Minua hävettää

ei jaksaisi

hakea työpaikkaa nyt vanhana.

Ei ihmisen pitäisi tässä iässä kerjätä töitä vaan häntä pitäisi pyytää töihin. En usko, että minusta edes on mihinkään töihin. Itsetuntoni on pyöreä nolla.
50 ikäisen ihmisen pitäisi ola yli- jotakin ammattinimikkeeltään eikä mikään pyöreä nolla. Näin se elämä kuitenkin meni, että mitään ei tullut. Koko elämä kului lapsuuden traumojen selvittelyyn ja vieläkö pitäisi näytellä ehjää ja ehyttä ihmistä?

59

360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei jaksaisi

Sitä paitsi... vankilasta armahdetaan, armeijasta armahdetaan... miksei työelämästä armahdettaisi? Joillain vain on niin traumaattinen elämä takanaan, johon ei itse ole voinut vaikuttaa, että eikö heitäkin pitäisi armahtaa ja päästää varhennetulle varhaiseläkkeelle?

• ryhtiä prkl

tänäpäivänä jää työttömäksi yt-neuvottelujen myötä paljon ihmisiiä, jotka eivät kohtalostaan syytä lapsuudentraumoja tai masennusta tai mitään sairautta. Yhtälailla samassa veneessä ovat kaikki 50 työmarkkinoilla. Moni vaan valitettavasti ei töihin haluakaan, harmillista on se, että niillekään, jotka töitä tekisivät, ei niitä ole tarjolla.

Kaikesta ei voi syyttä isää, äitiä tai koulukiusaamista!

• Elämä on julmaa peliä. Jotkut siinä pärjäävät paremmin ja jotkut huonommin.
        Kaikkeen ei voi vaikuttaa mitä ympäriltään joutuu nielemään. Olemme niin erilaisia kestokyvyiltämme ja ne geenit vaikuttavat paljon terveyteemme. Kuka voisi tietää toisen tilaa paremmin kuin hän itse. On se sääli että ammattilaiset eivät kykene auttamaan paremmin vaan koko elämä vain soljuu eikä elämisen tunnetta juuri jää. Saan nimittäin käsityksen että et ole yksin selvitellyt asioitasi vaan käyttänyt apuja löytääksesi itsesi ja elämäsi. Sinut katsotaan kypsäksi työelämään mutta et itse koe olevasi voimissasi, vahinko. Kuka voisi siis antaa sinulle voimia ja halua? Eipä siinä taida olla vaihtoehtoja sillä sinä olet se ainut joka voi alkaa tuntea sisällään kipinän sillä parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

• nyt on nyt

Miestäni tultiin aikoinaan hakemaan töihin, melkein 40 vuotta sitten.

• ei jaksaisi

Tuota hetkeä kelpaa muistella. Voi kun sen voisi kehystää seinälle!

• tlr 56

mun miestä ei tultu hakemaan
        mutta pyydettiin kun entinen työ loppui
        ei neljäkymmentä vuotta sitten vaan viime kesänä
        sai heti vakituisen työpaikan

ihan hyvä että pyydettiinkin
        koska itse en enää kyllä usko saavani työpaikkaa
        jos sitä lähden itse hakemaan
        ja sitäpaitsi toivonkin etten saa
        nuoriakin on joutunut niin paljon työttömiksi
        viimeisten vuosien aikana

mulle riitti 40 vuotta työelämässä
        tai ainakin riittäs tulevaisuuttahan ei voi ennustaa
        mutta itse en enää ainakaan tyrkylle mene.

• ...

Ilmeisen moni samanlaisessa tilanteessa.

Se tuskin ketään lohduttaa. Ei hajuakaan, mitä olet ennen puuhaillut, tai mitkä taustat muutenkaan. Kehitys kehittynyt, työt vähenevät yleisestikin. Suuret ikäluokat eleli elämänsä rippikoulu pohjalta, ei onnistu enää keneltäkään. Ammatinvaihtoja pakko tehdä. Harvalla viiskymppisellä ammatti, missä nyt yleensäkään on töitä ja vaikka töitä löytyisikin, liekö koulutus enää riittävä.

Että pitääpi katella ala, missä töitä, kouluttautua siihen ja sitten hakea työpaikka. Siten mahdollisuus päästä töihin. Työkkäri kertoo loput. Jos ei muuta hyötyä, kuluupahan aika rattoisammin kursseilla istuskellessa.

Muutamia tuttuja, joilla ei ole ollut ikinä yritystä, jotenkin ajautuneet jonnekin töihin. Nyt vanhemmiten tulleet tilanteeseen, että eivät saa töitä mistään, eivät osaa mitään, eivät osaa edes hakea töitä. Yrittävät jollain kepulikonsteilla sairaseläkkeelle. Ei tahdo onnistua, kun ei ole oikeita sairauksia. Jos alkaa sairastamaan masista, voivat sitten ehkä päästä. Toki muutama onnistunut pääsemäänkin töihin. Mutta pitääpi olla enenpi yritystä, kuin nuorilla. Muistelen, yks tuttu laittoi yli 400 hakemusta, ennenkuin edes pääsi haastatteluun. Meni sillä aikaa ja hankki se lisää koulutusta. Nyt on päässyt töihin ja ostanut ensiasunnon. Laski, että ehtii maksaa sen nippanappa ennen eläkeikää, jos ei joudu työttömäksi ja terveys kestää.

=DW=

• ei jaksaisi

En minä osaa opiskella enkä tehdä töitä. Häpeäisin saada tilipussin kouraan, koska en ansaitsisi saada sitä. En jaksaisi käydä töissä kuin joskus ja sitten pitäisin tauon ja lähtisin kotiin. En tiedä tulisinko takaisin samana vai seuraavana päivänä vai en koskaan. Luultavasti en koskaan, koska häpeäisin sitä että lähdin pois kesken kaiken.

• ei jaksaisi kirjoitti:

En minä osaa opiskella enkä tehdä töitä. Häpeäisin saada tilipussin kouraan, koska en ansaitsisi saada sitä. En jaksaisi käydä töissä kuin joskus ja sitten pitäisin tauon ja lähtisin kotiin. En tiedä tulisinko takaisin samana vai seuraavana päivänä vai en koskaan. Luultavasti en koskaan, koska häpeäisin sitä että lähdin pois kesken kaiken.

Nyt meni kyllä yli ymmärryksen tuo kirjoituksesi häpeästä...

• hopeless!

Hakemalla en saanut mitään. Työkkäri täysin viraton!

Kirjavaan työhistoriaani perustuen minulle todella on tarjottu töitä.
      Kestot ja paikkakunnat vaihtelevat mutta en ole kieltäytynyt yhdestäkään.
      Korvaus on sentään asiallinen.

Luovuin täysin omasta, hedelmättömästä aktiivisuudesta ja pätkätöiden väleissä nostan päivärahoja.

• Ottaa pattiin :(

Tekee hallaa tuleville eläkkeille tuokin. Itse olin tuossa jamassa 8 vuotta kunnes sain siivouspaikan (ison firman myyntisihteerin töistä aikanaan ulos saneerattu, kaikki know how hukkaan heitettyä, siivousmopin kanssa ei tarvitse kielillä keskustella) ja siihen lienee tyytyminen.

• ei jaksaisi
        Ottaa pattiin :( kirjoitti:

Tekee hallaa tuleville eläkkeille tuokin. Itse olin tuossa jamassa 8 vuotta kunnes sain siivouspaikan (ison firman myyntisihteerin töistä aikanaan ulos saneerattu, kaikki know how hukkaan heitettyä, siivousmopin kanssa ei tarvitse kielillä keskustella) ja siihen lienee tyytyminen.

Häpeäisin siivota toisten rappukäytäviä. Omasta nyt puhumattakaan.

• hopeless!
        ei jaksaisi kirjoitti:

Häpeäisit häpeämistäsi! Asenteesi on käsittämätön ja toisaalta säälittävä.

Toimiessani 40-henkilöä työllistävän PK- yrityksen toimitusjohtajana en hävennyt tippaakaan mennessäni, tilanteen vaatiessa ja sallisessa, esimerkiksi sahalle tai pakkaamaan tuotteita.
        Olin ylpeä osaamisestani ja ennakkoluulotomuudestani.
        En tarvinnut statukseni pönkitystä.

• ottaa pattiin :(
        hopeless! kirjoitti:

Häpeäisit häpeämistäsi! Asenteesi on käsittämätön ja toisaalta säälittävä.

Toimiessani 40-henkilöä työllistävän PK- yrityksen toimitusjohtajana en hävennyt tippaakaan mennessäni, tilanteen vaatiessa ja sallisessa, esimerkiksi sahalle tai pakkaamaan tuotteita.
        Olin ylpeä osaamisestani ja ennakkoluulotomuudestani.
        En tarvinnut statukseni pönkitystä.

No hopeless! on sitten vahva persoona. Minä en ole. Olen nöyryytetty, alas ajettu, huono ja epäkelpo ihminen, näköjään.

Yhden pikkujutun haluan kuitenkin tuoda esiin, muidenkin tiedoksi:

Olin siis ollut useita vuosia eri firmoissa, myynnin ja markkinoinnin alalla, viimeksi myyntisihteerinä kuten kirjoitin ed. viestissä. Vielä pari vuotta saneerauksen jälkeen jaksoin laittaa hakemuksia, olin kolmen eri työnvälitysfirman listoillakin ja laitoin ensimmäisenä vuonna 82 hakemusta, toisena vuonna jonkin veran yli 50.
        Yksi niistä toisen vuoden hakemuksesta meni pk-seudulla isoon sähköyhtiöön jonne haettiin toimistotyöntekijää, joka myy sähkösopimuksia, hallitsee sitä ja töätä tietokoneohjelmaa, puhuu ruotsia ja englantia (muut kielet etu) ja on joustava vuorotyön suhteen.
        Laitoin hakemuksen ja cv:n. Olin tuolloin 44v.
        Tyttäreni 22v haki samaa paikkaa, emme tienneet toistemme hakemuksista. Hän oli vasta lukion suorittanut ja aloittanut tradenomiopinnot etänä, pari lähiopiskelupäivää per kk. Ainoa työkokemus hänellä oli teboilin kassalla 8kk.
        Molemmat pääsimme haastatteluun asti.
        Tytär valittiin. Tieto oli melkoinen yllätys! Tytär näki varmasti kaikki ilmeet jotka kasvoillani tiedon saamisen hetkellä vaihtelivat, viimeisenä taisi olla häpeän puna: olinhan epäonnistunut, luuseri.

Tiedustelin firmasta syytä hylkäämiseeni ja rekrytoija oli korvin kuultavin vaivaantuneen oloinen ja toisteli vain että "näin yhtiön johto nyt päätti."
        Olen kuullut, että hatarin perustein syrjäytetyllä olisi jokin oikeus saada tiedot tämmöisessä tapauksessa mutta enhän voinut tehdä sitä.
        Nyt olen 53v siivooja, luuseri, minnekään kelpaamaton. 3 täydentävää ammattitutkintoa suorittanut sille alkuperäiselle alalleni ilman mitään savutettua hyötyä.
        Tytär on nyt oikiksen käynyt joten voin vain iloita että hänellä menee hyvin.
        Minä en kelpaa mihinkään.

• 15 2
        ottaa pattiin :( kirjoitti:

No hopeless! on sitten vahva persoona. Minä en ole. Olen nöyryytetty, alas ajettu, huono ja epäkelpo ihminen, näköjään.

Yhden pikkujutun haluan kuitenkin tuoda esiin, muidenkin tiedoksi:

Olin siis ollut useita vuosia eri firmoissa, myynnin ja markkinoinnin alalla, viimeksi myyntisihteerinä kuten kirjoitin ed. viestissä. Vielä pari vuotta saneerauksen jälkeen jaksoin laittaa hakemuksia, olin kolmen eri työnvälitysfirman listoillakin ja laitoin ensimmäisenä vuonna 82 hakemusta, toisena vuonna jonkin veran yli 50.
        Yksi niistä toisen vuoden hakemuksesta meni pk-seudulla isoon sähköyhtiöön jonne haettiin toimistotyöntekijää, joka myy sähkösopimuksia, hallitsee sitä ja töätä tietokoneohjelmaa, puhuu ruotsia ja englantia (muut kielet etu) ja on joustava vuorotyön suhteen.
        Laitoin hakemuksen ja cv:n. Olin tuolloin 44v.
        Tyttäreni 22v haki samaa paikkaa, emme tienneet toistemme hakemuksista. Hän oli vasta lukion suorittanut ja aloittanut tradenomiopinnot etänä, pari lähiopiskelupäivää per kk. Ainoa työkokemus hänellä oli teboilin kassalla 8kk.
        Molemmat pääsimme haastatteluun asti.
        Tytär valittiin. Tieto oli melkoinen yllätys! Tytär näki varmasti kaikki ilmeet jotka kasvoillani tiedon saamisen hetkellä vaihtelivat, viimeisenä taisi olla häpeän puna: olinhan epäonnistunut, luuseri.

Tiedustelin firmasta syytä hylkäämiseeni ja rekrytoija oli korvin kuultavin vaivaantuneen oloinen ja toisteli vain että "näin yhtiön johto nyt päätti."
        Olen kuullut, että hatarin perustein syrjäytetyllä olisi jokin oikeus saada tiedot tämmöisessä tapauksessa mutta enhän voinut tehdä sitä.
        Nyt olen 53v siivooja, luuseri, minnekään kelpaamaton. 3 täydentävää ammattitutkintoa suorittanut sille alkuperäiselle alalleni ilman mitään savutettua hyötyä.
        Tytär on nyt oikiksen käynyt joten voin vain iloita että hänellä menee hyvin.
        Minä en kelpaa mihinkään.

Siivooja voi perustaa vaikkapa tmi:n, ja nimittää sen jälkeen itseänsä toimitusjohtajaksi...
        Se, että tässä maassa pienyrittäjyys ja itsensä työllistäminen on todellakin tehty hyvin vaikeaksi, on toinen asia. Siihen pitäisi saada kansan isot rivit nyt heräämään ja vaatimaan kohtuullisuutta niille, jotka itsensä haluavat työllistää.

• ei jaksaisi kirjoitti:

Et sinä kyllä työelämään kuulukaan jos koet häpeää siivoamisestakin, niin toisten kuin omastakin. Itse harrastan ylimääräisesti roskien keruuta ulkona, tosin vähenevässä määrin nykyisin kun ei enää niin jaksa, mutta se on asia josta olen ylpeä. Näin eritavoin näemme siis asioita.

• tlr 56
        ei jaksaisi kirjoitti:

mitä häpeämistä on siivota rappukäytäviä
        siivojan ammatti on yksi tärkeiimmistä ammateista
        mitä ilman tämä maailma ei tule toimeen

oon aina ihmetelly sen työn aliarvostamista
        ilman heitä maailma hukkuis peeaskaan
        ei nyt ihan sananmukaisesti siihen
        mutta pölyyn rasvaan roskiin ym ym

joskus tei kotisiivouksia
        ennen tätä viimeistä seitsemätoista vuoden rupeamaa
        ja viimeisen vuoden aikana olen tehnyt niintä muutamia
        eikä mua hävetä
        vaan olen erittäin tyytyväinen siihen että pystyn tekemään sellaista
        mihin jollain toisella ei riitä aikaa tai voimavaroja.

• mitäkä mies

Työn parissa menee mun elämä vielä.Olen vähän tietoa vailla mäistä trauma asioista,vaikka voisin hyvinkin väittää että tapahtumia on riittävästi ollut jo nuoresta asti.Miten traumat alkavat vaivata tämän ikäisiä.? Minulta on kyllä kysytty että onko masennusta..? Vastaus on ei mutta välillä vi...ttaa..Mut kai se on eri asia kuin trauma..

• ei jaksaisi

Olkoon mikä on, mihinkään ammattiauttajalle en mene 'juttelemaan'. Omapa on ongelmani. Jokaikinen sanomani asia kirjoitettaisiin ylös ja vastaanottavasta tahosta riippuen hän voisi kirjata asiat väärinkin, mutta silti juuri hänen ymmärryksensä mukaan asiat olisivat menneet ja minun kokemukseni mitätöityisi yhdessä yössä. Ammattiauttajan 'totuus' jäisi ikuiseksi ajaksi voimaan. Silloin minä olisin paitsi nolla, oikea nollien nolla. Vaikka yrittäisin korjata asiaa, kukaan ei uskoisi minua vaan olisin paitsi traumatisoitunut nolla, myös valehtelija, kieroilija ja vaikka mikä hullu.

