Paljonko menee yksinäisellä ruokakauppaan viikossa rahaa?

Köyhis

Laskiskelin äsken nettipankikini sivulta ja aloin kauhistella, että paljonko olen nytkin kantanut ruokakauppoihin rahaa, vaikka tuntuu etten edes syö paljon mitään ja tosi vaatimattomasti. Joskus kun täytyy vetää "vyötä kireämmälle" niin saatan syödä neljänäkin päivänä peräkkäin samaa linssikeittoa.

Pitää varmaan taas tehdä iso kattilallinen keittoa. Ostan kyllä pesuaineen yms. suihkusaippuan monesti tuosta lähi S-marketista eli menee samaan ruokakauppalaskuun kun lasken tuolta nettipankkisivulta, mutta en mitään kallii, ta ja laskin että n. 300€ oli mennyt kuukauden aikana rahaa ruokakauppoihin!
Viikkoa kohti se tekee 75€. Onko paljon vai vähän? Ketään muita en ole ruokkinut. Mihinkään ylimääräiseen ei ole rahaa.
Tuntuu vain että tuon S-marketin ruokalasku on noussut huimasti. Onko ruoka kallistunut viimeaikoina vai olenko vain lipsunut jotenkin?

Kyllähän siihenkin menisi rahaa 70€ viikossa, jos kävisi jossain syömässä ja maksaisi 10€/annos, ja siinä olisi pelkkä ruoka-annos, ei mitään aamupaloja, välipaloja, hedelmiä yms.

Olis mielenkiintoista kuulla että miten muilla vähävaraisilla menee rahaa. Mitään ökyrikkaiden vastauksia en kaipaa tähän, koska eivät ole vertailukelpoisia.

53

1825

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poltava

Melko normaali summa luulisin, vaikka ei Suomessa.

• -.-

Meillä kaks henkee pärjää kolmella sadalla kuukauden, ja syödään ihan hyvin.

• vitehorse

Noin on! Siihen sisältyvät kaikki päivittäistavarakaupasta ostettavat tuotteet.
        Kaikki on kallistunut. Maitokin sikamaisen paljon. Juon sitä noin 1,5l/vrk.

• vertailukelpoinen

En ole tarkasti laskenut ruoka ja pesu/siivous tarve menoja lähiaikoinani, koska sain muutama vuosi sitten osingon (asunnon) takia otetun lainan maksettua.

2006 vuodesta 2010 vuoteen hinnat nousi ruoan osalta ainakin 50%, siis ne mitä itse ostin.

2012 toukokuusta aloitin painonpudotuksen, ja opin ostamaan vieläkin edullisemmin ruokaa, eli ostan sellaista ruokaa joka on vaan tarjouksessa.

Tosin tässä systeemissä on se huono puoli että "tuotetta " (liha, maito jne) on vaikea säilöä.

En usko että tuo 75€/viikko on kovinkaan iso summa ja kun on kyse SOK:n kaupasta, joka on harvoin edullisin paikka ostaa.

Sehän S-bonus systeemi ei suosi yksineläviä.

Olen sen myös heille kertonut kun kyselivät s-postilla.

• Ihan saletti

8-9€ päivä.

• Yksin 10 vuotta

Maustamattomat broilerinkoivet 1,80 2kpl rasia.
        Apetit lisäaineeton pinaattikeitto (pakaste) 1,25x2
        2 banaania 0,50€
        2 Rainbow bull jocurtti yht 1€
        2 pakastevihannes pussia yht 0,70€

Tänään nämä ja aika usein menen näillä

Keskiarvo kuitenkin 8€ hujakoilla päivä.

• eläke 1150nto
        Yksin 10 vuotta kirjoitti:

Maustamattomat broilerinkoivet 1,80 2kpl rasia.
        Apetit lisäaineeton pinaattikeitto (pakaste) 1,25x2
        2 banaania 0,50€
        2 Rainbow bull jocurtti yht 1€
        2 pakastevihannes pussia yht 0,70€

Tänään nämä ja aika usein menen näillä

Keskiarvo kuitenkin 8€ hujakoilla päivä.

Ruokaan 8€ päivä
        Bensaa 55€/kk

• HAlvalla

No, mulla menee korkeintaan 30 e viikossa varsinaiseen ruokaan. Sitten päälle shampoot ja wc-paperi ja silloin tällöin siivousaineet. olen kyllä pakon edessä elänyt 2 viikoakin n. 20 e, ja siinä on mukana myös tupakat.Jos joskus pystyn "herkuttelemaan" niin silloin menee tilipäivän yhteydessä yhden viikon aokan ehkä n. 10 e lisää siis kertaluontoisesti, ei sii sjoka päivä.Syön Pirkan halpis rahkaa ja broilerin koipia ja perunaa ja ostan leivän leipomosta, josta saa epämääräisen näköisiä leipiäpilkkahintaan. Mutta tiukkaa tekee.

• -----------

On syötävä kunnolla yksi ateria päivässä.
        Illalla klo 18 jälkeen ei mitään saa nukuttua paremmin.
        Kun kaiken tekee alusta asti, selviää 230 euroa kk. Lasken kaiken muunkin mitä ostan lähikaupasta.
        Tapana on ostaa aina iso satsi kerralla, että kuun lopussa pakastimessa jotain.

• Tänään tuli kanan-riekaleet, Ilta-Sanomat ja pikku-salkku kaljaa.
      Eilen kun oli enemmän töitä.
      24€ about.
      Kalja riittää viikon, ruoka 3 pv.
      Ei paha.

Tupakkia en laske, koska se on harrastus.

H.

• lkjhä

Lippu- viinaa pullo ja 10 kaljaa kyytipojaksi ja lisäksi eineksiä leverloodaa, että saunamakkarat.

• ...

Vaihtelee.

Ei ruoka tavallaan ole kallista, sitä on niin monen hintaista. Jos parempi rahatilanne, kalliimpaa ruokaa, jos rahat finaalissa, jotain kaurapuuroa veteen. Ei pysty sanomaan ruokabudjettia.

Tänään varmaan menee kauppaan paljon rahaa. Viikonlopuksi kokkailuainekset. Kokkaaminen ei ole halpaa, tarvitaan erilaisia ruoka-aineita, joista osa kalliita. Lisäksi tulee maksettu biojätteestä, elikkäs ny vaikka banaaninkuorista ja tähteistä, jos tekee liikaa. Joku tarjousmaksalaatikko ei paljoa maksa tai euron lenkillä kyllä täyttää vatsan, mutta kovin monenlaista ruoka-ainesta ei kotiin saa kaupasta roudattua eurolla.

Kaikki suhteellista. Seuraillut pöndellä naapurin loispummieläkeläis ukkelia. Se käy joka päivä kaksi kertaa essolla kahvilla. Tapailee muita joutoukkoja ja juoruaa ihmisten asioista. Ei mulla ikinä ois varaa niin kalliiseen harrastukseen. Kahvi ja pulla ainakin vitosen, iltapäivälehti muutaman eken,. polttoaineet autoon muutaman euron. Päälle tupakkiaski. Sillä menee jotain 15 ekeä päivässä kahteen kahvikupilliseen, sen päälle sitten eukon tekemä ruoka ja välipalat, sekä tietenkin nisukahvit kotona. Köyhä eläkeläinen väittää olevansa ja mässyttää kuukaudessa älyttömän määrän euroja naamariinsa. Nykyisin se joutunut lopettamaan konjakin kittaamisen, että siinä suhteessa sen ruokalasku on pienentynyt.

Niin, kyllä mulla taitaa tänään itelläkin mennä enemmän rahaa keskikaljaan, viiniin ja tupakkiin, kuin varsinaisiin ruoka-aineisiin. Ruokaa on monenhintaista, tupakkissa tai virvoitusjuomissa ei ole paljoa vaihtoehtoja, eikä niitten hintoja päätä kauppiaat.

Jaa ruokako, kananjalkoja pippurijuusto täytteellä, jotain mausteriisiä, salaattia remulaadikastiketta. Juomana tonkkaviintä ja keskaria. Huomenna jotain muuta. Ruoka ei kallista, ruokajuomat maksavat enemmän.

=DW=

• ...

Pitää lisäämäni.

Nyt kirjoitin kahden ihmisen ruokkimisesta. Sinkun ruokkiminen hankalampaa, kokkailu yksinkertaisesti ei tahdo lyödä leiville suurten pakkauskokojen ja älyttömän hävikin takia. Olen ajoittain pitkiä aikoja evakossa pöndellä, kesti aikansa saada siellä ruokahuolto asialliselle mallille, tottumuksia piti muuttaa.

Yks ongelma tietenkin on, kaupat kaukana, eip viitsi päivittäin käydä.Ja toinen onkelma, ei ole pakastinta. Ja jos olisikin ollut pakastin, todennäköisesti olisin tehnyt siitä kylmäsavustamisen. Perusjuttu tietenkin olisi, että olisi itsellä vihannesmaa, mutta käytännön syistä sen ylläpitäminen ei onnistu. Siinä kohti sinkku voisi säästää valtavasti rahaa.

Mökillä syön valtavasti eineksiä ja säilykkeitä, just makarooni, riisiä. Eikä tosiaankaan viitsi yhtä annosta alkaa kokkailemaan joka päivä. Kehitellyt viritettäviä ruokia, joita viitsii syödä useampana päivänä peräkkäin. Yks hyvä on karjalanpaisti. Siis aluksi keittelee lihoja vedessä. Sitten joka päivä muuntelee annoksen sitä perusjuttua jotenkin ja just vaihtelee lisukkeita. Samasta peruspöperöstä saa vaikka millaisia viritelmiä lisäilemäällä mausteita ja kaikenlaisia muita aineksia. Ja peruskarjishan vain paranee lämmitellessä. Lihaköntsä nyt maksaa muutaman eken, mutta ei päivää kohden paljoakaan.

keitto toimii myös hyvin. Kas, keittohan nyt on suunnilleen aina samanlaista. Vaan samasta peruskeitosta saa valtavasti variaatioita. liha-, kana-, kala-, makkara-, borssi-, vihannes, minestrone tms keittoja. Eli peruskeitto valmiina, keittelee muutaman nakin pienessä vedessä ja lataa peruskeittoa lisäksi, helppo makkarakeito :D

Noin mökkioloissa ehkä suosituin ruoka-annos taitaa kuitenkin olla grillimakkara auransinapilla ja heintsin ketsupilla, elää sitä silläkin. Satuin nimittäin löytämään kirpparilta sellaisen pienen pöytägrillin, joswsa vastus ylhäällä ja sopii erinomaisesti makkaran grillaamiseen ja lämpimien voileipien tekemiseen. Siinä se on pirtinpöydällä ja sitä tulee käytettyä melkein yhtä paljon, kuin mikrouuniakin.

=DW=

=DW=

• ...
        ... kirjoitti:

Pitää lisäämäni.

Nyt kirjoitin kahden ihmisen ruokkimisesta. Sinkun ruokkiminen hankalampaa, kokkailu yksinkertaisesti ei tahdo lyödä leiville suurten pakkauskokojen ja älyttömän hävikin takia. Olen ajoittain pitkiä aikoja evakossa pöndellä, kesti aikansa saada siellä ruokahuolto asialliselle mallille, tottumuksia piti muuttaa.

Yks ongelma tietenkin on, kaupat kaukana, eip viitsi päivittäin käydä.Ja toinen onkelma, ei ole pakastinta. Ja jos olisikin ollut pakastin, todennäköisesti olisin tehnyt siitä kylmäsavustamisen. Perusjuttu tietenkin olisi, että olisi itsellä vihannesmaa, mutta käytännön syistä sen ylläpitäminen ei onnistu. Siinä kohti sinkku voisi säästää valtavasti rahaa.

Mökillä syön valtavasti eineksiä ja säilykkeitä, just makarooni, riisiä. Eikä tosiaankaan viitsi yhtä annosta alkaa kokkailemaan joka päivä. Kehitellyt viritettäviä ruokia, joita viitsii syödä useampana päivänä peräkkäin. Yks hyvä on karjalanpaisti. Siis aluksi keittelee lihoja vedessä. Sitten joka päivä muuntelee annoksen sitä perusjuttua jotenkin ja just vaihtelee lisukkeita. Samasta peruspöperöstä saa vaikka millaisia viritelmiä lisäilemäällä mausteita ja kaikenlaisia muita aineksia. Ja peruskarjishan vain paranee lämmitellessä. Lihaköntsä nyt maksaa muutaman eken, mutta ei päivää kohden paljoakaan.

keitto toimii myös hyvin. Kas, keittohan nyt on suunnilleen aina samanlaista. Vaan samasta peruskeitosta saa valtavasti variaatioita. liha-, kana-, kala-, makkara-, borssi-, vihannes, minestrone tms keittoja. Eli peruskeitto valmiina, keittelee muutaman nakin pienessä vedessä ja lataa peruskeittoa lisäksi, helppo makkarakeito :D

Noin mökkioloissa ehkä suosituin ruoka-annos taitaa kuitenkin olla grillimakkara auransinapilla ja heintsin ketsupilla, elää sitä silläkin. Satuin nimittäin löytämään kirpparilta sellaisen pienen pöytägrillin, joswsa vastus ylhäällä ja sopii erinomaisesti makkaran grillaamiseen ja lämpimien voileipien tekemiseen. Siinä se on pirtinpöydällä ja sitä tulee käytettyä melkein yhtä paljon, kuin mikrouuniakin.

=DW=

=DW=

Edelleen täsmentäen.

Just, koska kaupat kaukana jne, mökillä yllättene ei paljoa keskaria kulu. Ehkä laatikko viikossa, kun äy kerran viikossa kaupassa. Mutta kotiviiniä tulee valmistettua ahkerasti. Samaten kotikaljaa. Se laskee ruokalaskua todella paljon. Kesssunkasvatukseen en ole perhehtynyt.

Noh, pakkohan se on myöntää, ei kotiviinistä helpolla saa ruokaviiniksi kelpaavaa, mutta kotikalja toimii kyllä. Iteasiassa usein autoillessa, kun sattuu essolle syömään, juon useinkin kotikaljaa. Jostain käsittämättömästä syystä en ikinä oikein saa tehtyä sitä tsadissa, vaikka se yks mun suosikkiruokajuomista onkin. Ja kauppaan kun menee ostaakseen pullollisen perhekaljaa, takuuvarmasi kärryssä on sitten mäyräkoira kassalla :DDD

=DW=

• wokkia
        ... kirjoitti:

Pitää lisäämäni.

=DW=

=DW=

Sinkun ruokkimienen ei ole vaikeaa. Minä käytän juuri niitä suuria pakkauskokoja, usein ovat huomattavasta edullisempikin. Kokkaus koko aina neljälle, mutta minun syödessä riittää hyvinkin kuuteen ateriaa.
        Ruoan valmistuttua ensin syön ja sitten jaan viiteen annokseen, yksi jääkaappiin huomista varten ja muut pakkaseen.
        Kaupassa on usein tarjouksessa esim. porsaan ulkofilettä pakattuna 1-1½kg, paistan sen uunissa siivutan ja paketoin pusiin tai alumiiniin, kerta annos pari kolme siivua.
        Teen vaikka wokkia, pari porkkanaa tulitikuiksi, suuri sipuli , lohko kaalia, vähän papuja paksteesta, samoin herneitä, maissia ja liha suikaloituna, mitä milloinkin tekee mieli.
        Kaikki pannulle , tilkka öljyä ja voita, mausteeksi soijaa sweetchiliä ja tietysti rutkasti paprikaa ja mustapippurIa. Vaihtelua saa käyttämällä cuoscousia, bulkuria, nuudeleita, riiliä tai pastaa. Annos niin suuri, että siitä syö todella hyvin parikertaa.
        Kyllä rahaa saa menemään, jos on tupakkamies tai kaljottele, mutta niistä olen onnistunut aina pysymään erossa.

• pelastit päiväni!

Kiitos =DW=

Olen turhaa murehtinut savukkeiden viemää rahamäärää, mutta minä en käy koskaan kahvilassa/baarissa kahvilla ja hyvin, hyvin harvoin edes syömässä, joten ilmaisia savukkeita polttelen sittenkin.

Aika hankala on kyllä yksinäisen laittaa monipuolista ruokaa edullisesti, kun ei ole edes pakastinta. Jääkaappi sentään on, jossa pieni pakastelokero. Eineksiä en osta, siis laitan itse ruokani ja sämpyläni, joskus jopa ruisleivän ja piirakat.

Vuoden alusta alan aina pitämään kirjanpitoa menoista, mutta kyllä se hiipuu kesään mennessä viimeistään.

Nykyisin luulen säästäväni, kun kirjoitan kotona, mitä kaupasta on pakko ostaa ja muuta en osta,...paitsi joskus:)))

• ...
        wokkia kirjoitti:

Sinkun ruokkimienen ei ole vaikeaa. Minä käytän juuri niitä suuria pakkauskokoja, usein ovat huomattavasta edullisempikin. Kokkaus koko aina neljälle, mutta minun syödessä riittää hyvinkin kuuteen ateriaa.
        Ruoan valmistuttua ensin syön ja sitten jaan viiteen annokseen, yksi jääkaappiin huomista varten ja muut pakkaseen.
        Kaupassa on usein tarjouksessa esim. porsaan ulkofilettä pakattuna 1-1½kg, paistan sen uunissa siivutan ja paketoin pusiin tai alumiiniin, kerta annos pari kolme siivua.
        Teen vaikka wokkia, pari porkkanaa tulitikuiksi, suuri sipuli , lohko kaalia, vähän papuja paksteesta, samoin herneitä, maissia ja liha suikaloituna, mitä milloinkin tekee mieli.
        Kaikki pannulle , tilkka öljyä ja voita, mausteeksi soijaa sweetchiliä ja tietysti rutkasti paprikaa ja mustapippurIa. Vaihtelua saa käyttämällä cuoscousia, bulkuria, nuudeleita, riiliä tai pastaa. Annos niin suuri, että siitä syö todella hyvin parikertaa.
        Kyllä rahaa saa menemään, jos on tupakkamies tai kaljottele, mutta niistä olen onnistunut aina pysymään erossa.

"Pakastin".

On juu pakastin. Ajatellut hävittää pois ja hankkia jenkkikaapin kun koneita pitää uusia. Onkait mullakin kaikenlaista pakastettuna ja pakasteena. Se on just se, että haluaa asiallista murkinaa, siis tuoreesta tehtynä. Ja pidän kokkaamisesta. Pakastin mulle vähän samanlainen asia kuin säilykkeet. Kyllä niitä on, mutta enenpi kaiken varalta.

Nyt onneksi kaappipakastin. Joskus tympi kun oli kaksikin arkkupakastinta. Sitä teki kiintoisia löytöjä sieltä pohjalta joskus. Pakastimen pitäminenkin kai vaatisi jonkin tietokannan ylläpitämistä. Tunnen yhden perheen, missä vaimo, vanhana kirjanpitäjänä, tosiaankin pitää exel-taulukkoa pakasteista. Mikäpä siinä, onpahan tietoa, mitä siellä on. Harvempi kuitenkaan viitsii sellaista tehdä.

Elikkäs mun idea ois siirtyä pienempiin pakastimiin, että kierto toimisi paremmin.

Wokkeja tulee juu tehtyä useinkin. Ja toinen lemppariruoka on mössö. Mössön perusidea on keittää jotain riisiä, makaroonia, jotain mitä tahansa ja tunkea sinne kaikki jämäruuat ja vihannekset. Perään valkosipulia ja chiliä tms. Oikeastaan samanlainen ruoka kuin pitsa, siihen voi laittaa mitä tahansa.

Se mainittavaa. Äärettömän harvoin pitsaa menee haaskiin. Koskaan ei ole jäänyt pakastettavaksi asti. Usein tilanne "mitäs tänään syötäisiin" ja meitsi alkaa vääntämään pitsapohjaa.

Toi tupakoitten ja keskarin laskeminen ruokalaskuun kakspiippuinen juttu. Homma menee sekaisin siitä, että niitä myydään samassa kaupassa, kuin ruokaakin. Ja just sen takia vaikkapa lehdet tai satunnaiset muut tavarat, mitkä eivät ole syötävää, kasvattavat kauppalaskua. Itse ruoka sinällään erillinen asia, muut oheistuotteita, vaikka keskiolut ny onkin ruokajuoma, harvempi sitä siihen tarkoitukseen käyttää.

Nautintoaineita keskari ja tupakka, ihan samoin kuin periaatteessa karamellit tai perunalastut.

=DW=

• omatekemä

Perunamuusi, kilon karjalanpaisti ja parsakaaligratiini on tehty, vielä salaatti ja naistenpäivän ruoka on tehty. Eilen meni 80 ruokakauppaan, mutta toiv. ruoat riittä useammaksi päiväksi.
      Kyllä se 300 kuukaudessa on melko vakio, siis viikossa reilu 70, joskus enemmänkin.Tämä siis yksineläjältä.

• 10€ päivässä

Ihan oikea summa. Kitupiikki pärjää halvemmalla.

• ------

Pitäähän täällä maailmassa käydessään edes syödä.
      En osta eineksiä koskaan, teen ruuan itse, pakastan osan ja syön jonkin ajan päästä, ei tarvitse syödä kauan samaa ruokaa.
      Katson aina kilohinnan, en niinkään lopullista hintaa. 30% alennuslihat on ihan hyviä kun valmistaa heti, valmiin ruuan voikin sitten pakstaa. Harvoin ostan normaalihintaisia tuotteita, joko tarjouksesta tai 30% alennuksella.
      Minulla käy ruokavieras viikonloppuna, hän maksaa osuutensa, kun en huomioi hänen maksamaansa osuutta ruokalasku on viikossa 45-70€. Itse maksamani osuus pienenee vähän kun saan 2-3 päivänä viikossa korvauksen tarjoamastani ruuasta. Otan vain tarvikkeiden hinnan, lisäksi tulee pullo tai pari viiniä tuliaisina.

• 20+16

Mulla jää työttömyyskorvauksesta ja asumistuesta laskujen jälkeen käteen tuo 300€/kk, eikä todellakaan ole varaa koko summaa pelkkään ruokaan laittaa kun muutakin pitää ostaa

• demeter1

Aika paljolta kuulostaa, tuo 300 euroa kuukaudessa.

En ole viime aikoina laskenut meidän ruokamenoja (kahden hengen talous), mutta
      melkein uskoisin, että selviämme 200/hlö/kk.

Vaikka ruoka on kallista, perusruokaa itse laittaen saa edelleen aika edullisesti.
      Monesti nämä ruuan hinnasta valittajat (en tarkoita aloittajaa) syövät liikaa ja "väärin", ravintotietous on puutteellinen, samoin hintatietoisuus. Niissä skarppaamalla voi päästä tuntuviin "säästöihin", jos nyt niitä hakee...

• valmistautuja

Minulla on tarkka kirjanpito ruokamenoista. Menoihin ei ole sekoittunut mitään muuta kaupasta. Kirjanpidossa on erikseen ruoka, talon menot, vaatteet, terveys ja puutarha. Tammikuun ruoka menot 87,70 ja helmikuu 209,75. Ero johtuu siitä, että oli hiihtoloma ja pari tenavaa oli syömässä aamupalan, loumaan ja välipalan parina päivänä söivät myös illallisen.
      Ruokamenoni vaihtelee suresti, riippuu tarjouksista, silloin teen ruokaaa paljon pakastimeen. Usein tarjoustuotteista kuiva-aineet tai säilykkeet päätyvät ruokavarastoon.

Olen yhden sortin hullu, joka varautuu kuin jenkit maailmanloppuun. Tässäkin omat puolensa, olen ollut parikertaa sairaana ja niin huonossa kunnossa etten ole päässyt melkeinpä kuukauteen kauppaan, mutta eipä ole ollut hätää, pakastimesta on löytynyt valmista ruokaa, kun ei ole jaksanut valmistaa.

Varaston ylläpito vaaatiin myös kirjanpitoa, kun otan jotain muistan kirjata ja hankkia uutta tilalle.

Omistan pienen puutarhan, jonka tuotteita riittää seuraavaan satoon saakka. Valitettavasti ei ole maakellaria, mutta eipä perunoita ole tässä huushollissa tarvittukaan. Mehut, tomaatit, kurpitsat, pavut ja hedelmät säilyvät hyvin.

• ...

Tsekkasin.

Nimittäin eilisen kauppalaskun. Summa oli, mitä oli, mukana viikonlopun keskarit ja tupakit. Varsinainen ruuan osuus parille ihmiselle oli parikymppiä, jaetaan useammalle päivälle. Tänään menee ehkä eke, pitää hankkia jäävuorisalaatti.

Kauppalasku vaatisi taulukkolaskennan, että saisi seurattua todellisia elintarvikekuluja. Itellä ainakin suurehkot hätävarannot kaapeissa kaikenlaista. Niissä iteasiassa "kiinni" aika paljonkin rahaa. Jotain riisiä tulee ostettua pikkusäkeissä, kestää melkoisen pitkään jne.Perusidea vähän jenkkimäinen atomisotaan varustautuminen. Pitäisi tehdä ainakin vuoden seuranta asiasta, että totuus paljastuisi.

Aika vakuuttunut, ihmiset harvoin laskevat vessapaperit, pesuaineet jne pois ruokalaskusta. Ruokaa monenhintaista ja monenlaisella budjetilla itekkin joutunut elelemään Kiva käydä hienossa ravintolassa syömässä kurmeeta, mutta toisinaan joutuu viikonlopun syömään pikanuudelia. Nuudeli muuten halpaa ja hyvää ruokaa. Ei ehkä terveellistä, mutta kyllä sillä nälän tunne lähtee. Nuudeli annos maksaa muutaman kymmenen senttiä, asiallinen ravintolaruoka muutaman kymmenen euroa.

=DW=

• en ymmärrä

säästää pitäs, mutta miten vessapaperissa vois säästää,onko joku muu vaihtoehto

• ...

Bidee.

Vessapaperi aika uusi ja urbaani keksintö. Mun käsityksen mukaan ihminen ainoa elukkalaji, joka "tarvitsee" sellaista. Jätä vessapaperi ostamatta, jo alkaa keksimään uusia ratkaisuja.

=DW=

• puhtaat housut

Käytä bidettaa, puhtaampaa tulee kuin paperilla.

• en ymmärrä

karhunsammal on pehmeää, mutta kun ei sitäkään saa ilman maanomistajan lupaa ottaa ja eihän wc-pönttöönkään saa laittaa, sillä siitä on haittaa

• ,,,,,

Otetaan käyttöön muinainen apuväline, per*een suti. Kestokäyttöinen.

• en ymmärrä

kaikista kallein kauppareissu kun lähtee suolaa ostamaan, ja kotona huomaa et on kaikkea muuta, mutta suola unohtu...

• bessie*

Aloitukseen

Suunnilleen saman verran kuin sinulla menee minullakin. Jättämällä kotimaiset marjat pois pienenisi noin 50 euroon.

Vaikka en ihan joka tuotteen kohdalla otakaan halvinta laatua, niin kovin paljon tuota pienemmäksi en ruokalaskua saisi. Melkeinpä väittäisin, että jos alle 40 eurolla joku kokonaan ostoruoan varassa oleva pärjää, niin hänen ruokavaliossaan on puutteita.

• hei kki

S-kaupan raportin mukaan rahaa kuluu n.300€/kk

Siinä on sitten kaikki, sapuskat, kaljat, ym,ym.

Varmasti selviäisi halvemmallakin jos osaisi itse jotain tehdä, muutakin kuin keittää vettä;)

• isolla kattilalla

Sinkkutaloudessani menee ruokaan noin 200€ kuukaudessa. Sunnuntaisin teen aina ison määrän yhtä tai kahta ruokalajia ja laitan niistä syönnin jälkeen annospakkaukset pakastimeen. Arkisin otan aina iltasella seuraavan päivän ruuat sulamaan, keittoa evääksi töihin ja tukevampaa iltaseksi. Leivon myös itse lähes kaiken leipäni ja kahvipullani, yleensä teen sen myös viikonloppuna, herkuttelen lämpimäisillä ja loput pakastan.

• annin kaveri

Jos pihistelee hyvin heikolla ja yksipuolisella ravinnolla niin se kostautuu sairauksissa. 300:lla sadalla ei syödä monipuolista hyvää ruokaa.

• omenapäivässä

250-300 e kuukaudessa.
      En osta lihaa tai kalaa muuta kuin tarjouksesta tai alennuksella. Hedelmät, vihannekset ym. vain tarjouksesta. Jos ei jotain salaattitarvetta ole kohtuuhinnalla missään kaupassa niin en sitten osta ollenkaan. Kotimaiset jäävät kauppaan kunnes hinta kesällä laskee sopivaksi.
      Ostan paljon kerralla jos sattuu hyvä tarjous. En pärjäisi ilman pakastinta. Teen keittoja ja laatikkoruokia isoja satseja ja pakastan osan. Samaa ruokaa korkeintaan kahtena päivänä.
      Leivon joskus pakkaseen pullaa tai piirakkaa. Kun tulee vieraita voi sieltä ottaa kahvileivät. Jos ostaisin kaupan pullaa tai pikkuleipiä söisin ne itse, kun leivon niin syön vain leipomispäivänä lämpimäiset.
      Leipää ei yhdellä ihmisellä paljon mene. Kun ostan tuoreen leivän pakastan siitä päivän tarpeen yli jäävän osan. Käytän sen sitten vähitellen. Niin saa joka päivä tuoretta leipää vaikka käy kaupassa vain kerran viikossa.
      Pojalle annan joskus ruoka-apua ja kutsun syömään, myös tytär käy silloin tällöin syömässä. Pojalle annoin eilen pakastimesta keittojuureksia, pakastevihanneksia, kanankoipia, filesuikaleita, jauhelihaa, nakkeja, porsaan lankkupihvejä, pakastepizzoja mitä sai prismasta euron kappale sekä kilon omenia, pari kiloa perunoita ja puolitoista litraa light-colaa. Colapullo maksaa vähän yli euron, omenia sai eurolla kilon ja perunapussi 0,69 e/ 2 kg.
      En osta koskaan sikanauta jauhelihaa, halpislenkkiä tai kuorettomia nakkeja enkä broilerin paistisuikaleita.
      Kaljaan, viinaan, tupakkaan, baareihin, kahviloihin tai ravintoloihin en kuluta senttiäkään.
      Wokki kuuluu minunkin lempiruokiini sekä omatekoinen pizza. Aina jos on esim. Pirkka broilerin- tai kalkkunan fileeleikkelettä -30% tarjouksessa ostan sitä pakkaseen pizzatarpeeksi. Myös hyvät juustotarjoukset hyödynnän ja pakastan raasteena. Omatekoinen pizza pitää nauttia samana päivänä kun se on vielä mehevä, rapea ja maukas.

• annin kaveri

Minä kokkaan myös kotiruokaa, mutta valitsen parhaat vihannekset, hedelmät, siemenet ja pähkinät. Lihaa kulutamme vähän, mutta kalaa ja muita merenantimia kuluu paljon.
      En pidä pakastetusta leivästä ja pulla ei maistu.
      Leivonnaisissa käytän voita, mutta ne syödään tuoreena.
      Makkaroita en osta - ei maistu, mutta juustoja on aina hyvä valikoima kotona.
      Vaihtelu ruokapäydässä on minulle tärkeää.

Sairauksia ei ole, ylipaino ei rasita, eikä lääkkeitä tai lisäravinteita ole tarvinnut.

Ruokavieraita käy, ulkona hyvässä ravintolassa ystävien kanssa ruoka maistuu.
      Ei kiitos ABC-ketjuille ja kaljakuppiloille.

• mumminen

Eiköhän tuo 300€ ole aika keskiarvo. Omat koirulin ruoat, siihen menee tuo -300€ / kk. Lisäksi tulee siivousaineet, hygieniatteet yms. Eineksiä en käytä, en syö punaista lihaa, enkä makkaroita. Vihanneksia, hedelmiä, kalaa ja kanaa kuluu. Leivät pakastan, koska yhden hengen taloudessa ei kovin paljon leipää kulu. Alkoholiin ja tupakkaan raha ei kulu, ruoka sekä kahvivieraita käy. Syön mielestäni hyvin ja monipuolisesti, olen ollut terve, lääkkeitä ei ole, eikä ylipainoa.

• öäl

Keitän keittoja, ja teen erilaisia uuniruokia, joita syömme 3 - 4 pv . Juureksia tulee etenkin talvella käytettyä runsaasti, tosin unohtamatta etelän hedelmiä.
      Tarkkuutta ja mielikuvitusta käyttäen saa ruokamenot pidettyä suhtsiedettävinä, sekä tulee monipuolisuutta .

• kallista!

Olen jo useamman kuukauden laskenut kaiken hyvin tarkkaan ja kuukaudessa menee suurinpiirtein aina noin 460 ruokaan ja pakollisiin kemppareihin eli wc-paperit, pyykinpesuaine, siteet, dödöt ym. Katson aina kaikesta hinnat mitä ostan. Syön ihan hyvin ja monipuolisesti ja herkuttelenkin. SInkkuna siis elelen. Tuossa rahassa ei ole ulkona syömiset enkä niitä juuri harrastakaan kuin muutamia kertoja vuodessa. Jostain kumman syystä :) . Teen ruokaa itse ja pakastan. Välilä ostelen eineksiä ihan vaihtelun vuoksi. Nekin kun ovat nykyään ihan maistuvia ja sinkulle tosiaan hyvää vaihtelua. Aina kun ei ole kovin mielekästä yhdelle hengelle kokata ja alkavat pakasteruoatkin aina välillä tulemaan korvista ulos....Mutta joo tuolla rahalla syön hyvin. Lihoja, kaloja ym ja aina leivän päälle hyvää kinkkua, juustoa tms...Tosin musta toi on karsea summa pienestä palkasta...katsotaan onnistunko joskus keksimään miten saan pienemmäksi....ehkä enemmän keittoja tekemällä....Tuossa summassa ei ole siis viikonlopun viini tms:)

• 2-19

Kyllä menee se mikä tulee menee no ehkä ei mutta paljon, tulot minulla eivät koskaan ole olleet näin suuret kuin 67 vuotiaana veroja maksan 15000euroa tosin tuloja on myös ilman veroja vanhaa tappiota vastaan.

Kuitenkin luulen ruoka on halvempaa kuin koskaan (ruotsissa).

• Anonyymi

Laskin kuukauden ruokalaskun. Pöyristyin. On mennyt Yi 300 kuussa. Aloin katsoa netistä miten muilla menee. Lohdutus oli suuri kun luin että muillakin menee yli 300. Ostan tarjous tuotteita ja halpaa kahvia. Nyt kun otin itseäni niskasta voin yrittää säästää. Ja niin ostan halpoja hedelmiä. Tietysti teen poikkeuksia. Ja silloin tällöin Ilta-Sanomat.HUI MIKÄ SUMMA
      AHMATTI

• Anonyymi

vaha alotus. mutta vastaan silti,,,,

Ruokalasku on vuoden sisällä noussu,
        ruuan hinta on noussu,
        nykyisin menee kuukausessa rokakauppaan keskimäärin 400 euroa,
        kun vuosi sitten vielä keskimäärin jotain 300 euroa,
        EI HYVÄ
        eläkkeistä leikkuri leikkaa edelleen ostovoimaa pois,
        kolkuttaako politikkoja y h t ä ä n omatunto haluisi tietää, ??????????????????????????

• Anonyymi

Riippuu kuukaudesta ja mitä ja missä syö milloin ja mitäkin. Ehkä n. 300€/kk. En oikein tiedä, kun en sitä nyt niin tarkkaan laske ja ostan sitä, mikä maistuu Stockalta ja hallista pääasiassa.

• Anonyymi

Onneksi kaunis ja väki-vahva BMW autoni ei kuitenkaan Karjalan paistia syö - vaikka myönnän että bensiini on kallista.

• Anonyymi

Aina viikosta toiseen 55€. Yksin rivitalossa asuva mies.
      Bensaan kerran kuukaudessa 55€.

• Anonyymi

Bensiinin hinta 1,712, kyseessä 98 Nesteen kylmäasema.

• Anonyymi

Kymppi ruokaan päivässä vaikutta yhdeltä himpun verran korkealta
      Riippuu himpusta
      Kokonaismenot meillä on yritetty pitää 50 päivä
      vuokrat mukana ja tuloja hankkia 100 - 300 päivä vuodesta ja vuodenajasta riippuen

• Anonyymi

Yhdeltä 330 - 400 e/kk kotiintuotuna. Pelkkä ruoka.

• Anonyymi

Siinä on se vika ettei se laatikkoa kokoava koululainen ymmärrä ottaa halpaa vaan meetwursti on tosikalliista päästä
        Näin omasta päästä sanottuna

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä on se vika ettei se laatikkoa kokoava koululainen ymmärrä ottaa halpaa vaan meetwursti on tosikalliista päästä
        Näin omasta päästä sanottuna

Tilaus tehdään joko niin ettei tilattua tavaraa saa muuttaa tai sitten antaa luvan muuttaa siihen mitä sattuu olemaan.
        En koskaan anna muuttaa enkä koskaan tilaa metwurstia.

- 330 - 400 -

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tilaus tehdään joko niin ettei tilattua tavaraa saa muuttaa tai sitten antaa luvan muuttaa siihen mitä sattuu olemaan.
        En koskaan anna muuttaa enkä koskaan tilaa metwurstia.

- 330 - 400 -

Totta. En edes tilaisi meetwurstia, vaikka en söisikaan sikaa

• Anonyymi

Kaurapuuro, kahvi ja kaljabudjettikuritusta olla pitää. Loput vitamiinit purkista.

• Anonyymi

Katso ettei kukaan näppäile omiaan välistä. 200€ riittää kk ruoka ja sitten päälle ne muut . Saarioisten valmiskeitot auttaa asiaa ja kaalikeitto. Jauheliha ja suklaa. Appelsiinit.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1759
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1602
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      90
      1361
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe