Bios

456987

Kertoisiko joku seikkaperäisesti kuinka ensteksi löydän ja miten voisin avata sen Biosin?
Asus on muuten ok mutta haluan windowsin rinnalle ubuntun.
Koneessa ei ole levy-asemaa mutta olenkin yrittänyt asentaa USB:llä. Yrittää vain aina palauttaa windowsin koko levytilalle!

15

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkempi malli olisi hyvä tietää.

Mitä muuten haluat muuttaa biossista?

• Aate Pa

Mulla on kans kummallinen este ubuntun kanssa.
        Mun kone on aika uusi HP läppäri. mä latasin siihen ubuntu 12,04:n dvd:ltä.
        Se meni ihan mallikkaasti mutta eihän sitä voi avata.
        Nään kyllä että ubuntu on siellä olemassa mutta jokin esto siinä on.

• Voi v.. BIOS

Onko niin, ettei sitä "Biosia" näistä uusista koneista pysty mitenkään avaamaan, tai muuttamaan niin, ettei se ole haittaamassa ja kaikessa estämässä esim. valmiiksi asennutun Ubuntun käynistymistä?
        Voiko joku kertoa, MIKSI tuollainen haitta on ollenkaan laitettu?
        Onkohan niin, että Mickrosoft olisi määräämässä niin ettemme pysty enää ottamaan Ubuntua käyttöön?
        Eniten ihmetyttää tuollainen "Bios" riesa sillä me kaikkihan olemme kuitenkin joutuneet ostamaan jokin Windows-versio koneen mukana.
        Käsittämätöntä kiusantekoa. Minä olen ainakin 15 vuotta käyttänyt myös Ubuntua. Olen asentanut sen ainakin kahdeksaan eri koneseen, mutta niissä ei tainnut olla ollenkaan mitään "BIOSIA"

• 10+9
        Voi v.. BIOS kirjoitti:

Onko niin, ettei sitä "Biosia" näistä uusista koneista pysty mitenkään avaamaan, tai muuttamaan niin, ettei se ole haittaamassa ja kaikessa estämässä esim. valmiiksi asennutun Ubuntun käynistymistä?
        Voiko joku kertoa, MIKSI tuollainen haitta on ollenkaan laitettu?
        Onkohan niin, että Mickrosoft olisi määräämässä niin ettemme pysty enää ottamaan Ubuntua käyttöön?
        Eniten ihmetyttää tuollainen "Bios" riesa sillä me kaikkihan olemme kuitenkin joutuneet ostamaan jokin Windows-versio koneen mukana.
        Käsittämätöntä kiusantekoa. Minä olen ainakin 15 vuotta käyttänyt myös Ubuntua. Olen asentanut sen ainakin kahdeksaan eri koneseen, mutta niissä ei tainnut olla ollenkaan mitään "BIOSIA"

Pystyy avaamaan, secure boot pois päältä vaan, Microsoft ei ainakaan kaikkia valmistajia määrää, eikä me kaikki mitään Windows versioita olla koneen mukana ostettu, minä en ainakaan kertaakaan, mikä pakko niitä valmiita pakettikoneita on ostaa?
        15 vuotta Ubuntua ei ole ollut olemassakaan.
        BIOS on jokaikisessä tietokoneessa mitä on.

Mitä oikein sekoilet...

• secure boot
        10+9 kirjoitti:

Pystyy avaamaan, secure boot pois päältä vaan, Microsoft ei ainakaan kaikkia valmistajia määrää, eikä me kaikki mitään Windows versioita olla koneen mukana ostettu, minä en ainakaan kertaakaan, mikä pakko niitä valmiita pakettikoneita on ostaa?
        15 vuotta Ubuntua ei ole ollut olemassakaan.
        BIOS on jokaikisessä tietokoneessa mitä on.

Mitä oikein sekoilet...

Mistä ja miten se secure boot otetaan pois päältä vaan?

• 9+11
        secure boot kirjoitti:

Mistä ja miten se secure boot otetaan pois päältä vaan?

Nopealla googlettelulla (ja ihan vaan loogisesti ajatellen) UEFIn asetuksista, ilmeisesti firmware setting ja sieltä secure boot Windowsin puolella, itse BIOSissa varmasti on secure boot kohta esim. boottiasetuksissa.

En omista niin uusia laitteita, että olisin itse räplännyt. Ihan 5 sekunnissa muutettava asetus se on kuin mikä tahansa muukin.

Yksityiskohdat tietysti vaihtelevat valmistajan mukaan.

• 456987
      • K54L

Minullakin on HP. Olen ladannut siihen ubuntun mutta ei se lähde käyntiin.
        Kun valitsen ubuntun tulee tämä:
        av login
        Login incorrect.
        En ymmärrä mitä minun pitäisi sinne naputtaa. Latausvaiheessa valitsin sisäänkirjautumisen ilman mitään salasanaa.

• 0hm0
        K54L kirjoitti:

Minullakin on HP. Olen ladannut siihen ubuntun mutta ei se lähde käyntiin.
        Kun valitsen ubuntun tulee tämä:
        av login
        Login incorrect.
        En ymmärrä mitä minun pitäisi sinne naputtaa. Latausvaiheessa valitsin sisäänkirjautumisen ilman mitään salasanaa.

Oletko asentanut Ubuntun johonkin?
        Asennappa uudestaan ja laita siihen salasana.

Mitä se tekee jos kokeilet sitä asennusmedialta?

• K54L

Asensin uudelleen ja onnistuin korvaamaan aiemmin lataamani ubuntun mutta win 8 sai jäädä paikalleen. OK. Valitsin salasanan ubuntun käynnistykseen mutta sama toistuu aina vaan.
      Asennusmedialta kokeilemisesta en tiedä mitään. En yhtään.
      Kiitos kuitenkin kiinostuksesta. Kiitos vastauksesta.

• 18+10

Sisäänkirjautumisessa tottakai naputellaan ensin käyttäjätunnus ja sitten salasana ja nehän tehdään asennuksen yhteydessä.
      Voi sen sisäänkirjautumisen automaattiseksikin muuttaa myöhemmin.

Login, log in, käyttäjätunnus, kirjaudu sisään.

• K54L

Tottahan nuo tietenkin tiedän. Höh! Olen kyllä asentanut monia linux-versioita.
      Se kun ei kuitenkaan tunnu huolivan säänkirjautumisessa mitään käyttäjätunnusta eikä salasanaa, vaikka ne tietenkin asennuksen alussa olin valinnut.
      Joku väärinkäsitys varmaan.
      Kiitos.

• Pyyhis

Uudemmissa koneissa on UEFI bios, ja Ubuntussa tuntuu olevan joku ongelma sen kanssa. Itse tappelin Ubuntun asennuksen kanssa, kun ei meinannut millään onnistua Asuksen uefi emoleyyn. Useamman asennuskerran jälkeen onnistui. Muuten asennus näytti onnistuvan,mutta ei käynnistynyt sen jälkeen.

• K54L

Aivan. Tuo Pyyhis-vastaus on kiinostava.
        Osaatko autta minua. Mulla on se HP- läppäri ja siinä on vakiona Windows 8.
        Olen asentanut kaksi kertaa rinnalle Ubuntun. Asennus on mennyt ihan niin kuin pitääkin ja nään kyllä, että Ubuntu on kyllä olemassa. Mutta sama kuin sanot, "Ubuntussa tuntuu olevan joku ongelma sen kanssa".

Osaatko autta minua tuon UEFI bios:in kanssa?. UEFI bios on minulle ihan vieras. Voitko selittää ihan silleen rautalankana miten saisin Ubuntun starttaamaan.

ps. Onnistuitko useamman asennuksen jälkeen saamaan Ubuntun toimimaan, tekemättä mitään "uutta" aikaisempiin asennuksiin verrattuna?

Kiitos

• 6+18

UEFI Biosista Secure Boot pois päältä ja tuohon sisäänkirjautumiseen tuli sellainen vaihtoehto mieleen, että onko näppäimistöasettelu varmasti oikea sisäänkirjautumisruudun aikana ja/tai onko kenties numlock tai capslock päällä?

Usealla distrolla on käyny noin, varsinkin läppärissä. Lyö automaattisesti numlockin päälle, mutta käyttäjätunnus koostuu kirjaimista, joiden näppäimissä ei numpadia olekaan - kaikki näyttää menevän hyvin, salasanaa ei taas näe kirjoittaessa ja koostuu sellaisista merkeistä, jonka näppäimen alla onkin numpad ja kah - ihmettely on valmis.

Jotkut tehneet myös sitä, että jos on useampi näppäimistöasettelu (oletus us, lisänä fi) on sisäänkirjautumisruudussa se us näppisasettelu voimassa ja ks. edellinen. Itse olen sen kokonaan poistanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      73
      5022
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      121
      4727
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      80
      4213
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      107
      4189
    5. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      3
      3338
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      125
      3147
    7. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2848
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      28
      2787
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      40
      2783
    10. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2762
    Aihe