• mitäkä mies
        ei jaksaisi kirjoitti:

Olkoon mikä on, mihinkään ammattiauttajalle en mene 'juttelemaan'. Omapa on ongelmani. Jokaikinen sanomani asia kirjoitettaisiin ylös ja vastaanottavasta tahosta riippuen hän voisi kirjata asiat väärinkin, mutta silti juuri hänen ymmärryksensä mukaan asiat olisivat menneet ja minun kokemukseni mitätöityisi yhdessä yössä. Ammattiauttajan 'totuus' jäisi ikuiseksi ajaksi voimaan. Silloin minä olisin paitsi nolla, oikea nollien nolla. Vaikka yrittäisin korjata asiaa, kukaan ei uskoisi minua vaan olisin paitsi traumatisoitunut nolla, myös valehtelija, kieroilija ja vaikka mikä hullu.

Noinko se menee,jos hakee "apua" Ammattauttajalta..Niin no joo..En tiedä näistä mitään mutta länkytän silti.

Kaikilla varmaan on jonkin asteinen traumaattinen kokemus elämässään,eikä siitä tarvi välttämättä terapeutille maksaa.
        Onhan se kuitenkin niinkin että työtä ei kohta enää kaipaakkaan kun ikää tulee.En ainakaan minä laahusta vaikka tulisi loparit..
        Tulee mitä tulee ja niin pitää ollakkin..Virran mukana vaan..

• ei jaksaisi kirjoitti:

No nyt valkeni! Sinä todella tarvitsisit apua ja et ole sitä hakenut ja siksi olet yhä samassa jamassa. Päätös on sinun ja miksi siitä tänne kirjoitat kun jokainen kirjoittamasi sana jää tänne pysyvästi toisten punnittavaksi. Jos osaisit tulkita omaa kirjoitustasi niin muutaman päivän kuluttua kannattaisi se tehdä.

• 19+19

Tuurinkauppaa oli Tekun jälkeen se mille alalle pääsi tai joutui. Taidan porukasta olla yksi harvoista jolle töitä riittää niin pitkään kuin viitsii tehdä.

• ei jaksaisi

Eikö sinua hävetä käydä töissä ja olla ihmisten ilmoilla?

• 19+19
        ei jaksaisi kirjoitti:

Eikö sinua hävetä käydä töissä ja olla ihmisten ilmoilla?

Miksi ihmeessä. Asun aivan muualla kuin muinaiset luokkakaverini. Useimpia heistä en ole nähnyt vuosiin. Täällä on aivan luonnollista että olen työelämässä ja siirrän tietoa nuoremmille. Pikemminkin olisi outoa lopettaa työnteko nyt. Naapurikin oli töissä 67-vuotiaaksi. Minä lopetan viimeistään 63-vuotiaana.

• ei jaksaisi
        19+19 kirjoitti:

Miksi ihmeessä. Asun aivan muualla kuin muinaiset luokkakaverini. Useimpia heistä en ole nähnyt vuosiin. Täällä on aivan luonnollista että olen työelämässä ja siirrän tietoa nuoremmille. Pikemminkin olisi outoa lopettaa työnteko nyt. Naapurikin oli töissä 67-vuotiaaksi. Minä lopetan viimeistään 63-vuotiaana.

No sinä olet ilmeisen tietoviisas. Minä en tiedä mitään tietämisen arvoista ja häpeäisin silmät päästäni jos joutuisin jotakin muka opettamaan nuoremmille.

• 19+19
        ei jaksaisi kirjoitti:

No sinä olet ilmeisen tietoviisas. Minä en tiedä mitään tietämisen arvoista ja häpeäisin silmät päästäni jos joutuisin jotakin muka opettamaan nuoremmille.

Se on sinun ongelmasi. Työhöni kuuluu osaamisen siirtämine, ja mieluusti se otetaan vastaan. Yhtiömme kertoo että meillä on vankka kokemus tältä alalta, ja minä olen yksi osakokemuksen haltija. Kokemuksemme on kauppatavaraakin.

Kyllä minä tiedän, mikä ero on asiansa osaavilla vastapelureilla ja vasta-alkajilla. Valitsen mieluusti osaavan porukan.

• ei jaksaisi
        19+19 kirjoitti:

Se on sinun ongelmasi. Työhöni kuuluu osaamisen siirtämine, ja mieluusti se otetaan vastaan. Yhtiömme kertoo että meillä on vankka kokemus tältä alalta, ja minä olen yksi osakokemuksen haltija. Kokemuksemme on kauppatavaraakin.

Kyllä minä tiedän, mikä ero on asiansa osaavilla vastapelureilla ja vasta-alkajilla. Valitsen mieluusti osaavan porukan.

Sinä tiedät ja minä en tiedä. Tässä tämä keskustelu taisi sitten olla.

• Byro B

En häpeä työn hakemista. Se ei niin kivaa ole, kun jotkut kysyy mitä nykyään puuhaat.. jotakin tossa värkkäilen kotosalla..
      Onhan työkokemusta yhteensä yli 20v liki 30v sisältäen 2 yli vuosikymmenen kestänyttä työsuhdetta. Lyhyemmät työpätkät ja työttömyysjaksot siihen päälle.
      Ei kaikkien yli 50v työnimike voi olla yli- jotakin. Tuosta viimeisimmästä pitkästä työsuhteesta olen tosi onnellinen. Lapset kasvoi sinä aikana ja lähtivät sitten opiskelemaan. Sain tehdä mitä parhaiten osaan ja firma oli "arvojeni mukainen", jos noinkin hieno ilmaus sallitaan. Luulin, että saan jäädä siitä hommasta eläkkeelle vaan toisin kävi.
      Nyt sitten olen kai työttömänä vuosikymmenen kunnes eläkkeelle pääsen.
      Siipan kainalossa eläen tulen kyllä toimeen, mutta jotain puuttuu elämästä, kun työ puuttuu.

• 19+19

Oletko entinen hiilisähkön tekijä. Nuo riimit tuntuvat tutuilta. Minä teen sähköä muulla keinoin.

• Byro B
        19+19 kirjoitti:

Oletko entinen hiilisähkön tekijä. Nuo riimit tuntuvat tutuilta. Minä teen sähköä muulla keinoin.

En tiedä, mistä puhut. Voisinpa ladata pattereita kuntopyörää polkiessa! Aurinko- ja tuulivoima kiinnostaa. Hiiliä näen, kun vien tuhkia pihalle.

• 19+19
        Byro B kirjoitti:

En tiedä, mistä puhut. Voisinpa ladata pattereita kuntopyörää polkiessa! Aurinko- ja tuulivoima kiinnostaa. Hiiliä näen, kun vien tuhkia pihalle.

Ok. Muilakin firmoilla on samanlaisia sanankäänteitä kuin energiajätillämme.

• Byro B
        19+19 kirjoitti:

Ok. Muilakin firmoilla on samanlaisia sanankäänteitä kuin energiajätillämme.

Ehkä olen omaksunut jotain mainoksia katsellessa? Sähkö tulee meille ihan tavalliseen tapaan johtoa pitkin.

• Ronski Roope

Outoa häveliäisyyttä! Ollessani sekä pätkä-, että pitkäaikaistyöttömänä en hännyt ilmottaa olotilaani puuhiani kysyttäessä.
      En ollut itse syyllinen tilanteeseen. Ei rikosta tms.

Muutaman kerran minulle sanottiin, etteivät asiani voi olla honosti koska sanon tilanteeni reilusti. Kolleegani kuulemma viettävät "välivuotta", "katselevat sopivaa ja kiinnostavaa" yms.

Mielestäni ei ole olemassa töitä joita olisi syytä hävetä.
      Huolimattomuuttaan, tai mikä pahempaa, tarkoituksella huonosti tehtyä on syytä hävetä.

• ei jaksaisi

Olen kuin pala ihmistä. Joka päivä eri palanen ja iltaisin laitan sen yhden palan paikoilleen. Öisin nukkuessani olen kai kokonainen ihminen, mutta seuraavana päivänä taas vain yksi palanen ihmistä.

• Byro B
        ei jaksaisi kirjoitti:

Olen kuin pala ihmistä. Joka päivä eri palanen ja iltaisin laitan sen yhden palan paikoilleen. Öisin nukkuessani olen kai kokonainen ihminen, mutta seuraavana päivänä taas vain yksi palanen ihmistä.

Eihän tässä kukaan kokonainen ole, jokaisella kolhunsa. Tuskin tässä ketjussa Sua pystytään auttamaan etkä halua auttajalle mennä.
        Kiiltokuvaihmiset kuuluu leffoihin. Voithan Sinä löpistä tässä ketjussa, jos se jotenkin helpottaa.

• ei jaksaisi
        Byro B kirjoitti:

Eihän tässä kukaan kokonainen ole, jokaisella kolhunsa. Tuskin tässä ketjussa Sua pystytään auttamaan etkä halua auttajalle mennä.
        Kiiltokuvaihmiset kuuluu leffoihin. Voithan Sinä löpistä tässä ketjussa, jos se jotenkin helpottaa.

Vain sormeni liikkuu, muilta osin olen amputoitu. Minua ei ole, olen olemassa vain nukkuessani.

• ...

Between the jobs.

Oma työhistoria lievästi sanottuna repaleinen. Muuttanut töitten perässä, naisen perässä, työasioitten takia vaikka minne. Laskeskelin, reippaasti yli 20 työpaikkaa, työt vähän vaikka minkälaisia, samaten asuimisolosuhteet jne. Osa pätkätöitä, osa orjatöitä, osa vakituisia työpaikkoja. Huvittanut nämä vakituiset paikat, joista olen lähtenyt pois, ei niistä firmoista ole monestakaan, kuin muistot jäljellä.

Mua tosiaan on pyydetty aikanaan kotoa töihin, pari kertaa kilpailija jopa soittanut firman, jossa töissä numeroon ja siinäpä sitä johtajan sihteerin edessä pokkana koittanut sopia tapaamista salaa(silloin ei ollut kännyköitä). Vaan eipä pyydellä enää. Enkä ole vuosikausiin edes hakenut työpaikkaa mistään. Huvitti, yhteen paikkaan yritin, kyllähän ne minut olisi huolineet. Palkka olisi ollut kolmasosa tessistä, jostain käsittämättömästä syystä sopimusta ei syntynyt. :DDD

Mun alallanelikymppinen on jo yli-ikäinen, pitää olla reilu parikymppinen hipsteri, se kertonee oleellisimman. Yli viiskymppisenä turha haahuilla palkkatöitä. Teen sitten mitä teen, kirjoitan ja epämääräisiä pieniä toimeksiantoja.

