilaisiin? Yleensä avustajille kuuluu myös esim. välituntivalvontaa ja iltapäiväkerhojen vetämistä. Kuinka lopetetaan oppilaitten tappelu tai kiusaamistilanteet tehokkaasti ja ripeästi koskematta oppilaisiin? Opet, onko teistä järkevää, että avustaja ei voi ratkaista näitä tilanteita itse vaan hänen pitää tulla hakemaan paikalle joku opettajista? Eikö tämä ole kaiken järjellisen elämän ja aikuisen aukrotiteetin loppu? Ikään kuin oppilailla olisi loputon oikeus viedä leikkikaluja kaverilta tai kiusata, mutta avustajalle voidaa ärhennellä: "Sä et koske muhun!"
Avustajilta kiellettyä koskea oppilaisiin, mitä mieltä (opet)?
2
169
Vastaukset
- opex
No ei ole järkeä ei, mutta minkäs teet. Ei se ole openkaan etu, että ei voi ikinä ajatella avustajan olevan vastuussa. Opettajillakaan ei ole vielä mahdottoman kauaa ollut lain mukaan oikeutta koskea oppilaaseen, vaikka toki sitä on silti tehty pienten kanssa maailmansivu, koska pakkohan se on. Jos huoltajien kanssa on hyvät, luottamukselliset välit, voi tietysti ajatella, että käyttää maalaisjärkeä ja nappaa muksun kainaloon. Mutta jos vanhemmilla viiraa, niin hehän mieluusti käyttävät nämä tilanteet hyödykseen; on kivempi keskustella opettajien ja avustajien "kamalista" virheistä kuin siitä, että oma lapsi on sekaisin.
- 8888888
Minä itse asiassa en ole edes tiennyt/muistanut, ettei avustaja saisi koskea oppilaaseen ja olen toiminut lasten kanssa koulussa aivan samoin kuin toimisin missä tahansa muuallakin maailmassa = erottanut tappelijat, lopettanut kiusaamisen, kuljettamalla lapsia sinne minne heidän kuuluu mennä ellei muuten onnistu. Eihän koko työssä muuten ole mitään järkeä. Ärsyttää vaan, että pitää noin hulluja lakeja edes olla. Eikö tuo laki ole jo lain vastainen itsessään, kyllähän aikuisella on aiemman lain mukaan velvollisuuskin auttaa hädässä olevaa, esim. kiusaamisen uhria?!? Pitäisikö avuttomana vaan katsella kun oppilasta kiusataan, jättää hänet siihen ja lähteä kiljumaan opettajaa paikalle?! No way. Onko tämä sitten kansalaistottelemattomuutta? On vissiin pakko asettaa oma moraali Suomen lain yläpuolelle. On kyllä harvinaisen epäselviä nämä koulua, opettajia ja avustajia koskevat lait, niitä ei edes kerrota selvästi missään, pitäisi kai vaan telepaattisesti tajuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167150- 1972510
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1021947En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761517Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911069- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77853
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708