Kuka SAA suunnitella?

Se Avarakatseinen

Ihmeiden ihme, jossain vauva! -sivustolla käydään keskustelua arkkitehti vs. rakennusarkkitehti.

Rakennusarkkitehtikoulutus aloitetaan uudelleen, onkohan hyviä perusteluja?

Suunnitelijoiden pätevyysvaatimukset ovat Suomen RakMk A2 -osassa, sivulla 12 ja kohta 4.2...
Teksti on ohjeellista, saattaa lupaviranomainen harkita toisinkin, osaaminen paljastuu tarjotusta suunnitelmasta.

4

465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ins a m k

Nuo nimikkeet tulisi kiireen vilkkaa suojata. Rakennusarkkitehti, sisustusarkkitehti ja arkkitehti - nämä menee tavan tallaajalla pahasti sekaisin. Siihen kun vielä lisätään käsite "arkkitehtuuritoimisto".

Insinöörit, arkkitehdit ja muut suunnittelijat tuolisi ehdottomasti laittaa samanlaiseen avoimeen rekisteriin kun terveysalalla on Terhikki.

Olen amk-inssi, tehnyt rakenne- ja rakennuspiirustuksia yli kymmeneen kuntaan. Missään ei ole koskaan kysytty tutkintotodistusta! Missään ei ole kysytty opinahjon nimeä!

"Suunnittelijan pätevyys" on toki täytetty hakemuksiin, mutta siihen olisin voinut varmaan laittaa vaikka Suomen Suurruhtinaskunnan Yli-Insinööri, Kolmen Tähden Kenraali Sir Virtanen.

Paljonkohan Suomessa on valeinsinöörejä ja "arkkitehtuurisuunnittelijoita"??

• rakarkkari

Noh, jos mietitään nimikettä Arkkitehtuuritoimisto, niin sen perustaja on ollut rakennusarkkitehti ja töissä saattaa olla rakennusarkkitehtejä tai arkkitehtejä (ja tietty piirtäjiä jne). Kouluts on näillä kahdella hieman eri, vähän niinkuin rakennuspuolen AMK tai DI...näin ainakin n. 15 vuotta sitten.

• kokemus-k

Ja täytyy muistaa että sillä kuvien piirtäjällä ei tarvitse oikeasti olla minkään valtakunnan tutkintoa. Riittää että kuvat allekirjoittaa joku jolla pätevyys on. Monissa toimistoissa on töissä työntekijöitä joilla ei ole nimellistä pätevyyttä mutta vuosien työkokemus. He tekevät suunnitelmia hyvin itsenäisesti ja vain joku laittaa firman puolesta nimet alle.

• byääääääääääääääh

vauva.fi sivuilla käydään keskustelua kaikista mahdollisista aiheista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe