Olin homofobi

Ex-homofobi

Moikka

Olen jo vanha äijä ja tyytyväinen elämääni homona. Ajattelin silti kysäistä omakohtaisista homofobisista kokemuksista, siis itsestänne, koska itselläni on ollut sellaisia.

Nuoruudessani, ja vielä yli kaksikymppisenäkin, olin nimittäin varsin homofobinen. Sorsin muiden homokammoisten kavereiden kanssa aika törkeästi tyyppejä, jotka vaikutti neitimäisiltä ja heikoilta. Oli läpsimistä, hinttariksi haukkumista, yleistä kiusaamista ja muiden yllyttämistä väkivaltaan toisia kohtaan.
Varsinkin yksi kaveri porukassa oli kova haastamaan riitaa ja hänen syliin välillä ikään kun heitettiin homoja hakattavaksi.
Samalla tiesin ja tunnistin selvästi olevani homo koska vahva veto toisiin poikin oli jo alkanut yläasteen ensimmäisellä luokalla eikä tytöt kiinnostanut millään tasolla.

Ilmapiiri paikkakunnalla, jolla asuin oli sellainen ettei kaapista ulostulemista voinut edes harkita nuorena epävarmana henkilönä. Pysyin tiukasti kapissa ja menin mukaan porukkoihin, jotka kiusasivat tyyppejä, jotka oletettiin olevan homoja. Useimmat heistä varmaan olikin sellaisia muttei ehkä kaikki.

Kun sitten tulin kapista ulos on kaduttanut ihan hirveesti ja olisi monta kertaa halunnut pyytää anteeksi moukkamaisuuttani. Jälkikäteen on ilmennyt, että moni kiusaajaporukasta (mm. edellä mainittu riitapukari) olivat joko biseksuaaleja tai homoja itse.

Oikeastaan ainoa motivaationi homofobiaani oli kova tarve koko ajan todistaa ympäristölle ettei ollut homo. Olihan se yleinen puheenaihe ja pilkan kohde nuorten keskuudessa, ja koska tunnistin itse olevani potentiaalinen uhri, oli pakko etäännyttää itsensä epäilyistä tekemällä törkeyksiä. Ajauidin siis tähän homokammoiseen tilanteeseen koska pelkäsin itseni puolesta.

Aika paljonhan puhutaan sitä, että homofobit ovat homoja itse ja ainakin omalta ja monen kaverini osalta voin allekirjoittaa sen täysin.

Onko kellään muulla (homolla) jotain vastaavia kokemuksia?

6

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jamps

Muuten on, mutta en kiusannut ketään.

• Eheyttäjä-Mooses

Olet eheytynyt, entinen homofoobikko! Onnea sulle.

• olin lesboja vastaan

Sori nyt tunkeudun tänne, olen itse lesbo ja minulla vähän samanlaisia tuntemuksia on ollut. Ala-asteella em vielä paljoa ajatellut ajatusta.. Mutta yläasteella muistan olleeni jotenkin tosi paljon lesboja vastaan. Minä ajattelin, että se oli ällöttävää. En tuntenut lesboja, enkä kiusannut ketään, mutta ajattelin että lesbous oli typerää ja luonnotonta.

Tahdoin vaan kieltää omaa suuntautumistani, olin ollut ala-asteellaa ihastunut tyttöön, ja yläasteella ihastuin parhaaseen kaveriini. Kai minä halusin ajatella että pidin häntä vain hyvänä ystävänäni, mutta olin hänestä mustasukkainen ja halusin olla enemmän kuin kaveri. Homoja vastaan minulla ei ollut koskaan mitään, sehän on outoa. Lesboja vastaan olin mutta homoihin suhtauduin ihan neutraalista.

No yläasteen lopulla juttu valkeni minullekin ja tunnustin olevani lesbo ja annoin itselleni sen vapauden olla oma itseno ja ihastua.

• Ex-homofobi

Kiitos "olin lesboja vastaan" vastauksestasi.

Tytöthän osaavat olla vähintään yhtä ilkeitä kun pojat mitä tulee kiusaamiseen. Syyt kiusaamiseen on varmaan samat kun pojilla eli otetaan heikko joukosta ja hyökätään sitä vastaan. Pojilla on paljon tätä homohaukkumista, mutta en ihmettelisi jos tytöillä on samaa (oletettuja) lesboja vastaan.

Joka tapauksessa ainakin poikien kiusaaminen, homohaukkuminen johtuu pakostakin pitkälti kaappihomoista. Omat kokemukseni ovat niin vahvat että ilmiö on pakko olla aika yleinen koska tuskin minä ja kaverini olimme jotain poikkeustapauksia mitä tulee kaappihomoihin.

Vielä uskomattomampaa tässä sopassa oli, että juuri nämä kaappihomot, minä mukaan lukien, kehuivat kuinka monta muijaa ne oli pokannut ja nainut viikonloppuna. Totuushan oli tietysti nolla, mutta teini-iässä kaikkeen uskottiin.

Kun jälkikäteen olen miettinyt tätä gay-bashingiä, niin olen todennut, että ne kaverit, jotka osoittautuivat heteroiksi (hankkivat perheen ja lapsia) eivät juuri koskaan osallistuneet mihinkään homokiusaamiseen. He olivat aina joko sivulla katsomassa tai poissa koko asiasta. Tämäkin vahvistaa käsitystäni, että juuri homot usein kiusaavat (oletettuja) homoja.
        Vaikuttaa siltä, että jos on turvallinen seksuaalisuutensa kanssa niin ylilyönteihin ei yksinkertaisesti ole tarvetta.

• gaysarecool

mulla on kokemusta, kiusatun näkökulmasta. seiskalla yks poika alkoi haukkumaan homoksi ihan säännöllisesti ja siitä tuli fyysistäkin.

• kiltti hetero

Oliko se myöskin homo vai mikä ?
        Jotenki tuntuu että noi homojen kiusaajat nauttii siitä ja mällit irtoo vain olemalla ilkeä homoille ...
        Heteron näkökulmasta mulle ihan sama kuka tykkää pojista tai tytöistä,ainakaan homot ei vie meiltä naisia,hmm jos lesbo tai bisse vie lesbon/bissen niin mitä se haittaa sillä se ihan sama asia kuin menettäisi akkansa miehelle ja tarkoittaa vain että itessä se vika on kun ei osannut hoitaa hommiaan.

Ennen oli meillä lännessä tapana sanoa et pilhukade on hevosvarasta pahempi ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      36
      11476
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9950
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      150
      5629
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3794
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3760
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3388
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3193
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2835
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2633
    Aihe