Kovin tuota estrogeenia täällä kehutaan...Mutta itselläni kyllä aivan päinvastaiset vaikutukset. Toinen päivä progynovaa takana ja kokeilu loppuu tähän! Sydän hakkaa tuhatta ja sataa, omo epätodellinen...pää jotenki tukossa. Ajatus ei kulje ja oon ihan lamaantunut. Kaupassa iski paniikkiolo..kun en tajunnut mistään mitään. Jotenkim järki ihan käässä ja silmät tuntuu oudoilta. Ei ikinä enää tällaista kuraa mun kroppaan!!
Hyvä että jotkut saa apua..mutta meikäläisen päänupin laittaa ohan sekaisin :-(
Kamala olo estrogeenista
25
5913
Vastaukset
- Sekoan kohta
Sori virheet...Kännykän pieni kosketusnäyttö :-D
- lökafcbu
Mennee ohitse parissa viikossa.
- Liika on liikaa?
Syynä voi olla liian suuri annoskin. Pillerin voi alkuun puolittaa tai vaikkapa jakaa neljänneksiin ja kokeilla näin pienempää annosta. Geelillä (tuubista) saa vielä pienempiä annoksia.
- liikaa vanhenevalle
Mäkin veikkaan liian suurta annosta. Itse en enää käytä mitään, mutta kun aloitin jokin vuosi sitten, huomasin, että annos oli suurempi kuin ennen korvaushoitoa oma tuotanto (rinnat kiristyi ja olo oli sellainen yleisesti). Tilanne helpottui, kun puolitin annoksen ja myöhemmin vähensin hiljalleen kaiken pois, kun oireet ei menneet kestämättömiksi vähentäessä.
- Nicehormooni
Voisitko olla allerginen tai yliherkkä jollekin ainesosalle siinä tabletissa? Tai tosiaan annos liian iso? Estrogeeni itsessään on kuitenkin sitä tasan samaa mitä oma keho tuottaa.
Jos sinulla on ihan hyvä olla ilman estrogeenia, niin sitten sitä ei kannata ottaa, ja sehän on hieno tilanne. Moni muu saa kamalia oireita estrogeenin puutteesta, mutta ei mitään estrogeenista. Tai jos tarvitset estrogeenia, niin kokeile iholle levitettävää geeliä. - kärsimystä ollut
Samaa mieltä,kuin ko.edellinen.Minä olen kokeillut reilun vuoden aikana eri tabl.
korv.hoit. Kaikista tuli kovia sivuoireita.Päänsärky,voimattomuutta,sydämmen tykytystä,masennusta,erittäin kova veden juonti ja sen seurauksena wc. juoksua.
En tiedä olenko yliherkkä ????Mutta epäilen,että estrogeeni ei sitä aih.vaan keltarauhashorm.Nyt käytän geeliä ja 2kk välein syön kelt.horm.(Aineosa kelt.horm
eri kuin ko.tabl.)Nyt voin paljon paremmin.Suosittelen vaihtamaan,kokoilemaan
eri vaihtoehtoja. - Jemenissä
Täällä kans kokemusta liian suuresta ja tai väärästä estrogeeni. Googlaa mitä muita vaihtoehtoja, on erilaisia valmisteita. Mulla kans geeli menossa ja kolmas viikko alkanut just. Koska vaikuttaa mieleen? Ahdistusta pukkaa!
- kärsimystä ollut
Hei! jemenissä.Minkä verran sinä laitat geeliä?
Itse laitan yleensä aamuisin n.reilu yksi mittatikullinen ja jos tuntuu oireita
niin lisään.Minulle lääkäri suositteli 1-2 mittatikullista.En muista enään.koska
alkoi vaikuttamaan,ehkä meni muutama vk.Mielialaan vaikutti minulla eniten estro
geelin puutos.- Jemenissä
Hei, laitan geeliä nyt 2 pumppausta, aloitin yhdellä. Eli käsittääkseni se on n. 2 mg?
Niin, onko se sitten estoon puutosta vai keltarauhashormonin vaikutusta, kun monet sanoo, että keltarauhanen tuo pahan olon. Gynekologi sanoi, että keltar ei vaikuta? Mulla nyt tarkoitus 8 viikkoa yhtätoista toi geeli ja sit tarkistus mikä on tilanne.. En tiedä mitä pilleriä sitten tulee tyhjennyksen aikaansaamiseksi. Ja mistä sen sitten taas tietää, että sopiiko joku keltar hormoni paremmin kuin joku toinen. Olen äärimmäisen herkkä kaikille lääkkeille ja mieliala on se joka ensin kärsii:(
- kärsimystä ollut
Sinun on varmaan tässä vaiheessa vaikea tietää,kun geelikään ei vielä vaikuta.
Voitko vielä lisätä annosta?2painallusta vastaa yhtä mittatikullista.Kun saat geelillä
oireettoman olon ja olet käyttäntyt sitä tietyn ajan ja sitten aloitat kelt.rauh.horm..että tulee tyhjennysvuoto.Jos silloin tulee pahempia oireita,niin ainakin minä tajusin,että
ei sovi minulle.Sanoo lääkäri,mitä haluaa.Pitää vain kokeilemalla löytää itselle
sopiva horm.- Jemenissä
Hei, en uskalla vielä lisätä geeliä, yritän nyt katsoo Tän ns. Kierron yli. On tää tosiaan yhtä helv... Kun saa jännittää joka päivä, että minkälainen olo on tänään. Nytkin sellainen olo, että ahdistaa ja jotenkin pelottaa. Sanonta " joku kulki hautasi yli", en tiedä mitä tarkoittaa... Mutta kuvaa tätä oloa. Huh...
- Anonyymi
Jemenissä kirjoitti:
Hei, en uskalla vielä lisätä geeliä, yritän nyt katsoo Tän ns. Kierron yli. On tää tosiaan yhtä helv... Kun saa jännittää joka päivä, että minkälainen olo on tänään. Nytkin sellainen olo, että ahdistaa ja jotenkin pelottaa. Sanonta " joku kulki hautasi yli", en tiedä mitä tarkoittaa... Mutta kuvaa tätä oloa. Huh...
Unettomuus, aamuyön heräily ja ahdistus ovat vaihdevuosioireita, ilmeisesti Sinulle ohjeistettu annos on liian pieni. Kamppailtuani 3kk pienellä geeliannoksella asiaan todella perehtynyt lääkäri kartoitti oireet, mittautti fsh-verikokeen ja ehdotti huomattavasti suurempaa annosta. Ahdistus katosi uuden annoksen jälkeen yhdessä yössä, nukkuminen korjaantui sikeäksi 8 tuntii muutamassa päivässä ja nivelkivut katosivat mystisesti parissa viikossa. Sitten taas arvioitiin vaikutusta ja mitattiin fsh uudelleen. Sillä mennään eka vuosi, jos mitään kummaa ei ilmene ja tilanne tarkistetaan taas vuoden kuluttua. Tuosta on aikaa nyt n puoli vuotta ja voin hyvin.
- Sekoan kohta
Heissan!!
Kokeilin puolittaa Progynova 1mg tabletin ja samat oireet tuli siltikin. Ainoa minkä huomasin että olin energisempi.
Nyt progynovan jälkeen pää paljon selkeämpi!!!!!! Pysty toimimaan ja ajattelemaan.
Mutta nää sydämmen tykytykset....Nää on kamalia. Pumppu tulee kohta rinnasta ulos!!!Ja ahdistaa ja hermostuttaa...yöt nukun unilääkkeillä.
Olen myös kokeillut laastaria, en tiedä eikö se imeytynyt, mutta aika syvälle masennukseen tipahdin sen kanssa. - juupa juu
Uskomatonta mutta totta. Olen myös kokeillut kaikki mahdolliset estrogeenimallit, tabletit, geelit, laastarit jne. Sen eron vaan huomaa selvästi ! Estrogeenilisät ei sovi minulle. piste. Todella outo mielenmasennus ensin hiipii ja sitten vyöryy. Mielen täyttää todella outo säälin tunne itseä, omaisia, koko maailmaa kohtaan. Todella surumielinen tunne ja itku on koko ajan kurkussa. Ei voi mitään, otan sitten hikoilutkin mieluummin. Nyt kokeilen seuraavaksi tuota magneettia. Progesteronivoide (netistä tilattuna) on käytössä ja paikallis Ovestin-puikot menettelee myös.
- Turhaa käyttöä
Jos selviät hikoilulla, ei kannata tapella estrogeenin kanssa.
- hidas muutostahti
Kun vähensin estrogeenia nin olon tasoittuminen kesti aina 1-2 kuukautta. Sitten vasta vähensin uudelleen, kun tiesin, millainen olo oli sillä annoksella. Elimistö reagoi hitaasti muutoksiin.
- Sekaisin myös
Onko kukaan saanut estrogeenista raskausoireita muistuttavia oireita? Kun aloitin estrogeenin syönnin yöhikoiluun, ensin tuli aivan taivaallinen olo = yöhikoilu loppui & energinen olo ja jaksaminen - ehkä hyvin nukuttujen öiden jälkeen?. Ennen lääkitystä aloin olla jo itselle ja muille vaarallinen, kun olin hirveän väsynyt koko ajan huonosti nukuttujen, hikisenä pyörittyjen öiden jälkeen. Eli en kokenut estrogeenia todellakaan turhaksi.
Mutta sitten alkoi nämä raskausoireita muistuttavat oireet: pahoinvointi, alavatsa kipee ja nipistelee, vatsan turvotus, menkat jää pois, rintojen kasvu& tummat nännit, allergiaihottuman paheneminen, maksaläiskät kasvoihin, alaselkä kipee, väsyttää yhtäkkiä, makea ei maistu, hiukset vahvistunu. Oireita on koko ajan, mutta raskaustestit näyttää negatiivista. Ja lääkäri sanoi että oireet johtuu hormonihoidoista, mut toinen sanoi ettei hormonihoidon pitäisi moista aiheuttaa. Oon ihan pihalla. Jos jätän estrogeenin syömättä, yöhikoilu palaa, mutta nää oireet ei katoa. Taidan kans puolittaa nyt ihan ensiks pillerit. Mun elimistö kyllä reagoi estrogeeniin tai sen poisjättämiseen heti parissa päivässä.- seve
Muutoin oireet sopisi myös vaihdevuosiin, mutta hiusten vahvistuminen, selvä pahoinvointi tai alavatsakivut viittaa johonkin muuhun. Oman kokemukseni perusteella vaihevuosiin liittyvä pahoinvointi on korkeintaan kuvotuksen kaltaista.
Kuukausi pari menee hoidon aloittamisesta ennenkuin näkee kaikki vaikutukset, siinä tuskin suuria eroja, mutta lääketyypin vaihtamiseen reagoi tietysti nopeammin, koska samaa ainettahan se silloin on. Poisjättämisen seuraukset huomaa jo samana päivänä, ja sillä saa elimistön nopeasti täysin sekaisin, joten jos tulee unohtamisia, siinä saa varautua odottelemaan tasaantumista lähes yhtä kauan kuin aloitettaessa. Minulle riitti opiksi yksi pillerin unohtamiskerta.
- Jemenissä
Geeli nyt käytössä 4 viikkoa. Ja olo paljon parempi. Mulle ei sopinut laastarit, eikä pillerit. Onkohan kärsimystä ollut vielä paikalla?? Mistä tiedän on ko annostus liian iso? Viikon käyttänyt 3 painallusta ja nukkuminen on huonohkot, tuntuu kuin en nukkuisi vaikka ilmeisesti nukun. Varsinaisia hikipuuskia ei ole, mutta kehossa koko ajan lämmin. Ja vähän sydänjumpsutuksia, eli olisko se kolmas pumppaus liikaa? Laitan yhden aamulla ja 2 illalla.
Sekoan kohta, kyllä mulla oli vastaavanlaisia oireita laastarit kanssa. Hiusten vahvistuminen ei kuitenkaan noin äkkiä näy :). Nyt mars gynelle ja pyydä geeli, ei tarvii olla ilman. Ja noi paniikkituntemukset ym on myös tuttuja. Jos et saa apua ekstroista, masennuslääkekin voi auttaa. Itse aloitin myös ne kun oli oli helvetistä. Tsemppiä, ja huom. Sinä et sekoa vaikka siltä tuntuu!! - kärsimystä ollut
Olen linjoilla.Itse laitan geelin aamulla n.reilu yksi mittatikullinen.pärjään sillä
ainakin tällähetkellä.Nukun yöt hyvin,ei ole kuumiaaaltoja,mieliala tasainen,mutta
olen alavireinen???Liian iso annos aih.voimattomuutta,pahoinvointia,päänsärkyä,ainakin minulla.Annostelukin on niin
yksilöllistä.Kokeile laittaa aamulla?? - Delta
Käytin Estrena-geeliä kolme viikkoa ja nyt tauolla. Tuon kolmen viikon aikana turposin ja yöhikoilut voimistuivat. Olen tauolla nyt koska haluan katsoa johtuiko hikoilun lisääntyminen ja painon nousu tuosta geelistä.
Tuo lihominen oli tosi ahdistavaa kun vaatteet ei oikein mahtuneet päälle ja rintsikoiden ympärysmittakin ihan yhtäkkiä alkoi kiristää(kuppeihin ei tullut mitään lisää, vaikka rinnoissa kipuja olikin).
Miten muilla mennyt painon ja rintojen kanssa kanssa kun aloitte käyttään geeliä/laastaria/pillereitä? Ja voiko yöhikoilut lisääntyä kun aloittaa? Vai johtuisko muusta....- Sekoan kohta
Jemenissä: Millaisia oireita/olo sulle tuli laastarista?
- Anonyymi
12 kg lisää painoa pillereistä ja rinnat kuin liian täyteen puhalletut ilmapallot, raivokohtauksista puhumattakaan.
- Jemenissä
Sekoan kohta: alkuun ei tullut mitään oireita mutta toisen tai kolmannen keltar.laastarin jälkeen tuli masennus. Seuraavaksi kokeiltiin femoston, sama juttu. Sitten meni 5-6 viikkoa geeliä, Estrena, josta 4 viikon jälkeen kova ahdistus, vanne päässä ja sydämen tykytykset. Nyt ollut kaksi viikkoa ilman geeliä, menee keltarauhhormoni 14 pv ja sitten lopetan hormonikokeilut. Nukkuminen on vähän sitä sun tätä. Tuntuu että ei nuku, vaikka ilmeisesti nukunkin. Mutta muuten olo huomattavasti parempi. Tosin seronil myös menossa, joten sillä ajattelin pärjätä! Joskus otan nukahtamislääkkeen, että tulee vähän parempi uni. Voihan olla, että joudun turvautumaan vielä johonkin, mutta vähäksi aikaa riittää nämä kokeilut. Illalla ulkoilu ja kevyt ruumiillinen työ antaa paremman unen. Ja muista, et sekoa, en minäkään seonnut, vaikka totta tosiaan sitä pelkäsin. Ja tiedän tasan tarkkaan tuntemuksesi. Jos et saa muusta apua, kysy masennuslääkettä. Tässä iässä olen alkanut ajattelemaan, että mieluummin nautin loppuelämästäni vaikka sitten masennuslääkkeen turvin, kuin että enää hetkeäkään annan sekoamisen pelolle valtaa! Tsemppiä!
- Anonyymi
Käsittääkseni on täysin normaalia, että ensin oireet ja sivuvaikutukset heittelee ja valmistetta kuin valmistetta tulisi kokeilla noin 3kk ennenkuin voi olla varma sen sopimattomuudesta tai sopimisesta. Usein tilanne tasaantuu aikaisemminkin, mutta harvoin mikään vitamiini tai lääke parissa päivissä kunnolla vaikuttaa.
Toki jos saa todella todella pahoja ihan uusia oireita... sitten kyseessä ei ehkä ole ohimenevät sivuvaikutukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418