Eli pitäisi muuttaa .bash_profile a. Sitä ei ollut joten loin sellaisen user kansioon käyttämällä touch .bash_profile komentoa. En kuitenkaan ymmärrä harjoitusta jota olen tekemässä...
1. Pitäisi muokata PATH ympäristömuuttujaa ja lisätä rootin käyttämät hakemistot. Pitäisi myös sisällyttää vanha $PATH ja varmistaa että kotihakemiston bin-kansio löytyy sieltä.
..En oikein ymmärrä :(
2. Mikä rivi pitää lisätä bash_profile tiedostoon että hakemistopolku sisältää /sbin ja /usr/sbin hakemistot ?
3. Pitäisi muokata komentokehoite sisältämään kellonajan 24h muodossa muokkaamalla PS1 ympäristömuuttujaa ja lisätä ympäristömuuttujan alkuun \A.
Veikkaan että tässä pitäisi olla valmiina bash_profile että vois tajuta jotain...
Auttakaa noviisia :)
P.S. ei sitten mitään "Et ikinä tuu käyttään mitään bash_profilee" "Ei nuita tartte" yms. teen tätä kurssia varten ja olen yrittänyt ymmärtää bash_profilea käyttämällä googlea mutta tuloksetta.
Ympäristömuuttujat
7
86
Vastaukset
- 0hm0
Koitappas kysyä Ubuntun IRC-kanavalla. (vaikka suomenkieliseltä)
- 14+2
Löytyy helposti googlesta (toista oli ennen kun ei ei ollut googlea..)
Kotihakemiston bin-lisäys löytyy .profilesta (minkä .bash_profile korvaa jos on luotu)
polku
http://www.troubleshooters.com/linux/prepostpath.htm
komentokehote
http://www.thegeekstuff.com/2008/09/bash-shell-ps1-10-examples-to-make-your-linux-prompt-like-angelina-jolie/ - 12+16
Olisi itsellesi hyödyksi ihan omatoimisesti etsiä ratkaisut opiskelumateriaalien ongelmiin. Ratkaisut ongelmiisi on varmasti käsitelty jo luennoille, joilla sinunkin kannattaisi keskittyä aiheeseen.
Kysymykset ovat oikeasti varsin yksinkertaisia ymmärrettyäsi bash-tulkin perusasiat.- tiedon etsintä
Nykyään etsitään tietoa eikä yritetä päätellä kaikkea itse, ne päättelyt kun voi mennä pahastiki metsään! Siksi on hyvä jos kysellään netissä eikä koiteta kaikkea luovia itse ratkaisuja ongelmiin.
- Vaikeaa
tiedon etsintä kirjoitti:
Nykyään etsitään tietoa eikä yritetä päätellä kaikkea itse, ne päättelyt kun voi mennä pahastiki metsään! Siksi on hyvä jos kysellään netissä eikä koiteta kaikkea luovia itse ratkaisuja ongelmiin.
Ubuntun kanssa on mentävä vaikeimman kautta.
- Vinkki
man bash
- kysva
Eikö tuuliviiri on aika hyvä ympäristömuuttuja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403741Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333314- 692938
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912780- 351798
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no821766- 241609
- 281557
- 291539
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231524