Matkalehti: Lento Suomeen jopa yli puolet kalliimpi kuin muualle Eurooppaan
Jos haluaa Aasiasta Helsinkiin, ei kannata ostaa lippua Helsinkiin, vaan esimerkiksi Tallinnaan tai Pariisiin. Näin voi säästää satoja euroja, kertoo Matkalehden vertailu.
•
Finnairin hinnoittelussa on omituisuuksia, paljastaa Matkalehti. Maapallossa näkyvät Finnairin lentoreitit Aasiasta ja Euroopasta Helsinkiin. Kuva: Sari Gustafsson / Lehtikuva
Aasiasta Suomen kohteisiin ostettu lippu voi puolestaan maksaa jopa yli 50 prosenttia enemmän kuin johonkin muuhun Euroopan kohteeseen. Finnairin lento vie huomattavasti edullisemmin tapaamaan pakkasukkoa Moskovaan kuin joulupukkia Lappiin.
Finnairin erikoisesta lentojen hinnoittelusta Aasiasta Eurooppaan kertoo Matkalehden vertailu. Vertailussa Finnairin lennon lähtökaupunkeina olivat Peking, Bangkok ja Tokio ja määränpäänä kotimaan kohteet Helsinki, Tampere, Kuopio, Joensuu, Vaasa, Rovaniemi, Oulu, Kemi, Ivalo, Kittilä ja Kuusamo sekä Euroopan matkailukaupungit.
Pariisiin halvemmalla kuin Kuusamoon
Esimerkiksi viikon kesämatkan meno-paluulento Kiinasta Helsingin kautta Pariisin maksaa 903 euroa, mutta Kuusamoon 1383 euroa. Samassa koneessa kaikki Suomen kohteisiin tulevat lennot maksavat yli tuhat euroa. Jopa Helsinkiin jäävä matkustaja maksaa enemmän kuin vieressä istuva, joka jatkaa vaikkapa Pariisiin, Tukholmaan, Moskovaan, Frankfurtiin, Pietariin, Tallinnaan, Osloon tai jopa tuhansien kilometrien päähän Barcelonaan tai Roomaan. Helsingin hinta on 1045 euroa ja Rooman 1024.
- Tämä tuntuu aika käsittämättömältä, kun ilman jatkolentoja Helsinkiin jäävä matkustaja joutuu maksamaan enemmän kuin vielä jatkolennolla yli 2000 kilometrin päähän matkustava kanssamatkustaja, Matkalehden päätoimittaja Jorma Aula sanoo.
- Mihin tämä ohjaa Eurooppaan lomamatkaa suunnittelevan aasialaisen? Mennään mieluummin Euroopan kaupunkeihin kuin Suomeen.
Kallis lento joulupukin luo
Matkalehden vertailussa selvitettiin myös tulevan joulun lentohinnoittelua. Kaikki Suomeen tulevien lentojen hinnat ovat yli tuhat euroa. Kalleinta on lentää joulupukin kotikaupunkiin Rovaniemelle, 1209 euroa, kun pakkasukon pakeille Moskovaan pääsee 903 eurolla. Myös muilla vertailun lennoilla on kalleinta tulla Suomeen.
Sama linja on matkoissa Suomesta Aasiaan. Esimerkiksi syksyllä viikon matka Bangkokiin maksaa jopa 54 prosenttia enemmän kuin mitä se maksaa Oslosta. Oulusta tai Rovaniemeltä Helsingin kautta Finnairin vuorolla matkustava maksaa matkastaan 933 euroa, kun taas norjalainen saa saman matkan 604 eurolla.
Lento Suomeen jopa yli puolet kalliimpi kuin muualle Eurooppaan
12
763
Vastaukset
- 9+17
Matkalehti on keksinyt saman minkä kaikki lentoyhtiöt ovat huomanneet jo ajat sitten, eli että markkinataloudessa suorasta lennosta voi pyytää korkeamman hinnan kuin vaihdollisesta.
- tollemolinos!
Täsmälleen. Kertoo Matkalehdestä enemmän kuin mistään muusta. Lehden puuhastelijat eivät taida tuntea kirjoittamastaan alasta kuin vähän pintaa.
- Koneet myyntiin
Yhtälöhän on Finnairille kannattamaton. Finski pystyy myymään suoria lentoja käytännössä vain suomalaisille. Kaikki muut matkustajat saavat lentonsa halvemmalla ja tällöin koko liiketoiminta on Finskille tappiollista. Putka ajettava alas nyt heti. Kannattamatonta liiketoimintaa ei kannata jatkaa.
- Leijona11
Koneet myyntiin kirjoitti:
Yhtälöhän on Finnairille kannattamaton. Finski pystyy myymään suoria lentoja käytännössä vain suomalaisille. Kaikki muut matkustajat saavat lentonsa halvemmalla ja tällöin koko liiketoiminta on Finskille tappiollista. Putka ajettava alas nyt heti. Kannattamatonta liiketoimintaa ei kannata jatkaa.
Eipä taida olla näin. Suurin osa Aasian matkustajista ovat muita kuin Suomalaisia tilastojen mukaan. Omakohtainen kokemus jonkin aikaa sitten Singaporesta Helsinkiin. Matkatavara-aulassa meitä oli 6 henkilöä poimimassa laukkuja.
- 8+2
Finnairin hinnoittelu ei ole ihan yksinkertainen (tai suomalaisen matkustajan kannalta optimaalinen), itse olen huomannut
- Jatkolennolliset lennot Eurooppaan halvemmat kuin ilman jatkolentoa, tai jatkolennolla Suomeen
- Meno-paluut halvemmat kuin pelkkä meno
- Meno-paluut Suomeen selvästi halvemmat kuin vastaavat lennot Suomesta
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta esimerkiksi itse käyn Lontoossa 1-2 viikonloppua per kuukausi. Nyt Ryanairin talviaikataulun takia olen lentänyt useamman kerran finnairinlla käyttämällä LHR-TMP-LHR -lippuja. Noin ostamalla saa suunnilleen kaksi meno-paluuta yhden TMP-LHR-TMP -lipun hinnalla.- Vanha juttu
Näin se toimi jo 90-luvulla ja muillakin lentoyhtiöillä, joten ei mitään uutta tämäkään.
Mutta sillä ei pysty pelaamaan kuin usein samaa reittiä sahaavat.
- nndndndnd
Paikalliset rahoittavat Finnairin strategian.
- Kimimimp
Finnair hinnoitellut itsensä ulos...
- 3+10
Jep, selvästi jäänne 80/90-luvulta. Sääli ettei tuostakaan viime vuosituhannen virheestä päästä edelleenkään eroon.
Tai ehkä suomalainen on edelleenkin valmis maksamaan vähemmästä enemmän kuin muut. - ei tunneasia
En ymmärrä, miksi tosta melutaan ja vielä matkailualan lehdessä. Se on ihan normaalia kilpailupolitiikkaa - kullakin markkina-alueella hinta määräytyy sen mukaan, miten liput saadaan kaupaksi.
On ihan normaalia, että ausseista maksaa enemmän kun ausseihin. Ja jos suomalainen lentää BA:lla Johannesburgiin, hinta HEL-LHR-JNB ja takaisin lähtee alle 800 eurolla, britti näkyi maksavan samasta lennosta LHR-JNB noin 1600e.
Finski yrittää kilpailla Aasian reittejä, muualta Euroopasta voi lentää kymmenillä toimijoilla, joilla paremmat koneet ja palvelu, HEL-JNB on aina välilaskullinen lento ja Heathrow on helvetillinen kenttä eli BA:n on tarjottava jotain vastineeksi.
Jos muualle Suomeen halutaan halvemmat lentohinnat, tarvitaan lisää volyymiä ja esim. suoria reittejä vaikka Tukholmasta. - ei vain Finski
Tässä on selitetty toi jutun juuri:
http://www.airtravelgenius.com/ar/ex_europe_business_class.htm
Toimii samalla tavalla kaikissa yhtiöissä. - 1+4
Iltalehden juttu aiheesta: finnairin lennot Ruotsista halvempia kuin Suomesta - koska Ruotsissa on kilpailua. Lehden esimerkissä lento Tukholmasta oli 26% halvempi kuin Helsingistä.
http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2014041418197191_ma.shtml
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552685
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792168
- 951976
- 361803
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329