Pentu "huutaa"

Mokannut?

Olen miettinyt että olenkohan jotenkin mokannut pentukoirani kanssa vai onko tälläinen käytös normaalia?
Pentumme on ollut meillä nyt kuukauden eli hän on 3 kk ikäinen.
Pentu on kovin rohkea,vilkas,riehakas ja välillä myös tottelematon:)
Pennulla on koko asunto käytössään, mutta vaatehuoneeseen ei saa mennä, huoneessa ei ole ovea joten olen kasannut portiksi esteitä.
No jostain syystä kun silmä välttää niin pentu on aina pyrkimässä tuonne vaatehuoneeseen. Jos yllätän pennun niin kiellän vaan jämäkästi "ei"! Ja pentu on sitten siirtynyt muihin hommiin.
En ole ollut mielestäni liian tiukka,en ole koskaan satuttanut pentua.
Joskus jos yltyy kunnolla puremaan niin olen ottanut hellästi niskasta kiinni ja torunut, mutta en sen pahemmin.

No itse asiaan. Eli nykyään jos yllätän pennun joka on pyrkimässä sinne kiellettyyn paikkaan niin pentu alkaa vinkua,huutaa ja perääntyä niin kuin siihen sattuisi vaikka olen vaan ilmestynyt ovelle. Pentu siis näyttää todella pelokkaalle!!!
Tätä huutamista saattaa jatkua monta minuuttia.
Olisiko kellään ideoita mistä moinen johtuu? Pelkääkö pentu minua noin paljon vai mistä on kyse?
Mielestäni siis en ole ollut pennulle liian tiukka tai epäreilu, kyseisessä tilanteessa olen vain sanonut "ei" enkä ole edes koskenut koiraan:(

8

679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anna muuta tekemistä

Näissä tilanteissa pitäisi ehdottomasti nähdä pentu ja sen käytös, ennenkuin voi antaa selkeitä vastauksia. Hetken kuluttua saat kuitenkin useita viestejä, joissa arvellaan yhtä ja toista.

Mitäs jos kokeilitkin jotain toista tapaa "estää" pääsy tiettyyn paikkaan. Kun näet että se on yrittämässä sinne, otat lelun ja/tai namuja ja houkuttelet sen pois sieltä. Tarjoat sille aina tilalle mielekästä tekemistä kun on yrittämässä kiellettyyn tilaan.

• kiljukalle

Voi kanssa hankkia ihan oikean pentu/lapsiportin, niitä myydään kaupoissa. Jospa sen kasan yli kiipeäminen olisi vaan niin jännittävää, ettei malta olla kokeilematta.

Minkä rotuinen koira on? Osa roduista on tosikin äänekkäitä aina.

• 3971

En mä kyllä pentua lähtis ikinä tolla tapaa säikäyttelemään. On eri asia johdonmukaisesti kieltää joku juttu kuin hiipparoida selän takaa "sanomaan tiukalla sävyllä" EI! Eli mieti nyt, oletko lempeästi ohjannut muuhun toimintaan vai säikäytellyt pentua?

Muista, että koiran hermorakenne kehittyy vuoden ikään asti ja siihen saakka kaikki säikähtämiset muokkaa sen hermorakennetta PYSYVÄSTI. On turha alkaa syytellä perimää siinä kohtaa jos on itse toistuvasti koiraa säikytellyt.

• eaiyue389yu+

Vaikea sanoa kun ei ole nähnyt pentua.
      Mutta kun omani oli pentu, se teki tuollaisia mielenosoituksena tai testatakseen minua!
      Olin kuin en olisi huomannutkaan kun testasi minua.
      Tarkkaile pennun elekieltä, ja jos sen jälkeen epäilet että on niin herkkä että on säikkynyt sun tiukkoja ei-käskyjä, niin kokeile tuota edellisen neuvoa että yrität saada pennun huomion muualle esim.leikkiin!
      Mutta tarkkaile, tarkkaile ja näin opit tuntemaan pentuasi pv pvältä paremmin.
      Jos vähänkään epäilet että pentu vedättää sua, teeskentelee tms, niin älä anna sen vaikuttaa, ettei pentu opi ohjailemaan sua!

• pohdiskelen

Meinaatko, että tuon ikäinen osaisi teeskennellä jotain? Meidän vanhus oppi siinä kymmenen vuoden paikkeilla, käytännön kautta, että kun "ei jaksa kävellä" niin äiti otti hihan pois koiran mieltä piristääkseen. Pian koira alkoi ontua joka jalkaa heti ovesta ulos päästyään, koska oli huomannut, että näin pääsee irti :D Heti kun hihna oli pois pystyi koira taas juoksentelemaan.
        Mutta osaavatko koirat oikeasti "teeskennellä", vai onko kyse siitä, että on huomannut jonkun jutun toimivan, samoin kun vaikka pihan oven takana istumalla pääsee pihalle. Hoksaako koira teeskentelevänsä pissahätää, tai aloittajan tapauksessa pelkoa, vai onko vaan huomannut, että kun ulisee niin saa silittelyä huudon sijaan?

• Voi jee

Jos pentu on siis tuhoamassa jotain mitä ei saisi, ei siis mitenkään puututa siihen vaan saa tehdä mitä haluaa ? Miten oppii ettei jotain saa tehdä jos ei kielletä ?

• no worry

Samaa mieltä kuin muutkin eli netin välityksellä ei voi varmaksi sanoa mistä johtuu.

Mutta jos nyt lähtään siitä että monet pennut käyttävät ääntään reippaasti ja jopa tarpeettomasti. Oma koirani tapasi pikku pentuna huutaa kuin tapettava sika ja heittää itsensä maahan kierimään jos joku sitä itseään isompi koira juoksi edes suurinpiirtein pentua kohti, entisen kämppikseni koiranpentu veti itsensä kippuraan ja kiljui täyttä kurkkua ensimmäisiä kertoja kun sen liikkumista rajoitettiin hihnalla ja sukulaiseni pentu piti joskus sellaiset seredenaadit että kuulo meinasi mennä ihan pienestäkin käskyttämisestä kuten pelkästä "istu" käskystä ennen ruokaa! Kaikista kolmesta mainitusta pennusta on kyllä ihan kelpo koirakansalaiset kasvaneet eikä yksikään ole harrastanut tuota tarpeetonta huutamista enää pentuajan jälkeen.

Mokaaminen ei ole vaarallista, etenkin kun osaa etsiä ja myöntää itselleen missä on voinut mennä pieleen koskaan ei ole liian myöhäistä korjata asiaa. Jokatapauksessa pennun huutamista ei kannata säikähtää sillä pentu huomaa sen, pysyt vaan päättäiväisen rauhallisena huudosta huolimatta ja viet loppuun mitä aloitat.

• gentle!

Pikku pennun kanssa tulee rakentaa keskinäistä luottamusta, yhteispeliä. Se on tärkeintä. Jo on kumma jos ei aikuinen ihminen saa fiksattua jotakin porttia vaatehuoneen eteen, vaan pitää uteliasta pikkupentua huudattaa hysteerisesti.
        Omani (6 kpl vuosien varrella) eivät koskaan ole huutaneet missään muussa tilanteessa kuin kovasti pelästyessään tai sitten silkasta kivusta kun niihin on sattunut tai vahingossa ihminen/eläin ollut liian kovakourainen.
        Herää kysymys onko "lempeästi niskasta tarttuminen ja toruminen" sekin liikaa pentusi temperamentille. eikö pelkkä EI vaikka vesisprayllä tehostettuna riittäisi?
        Liikaa purevalle pennulle myös aina on ensin tarjottava luvallinen peuhulelu ja leikkihetki moitteiden sijaan.
        Voisitko nyt vihdoin kertoa koirasi rodun? Tai jos sekarotuinen, mitä rotuja siinä on? Tämä olisi kovin oleellinen tieto jotta voisimme auttaa ja ymmärtää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11417
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9810
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      144
      5559
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3173
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2583
    Aihe