kokemuksia sisäilmaongelmista

mushroom

Moips,

Meidän vanhassa ylimmän kerroksen kerrostaloasunnossa minua vaivasi
muuton jälkeen mm. nenän tukkoisuus, niin oman kuin lasten.

Meillä kävi isännöitsijä toteamassa, että missään ei ole kosteutta. Sitten meillä
kävi homekoira, mitään ei löytynyt. Sitten eräänä sateisena päivänä sukat kastuivat ja
ja katto siis vuoti. Se oli vuotanut ennenkin ja kun asiasta kyselin ( onko miten korjattu jne. ) niin oli kuulemma asiallisesti korjattu, ei voi vaivat tästä johtua.
Lisäksi meillä ei haise siis ei yhtään mikään. Välillä olen miettinyt, olenko vain vainoharhainen.

No tämän kattovuodon yhteydessä otatin näytteen välikaton märästä betonista. Valitettavasti siinä oli sädesientä ja vähän muutakin.

Keskustelun aiheeni on: Eikö sädesienen pitäisi haista? Miksi meillä ei haise mikään? Miten homekoira ei haistanut meidän sädesientä & muita homeita? Eikö koirat pysty katto-ongelmia kartoittamaan? Vai voiko tämä tarkoittaa, että meidän ongelma ei ole massiivinen, kun koira ei mitenkään reagoinut...

Ongelman laajuus selviää lisä materiaalinäytteillä. Kunhan tässä pähkäilen tuota koira kuvioita.

Muilla vastaavia kokemuksia?

10

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vocikoirat

      On kattokoira olemassa. Haistaa ja raapii. Terveystarkastaja sanoi, että koiran merkkaama kohta katossa on pahin. Muntersin kaveri meinas, että "on hyvä voc- koira" kun koiraraporttia tutki. Löytyi penicilliumia ja chaetomiumia lattiatasosta ja hieman ylempääkin materiaali- ja sisäilmamittauksilla. Otahan siitäkin selvää sitten. Viranomaiset väänsi, ettei terveyshaittaa. Kämppä tuhjillään 3 vuotta ja helv kallis homeremontti jahkailun jälkeen. Olisi ollut parempi heti korjata mutta kun halusivat itkeä ja korjata. "Ei terveyshaittaa" ja kova homeremontti. Näin se usein kai toimii.

      Mikä paikkakunta teillä.

      "Hometalo voi olla myös täysin hajuton".
      http://indooraid.com/?page_id=86

      • Aatu .

        Elä veli hyvä taas naurata ja naruta ihmisiä noilla VOC -koiruuksillasi.


      • Faktaa voc voc
        Aatu . kirjoitti:

        Elä veli hyvä taas naurata ja naruta ihmisiä noilla VOC -koiruuksillasi.

        Hollolassa maan parhaat voc asiantuntijat. Koirista lähtien. Kyllä hyvät veljekset osaa.


      • Pakko uskoa

      • mushroom

        Indooraidin sivustolla tiedetään, että hometalo voi olla hajuton. Mutta lisäksi tiedetään kertoa, että nimenomaan sädesienestä lähtee kova haju. Whoot. Ei meillä vaan haise ja sädesientä materiaalinäytteestä löytyi .

        Jokainen tapaus on tietenin omanlaisensa. Mutta olen aika ymmälläni näistä jutuista. Kun soitin terv.tarkastajalle ja kysyin voiko/saako tässä asunnossa asua ( mulla on myös lapsia täällä ), niin ei kuulemma näe tarvetta evakkoon muuttamiselle. Mä kun luulin, että sädesieni on älyttömän vaarallista. Tosin ei meillä kenelläkään henki ole ahtaalla, ainakaan vielä 6 kk asumisen jälkeen.

        Siis oliko Vocikoirat teilläkin asunto-osakkeesta kyse? Miten saitte taloyhtiön tekemään rempan, jos terveystarkastaja päätteli, ettei kyseessä ole terveyshaitta?

        Pystyittekö asumaan asunnossa rempan jälkeen?

        Onko kenelläkään onnistunut sädesienen häätö tai muut mikrobivaurio korjaukset?

        Olen myös aika sekaisin sen suhteen, että kannattaako sisäilmamittauksia tehdä. Meidän tapauksessa ilm. ei, koska materiaalinäytteistä jos löytyi kökköä. Mutta miten muuten kontrolloidaan, onko tehdyt korjaukset olleet riittävät.

        paljon paljon ihmeteltävää.


