Aloittelijan peruskysymys

....................

Minulla kakkosasuntona yksiö, jolle minulla ei ole enää paljon tarvetta. Ajattelinkin että voisin kenties laittaa sen vuokralle. Minulle on asunnosta kuluina vastike 167 euroa ja asuntolaina 268 euroa, eli yhteensä 435 euroa / kk ( sähkö).

Mikäli laittaisin asunnon vuokralle hintaan 435 euroa / kk ( sähkö), niin joudunko maksamaan veroa tuosta 435 eurosta (ja jos joudun, niin mikä mahtaa olla prosentti)??

VAI onko se kokonaan verotonta, koska sillä vain peitetään kulut?

8

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joudut maksmaan veroa.

      Esittämässäsi tapauksessa saat vähentää vuokrasta yhtiövastikkeen, eli 167 €. Näin ollen maksat veroa kuukaudessa (435-167) * 0,3, eli 80,40 € (siis vuodessa 964,80 €).

      • benni

        Vastikkeen lisäksi saat vähentää tulonhankkimislainan korot.


      • benni kirjoitti:

        Vastikkeen lisäksi saat vähentää tulonhankkimislainan korot.

        Korot eivät kylläkään sijoutusasunnossa yleensä ole vähennyskelpoisia.

        Toinen yleinen harhaluulo on, että korot asunnosta jossa itse asuu saisi vähentää täysimääräisinä, näin ei ole. 80 %:sta korkomenoista saa vähentää 30 %. Eli jos korkomenot esimerkiksi ovat 1.000 € vuosi, niin vähennys on 1.000 * 0,8 * 0,3 = 240 €.


      • ghjnjnlkmöp
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Korot eivät kylläkään sijoutusasunnossa yleensä ole vähennyskelpoisia.

        Toinen yleinen harhaluulo on, että korot asunnosta jossa itse asuu saisi vähentää täysimääräisinä, näin ei ole. 80 %:sta korkomenoista saa vähentää 30 %. Eli jos korkomenot esimerkiksi ovat 1.000 € vuosi, niin vähennys on 1.000 * 0,8 * 0,3 = 240 €.

        Tulonhankkimisvelan korot ovat kokonaisuudessaan vähennyskelpoisia!
        Merkkaat veroilmoitukseen nykyisen lainasi tulonhankintalainaksi ja selvitykseksi, että asunto vuokratttu ulos.

        Ei verojen takia kannata jättää vuokraamatta. Veroa menee vain voitosta.

        Eli saamasi vuokra-vastike-korot-muut menot = voitto, josta maksat sen 30% veron


        Muita tulonhankkimiskuluja on matkat asunnolle, remppakulut, kirjekuoret, postimerkit, puhelinkulut, ilmoituskulut, lomakekulut. Eli kaikki mitä olet vuokraamiseen tarvinnut, säästä kuitit ja pidä ajopäiväkirjaa ja osita kulut tarvittaessa omalle elämisellesi ja tulonhankintaan järkevässä suhteessa.


      • LH!
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Korot eivät kylläkään sijoutusasunnossa yleensä ole vähennyskelpoisia.

        Toinen yleinen harhaluulo on, että korot asunnosta jossa itse asuu saisi vähentää täysimääräisinä, näin ei ole. 80 %:sta korkomenoista saa vähentää 30 %. Eli jos korkomenot esimerkiksi ovat 1.000 € vuosi, niin vähennys on 1.000 * 0,8 * 0,3 = 240 €.

        Sinako olet muka ihan oikeasti kiinteistovalittaja, etka tieda noin perustavanlaatuista asiaa?

        Ei millaan pahalla, mutta uskottavuutesi karsi nyt kylla aika pahan iskun (toinen osuus tekstissasi tosin meni, ilmeisesti vahingossa, taysin oikein).

        Tassa viela copy-paste Verohallinnon nettisivuilta. Ilmoittele, mikali et kykene ymmartamaan tekstia, josko joku voisi sen sinulle viela vaantaa rautalangasta.

        Laina, jolla on rahoitettu sijoitusasunto

        Sellaisen lainan korko, joka kohdistuu veronalaisen tulon hankkimiseen, voidaan vähentää kokonaan. Tällaista lainaa kutsutaan tulonhankkimislainaksi. Tulohankkimistoimintaa on esimerkiksi asunnon vuokraaminen.

        Sijoitusasuntoon liittyvän lainan korot vähennetään ensin asunnon vuokratuloista sekä saajan muista pääomatuloista. Jos tulos on negatiivinen, 30 % tästä alijäämästä vähennetään ansiotulojen verosta. Myös sijoitusasuntoon liittyvät lainan sivukulut voi vähentää pääomatuloista.


      • verottajan apuri
        ghjnjnlkmöp kirjoitti:

        Tulonhankkimisvelan korot ovat kokonaisuudessaan vähennyskelpoisia!
        Merkkaat veroilmoitukseen nykyisen lainasi tulonhankintalainaksi ja selvitykseksi, että asunto vuokratttu ulos.

        Ei verojen takia kannata jättää vuokraamatta. Veroa menee vain voitosta.

        Eli saamasi vuokra-vastike-korot-muut menot = voitto, josta maksat sen 30% veron


        Muita tulonhankkimiskuluja on matkat asunnolle, remppakulut, kirjekuoret, postimerkit, puhelinkulut, ilmoituskulut, lomakekulut. Eli kaikki mitä olet vuokraamiseen tarvinnut, säästä kuitit ja pidä ajopäiväkirjaa ja osita kulut tarvittaessa omalle elämisellesi ja tulonhankintaan järkevässä suhteessa.

        Tai 32 prosenttia jos on verotettavaa yli 40.000 euroa vuodessa.


      • verottajan apuri kirjoitti:

        Tai 32 prosenttia jos on verotettavaa yli 40.000 euroa vuodessa.

        Se raja on kylläkin 50.000 €, näppäilyvirhe kenties?


      • lkv-LKV
        LH! kirjoitti:

        Sinako olet muka ihan oikeasti kiinteistovalittaja, etka tieda noin perustavanlaatuista asiaa?

        Ei millaan pahalla, mutta uskottavuutesi karsi nyt kylla aika pahan iskun (toinen osuus tekstissasi tosin meni, ilmeisesti vahingossa, taysin oikein).

        Tassa viela copy-paste Verohallinnon nettisivuilta. Ilmoittele, mikali et kykene ymmartamaan tekstia, josko joku voisi sen sinulle viela vaantaa rautalangasta.

        Laina, jolla on rahoitettu sijoitusasunto

        Sellaisen lainan korko, joka kohdistuu veronalaisen tulon hankkimiseen, voidaan vähentää kokonaan. Tällaista lainaa kutsutaan tulonhankkimislainaksi. Tulohankkimistoimintaa on esimerkiksi asunnon vuokraaminen.

        Sijoitusasuntoon liittyvän lainan korot vähennetään ensin asunnon vuokratuloista sekä saajan muista pääomatuloista. Jos tulos on negatiivinen, 30 % tästä alijäämästä vähennetään ansiotulojen verosta. Myös sijoitusasuntoon liittyvät lainan sivukulut voi vähentää pääomatuloista.

        Tuo välittäjä-LKV on aika hyvä neuvoja.
        Ehkä itseoppinut ehkä ihan oikeakin Lkv kuten minä.
        Nämä ovat usein vaikeita asioita eikä kukaan kaikkea alasta tiedä tai osaa.
        Lakikirja käteen case by case mutta ei kai kukaan ilmaisella 24:llä sitä tee....

        Verotkin 30 tai 32% vaihtelee jatkuvasti ja just muuttuneet siis pääomaveron määrä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1170
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      268
      961
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      885
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe