Minulla kakkosasuntona yksiö, jolle minulla ei ole enää paljon tarvetta. Ajattelinkin että voisin kenties laittaa sen vuokralle. Minulle on asunnosta kuluina vastike 167 euroa ja asuntolaina 268 euroa, eli yhteensä 435 euroa / kk ( sähkö).
Mikäli laittaisin asunnon vuokralle hintaan 435 euroa / kk ( sähkö), niin joudunko maksamaan veroa tuosta 435 eurosta (ja jos joudun, niin mikä mahtaa olla prosentti)??
VAI onko se kokonaan verotonta, koska sillä vain peitetään kulut?
Aloittelijan peruskysymys
8
210
Vastaukset
Joudut maksmaan veroa.
Esittämässäsi tapauksessa saat vähentää vuokrasta yhtiövastikkeen, eli 167 €. Näin ollen maksat veroa kuukaudessa (435-167) * 0,3, eli 80,40 € (siis vuodessa 964,80 €).- benni
Vastikkeen lisäksi saat vähentää tulonhankkimislainan korot.
benni kirjoitti:
Vastikkeen lisäksi saat vähentää tulonhankkimislainan korot.
Korot eivät kylläkään sijoutusasunnossa yleensä ole vähennyskelpoisia.
Toinen yleinen harhaluulo on, että korot asunnosta jossa itse asuu saisi vähentää täysimääräisinä, näin ei ole. 80 %:sta korkomenoista saa vähentää 30 %. Eli jos korkomenot esimerkiksi ovat 1.000 € vuosi, niin vähennys on 1.000 * 0,8 * 0,3 = 240 €.- ghjnjnlkmöp
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Toinen yleinen harhaluulo on, että korot asunnosta jossa itse asuu saisi vähentää täysimääräisinä, näin ei ole. 80 %:sta korkomenoista saa vähentää 30 %. Eli jos korkomenot esimerkiksi ovat 1.000 € vuosi, niin vähennys on 1.000 * 0,8 * 0,3 = 240 €.Tulonhankkimisvelan korot ovat kokonaisuudessaan vähennyskelpoisia!
Merkkaat veroilmoitukseen nykyisen lainasi tulonhankintalainaksi ja selvitykseksi, että asunto vuokratttu ulos.
Ei verojen takia kannata jättää vuokraamatta. Veroa menee vain voitosta.
Eli saamasi vuokra-vastike-korot-muut menot = voitto, josta maksat sen 30% veron
Muita tulonhankkimiskuluja on matkat asunnolle, remppakulut, kirjekuoret, postimerkit, puhelinkulut, ilmoituskulut, lomakekulut. Eli kaikki mitä olet vuokraamiseen tarvinnut, säästä kuitit ja pidä ajopäiväkirjaa ja osita kulut tarvittaessa omalle elämisellesi ja tulonhankintaan järkevässä suhteessa. - LH!
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Toinen yleinen harhaluulo on, että korot asunnosta jossa itse asuu saisi vähentää täysimääräisinä, näin ei ole. 80 %:sta korkomenoista saa vähentää 30 %. Eli jos korkomenot esimerkiksi ovat 1.000 € vuosi, niin vähennys on 1.000 * 0,8 * 0,3 = 240 €.Sinako olet muka ihan oikeasti kiinteistovalittaja, etka tieda noin perustavanlaatuista asiaa?
Ei millaan pahalla, mutta uskottavuutesi karsi nyt kylla aika pahan iskun (toinen osuus tekstissasi tosin meni, ilmeisesti vahingossa, taysin oikein).
Tassa viela copy-paste Verohallinnon nettisivuilta. Ilmoittele, mikali et kykene ymmartamaan tekstia, josko joku voisi sen sinulle viela vaantaa rautalangasta.
Laina, jolla on rahoitettu sijoitusasunto
Sellaisen lainan korko, joka kohdistuu veronalaisen tulon hankkimiseen, voidaan vähentää kokonaan. Tällaista lainaa kutsutaan tulonhankkimislainaksi. Tulohankkimistoimintaa on esimerkiksi asunnon vuokraaminen.
Sijoitusasuntoon liittyvän lainan korot vähennetään ensin asunnon vuokratuloista sekä saajan muista pääomatuloista. Jos tulos on negatiivinen, 30 % tästä alijäämästä vähennetään ansiotulojen verosta. Myös sijoitusasuntoon liittyvät lainan sivukulut voi vähentää pääomatuloista. - verottajan apuri
ghjnjnlkmöp kirjoitti:
Tulonhankkimisvelan korot ovat kokonaisuudessaan vähennyskelpoisia!
Merkkaat veroilmoitukseen nykyisen lainasi tulonhankintalainaksi ja selvitykseksi, että asunto vuokratttu ulos.
Ei verojen takia kannata jättää vuokraamatta. Veroa menee vain voitosta.
Eli saamasi vuokra-vastike-korot-muut menot = voitto, josta maksat sen 30% veron
Muita tulonhankkimiskuluja on matkat asunnolle, remppakulut, kirjekuoret, postimerkit, puhelinkulut, ilmoituskulut, lomakekulut. Eli kaikki mitä olet vuokraamiseen tarvinnut, säästä kuitit ja pidä ajopäiväkirjaa ja osita kulut tarvittaessa omalle elämisellesi ja tulonhankintaan järkevässä suhteessa.Tai 32 prosenttia jos on verotettavaa yli 40.000 euroa vuodessa.
verottajan apuri kirjoitti:
Tai 32 prosenttia jos on verotettavaa yli 40.000 euroa vuodessa.
Se raja on kylläkin 50.000 €, näppäilyvirhe kenties?
- lkv-LKV
LH! kirjoitti:
Sinako olet muka ihan oikeasti kiinteistovalittaja, etka tieda noin perustavanlaatuista asiaa?
Ei millaan pahalla, mutta uskottavuutesi karsi nyt kylla aika pahan iskun (toinen osuus tekstissasi tosin meni, ilmeisesti vahingossa, taysin oikein).
Tassa viela copy-paste Verohallinnon nettisivuilta. Ilmoittele, mikali et kykene ymmartamaan tekstia, josko joku voisi sen sinulle viela vaantaa rautalangasta.
Laina, jolla on rahoitettu sijoitusasunto
Sellaisen lainan korko, joka kohdistuu veronalaisen tulon hankkimiseen, voidaan vähentää kokonaan. Tällaista lainaa kutsutaan tulonhankkimislainaksi. Tulohankkimistoimintaa on esimerkiksi asunnon vuokraaminen.
Sijoitusasuntoon liittyvän lainan korot vähennetään ensin asunnon vuokratuloista sekä saajan muista pääomatuloista. Jos tulos on negatiivinen, 30 % tästä alijäämästä vähennetään ansiotulojen verosta. Myös sijoitusasuntoon liittyvät lainan sivukulut voi vähentää pääomatuloista.Tuo välittäjä-LKV on aika hyvä neuvoja.
Ehkä itseoppinut ehkä ihan oikeakin Lkv kuten minä.
Nämä ovat usein vaikeita asioita eikä kukaan kaikkea alasta tiedä tai osaa.
Lakikirja käteen case by case mutta ei kai kukaan ilmaisella 24:llä sitä tee....
Verotkin 30 tai 32% vaihtelee jatkuvasti ja just muuttuneet siis pääomaveron määrä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279