Niin. Minä ole freelance. En yrittäjä, en työtön, en töissä, en eläkkeellä. Enkä missään tilastoissa sen takia.Päivärahoista puhettakaan, palkkaa saa jos saa palkkion muodossa jotenkin elelee, jos ei hyvin, niin sitten huonosti.

Mutta toi freelance on hyvin käyttökelpoinen ilmaus. Ongelmana juntit, jotka eivät tiedä termin tarkoitusta. Monilla kun vieläkin ajatusmaailma, että kun käy ammattikoulussa bussikiskiksi, tehtävänimke on bussikuski ja työnä ajaa bussia. Vaikka kaikkihan ovat eri asioita, siis koulutus, tehtävänimike ja työ, mitä tekee. Joku bussikuski harvoja työntekoon liittyviä termejä, joka voi pitää paikkansa kaikissa kolmessa tapauksessa.

Niettä meiti on freelance, tein hommia tai sitten en tee. Kertoo paljon sille, joka tajuaa, mistä kyse. Ongelmana tosiaan ihmiset, joille asia pitää selittää. Ne ei suostu ymmärtämään. Siis ongelmiajossain jutustelutilanteissa. Bussikuski kuittaa yhdellä sanalla uransa, mun pitäis selittää ainakin tämän verran, kuin tässä, selitääkseni omaa uraani.

=DW=

• ei jaksaisi kirjoitti:

Vain sormeni liikkuu, muilta osin olen amputoitu. Minua ei ole, olen olemassa vain nukkuessani.

Tuo oli hyvä oivallus sinulta. Sillä jos et ole muiden kanssa tekemisissä niin valveilla ollessasi ainoa tuomarisi joka sinut näkee on sinä itse, käsitätkö ollenkaan mitä olet juuri oivaltanut?

• lklk59do

Pyytää töihin,mikä on ammattisi.Eihän ketään haeta kotoa töihin,paitsi
      Amerikkalaisissa typerissa sarjoissa.Erikoismies joka ratkaisee maapal
      llon kaikki ongelmat yksin.Olin samassa tilanteessa esällä -90 otin loppu
      tilin töistä,ei tetoa uudesta työpaikasta 2 lasta velat.Sekaisia pimeitä
      töitä,rikos taitaa olla vanhentut.tmi yrittäjänä jatkoin vanhoja töitäni
      90 luku täysin pimeätä aikaa en muista siitä mitään olin töissä 7p vii
      kossa.Maksoin järkyttävän määrän veroja yritttämisestä.46v työntekoa
      ja yrittämistä,eläke 1400-verot.Ketä on petetty.

• Alter ego

Töihin pyytäjien oma ammattinimike on Head Hunter. Ovat siis rekrytoijia.
        Heidän hommansa on etsiä johonkin firmaan niiden tilauksesta oikeita ihmisiä. Hyvin tavallista toimintaa muuallakin kuin mainitsemissasi sarjoissa.

http://www.empore.fi/executive/?gclid=CILnzKbygr0CFUHecgod36AAag

Pätevät ihmiset todellakin kaivetaan esiin ja heihin otetaan yhteyttä vaikka olisivat palkattuina johonkin toiseen firmaan.

• hopeless!
        Alter ego kirjoitti:

Töihin pyytäjien oma ammattinimike on Head Hunter. Ovat siis rekrytoijia.
        Heidän hommansa on etsiä johonkin firmaan niiden tilauksesta oikeita ihmisiä. Hyvin tavallista toimintaa muuallakin kuin mainitsemissasi sarjoissa.

http://www.empore.fi/executive/?gclid=CILnzKbygr0CFUHecgod36AAag

Pätevät ihmiset todellakin kaivetaan esiin ja heihin otetaan yhteyttä vaikka olisivat palkattuina johonkin toiseen firmaan.

Vähemmän juhlallista alemman tason hakua.

Kotoa minut hakeneet ovat entisiä työkavereita, esimiehiä ja alaisia, entisiä työnantajia sekä kaikkien edellämainittujen tuttavia.

Tunsivat minut sekä henkilönä, että osaamiseni kirjon.

Koskaan ei kannata lähteä mistään työpaikasta ovia paukutellen!

• 19+19
        hopeless! kirjoitti:

Vähemmän juhlallista alemman tason hakua.

Kotoa minut hakeneet ovat entisiä työkavereita, esimiehiä ja alaisia, entisiä työnantajia sekä kaikkien edellämainittujen tuttavia.

Tunsivat minut sekä henkilönä, että osaamiseni kirjon.

Koskaan ei kannata lähteä mistään työpaikasta ovia paukutellen!

Minulle taitaa käydä niin kun lähden eläkkeelle. Tuskinpa viihdyn työpaikassani 63-vuotiaaksi. Esimieheni töppäsi kun tuputti minulle pitkään tylsää sähköistä paperihommaa. Tuossa sählingissä huomasin että rahani riittävät hyvin vaikka lähtisin talosta heti. Eläkeputkeen olisin päässyt karenssin jälkeen.

Pääkallonpaikalle kun jupakasta viestittelin, tuli sieltä sellainen päätös että jos minä vanha konkari lähden eläkeputkeen, karenssia ei tule, vaan juttu järjestetään niin että lähtöni johtuu työnantajasta.

• ...
        19+19 kirjoitti:

Minulle taitaa käydä niin kun lähden eläkkeelle. Tuskinpa viihdyn työpaikassani 63-vuotiaaksi. Esimieheni töppäsi kun tuputti minulle pitkään tylsää sähköistä paperihommaa. Tuossa sählingissä huomasin että rahani riittävät hyvin vaikka lähtisin talosta heti. Eläkeputkeen olisin päässyt karenssin jälkeen.

Pääkallonpaikalle kun jupakasta viestittelin, tuli sieltä sellainen päätös että jos minä vanha konkari lähden eläkeputkeen, karenssia ei tule, vaan juttu järjestetään niin että lähtöni johtuu työnantajasta.

Pääset oikeuteen.

Aina kun ite ottaa loparit, ne on sitten ite otetut. Liitosta valehdelleet, jos muuta väittävät. Aivan varma, että olet karenssissa ja aivan varma, jos urputat, olet oikeudnkäynnissä, minkä häviät.

Ei mikään ammattiliitto ala makselemaan perustettoomia päivärahoja itse lopputilin ottaneelle, eikä muuten ala kunta tai valtiokaan.

=DW=

• Byro B
        ... kirjoitti:

Pääset oikeuteen.

Aina kun ite ottaa loparit, ne on sitten ite otetut. Liitosta valehdelleet, jos muuta väittävät. Aivan varma, että olet karenssissa ja aivan varma, jos urputat, olet oikeudnkäynnissä, minkä häviät.

Ei mikään ammattiliitto ala makselemaan perustettoomia päivärahoja itse lopputilin ottaneelle, eikä muuten ala kunta tai valtiokaan.

=DW=

Ja karenssin jälkeen ansiopvraha juoksee. Kai sitä nyt parin kolmen kuukauden elorahat löytyy pitkän työsuhteen jälkeen? Juu, tiedetään, kaikilla ei ole. Mutta työsuhteen aikana maksoin itekin asuntolainat ja velaton kotterokin löytyy. Riittää sitt paremmin se 500/kk, kun sinne asti päästään.

• 19+19
        ... kirjoitti:

Pääset oikeuteen.

=DW=

Sanoin huonosti. Pääkallonpaikalla tarkoitin yhtiön pääkonttoria. Ei tuollaisia helposti luvata. Tuolla haluttiin sanoa että pidän suuni kiinni asioista joihin kirjeessäni vihjasin. Alamme on varsin sensaatioherkkä, ja kaikenlaista on tapahtunut, vaikka niistä ei ole kerrottu.

• Byro B
        19+19 kirjoitti:

Sanoin huonosti. Pääkallonpaikalla tarkoitin yhtiön pääkonttoria. Ei tuollaisia helposti luvata. Tuolla haluttiin sanoa että pidän suuni kiinni asioista joihin kirjeessäni vihjasin. Alamme on varsin sensaatioherkkä, ja kaikenlaista on tapahtunut, vaikka niistä ei ole kerrottu.

Toivon mukaan et atomivoimalassa sitä sähköä tee, jos kaikenlaista on sattunut..

• hopeless!
        19+19 kirjoitti:

Työsopimuksen purkaminen on normaalia lopputiliä edullisempi.
        Minun työsopimukseni purettiin ilman perusteita. Ei tarvinnut mennä edes työtuomioistuimeen kun työnantaja pulitti riittävän kertasumman kivusta ja särystä.

Liitolta tuli pitkä karenssi mutta siinä vaiheessa, kun tieto työttömyydestäni levisi, alkoi tulemaan kyselyjä.

• ei jaksaisi

Hävettää että tämä keskustelu on ensimmäisenä. Eikö sitä voi piilottaa toiselle sivulle?

• Alter ego

Hyvä keskustelu poikii kommenteja ja tämä on sikäli hyvä, että on asiallisia kommenteja.
        Me olemme sitä ikäluokkaa, että työelämä on todella erilaista itse kunkin uravalintojen johdosta ja saattaapa olla, että jos joku kertoo jostain väärinkohtelustaan, osaa toinen neuvoa.
        Palsta keskusteluineen on silloin täydellisen onnistunutta.

• ??!!

Ryhtiä "ei jaksaisi" olet kyllä tosi vetämätön! Jaksat kuitenkin hävetä ja valittaa ettet jaksaisi!!!!Jos asenne työhönkin on tuo, niin eipä ihme ettei ole lykästänyt työn saannissa....:::)))))))))))))))))))))

• ajat muuttunu

nykyisin on ns.työttömyysputki ja aikaisintaan 62v voi jäädä eläkkeelle, joten työtön työnhakija 62v asti

• ajat muuttunu

siis, ei tarvii hävetä päälle viiskymppisenä työnhakua

• Byro B

Jostakin luin, ett yli 50v työttömiä on 120 000 henkeä. Miten toi sitten jakautuu lisäpäiväjengiin, kursseilla istujiin ja muihin työttömiin, sitä en tiedä. Melkoinen luku nyt kuitenkin. Siihen lukuun taitaa kuulua ainakin muutamia tunhansia työkyvyttömiä, jotka yrittää päästä eläkkeelle.

Onko mitään ideoita, mitä keski-ikäisen työttömän pitäisi tehdä? Hakea töitä, tietty, mutta eipä tuo tähän asti ole hedelmää tuottanut.

• iloton nainen
        Byro B kirjoitti:

Jostakin luin, ett yli 50v työttömiä on 120 000 henkeä. Miten toi sitten jakautuu lisäpäiväjengiin, kursseilla istujiin ja muihin työttömiin, sitä en tiedä. Melkoinen luku nyt kuitenkin. Siihen lukuun taitaa kuulua ainakin muutamia tunhansia työkyvyttömiä, jotka yrittää päästä eläkkeelle.

Onko mitään ideoita, mitä keski-ikäisen työttömän pitäisi tehdä? Hakea töitä, tietty, mutta eipä tuo tähän asti ole hedelmää tuottanut.

Onko sinua vielä keksitty työkkärissä painostaa yrittäjäksi tai vanhusten hoitajaksi?
        Ne 2 vaihtoehtoa tuntuu olevan melkeinpä sääntö pk-seudun työvoimatoimistoissa jos työnhakija on nainen. Ihan kuin meistä ei muuhun olisi enää :(

• Byro B
        iloton nainen kirjoitti:

Onko sinua vielä keksitty työkkärissä painostaa yrittäjäksi tai vanhusten hoitajaksi?
        Ne 2 vaihtoehtoa tuntuu olevan melkeinpä sääntö pk-seudun työvoimatoimistoissa jos työnhakija on nainen. Ihan kuin meistä ei muuhun olisi enää :(

Enemmänkin tuttavat ovat kyselleet, enkö laita omaa toimistoa pystyyn. Kerran silloin pari vuotta sitten kävelin kaupasta kotiin ja kaksikin ihmistä jutteli siihen suuntaan samalla reissulla.
        Lähihoitajakursseistakaan ei vielä ole ollut puhetta työkkärissä. Olen käännellyt papereita toimistossa koko ikäni. Ottaisko joku mua nyt raskaaseen työhön nostelemaan satakiloisia mummuja? Yksi tuttava kävi lähihoitajaksi ja pyrkii takaisin entiseen työpaikkaansa, josta sai kenkää omistajanvaihdoksen yhteydessä, kun ei ollut tutkintoa. Hän on alle 50v.

• tlr56
        iloton nainen kirjoitti:

aika jännä kirjoitus iloton nainen
        tuntuu kun et arvostaisi kumpaakaan
        et yrittäjiä etkä vanhusten hoitoa

mun mielestä ne molemmat on erittäin tärkeitä
        ilman yrittäjiä ei olis niinkään paljon työpaikkoja kun tällä hetkellä on
        ja ilman vanhustenhoitajia
        kaikkien omaisten pitäisi hoitaa omat vanhuksensa kotonaan
        vanhusten osalta palattaisiin siihen vanhaan aikaan
        kun mummut nukku puusohvassa keittiössä

ihan kun meistä ei muuhun enää olisi
        nyt alan pikkuhiljaa ymmärtämään sitä
        mitä yrittäjänä sain kokea sitä kaikkee mikä oli muka mun syyni
        luulin siinä olevan kateutta sitä kohtaan että sain
        itse päättää töistäni ja elämästäni
        mutta näköjään sun sanojen mukaan
        muahan halveksittiin kun olin yrittäjä
        eikä musta mihinkään muuhun ollu...

nyt ymmärrän senkin minkä takia
        täälläkin käännettiin vaan puukkoa haavassa
        kioskikauppias ei susta sen kummemmaks oo

suht selvänä selvisin lopettamisen ja luopumisen tuskasta
        en ilman ammatti auttajan apua
        mutten myöskään sitäkään häpeä
        oon onnellinen siitä että olen elossa
        ja voin vaikka joskus mennä töihin
        jos joku tulee kotoo hakeen :)

• .......::::

Olen 53-vuotias, minulla on vakituinen työpaikka, mutta nyt on elämäntilanteeni muuttunut.Aion sanoa itseni irti,paikkakunnalta muuton takia.Aloitan uudessa asuinkaupungissani sijaisena, uskon saavani vakit.työnkin vielä.

Olen perusterve, hoikka,muutoinkin hyväkuntoinen .Uskon jaksavani työssäni vielä yli normi-eläkeikäni mikä on 63-68v.Tietenki n ellei mitään yllättävää satu.

• Byro B

Oletko hoitoalalla? Siellä varmaan toiveesi täyttyvät!
        Itelle sanoivat työkkärissä pari vuotta sitten, ett Sä varmaan saat pian töitä, kun osaat ..ja siitä on pulaa..! Ja kuvittelin itsekin löytäväni kolmannen pitkäaikaisen työsuhteen. Nyt työkkärissä sanovat, ettei tässä hätää, kun Sulla on noita päiviäkin on noin paljon jäljellä! En kai saa enää päiviä edes nollatuksi.
        Olen terve ja hyväkuntoinen minäkin, muttei sitä alle 50v usko.

Hyvää jatkoa Sinulle, toivottavasti löydät haluamasi työpaikan.

• Virkkuri
        Byro B kirjoitti:

Oletko hoitoalalla? Siellä varmaan toiveesi täyttyvät!
        Itelle sanoivat työkkärissä pari vuotta sitten, ett Sä varmaan saat pian töitä, kun osaat ..ja siitä on pulaa..! Ja kuvittelin itsekin löytäväni kolmannen pitkäaikaisen työsuhteen. Nyt työkkärissä sanovat, ettei tässä hätää, kun Sulla on noita päiviäkin on noin paljon jäljellä! En kai saa enää päiviä edes nollatuksi.
        Olen terve ja hyväkuntoinen minäkin, muttei sitä alle 50v usko.

Hyvää jatkoa Sinulle, toivottavasti löydät haluamasi työpaikan.

Tiedätkö firmoista nimeltä varamiespalvelu.
        Tuttavani ilmoittautui sinne ja sitä kautta alkoi saamaan työtä. Nyt on saanut pitemmän työpätkän. Iloitsee siitä että on päässyt takaisin työhön, vaikka alussa pätkissä.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11407
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9720
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      140
      5508
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3774
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3730
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3625
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3368
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3153
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2783
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      78
      2558
    Aihe