Veneen mukana tuli mustakylkinen ja neliskulmaisella puhallusaukolla varustettu W1300 1980-luvun lopulta tai 1990-luvun alusta. Myyjä sanoi, että ei ole käyttänyt lämmitintä, mistä olisi voinut päätellä, että se ei toimi. Eikä toiminutkaan. Ei se täysin eloton ollut. Virtakytkimen kääntämisen jälkeen jompi kumpi puhallin pyöri ja muistaaksi (heat-) merkkivalo syttyi.
No, viime kesänä tarkeni ilman Wallasta ja keskityin veneilyyn. Mutta talviveneilykaudella olen raplannut lämmitintä huvikseni ja siinä toivossa, että se lähtisi vielä tulille. Vaihdoin hehkun, huovat ja polttimen tiivisteet, polttoilmaletkun, tein polttoilmapuhaltimelle puhdistusajon 12 V jännitteellä, ruiskuttelin CRC:ä sähköliitttimiin ja puhdistin kaikki paikat, mihin sormet ja imurin putki ylsi.
Nettikeskustelujen perusteella odotettavissa on vielä ainakin polttoainepumpun elvyttämistä vähintään tentulla ja koputtelemalla. Pumpussa (FC-4?) on mustat virtajohdot ja se on ilmeisesti vaihdettu jossain välissä uudempaan (vanhamalli on kuulemma keltajohtoinen). Pystyykö/kannattaako tätä pumppua purkaa ja puhdistaa? Onko tämän pumppumallin riesana hapettuvat kärjet?
Manuaalin mukaan merkkivalon pitäisi syttyä vasta kun lämmitys alkaa. Muistaakseni merkkivalo syttyi heti virran kytkemisen jälkeen. Mistä viasta se voisi kertoa?
Nimim. "Toiset pelaa lottoa, minä pelaan Wallasta"
Wallas 1300 tulille
48
5684
Vastaukset
Pumpun johdoilla ei ole väliä väristä eikä mitenpäin ovat. Kyseessä on yksinkertaisesti käämi.
Valon syttyminen ilman lämpöjä viittaisi jälkikäyntitermostaattivikaan (se josta menee parin millimetrin paksuinen kuparinen lämmönjohtolanka polttimen kyljestä sisään) mutta silloin kyllä pitäisi puhaltimien pyöriä ilman virtakytkintäkin. Tarkistahan asia vielä. Voit myös irroittaa termostaattinapista jommankumman johdon, tällöin ei valon pitäisi palaa eikä puhaltimien pyöriä. Kirjoittele miten kävi, katsotaan sitten tarvittaessa lisää.
Ai niin, muistelen että siinä elektroniikkakortilla on pumppuliittimen lisäksi 2kpl 4-reikäistä liitintä. Tarkista etteivät ole vaihtuneet. Kortin juotospuolella pitäisi olla merkinnät (RG= hehku, VF= pääpuhallin, BF=paloilmapuhallin, T1 tai S1= jälkikäyntitermostaatti).Sitä pumppua ei tarvitse elvyttää tenulla, jos se nakuttelee ja työntää kamaa läpi. FC4 viittaa tuoreeseen pumppuun, eli joskus on vaihdettu ja älä hemmetissä ikuna kuuna päivänä mene aukaisemaan sitä pumppua. Sitä päivää, että saat sen toimivana, ehjänä ja oikealla syötöllä takaisin kasaan ei koskaan enää sen hetken jälkeen tule olemaan. Jälkijäähdytystermostaatin toiminnan voi mitata yleismittarilla. Jos piiri on kiinni, silloin kun poltin on kylmä, on kytkin rikki, ja silloin vain uutta kehiin. Koko homman jälkeen sitten syötöt ja paloarvot kohdilleen, niin taas pelittää.
- W1300
Kiitos vinkeistä! Pumppu oli muistaakseni mykkä ja tarvinnee tenttukuurin. Kun avaan laatikon liuotushoitoa varten, pitää samalla mitata, onko jälkijäähdytystermostaatti sökö. Onko piirikortin elektroniikkaviat tavallisia? Siinä lieee ainakin muutama kuivumiselle altis kondensaattori.
- nhskeo8
W1300 kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Pumppu oli muistaakseni mykkä ja tarvinnee tenttukuurin. Kun avaan laatikon liuotushoitoa varten, pitää samalla mitata, onko jälkijäähdytystermostaatti sökö. Onko piirikortin elektroniikkaviat tavallisia? Siinä lieee ainakin muutama kuivumiselle altis kondensaattori.
Spriitä ei pidä käyttää valopetroolin kanssa, se aiheuttaa parafiinin kiteytymisen, mikä tukkiin pumpun ja letkut.
Olikea puhdistusaine on isopropanooli. - W1300
nhskeo8 kirjoitti:
Spriitä ei pidä käyttää valopetroolin kanssa, se aiheuttaa parafiinin kiteytymisen, mikä tukkiin pumpun ja letkut.
Olikea puhdistusaine on isopropanooli.Lisää kysymyksiä... kun lämmitin laitetaan päälle, kytkeekö jälkijäähdytystermostaatti pääpuhaltimen pyörimään, kun poltimessa on riittävästi löylyä (1300:ssa 80 astetta)? Ja kun lämmitin kytketään pois päältä, pääpuhallin pyörii, kunnes poltin on jäähtynyt tarpeeksi ja jälkijäähdytystermostaatti kytkee virran pois puhaltimesta? Entä polttoilmapuhallin? Pyöriikö se silloin, kun lämmitimeen on kytketty virta?
Piirikortin alalaidassa on jokin säätökomponetti. Lämmitimen alalevyssä on reikä, jotta säätöä voisi tehdä myös avaamatta boksia. Mitä tuolla komponentilla komennetaan? Polttoainepumpun sykenopeutta? - Bossu
W1300 kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Pumppu oli muistaakseni mykkä ja tarvinnee tenttukuurin. Kun avaan laatikon liuotushoitoa varten, pitää samalla mitata, onko jälkijäähdytystermostaatti sökö. Onko piirikortin elektroniikkaviat tavallisia? Siinä lieee ainakin muutama kuivumiselle altis kondensaattori.
Vanhempien Wallasten ominaisuus oli se, että pumppu jämähti, jos ei sitä käytetty. En tiedä, koskeeko se myös sinun laitettasi, jos siinä on joku vaihtopumppu. Jos ei pumppu nakuta sekunnin-kahden väliajoin, saattaa se olla jämähtänyt. Korjauskeinoina on ainakin voimakas naputtelu pumpun kylkeen, myös havaitsin hyödylliseksi irrottaa pumpun imuletkun startin ajaksi, niin pumppu alkoi halukkaammin nakuttaa. Sitten vain letku takaisin ja uusi startti.
Korttiviat eivät ole kovin yleisiä, sanoisin jopa että elektroniikka on luotettavaa.
Toimintakuvaus: kun virta kytketään, lähtevät sekä pää-että paloilmapuhaltimet käyntiin. Samalla kytkeytyy hehku n. 2.5 minuutiksi . Myös pumppu alkaa toimia ja sen syke on hehkujakson aikana vähän kiivaampi.Tällä pyritään varmistamaan polttoaineen saanti alussa jolloin pumppausmatka voi olla pitempi. Jos kaikki on hyvin poltin syttyy ja punainen valo syttyy myös jonkin ajan päästä, ei pidä hätäillä, aikaa voi mennä 5-10 min. Valo syttyy jälkikäyntitermostaatin tuntiessa 80 deg.C. Tällöin on jälkikäyntivalmius kytkeytynyt. Tämä tarkoittaa että jos virtakytkin käännetään nollille pumppu pysähtyy ja molemmat puhaltimet pyörivät kunnes termostaatti katkaisee polttimen jäähdyttyä tarpeeksi liekin sammumisen jälkeen. On erittäin tärkeätä ettei laitetta sammuteta ENNEN punaisen valon syttymistä eikä liioin katkaista virran syöttöä laitteelle ennen valon sammumista (=puhaltimet pysähtyvät). Jos tässä asiassa tupelletaan voi olla harmeja tiedossa. Vähintäänkin poltin nokeutuu ja huonolla tuurilla voi paloilmapuhallinkin vaurioitua.
Se ruuvi kortilla on todellakin pumpun syketiheyden säätö mutta sitä ei pidä mennä ihan summamutikassa ruuvailemaan, Co-mittari ja vähintäänkin nokitesteri olisi hyvä olla. W1300:ssa ei ole paloilmalle säätöä niinkuin isommissa Wallaksen pertroolilämppäreissä. Siltä varoilta että joku on jo aikaisemmin kerinnyt ruuvailla syötön ihan metsään mainitsen että syke on n. 27syk/min. Tämä siis hehkutuksen päätyttyä.
Joka tapauksessa pätevä ammattihuolto on varma vaihtoehto jota suosittelen. Nämä neuvoni ovat vain tälläisen vilun opettaman ja persaukisen veneilijän juttuja.Jos tuo on ihan vuosisotalla seissyt käyttämättömänä niin pumpun suhteen näyttää vähän arveluttavalta. Ei siinä mitään menetä vaikka yrittääkin elvyttää mutta tälläisessä tapauksessa vaikka männän saisikin liikkeelle se voi olla pahoin syöpynyt, samoin venttiilien vastinpinnat. Tarkoitan että vaikka pumppu naksuttaisikin se ei välttämättä pumppaa tai jos pumppaakin saattaa määrä jäädä vajaaksi. Mutta yritä pois, oppia se on sekin. Helpointa on ottaa pumppu irti ja tarjotella 12V sille suoraan "räpsimällä".
- 45514
Jos pumppu on jumissa kannattaa huomata, että sitä ohjaa transistori ja ajastin IC, jotka voivat ylikuormitustilanteessa hajota. Eli pumpun johdoista kannattaa mitata antaako piirilevy pulssisähköä. Jos ei anna transistori tai timer IC on rikki. Pirilevyn johtimia seuramalla löytää tranistorin ja timer IC:n.
- 45514
Muistaaksen myös yksi 3:sta IC.stä on invertteri IC, eli inputissa on 0 volttia niin outputissa on 5v tai enemmän ja vice versa. Helppo mitata yleismittarilla , että onko ehjä.
- W1300
Kiitos asiantuntevista vinkeistä! Pitänee viikonloppuna irrottaa pumppu, liuottaa sitä tentulla ja kokeilla laturivirralla tökkimällä, alkaako sisuskalut liikkua. Mikä muuten on pääpuhaltimen jännite, voiko sitä testata 12 V-jännitteellä?
Kyllä voi kokeilla 12V:lla. Käytössä jännite on vähän alempi (tulee vastusten kautta)
Sen että tuleeko elektroniikalta pumpulle pulsseja voi kokeilla vaikkapa laittamalla pumpun tilalle johtoihin tavallisen 12V: autoreleen tai koelampun. Kortilla pulssigeneraattori kehittää pulssit mutta ennenkuin ollaan pumpulla on siinä välissä kaksikin inverteriä ja yksi transistori.
Meinasipa ihan unohtua vielä yksi vikamahdollisuus. Ylilämpösuoja on sähköisesti katsottuna sarjassa pumpun kanssa. Jos se on lauennut tai viallinen ei pumppu saa sähköjä. Suoja sijaitsee puhallusaukon tuntumassa. Ritilä muistaakseni pitää vetää sivuun ja sieltä löytyy kuminappi painettavaksi. Jos pitää mennä purkuhommeleissa pitemmälle elikkä irroittaa päätylevy on syytä laittaa esim. puusepän "vinka" puristamaan kevyehkösti lämppärin keskiosasta kylkilevyjä. Tämä siksi etteivät sisäkalut putoaisi asennusuriltaan. Aina on remontin lopuksi tarkistettava puhallusaukosta kurkistamalla ettei polttimen ja lämmönvaihtimen välinen sauma "irvota". Jos näin käy on vinksahtaminen tapahtunut ja ehdottomasti korjattava.- W1300
Tämä on kyllä kiehtova projekti! Virhemahdollisuuksiakin on vähintään riittävästi. Pitänee vaan sulkea yksi kerrallaan pois ja toivoa, että lopulta ei jäisi muuta (aiempien lisäksi) vaihdettavaa kuin jälkijäähdytystermostaatti, joka näyttää irtoavan alkuperäisosanakin pikkurahalla. Tähän mennessä kustannukset (polttimen korjaussarja, käytetty polttimen alaosa ja polttoilmaputki) runsaat kuusikymppiä. Lisäksi aika monta tuntia omaa aikaa ihmettelyyn ja askarteluun.
Minusta tässä on asian ympärillä jo käyty kaikki mahdolliset ja mahdottomat viat mitä tuossa vehkeessä nyt ylipäätänsäkkään on. Laitteen huolto on ihan simppeli juttu ja siihen konetta ei paljoa tarvi purkaa.. Toisaalta ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun tee-se-itse mies on tuonut maitolaatikossa laitteen jota on jo aloiteltu huoltamaan. Monestikkaan se ei ole edes tuplatyö laitella sellainen kuntoon verrattuna neitseellisesti huoltoa kaipaavaan laitteeseen. Kaikkea ei kannata eikä tarvitse purkaa, vaan edetä asia kerrallaan.
- Fairline1
Varastan nyt ketjun (kun asiantuntijat ovat paikalla) omaan kysymykseen:
Meillä siis käytössä muistaakseni Wallas 1800 joka saatiin pumpun vaihdolla taas rokkaamaan (koputtelu tai liuotushoito eivät auttaneet).
Ongelmana on varsin voimakas polttoaineen haju lämmittimen ollessa päällä. Äijäporukalla tuo nyt ei haittaa mutta muksut/vaimot eivät kovasti pidä.
Onko syy siis mahdollisesti käytettävä polttoaine (Honkkarin Dragon tjv.) vai epätäydellinen polttoprosessi?Tarkistapa ensialkuun polttoaineen paluuletku (musta). Sen on mentävä koko ajan alaspäin ilman joutsenkauloja.ja tankissa päätyttävä joku sentti korkin alle.
Sitten on hyvä kurkistaa puhallusaukoista (kuten tuossa edellä kirjoittelin) polttimen ja lämmönvaihtimen välinen liitos. Siinä ei ole tiivistettä, vain sovituskaulus.
Wallas 1800 Sail:ssa on sähkönsäästösyistä melko pieni ja hentoinen paloilmapuhallinmoottori. Jos se alkaa olla viimeisillään voi paloprosessikin häiriintyä.
Kun pumppu uusitaan olisi hyvä tarkistuttaa ja tarvittaessa säädättää paloarvot. Voihan näet olla niinkin että vuosien saatossa on kompensoitu vanhan pumpun kulumista lisäämällä sykettä ja se ei nyt natsaa uuden kanssa.
- w1300
No niin, avasin purkin. Yllättäen pumppu toimi liottamatta (virralla tökkimällä pumppu naksui ja litku liikkui polttoaineputkessa). Yleismittarin puuttuessa testasin jälkikäyntitermostaattia virtakynällä. Jos termostaatti oli välissä, virtapiiri oli auki eikä lamppu syttynyt. Myös pääpuhallin pyöri iloisesti mutta piti yllättävän kovaa ääntä. Onkohan laakerit lopussa? Ylilämpösuojan unohdin testata. Pitää aloittaa siitä, jos pumppu ei nakuta tulillelaitossa veneessä. Mikä on hyvä merkki paloarvojen säätötarpeesta? Onko se tuo petroolin haju lämmitettäessä?
Kertauksen vuoksi vielä: jälkikäyntitermostaatti on auki kunnes on lämmennyt tarpeeksi.
Oletko varma että se on pääpuhallin joka metelöi? Voihan se toki sekin olla mutta paloilmapuhaltimen moottori on "pieni ja hentoinen", oletettava ikä siis lyhyempi. Valitettavasti W 1300:ssa on poiketen isommista sisaristaan vaihdettava koko palopuhallinpalkki eikä pelkkää moottoria. Vaihto tietää koko vehkeen purkamista.
Ikävä kyllä nokkani ei pysty täältä käsin haistamaan paloarvoja. :>)- W1300
Pääsin viimein kokeilemaan, auttoiko W1300:a korjailu. Koska viimeisestä käytöstä on kulunut vuosia, tarjosin polttoaineeksi Masinolia, siis isopropanolia. Virran kytkemisen jälkeen alkoi kiivas pumpun tykytys (n. 60 krt/min) polttoaine kulki imuputkessa (kuplan perusteella) yhdellä sykäyksellä pari senttiä ja polttoilmapuhallin lähti pyörimään. Minuutin tai kahden kuluttua pumppu hiljensi tahtia (21 krt/min) ja pääpuhallin lähti pyörimään. Tässä vaiheessa polttoaineen paluuletkustakin tiputteli polttoainetta takaisin säiliöön. Mutta, merkkivalo ei syttynyt ja lämmitin puhalsi kylmää ilmaa. Pienen tauon jälkeen toisella yrityksellä tulos oli sama mutta saatoin hetken haistaa palavan polttoaineen (haiskahti petrolilta vaikkka polttoaineena oli kaiken aikaa isopropanoli).
Näyttää siltä, että vaikka hehku ja huovat on vaihdettu, poltin ei syty. Vai pitäisikö syttyäkään, jos polttoaineena on puhdas isopropanoli? Onko isopropanoli vain polttoainelinjan puhdistamiseen parafinista ja poltin syttyy vasta, kun siihen syötetään valopetrolia tai isopropanolilla hieman terästettyä petrolia?
Hehkua vaihtaessa taivutin hehkulankaa siten, että sen ei pitäisi olla huovissa kiinni. Ja huovatkin tuli paineltua huopakupin pinnaan tasaan. En älynnyt mitata, kuinka paljon lämmitin ottaa käynnistyksessä virtaa. Muuten, palaako hehku vain käynnistyksessä vai kaiken aikaa, kun virta on päällä? W1300 kirjoitti:
Pääsin viimein kokeilemaan, auttoiko W1300:a korjailu. Koska viimeisestä käytöstä on kulunut vuosia, tarjosin polttoaineeksi Masinolia, siis isopropanolia. Virran kytkemisen jälkeen alkoi kiivas pumpun tykytys (n. 60 krt/min) polttoaine kulki imuputkessa (kuplan perusteella) yhdellä sykäyksellä pari senttiä ja polttoilmapuhallin lähti pyörimään. Minuutin tai kahden kuluttua pumppu hiljensi tahtia (21 krt/min) ja pääpuhallin lähti pyörimään. Tässä vaiheessa polttoaineen paluuletkustakin tiputteli polttoainetta takaisin säiliöön. Mutta, merkkivalo ei syttynyt ja lämmitin puhalsi kylmää ilmaa. Pienen tauon jälkeen toisella yrityksellä tulos oli sama mutta saatoin hetken haistaa palavan polttoaineen (haiskahti petrolilta vaikkka polttoaineena oli kaiken aikaa isopropanoli).
Näyttää siltä, että vaikka hehku ja huovat on vaihdettu, poltin ei syty. Vai pitäisikö syttyäkään, jos polttoaineena on puhdas isopropanoli? Onko isopropanoli vain polttoainelinjan puhdistamiseen parafinista ja poltin syttyy vasta, kun siihen syötetään valopetrolia tai isopropanolilla hieman terästettyä petrolia?
Hehkua vaihtaessa taivutin hehkulankaa siten, että sen ei pitäisi olla huovissa kiinni. Ja huovatkin tuli paineltua huopakupin pinnaan tasaan. En älynnyt mitata, kuinka paljon lämmitin ottaa käynnistyksessä virtaa. Muuten, palaako hehku vain käynnistyksessä vai kaiken aikaa, kun virta on päällä?Masinol ei ole isopropanolia vaan denaturoitua etanolia. Ainakin valmistaja mainitsee vain isopropanolin tähän tarkoitukseen käyväksi.
On voinut hyvinkin syttyä mutta spriin lämpöarvo on niin huono ettei valo syty pitkään aikaan, jos ollenkaan ja puhalluksenkin lämpo on olematonta, siis kokeile nyt ihan oikealla petroolilla.
Mitä isopropanoliin tulee en ole nykyisin törmännyt siihen kuin Polar (Polaric?) tuotenimenä Puuilo-nimisessä kaupassa (anteeksi, ei tarkoitus mainostaa). Autoissa ei ole nykyisin juurikaan kaasutinvehkeitä joten kaasutinspriivalikoina on huoltiksilla supistunut.
Hehku on päällä vain käynnistyksessä. Aika on n. 2.5 min. Ei välttämättä aivan tarkka komponenttien toleransseista johtuen. Tänä aikana pumppu sykkii myöskin tiuhempaan joten hehkutuksen loppumisen voi kuulla siitä. Useimmiten myös puhaltimen kierrokset nousevat tällöin koska jännite kohoaa vähän kuormituksen pienetessä.- W1300
sepe.teus kirjoitti:
Masinol ei ole isopropanolia vaan denaturoitua etanolia. Ainakin valmistaja mainitsee vain isopropanolin tähän tarkoitukseen käyväksi.
On voinut hyvinkin syttyä mutta spriin lämpöarvo on niin huono ettei valo syty pitkään aikaan, jos ollenkaan ja puhalluksenkin lämpo on olematonta, siis kokeile nyt ihan oikealla petroolilla.
Mitä isopropanoliin tulee en ole nykyisin törmännyt siihen kuin Polar (Polaric?) tuotenimenä Puuilo-nimisessä kaupassa (anteeksi, ei tarkoitus mainostaa). Autoissa ei ole nykyisin juurikaan kaasutinvehkeitä joten kaasutinspriivalikoina on huoltiksilla supistunut.
Hehku on päällä vain käynnistyksessä. Aika on n. 2.5 min. Ei välttämättä aivan tarkka komponenttien toleransseista johtuen. Tänä aikana pumppu sykkii myöskin tiuhempaan joten hehkutuksen loppumisen voi kuulla siitä. Useimmiten myös puhaltimen kierrokset nousevat tällöin koska jännite kohoaa vähän kuormituksen pienetessä.Kiitos taas sepe.teus! Totta, Masinol ei ole 100% isopropanolia. Tuoteselosteen mukaan siinä on sitä max. 40% ja loput pääosin etanolia. Vinkkinä, että myös Uudenmaanlämmitin näyttää myyvän 100%:sta edullisemmin kuin apteekin täti.
Kokeilen uudellen valopetroolilla, kun taas ehdin veneelle. Pitää samalla mitata, että lämmitin ottaa käynnistyksessä ilmoitetun 5A virtaa ja hehku toimii.
- w1300
Tuli mutkia matkaan (sadevesi valui huonosti suljetusta savupiipusta lämmittimeen ja lämmitintä piti kuivatella avattuna hyvän aikaa) ja pääsin testaamaan valopetrolilla vasta nyt. Kaikki muu toimii (wuhuu!) mutta jälkikäyntivalmiutta osoittava ledi ei syty. Siitä huolimatta kuuma lämmitin jää puhaltamaan virran katkaisun jälkeen ja puhaltimet pysähtyvät vasta tovin kuluttua kun härpäke on jäähtynyt. Eli jälkikäyntikin näyttäisi toimivan mutta ledi on kaput. Ja saa minun puolesta ollakin.
Hieno homma. Ei tarvitse palella juhannuksena! - ainasamassa
Eikö Wallas 1300 -lämmittimessä ole minkäälaista lämmitystehonsäätöä? Onko vain on ja off -asento?
- ainasamassa
sepe..teus kirjoitti:
Ei ole säätöä!
Valittava hikoileminen tai paleleminen
- Pikkufiskarilla
Wallas 1300:een saa liitettyä termostaatin. Valmiit liittimet termarille lämppärin pohjassa jolloin lämpötilan säätö nykytermein portaittainen eli digitaalinen...
- ainasamassa
Pikkufiskarilla kirjoitti:
Wallas 1300:een saa liitettyä termostaatin. Valmiit liittimet termarille lämppärin pohjassa jolloin lämpötilan säätö nykytermein portaittainen eli digitaalinen...
Säätääkö se termostaatti puhallusta vai palamista, vai kytkeekö se lämmitintä on/off -asentoihin?
- Pikkufiskarilla
Kytkee ON / OFF . Eli termariin asetetaan haluttu lämpötila ja hystereesi ( = off toleranssi siitä lämpötilasta mikä on asetettu tavoitelämpötilaksi siihen kun lämpötila laskenut jotta uudelleen käynnistyminen tapahtuu ) . Halutessaan voi ostaa Wallaksen erityiskalliin termarin - siis saman kun käy esimerkiksi 1800 tai 2400 lämppäreihin tai hakee sähkötarvikeliikkeestä edullisen tavallisen mekaanisen huonelämmitys termarin.
Jos valitsee huonetermarin mikä on optimoitu 230VAC ohjausjännitteelle, toimii se kyllä myös Wallaksen 12 VDC:lläkin joskaan mahdollinen asteikko ei pidä paikkaansa ja esiaseteltu hystereesi on karkeahko. Optimoinnin voi halutessaan etsiä kokeellisesti.
Jos en nyt väärin muista niin Wallasmarin on ensisijaisesti ajatellut jotta 1300:n pohjassa EC kortilla olevia 4 napaista CB liitintä käytetään siten, että toiseen pariin kytketään LED indikointi mikä näyttää kun lämppäri on lämmin / lämmittää ja toiseen pariin kytketään käyttökytkin päälle / pois. Tämän ulkoisen käyttökytkimen rinnalle vaihtokytkimellä tai sijaan voi viritellä halutessaan termarin . Mikäli virittelee rinnalle, kandee valita semmonen termari missä on itsessään ON/OFF valintakytkin. 4:stä liittimestä muistaakseni 2-äärimmäistä on LED indikointia varten ja 2-sisimmäistä ON/OFF ohjaukseen... Totta, käyhän se noinkin. Hommassa on kuitenkin huonojakin puolia. Kokonaisvirrankulutus kasvaa aika lailla, jokainen käynnistys tempaisee 5A 2,5 minuutin ajaksi. Tätä aikaa tosin voi lyhentää jälkikäyntitermostaatin (se mikä on polttimen kyljessä) mahdollinen jälkilämpö. Joka tapauksessa tälläinen käyttö lisää polttimen ja lämmönvaihtimen nokeentumista tuntuvasti. Polttimen huoltosarjahan on hinnaltaan kai jo lähellä 40 egee, ihan tarkkaan en tiedä kun ei ole itsellä enää venettä eikä siis lämmitintäkään. Joka tapauksessa sarja tarvitaan aina polttimen putsauksen yhteydessä koska glingeriiti renkaat hajoavat kuumettuaan käsiin.
- ainasamassa
Joo, virrankulutushan kasvaa järjettömäksi tuollaisella on/off -termarilla ja jatkuvilla käynnistyksillä jotka myös nokeennuttavat. Tuollaista termaria ei siis kannata laittaa, vaan pitää vaikka luukkua rakosellaan ja päästää lämpöä ulos.
- Pikkufiskarilla
Noinhan sitä luulisi jotta vehje käynnistyy alvariinsa. Jos käynnistyy, on lämppäri liian tehokas hytin kokoon nähden tai hystereesi liian pieni. Useimmiten lämmitettävä tila on kuitenkin käytännössä lämppärin tehoon suhteutettuna niin suuri, että lämppäri käynnistyy yön aikana max. 3-4 kertaa hystereesin ollessa esimerkiksi 5 astetta.
Kas kun viisaat eivät huomanneet, että suoralla termariohjauksella ilman kellopiiriä uudelleen käynnistyminen liian nopeaan tahtiin sotkee laitteen alasajo ja käynnistyssyklin kun Wallas on ajastukset toteuttanut konkilla simppelisti.
Vastaan tuohon itse, eli ajastinpiiriä ei tarvita koska lepoaika minimissäänkin on tunnista ylöspäin.
Syksyn ja kevään kylmillä lämppäri pyörii koko ajan. Meikäläisen lotjassa tolla tsydeemillä 1300 pyöri ilman huoltoja 16 vuotta - ehkäpä sen jälkeen uudella omistajallakin tovin. Tosin lisäfiitserinä virittelin ao. lämppäriin vielä puhallusletkun lämmönjaolla jotta lämppärin sai ulos hyttitilasta ulvomasta. Mutta kukin tyylillään...
- Arvauksia
Kyselen itsekin hiukan tänne perään kun pumpuista oli puhetta:
Oma Wallas 1300:ni toimi useana edeltävänä iltana hyvin, vaan kun unteni lomasta sen käynnistin tässä aamuna eräänä, kävi se herätessäni vain kylmää ilmaa puhaltaen. Koitin uudelleen, ja meno oli sama, pumppu naksutteli tiheän alkusoiton, mutta sitten ei kummempia.
Latailin akkuja ja uudenn kokeilun tuloksena sattui jopa seuraavaa; lämmitin nakutteli, syttyi ja sytytti vielä täyden polton merkkivalon, kun sitten taas löytyi puhaltelemasta kylmää ilmaa ilman pumpun naksutuksia.
Koitin ilmakuplalla, että pumppu imi noin puoli senttiä naksauksella ja ihmettelin alapään sihtiäkin. Sitä en ole koskaan huoltanut ja se tuntui nytkin turhalta, imihän pumppu polttoainetta nytkin. Ja jostain kumman syystä lämmitin syttyi ja toimi taas.
Mitäs veikkaatte viaksi? Itse arvailisin, että pumpussa voisi olla ongelma. Toisaalta, voisiko polttimen puhallin olla sammunut? - wallasisbest
Älkää laittako wallakseen termaria. Laite nokee ja pikee itsensä aivan tukkoon. Wallasta pitää poltaa kunnon teholla, jolloin se pysyy puhtaana. Säätäkää lämpötilaa ikkunoita avaamalla taikka sitten johtamalla yksi puhallusletku ulkotilaan ja laittamalla sisään säädettävä venttiili. Yksi puhallusletku pitää olla jatkuvasti avainna, sillä muutoin laite ylikuumenee.
Wallas on hyvä konen ja kuluttaa vähän virtaa, mutta sen varmatoimisuus vaatii vuosittaista huoltopurkamista eli palopesä harjausta ja korjaussarjaa. Muuten se ei oikein tahdo toimia. Lisäksi puhaltimien moottorit ovat kulutusosia, jota joutuu silloin tällöin uusimaan.
Wallakselle kannattaa myös vetää kunnon sähkökaapelit, jotta se varmasti saa riittävästä sähköä. LIsäksi wallaksen pitää saada suorittaa sammutusvaiheessa sen automaattinen jäähdytyspuhallus eli akua ei saa päästää niin tyhjäksi, että laite pysähtyy sähkön loppumiseen.EI
Wallakseen EI tarvi vaihtaa joka kesä huoltosarjaa - jos sen huoltaa kunnolla.
Vanhojen petrooliwallaksien ongelmana on se, että ne on liian yksinkertaisia purkaa muttereiksi ja rusnata jotenkin pelaamaan, mutta liian vaikeita saada palamaan nätisti kotikonstein. Osin noiden vanhojen lämmittimien huonon maineen on tehneet yli-innokkaat tee-se-itse miehet, jotka purkaa, rassaa tusaa ja jälleen kerran purkaa ja kalua ei meinaa tulla.
Pääosin laite on hyvin yksinkertainen, mutta sen huollossa pitää huomioida muutamia pikku jippoja, olla trkkana ja TÄRKEIN koko hommassa on niiden paloarvojen säätö oikealla SAVUKAASUMITTARILLA. Etenkin tuo 1300 ja 1800:n ja 2400:n puolitehon alueet. OIkein säädetty petroolilämmitin voi pelata ilman huoltoa 5-10 vuotta. Joskus on tullut jopa liki 20 vuotta käytössä olleita laitteita ensihuoltoon.
Homma ei ole ihan samaa tasoa, kuin dieselin ruiskusuuttimien tai syöttöpumpun säätö, mutta periaatteessa vastaava. Hommaan tarvitaan muutamia erikoislaitteita ja ammattitaitoa. Lämmittimen moni purkaa ja huoltaa, dieselin suuttimiin tai ruiskupumppuun harvempi kajoaa. Lopputulos on kumminkin molemmissa tapauksissa sama. Huonoa palamista, savutusta ja tihentynyt huollon tarve.
Pumpun venttiilit taitavat falskata. Totta myös tuokin mitä nimim. "wallasisbest" kirjoitti.
- Arvauksia
Ei kai Sepe.teus sentään ole samaa mieltä tuon joka vuosi vaihdettavan huoltosarjan suhteen?
Olen niitä kieltämättä usein vaihdellut, mutta tarkoitukseni on kyllä ollut saada vehje pysyvämpään kuntoon. Jos se ei ole mahdollista, niin taitaa Wallaksen kurssi olla pahasti laskusuuntaan.Voin vain tässä kehoittaa noudattamaan valmistajan ohjeita, itse tuli niitä useastikin rikottua minkä häveten ja naama punaisena tunnustan.
Olen kyllä aikaisemmin kehoittanut pitämään polttimen huoltosarjaa veneessä varalla. Jos ei itse osaa (mikä olisi parasta) vaihtaa sitä ja tietysti samalla puhdistaa niin useimmiten ainakin suuremmissa laitureissa löytyy joku joka on valmis vaikkapa Peikkojuomapalkalla ryhtymään hommiin :<))
- nowheremankind
outoa hei, wallas 1980-90-luvulta kaipaa jotain tehtäväksi?
uudenko ajattelit saavasi?
mutta fixujen ihmisten apuja täältä saa kun osaa oikein kysyä. - Arvauksia
Kiitokset ilman muuta näistä ja aiemmista tiedoista.
Nyt n. 10 vuoden tuttavuuden jälkeen uskoin todella, että hyysäämällä sitä vehjettä tip-top-polttoaineilla ja "kaidalta polulta" eksyessäni huoltosarjaa vaihtaessa tilannetta paikkaillessa se alkaisi oikeasti toimimaan kuten valmistajakin oli tarkoittanut.
Nyt vaan vähän huolettaa, että pitääkö siihen oikeasti joka vuosi hukata se huoltosarja ja (harjoittelun jälkeen lyhenevä määrä) aikaa, jotta ollaan jotenkuten luotettavassa jamassa? Muualla olen tottunut, että laitteet toimisivat vähemmälläkin hoidolla.
No, ehkä tartuin herkästi sivulauseeseen (tästä vuosittaisesta huoltosarjan vaihtamisesta), mutta tosiaan hieman parempaa luotettavuutta toivoisi näiltä melko hinnakkailta laitteilta. Onhan 90-luvusta toki jo aikaa, mutta miltä osin näiden "uuden sukupolvien" 1300:t olisivat muuksikaan muuttuneet? Samaa kamaa siis myydään edelleen ja oletus taitaa olla, että tee-itse-miehet ja huoltofirmat saavat näistä haasteita täältä ikuisuuteen(ko?). - Arvauksia
Terve taas,
Nyt ilmaantui uusia, tuskin huoltosarjasta johtuvia oireita:
Koekäytin taas lämmitintä ja kaikki tuntui toimivan. Sammuttaessani tapahtui kuitenkin erikoisia; Lämmittimen tuulettimet sammuivat välittömästi katkaistuani virran täydellä palamisella toimivasta laitteesta. Ehdin tuumia vaan, että mitä hit.. kun tuulettimet käynnistyivät uudelleen ja loppu jäähdytys sujui normaalisti.
Laitteessa on kauko-ohjausnappula, mutta tuskin sen pitäisi vaikuttaa asiaan. Voisiko noiden em. oirehtimisten (kone sammuttaa täydessä palamistilassa ollessaan pumpun ja jättää tuulettimen puhaltamaan) johtua lämpösuojan viallisesta toiminnasta? Semmoisen arvaisin tekevän tuollaisen hikan sammutusvaiheen jäähdytykseen jos jonkin, mutta jään kuulolle jos teillä olisi parempaa tietoa. Siis jälkijäähdytys jäi pois. Siinä tapauksessa veikkaan jälkijäähdytystermostaatissa olleen jotakin häikkää. Se on se nappi johon tulee 2 johtoa (napaisuudella ei ole väliä) ja josta menee n. 2mm paksu kuparilanka (lämmönjohdin) poltinlieriön kyljestä sisään. Saattoi olla satunnainenkin häiriö tai sitten uusiutuu. Osa ei ole kallis, n.perjantaiputelin verran. Jos jälkijäähdytys jää pois siitä seuraa polttimen nokeentuminen koska sydänhuovissa oleva jäännöspolttoaine palaa ilman paloilmansyöttöä kun öljylampussa kituutaen.
- Arvauksia
Ok, kiitos tiedosta.
Pitää seurata tilannetta. Etenkin jos tuolla on jotain tekemistä sen kanssa, että vastaavasti aiemmin jäi se puhallin pyörimään ja pumpun toiminta katkesi..?
Ok, jatketaan. Tuo että pumppu pysähtyy voi hyvinkin johtua ylilämpösuojan laukeamisesta. Sehän on ulospuhallusaukon tuntumassa. Ritilä pitää vain ensiksi poistaa. Tarvitsiko sitä kuitata, ilmeisesti ei koska et maininnut siitä. Nyt voi olla niin että suoja on herkistynyt mutta ei vielä laukea lopullisesti pois. Toisekseen voi olla niinkin että se on jossai vaiheessa korvattu auto-reset suojalla joka kuittaantuu itsestään. yhdessä vaiheessa oli näet niin että tämä käsin kuitattava oli kauppapoliittisista syistä poskettoman kallis. Sitten ennenkaikkea on syytä ihan ensiksi tarkistaa ettei laite käy liian kuumana. Onko korvausilman saanti ok? Ei puhalluspuolella kuristusta? Kätevää olisi jos saisit mitattua ilman lämpötilan puhallusaukon sisäpuolelta. Suojien laukeaminen on n. 120degC.
Jos irrotat puhalluspään päätylevyn laita vaikkapa puusepän vinka puristamaan kevyesti sivulevyjä keskikohdalta. Tämä siksi että ilman sitä putoavat yksikkölevyt helposti sivulevyjen hyvin matalista urista ja silloin joutuu kasaamaan koko vehkeen uudelleen. Sama pätee myös perälevyn irroituksessa. Kuulumisiin!Mikähän saa tuon Wallas 1300 lämmittimen ylikuumenemaan ja laukaisemaan suojan? Toimii muuten ok mutta kuumenee liikaa. Saako mahdollisesti liiikaa polttoainetta. Pumppu sykäykset 26 kertaa minuutisssa,
WarttiMartti kirjoitti:
Mikähän saa tuon Wallas 1300 lämmittimen ylikuumenemaan ja laukaisemaan suojan? Toimii muuten ok mutta kuumenee liikaa. Saako mahdollisesti liiikaa polttoainetta. Pumppu sykäykset 26 kertaa minuutisssa,
Minkähänlaisissa olosuhteissa lämmitin on? Ettei olisi jossain ahtaassa poterossa joka rajoittaisi korvausilman saantia ja/tai ohjaisi jo lämmitettyä ilmaa takaisin.
Onkohan 1300 palopuhallin tullut tiensä päätökseen. Kylmänä ei pidä juurikaan mitään ääntä ja laite on todella hiljainen. Kun lämmitin kuumenee noin 15 min käytön jälkeen alkaa raivostuttava rallatus. Purin laitteen osiin ja tarkastin puhaltimet, mutta ei niissä mitään vikaa ole. Vissiin jotain lämpölaajenemista tapahtuu ja siivet ottaa johonkin kiinni. Onko muilla vastaavaa kokemusta?
Näkyy olevan jo vanha juttu mutta avataan silti. Minäkin pidän todennäköisimpänä syynä paloilmapuhallinta. Se on näissä pikku-wallaksissa hyvin pieni ja hentoinen. Lisäksi se joutuu kuumuudelle alttiiksi koska paloilma on sille tullessaan jo valmiiksi kuumaa. Moottorin liukulaakerit, varsinkin puhallinpyörän puoleinen menettävät voitelunsa eikä muuta tarvitakaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387715Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381935Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793