Jalkalistan takaa hajua kiviseinässä

Puuha-Pirkko

Elikä makkarissa ilmenee pahaa hajua alaseinästä. Poistin jalkalistan ja hajua tulee ruuvien reijistä. Kyseessä on ulkoseinä, betonia ja tiiltä. Olen havainnut että hiiriä on paljon, mutta haju on ollut meillä toista vuotta jo ja mies yskii öisin ja minä aivastelen, eli epäilen jotain vakavampaa. Perustuksissa ei ole puurakenteita.

Milläköhän konstilla tuota lähtisi tutkimaan?

8

300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laajennettu

      "kunnon" tutkimus ehkä. Ensin sisäilmamittaukset ja pölyä lasilevylle ainaki pari viikkoa sitten kosteusmittauksia ja heti monta, Vocejakin vielä joku voi vääntää. Materiaalinäytteitä poraten ja ilman alle gramman pala tai kolmen kilon jööti miten ne nyt sen sitten tekevätkin. Homekoiria parittain toinen ilmakoira toinen lattiatasolla, Sisäilman myrkyllisyystestiä vois kokella johonkin välliin mutta ennen otsonointia mieluummin.
      Tuosta vois vaikka aloittaa jos on riitävästi "pötäkkätä" eikä mitään tajua koko touhusta. Voi olla, että mittään ei vielä näillä selviä mutta lisää esittävät sitten kun noista ehtivät laskuttamaan laskuttamaan ja etsivätkin jos pyytää.

      Mutta ihan oikeesti.Selvitä nyt ensin kuitenkin loppuuko ne aivastelut ja yskimiset kun olette viikon pois siitä kämpästä. Sen jälkeen ota selvää asioista äläkä täältä kysele, pidä huoli etteivät kuseta kuten meitä.

      • Puuha-Pirkko

        Joka kerta kun ollaan reissussa niin olo helpottuu. Pelkästään huoneesta poistuminen auttaa.

        Harmi kun on kiviseinä. Makkari olisi muutenki seuraavana remppalistalla ja lastulevyhän olisi helppo purkaa.

        Mitään hometestejä ei varmaankaan tarvita, kun ongelmakohta on jo paikannettu.


      • 10+19
        Puuha-Pirkko kirjoitti:

        Joka kerta kun ollaan reissussa niin olo helpottuu. Pelkästään huoneesta poistuminen auttaa.

        Harmi kun on kiviseinä. Makkari olisi muutenki seuraavana remppalistalla ja lastulevyhän olisi helppo purkaa.

        Mitään hometestejä ei varmaankaan tarvita, kun ongelmakohta on jo paikannettu.

        Kiviseinä ja ruuvinreiästä tulee paha haju. Perin oudoksuttavaa!


      • Puuha-Pirkko
        10+19 kirjoitti:

        Kiviseinä ja ruuvinreiästä tulee paha haju. Perin oudoksuttavaa!

        Kerrottakoon vielä että toisella puolella ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö ja sen tausta osittain kalkki(?)härmän peitossa. Härmää myös alimaisissa tiilissä koko matkalta.


    • märkä eriste

      ei siinä mitään kummallista ole, reikä ulottuu villatilaan joka on märkä, onko maavarainen rakenne? elementti ja vesi pääsee jostain reiästä villoihin.
      tai sitten haju tulee laatan alta jossa rakennusjätettä.
      joulukuussa viimeksi tuli vastaan märkä seinäelementti ja makuuhuoneessa oireilua. ekaks voisi tilata kosteuskartottajan poraamaan reikä eristetilaan ja toteamaan eristeen kosteuden ja siitä sitten jatkotutkimuksia.

      • Puuha-Pirkko

        On maanvarainen ja salaojitus ei tod.näk. kunnossa. Juurikin tuon pumpun yksikön alla on miehen mukaan ollut jäätä sokkelin vieressä. Nurkan toisella puolella bonuksena vesiränni ja rappeutumaa sokkelin yläreunassa.

        Jos kosteutta nyt sitten löytyy, niin miten järkyttävä show siitä syntyy? Osaako joku korjausalan ammattilainen kertoa aiemmasta kokemuksesta miten on toimittu?


      • märkä eriste
        Puuha-Pirkko kirjoitti:

        On maanvarainen ja salaojitus ei tod.näk. kunnossa. Juurikin tuon pumpun yksikön alla on miehen mukaan ollut jäätä sokkelin vieressä. Nurkan toisella puolella bonuksena vesiränni ja rappeutumaa sokkelin yläreunassa.

        Jos kosteutta nyt sitten löytyy, niin miten järkyttävä show siitä syntyy? Osaako joku korjausalan ammattilainen kertoa aiemmasta kokemuksesta miten on toimittu?

        mun työmaalla märkä elementti kuivattiin alipaineella ja vesieristettiin uudelleen ulkopuolelta. mitään desinfiointeja tilaaja ei halunnut, sisäseinät tietysti jyrsittiin ja lattiamatto piti poistaa, kaikki raot yritettiin tiivistää yms. kuivaus kesti noin kuukauden. tässä tapauksessa lattia ja osa seinää oli maan alla ja syy kosteuteen oli aikanaan tehty rakennusvirhe. voisko tuo pumppu olla osasyyllinen??


      • Puuha-Pirkko
        märkä eriste kirjoitti:

        mun työmaalla märkä elementti kuivattiin alipaineella ja vesieristettiin uudelleen ulkopuolelta. mitään desinfiointeja tilaaja ei halunnut, sisäseinät tietysti jyrsittiin ja lattiamatto piti poistaa, kaikki raot yritettiin tiivistää yms. kuivaus kesti noin kuukauden. tässä tapauksessa lattia ja osa seinää oli maan alla ja syy kosteuteen oli aikanaan tehty rakennusvirhe. voisko tuo pumppu olla osasyyllinen??

        Ajattelisin että pumppu vain paljastaa ongelman. Eli jos on ollut kosteutta ennen pumpun puhallusta, niin härmästä näkee että on kuivunut ulospäin. Muutenhan kosteus näkyisi ennemminkin sisäseinässä? Rakentamisesta en kyllä tiedä tuontaivaallista, kuhan pohdiskelin miksi härmä on juuri pumpun takana.

        Kuulostaa hurjalta tuo korjausurakka jyrsimisineen, varsinkin jos koko talossamme on sama ongelma. Ja jos hometta löytyy niin pakkohan ne on jollain tavalla puhdistaa. En luottaisi tiivistyksiin.

        Huomasin että edelliset asukkaat olivat paikanneet saumoja sieltä täältä. Laasti on vaaleampaa niiltä kohdin. Mutta ei varmaan liity itse ongelmaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1929
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      272
      1448
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1295
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1087
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      66
      1016
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      76
      991
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      163
      955
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      815
    10. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      2
      809
    Aihe