      • mushroom
        mushroom kirjoitti:

        Indooraidin sivustolla tiedetään, että hometalo voi olla hajuton. Mutta lisäksi tiedetään kertoa, että nimenomaan sädesienestä lähtee kova haju. Whoot. Ei meillä vaan haise ja sädesientä materiaalinäytteestä löytyi .

        Jokainen tapaus on tietenin omanlaisensa. Mutta olen aika ymmälläni näistä jutuista. Kun soitin terv.tarkastajalle ja kysyin voiko/saako tässä asunnossa asua ( mulla on myös lapsia täällä ), niin ei kuulemma näe tarvetta evakkoon muuttamiselle. Mä kun luulin, että sädesieni on älyttömän vaarallista. Tosin ei meillä kenelläkään henki ole ahtaalla, ainakaan vielä 6 kk asumisen jälkeen.

        Siis oliko Vocikoirat teilläkin asunto-osakkeesta kyse? Miten saitte taloyhtiön tekemään rempan, jos terveystarkastaja päätteli, ettei kyseessä ole terveyshaitta?

        Pystyittekö asumaan asunnossa rempan jälkeen?

        Onko kenelläkään onnistunut sädesienen häätö tai muut mikrobivaurio korjaukset?

        Olen myös aika sekaisin sen suhteen, että kannattaako sisäilmamittauksia tehdä. Meidän tapauksessa ilm. ei, koska materiaalinäytteistä jos löytyi kökköä. Mutta miten muuten kontrolloidaan, onko tehdyt korjaukset olleet riittävät.

        paljon paljon ihmeteltävää.

        Ja joo me ei olla Hollalan homekoiran toimintaympäristöstä. Asumme pohjoisessa. Harmi.
        Mutta ehkä tosiaan kaikki koirat eivät haista sädesientä/sädesientä katossa tai kuivia homeita.

        Täälläpäin taloyhtiöt ja terv.tarkastajat eivät todellakaan käytä homekoiria yhtään mihinkään. En tiijä oikein mitä käyttävät homehommissa. Ei ilmeisesti mitään : (


      • Tämä nyt tästä
        mushroom kirjoitti:

        Indooraidin sivustolla tiedetään, että hometalo voi olla hajuton. Mutta lisäksi tiedetään kertoa, että nimenomaan sädesienestä lähtee kova haju. Whoot. Ei meillä vaan haise ja sädesientä materiaalinäytteestä löytyi .

        Jokainen tapaus on tietenin omanlaisensa. Mutta olen aika ymmälläni näistä jutuista. Kun soitin terv.tarkastajalle ja kysyin voiko/saako tässä asunnossa asua ( mulla on myös lapsia täällä ), niin ei kuulemma näe tarvetta evakkoon muuttamiselle. Mä kun luulin, että sädesieni on älyttömän vaarallista. Tosin ei meillä kenelläkään henki ole ahtaalla, ainakaan vielä 6 kk asumisen jälkeen.

        Siis oliko Vocikoirat teilläkin asunto-osakkeesta kyse? Miten saitte taloyhtiön tekemään rempan, jos terveystarkastaja päätteli, ettei kyseessä ole terveyshaitta?

        Pystyittekö asumaan asunnossa rempan jälkeen?

        Onko kenelläkään onnistunut sädesienen häätö tai muut mikrobivaurio korjaukset?

        Olen myös aika sekaisin sen suhteen, että kannattaako sisäilmamittauksia tehdä. Meidän tapauksessa ilm. ei, koska materiaalinäytteistä jos löytyi kökköä. Mutta miten muuten kontrolloidaan, onko tehdyt korjaukset olleet riittävät.

        paljon paljon ihmeteltävää.

        "niin ei kuulemma näe tarvetta evakkoon muuttamiselle".
        Pyydä kaikki kirjallisena.

        "Sädesieni". Selvitä nyt itsellesi ensin mitäsädesienet on.
        http://homepakolaiset.fi/terveyshaitat.html

        Taloyhtiö teki rempan sen jälkeen kun ensin sinnitteli usean vuoden. kai tuli parempiin ajatuksiin ja järkiinsä.

        Siellä asuu nyt uudet uhrit.

        Asiantuntijat sanoo, että sädesienen "häätäminen on vaikea juttu" saattaa pullahtaa esiin muutaman vuoden päästä uudestaa jos ei korjaaja hallitse hommiaan.

        Sisäilmamittauksilla ei selviä missä vika tai miten pitää korjata. Lottokoneella saat aivan samat numerot.

        "miten muuten kontrolloidaan, onko tehdyt korjaukset olleet riittävät"

        Sehän selviää sitten jos oireita ilmenee jatkossa. Siihen kyllä voi vaikuttaa sekin, että saastunut irtaimisto raahataan korjauksen jälkeen kämpille. Vaikeita kysymyksiä mitä ei nyt vaan hallitse enää monikaan. Tsemppiä sulle ota selvää asioista älä jää odottelemaan mitään jippoja mitä kauppaavat asioista mitään tietämättömille.

        Enimmäkseen pahoin sisäilman myrkyllisyydelle sairastuneet eivät oikein voi asua oireetta edes korjausten jälkeen jos siellä on tehty homedesinfiointeja ja halpoja pikaremontteja.


      • Hais tai ei nii paha

      • Streptomyces
        mushroom kirjoitti:

        Indooraidin sivustolla tiedetään, että hometalo voi olla hajuton. Mutta lisäksi tiedetään kertoa, että nimenomaan sädesienestä lähtee kova haju. Whoot. Ei meillä vaan haise ja sädesientä materiaalinäytteestä löytyi .

        Jokainen tapaus on tietenin omanlaisensa. Mutta olen aika ymmälläni näistä jutuista. Kun soitin terv.tarkastajalle ja kysyin voiko/saako tässä asunnossa asua ( mulla on myös lapsia täällä ), niin ei kuulemma näe tarvetta evakkoon muuttamiselle. Mä kun luulin, että sädesieni on älyttömän vaarallista. Tosin ei meillä kenelläkään henki ole ahtaalla, ainakaan vielä 6 kk asumisen jälkeen.

        Siis oliko Vocikoirat teilläkin asunto-osakkeesta kyse? Miten saitte taloyhtiön tekemään rempan, jos terveystarkastaja päätteli, ettei kyseessä ole terveyshaitta?

        Pystyittekö asumaan asunnossa rempan jälkeen?

        Onko kenelläkään onnistunut sädesienen häätö tai muut mikrobivaurio korjaukset?

        Olen myös aika sekaisin sen suhteen, että kannattaako sisäilmamittauksia tehdä. Meidän tapauksessa ilm. ei, koska materiaalinäytteistä jos löytyi kökköä. Mutta miten muuten kontrolloidaan, onko tehdyt korjaukset olleet riittävät.

        paljon paljon ihmeteltävää.

        Soittelehan tuonne jos alkaisi asiat selviään. Sisäilmayhdistys.

        "Sädesieni = aktinomykeetti = aktinobakteeri, mm. Streptomyces. Sädesienet ovat gram-positiivisia bakteereita, joilla on kyky muodostaa rihmastoa ja itiöitä.

        Terveydensuojelulaissa terveyshaitalla tarkoitetaan sairautta tai sen oiretta tai sellaisten olosuhteiden esiintymistä, että sairauden tai oireiden syntyminen on mahdollista".

        "http://www.sisailmayhdistys.fi/terveelliset-tilat-tietojarjestelma/kosteusvauriot/mikrobit/katsaus-mikrobeihin/


      • Streptomyces
        Streptomyces kirjoitti:

        Soittelehan tuonne jos alkaisi asiat selviään. Sisäilmayhdistys.

        "Sädesieni = aktinomykeetti = aktinobakteeri, mm. Streptomyces. Sädesienet ovat gram-positiivisia bakteereita, joilla on kyky muodostaa rihmastoa ja itiöitä.

        Terveydensuojelulaissa terveyshaitalla tarkoitetaan sairautta tai sen oiretta tai sellaisten olosuhteiden esiintymistä, että sairauden tai oireiden syntyminen on mahdollista".

        "http://www.sisailmayhdistys.fi/terveelliset-tilat-tietojarjestelma/kosteusvauriot/mikrobit/katsaus-mikrobeihin/

        http://www.sisailmayhdistys.fi/terveelliset-tilat-tietojarjestelma/kosteusvauriot/mikrobit/katsaus-mikrobeihin/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe