Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ensimmäinen haulikko!

JEP!

Elikkä, pitäisi rueta miettimään ensikaudelle haulikkoa.

Noh, heti herää tietenkin pari kysymystä; 12/70? vai 12/76? vai 12/89?

No entä sitten pumppuhaulikko? rinnakkaispiippuinen? päälekkäispiippuinen? vai puoliautomaatti?

Itse olen harkinnut 12/76, ja päälekkäispiippuista. Metästys kohteena: jänis, sorsa ym. Haulikon hinta luokka tulee olla alle 1800€. Hinta raja on korkea, tiedän kyllä, mutta haluan laatu haulikon, joka kestää sitten väh. sen 50 vuotta. Kiikarissa on ollut mm. Beretta Silver Pigeon I S 28" (1790€). Antakaa vapaasti mielipiteitä!! En kaipaa kuitenkaan mitään viha kommentteja.

15

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Latailija...

      Sinulla ihan ok ajatukset mielessä. Kyllähän se 89 pesä ois parempi, kun vain löytää sit sopivan sorsapaukun.

    • dingdong

      itse ostaisin tuolla rahalla kaksi. Pumppu remmarin tai mossen(870/500 mallit) lyhyehköllä piipulla(21-24") ja sitten laadukkaan päällekäispiippuisen.
      Kalibeerina 12/76. 12/70 on vanhentunut ja 12/89;lle ei oikein ole tarvetta ja on ikävämpi ampuakin ja kohlompi, toki se on kelvollinen valinta jos sen nyt välttämättä haluaa.
      Rahaa menis remmariin se 500 ja päällekkäispiippuiseen jotain 1000€.
      Mieltymiskysymyksiä.

    • Näin! Eikun? Näin!

      Beretan päällekkäispiippunen oma suositukseni.
      Kestää ampua satojatuhansia laukausia eli ns. isältä pojalle ase.
      Lisäksi säilyttää hyvin jälleenmyyntiarvon, mikäli halua vaihtaa aseen

      12/70 ja 12/76 teräspaukuista omaan aseeseen löytänyt parhaat paukut.
      Esim sellier&bellot steelshot 12/70 32g osuma% 30 metristä 97.2.

      Etuna 1-piippusiin: 2 eri supistajaa, tasapainosempi ampua.
      Kaksi asetta jos ostat, niin sinun täytyy opetella ampumaan molemmilla.
      Saattaa kuullostaa helpolta, mutta sitä se ei välttämättä ole.
      Lisäksi sinun olisi löydettävä oikeat patruunat molempiin aseisiin.
      .

      • JEP!

        Jep, olen samaa mieltä tosta ettei välttämättä kannata ostaa kahta haulikkoa, tottumuken takia. Mitäs Berettaa suosittelisit? onko tuo silver pigeon hyvä valinta?


    • Näin! Eikun? Näin!

      Silver pigeon osuu mielestäni hyvin määrittelemääsi hinta luokkaan.
      Pärjää hyvin metsällä ja radalla.
      Vielä en ole pettyneisiin pigeonin ostajiin törmännyt:D

    • Näin! Eikun? Näin!

      Ja lisäyksenä vielä edelliseen.
      Silver pigeon on mielestäni beretan päällekkäispiippuisista "työkalumaisin".
      Ase on siro, hyvin viimeistelty ja löytyy silmäniloksi vielä kaiverrukset, mutta se ole kuitenkaan liian hieno ettei sitä uskaltaisi metsään viedä.

    • vanha tunnettu konst

      osta yksipiippuinen paikkali,,ja opettele ampumaan silla ensin..varmasti saat riistaa jos opit ampumaan yksipiippuisella ,,,,sitten ostat sen minka haluat..suosittelen o/a ..

    • Jospa kuitenkin

      Voihan tuota tekniikkaa käyttää pääl.piip.haulikossa, pistää paukun vain toiseen piippuun. Lisäksi nykyiset lupamaksut on niin älyttömiä, niin kannattaa harkita haluaako luvan maksavan saman verrain kuin itse hauliheitin.

      • JEP!

        Noo.. olen hankkimassa varmaan tuota beretan premium laatuista haulikkoa niinku tuossa yllä mainittin.. että tuskin ne luvat menee tonne 1800€:n :D


    • Jospa kuitenkin

      Niin siis tuolla lupamaksulla tarkoitin, että baikal ij-18 maksaa sen 100-150e ja
      lupa 72e.
      En siis että beretta ja aselupa saman verran;D

      • JEP!

        Kaverilla oli Baikal ij-27. Maksoi muistaakseni 450-500€. En sitten tiedä mistä osti vai mikä oli mikana mutta tukki halkesi noin kahden vuoden jälkeen :/


    • Latailija...

      Tukin hakeaminen johtuu usein löysästä peräpultista ja se vaiva ei katso merkkiä tai hintaa. Ei tarvi edes juuri hölskyä kun jo voi tukki haleta.

    • ajattele

      tai sitten liian kuivassa-kuumassa säilytyksessä.. ei kannata jonnekkin vesilämmittäjan taka tuupata piiloon.. nimenomaan tukkiosaa

    • JEP!

      Olen kallistumassa tähän beretan silver pigeoniin, tosin kävi mielessä myös browning citori? kummatkin vaikuttaa mainiolta.

      Perhana kun on vaikea valita.

      • Metästäjä,-..

        Silver Pigeon on kyllä' varma valinta. Ko. asetta on tehty jo pitkään ja laatu on ollut aina huippua. yleinen ase jolla myös hyvä jälleen myynti arvo!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe