Lappalainen

8===D~~

onko tietoa sukunimestä Lappalainen? Ovatko kaikki sukua toisilleen, vai onko se yks kaks "hei tää on hyvä nimi" tyylillä otettu?

8

964

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gaer

Ihan puhdas arvaus, että suuri osa Lappalaisista ei ole sukua toisilleen ainakaan Lappalais-suvun kautta.

Lisätietoa vaikka Lappalaisten sukuseurasta
      http://suvut.genealogia.fi/lappalainen/sukunimi.htm

Sukuseura näyttäisi olevan ihan puhtaasti sukunimeen perustuva kerho. Jäseneksi pääsee kun on sukupuussa joku Lappalainen-niminen.

• itelläni eräs

tuttava aina muisti korostaa, että hän ei ole Lapista päinkään kotoisin, vaikka sukunimi oli Lappalainen, oli jostain pohjanmaalta sukujuuret. Eli nimi on vaan nimi ainakin tässä tapauksessa.

• jiinakka

Olen kuullut kaksi eri selitystä sukunimelle Lappalainen.

Joko nimi viittaa siihen,että olemme Lappalaisten jälkeläisiä niiltä kaukaisilta ajoilta kun muut ja lappalaiset vielä olivat kosketuksissa toisiinsa ennenkuin Saamelaiset työnnettiin pohjoiseen. Tai muunnos lappulaisista,köyhistä,jotka vaelsivat kauan sitten kerjäämässä ruokaa kylästä toiseen. Heidän vaattensa kun oli korjattu kangaslapuilla...
      Nämä selitykset olen kuullut joskus vuosia sitten mieheltä,joka oli sukunimeltään Lappalainen,kuten itsekkin olen.
      Hän sanoi tutkineensa asiaa.

• Anonyymi

lappalainen ilomantsi

• Anonyymi

Myheritage on israelilainen

• Anonyymi

Lappalainen ei viitta Lappiin. Jossakin harvassa tapauksessa voi toki olla sekin. Sukunimiä otettiin sanomalehdestä ja ihan mistä vaan aikoinaan. Lappapuuro on tunnettu ruokalaji. Väkeäkin voi lappaa tai lapata. Lappalainen on siis kulkuri tai jostain tullut (mistä vaan). Kukkarokin on joissakin paikoissa lappa.
      Harmillisia nuo kevyen sarjan etymologit, jotka tekevät pitkälle vietyjä päätelmiä kevyin perustein ja sukuseurat omaksuvat ne sen paremmin arvioimatta. Toki kykyä arviointiin on vain harvoin.

• Anonyymi

ei kyllä varmaan 1500 luvulla osattu lukea sanomalehtiä

• Anonyymi

Ihmisten yksityiselämänasisat on kiellety EU_TIETORVASETUS!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      102
      2252
    2. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1428
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1410
    4. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      29
      1338
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1243
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      337
      1068
    7. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      995
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      56
      944
    9. 122
      821
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82
      796
    Aihe