Passi/Henkilötodistus

mitä?

Kun menet ensimmäistä kertaa hakemaan moisia, sinulla pitää olla ne jo valmiina. Ei muuten tunnisteta!? Sanoo suomen laki.!!?
Miten se on mahdollista?

13

308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • byrokratian viidakos

Hyvä kysymys! Minulla ei ole kumpaakaan, ainoastaan ajokortti, jolla olen pärjännyt tähän asti, koska en ole käynyt ulkomailla ja tarvinnut passia.

Kuulin erään pöytäkeskustelun taannoin, jossa henkilöt keskustelivat samanlaisesta tapauksesta. Henkilö ei saanut passia, koska hänellä ei ollut virallista todistusta osoittaa henkilöllisyydestään.

Toivottavasti joku vastaa kysymykseesi. Odotan mielenkiinnolla minäkin.

• 20+20

Passilaissa luetellaan, milloin Suomen kansalaiselle ei myönnetä passia. Luettelossa ei mainita sellaista, ettei henkilöllä ole virallista todistusta omasta henkilöydestään, joten henkilö, joka muuta väittää valehtelee.
        Vain poliisin myöntämät ulkomaan passi ja henkilökortti ovat virallisia todistuksia.
        MUTTA, jos henkilöllä ei tällaisia ole, niin poliisi selvittää muilla keinoilla hänen henkilöllisyytensä.

• byrokratian viidakos
        20+20 kirjoitti:

Passilaissa luetellaan, milloin Suomen kansalaiselle ei myönnetä passia. Luettelossa ei mainita sellaista, ettei henkilöllä ole virallista todistusta omasta henkilöydestään, joten henkilö, joka muuta väittää valehtelee.
        Vain poliisin myöntämät ulkomaan passi ja henkilökortti ovat virallisia todistuksia.
        MUTTA, jos henkilöllä ei tällaisia ole, niin poliisi selvittää muilla keinoilla hänen henkilöllisyytensä.

Kiitos vastauksesta. Näinhän se toki kuuluu mennäkin. Olisi se aika absurdi tilanne, jos henkilö ei saisi passia sen takia ettei hänellä sitä aiemmin ole ollut.

Minä tiedän erään henkilön, joka ei aikoinaan saanut kunnalta vuokra-asuntoa muuttaessaan paikkakunnalta toiselle, koska hänellä ei ollut edelliseltä kotipaikkakunnalta sosiaalilautakunnan lausuntoa siitä onko hän maksanu vuokransa säännöllisesti ja käyttäytynyt kunnolla. Tätä näyttöä hänellä ei ollut, koska hän ei ollut koskaan asunut vuokralla missään.

Onneksi tilanne päättyi onnellisesti siihen, että kyseinen henkilö hankki omistusasunnon.

Aina löytyy ratkaisu.

• Sianajaja

Ole huoletta, kyllä passi yleensä järjestyy tavalla tai toisella.

Henkilökorttilaki: Poliisi antaa hakemuksesta todistuksen henkilöllisyydestä (henkilökortti) Suomen kansalaiselle, joka on merkitty väestötietojärjestelmään ja jonka henkilöllisyys on voitu luotettavasti todeta.

Passilaki: Hakijan on hakiessaan passia esitettävä tunnistamisasiakirjana poliisin myöntämä voimassa oleva henkilöllisyyttä osoittava asiakirja. Jollei hakijalla ole esittää tunnistamisasiakirjaa, poliisi suorittaa tunnistamisen.

Mikäli sinulla ei ole esittää voimassa olevaa passia tai henkilökorttia, henkilöllisyytesi pyritään selvittämään muutoin, esimerkiksi mahdollisten muiden henkilöllisyyttä tukevien asiakirjojen ja rekisterikyselyjen sekä haastattelun avulla. Kela-kortti, syntymätodistus jne. auttavat poliisia henkilöllisyyden varmentamisessa.

• byrokratian viidakos

Kiitos tästä vastauksesta. Minä en tosin ollut tuo aloittaja, mutta kommentoin edellä tähän ketjuun. Sen verran lisäys tuohon viimeiseen kirjoittamaasi riviin, jossa mainitsit syntymätodistuksen...Itse olen sitä ikäluokkaa, että syntymätodistuksia ei kirjoitettu sairaalassa samalla tavalla kuin nykyisin. Muutamia vuosia sitten yritin saada syntymätodistukseni pieneltä paikkakunnalta, jossa olin syntynyt. Tämä paikkakunta oli sittemmin liitetty isompaan ja jonnekin oli sitten kadonnut tuo paperi, jota en koskaan saanut. Minulla ei siis ole todistusta siitä, että olen syntynyt!!!! Enkä sellaista saakaa. Ajokortti on, kela-kortti on, kirjastokortti on jne.

• efe3
        byrokratian viidakos kirjoitti:

Kiitos tästä vastauksesta. Minä en tosin ollut tuo aloittaja, mutta kommentoin edellä tähän ketjuun. Sen verran lisäys tuohon viimeiseen kirjoittamaasi riviin, jossa mainitsit syntymätodistuksen...Itse olen sitä ikäluokkaa, että syntymätodistuksia ei kirjoitettu sairaalassa samalla tavalla kuin nykyisin. Muutamia vuosia sitten yritin saada syntymätodistukseni pieneltä paikkakunnalta, jossa olin syntynyt. Tämä paikkakunta oli sittemmin liitetty isompaan ja jonnekin oli sitten kadonnut tuo paperi, jota en koskaan saanut. Minulla ei siis ole todistusta siitä, että olen syntynyt!!!! Enkä sellaista saakaa. Ajokortti on, kela-kortti on, kirjastokortti on jne.

Itellä riitti ekalla keralla passin haku keralla ajokortti, mutta tällä varmaa tarkoitetaan sitä, että jos meinaa vanhaksi jääneen passin uusia niin silloin pitää olla se vanha passi.

• -erkki

Syntymätodistus, mikä se on??? Suomessa?

• 167-176

Juuri eilen kävi kaveri uusimassa pari vuotta sitten vanhaksi meneen passin, olin ihan muuten vain mukana. Vaikeuksia oli jo päästä poliisilaitoksen ovesta sisään kun olin laittanut jo takin ja kellon siihen laatikkoon joka kulki jonkin laitteen läpi, silti metallinilmaisin piippasi vyössä olleen metallisoljen vuoksi. Tuo vanha passi oli mukana ja n. 20 vuotta vanha ajokortti. Silti kaveri joutui melkoiseen kuulusteluun jossa kysivät sellaisia henkilökohtaisia asioita jotka pitäisi olla vain hakijan tiedossa. Kysyivät asuinpaikat ja lasten syntymäajat yms. asioita, passihakemus hyväksyttiin.

• helppoa1

Kyllä ne selvittää helposti aisan.Rikollisilla joilta otettu sormenjäljet joskus vieläkin helpompaa.Ne vaan katsoo ne ja vertaa.Samoin jokainen tietää missä syntynyt,isän ja äidin nimet sun isovanhemmat ja vastaavat.Missä intin kävi kaikki löytyy rekistereistä.

• 167-176

Niin, kyllähän ne sormenjäljetkin ottivat kaverilta.
      Tuli vaan mieleen että joskohan vertaavat niitä esim. jonkin rikoksen yhteydessä otettuihin sormenjälkiin ja näin tunnistavat sen "tuntemattoman miehen" tai vaikkapa "tuntemattoman naisen" jonka sormenjälkiä on löytynyt joltain rikospaikalta niin voiko jäädä nalkkiin vanhasta rikoksesta kun hakee passia?

• 6+15

Älä pelkää, voit tehdä rauhassa mitä rikoksia tahansa, etkä vanhoistakaan jää kiinni. Poliisi ei saa käyttää rikostutkinnassa niitä sormenjälkiä, jotka annoit hakiessasi passia.

• 167-176

En pelkää kun ei noita vanhoja eikä uusiakaan rikosia ole, tuli vaan mieleen tuo asia ihan muuten vain.
      "Poliisi ei saa käyttää rikostutkinnassa niitä sormenjälkiä"
      Entäs jos käyttää? Poliisi saattaa syyllistyä rikokseen, mutta tuomiota tuskin tuosta saa. Suomessa myös laittomasti hankittu todiste kelpaa oikeudessa, joissain oikeusvaltioissa se ei kelpaa.

• sdtghjk

Älä ota paineita tästä, sillä kenelläkään ei ole passia tai henkilötodistusta syntymästä asti kädessä, eli jokainen sen ensimmäisen on joutunut hakemaan. Eikö siellä jossain asiatekstissä (poliisin sivuilla tai missä lie), että joku muu luotettava tunnistuskeino löytyy kyllä.

Olen nimittäin hakenut henkkarin juuri viime vuonna, vanha oli vanhempi kuin laki sallii, eli vanhentunut jo vuosia sitten, mutta kyllä minä sen uuden sain!
      Kattokohan ne mun Kela-kortin - vaikkei siinäkään kuvaa ole,... Kuvallista Kela-korttia ei taida enää ollakaan... No, mutta siis no problem, kyllä mä uuden henkkarin sain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11467
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9940
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      150
      5619
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3794
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3760
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3388
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3193
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2835
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2623
    Aihe