Tarvitseeko tietoturvaojelmaa ja palomuuria linuxiin ? onko eroa tarviiko ubuntuu tai xubuntuun ?
jos ei, miksi ei ?
tarvitseeko linuxiin f-securea ?
18
441
Vastaukset
- ei tarvita
"Tarvitseeko tietoturvaojelmaa ja palomuuria linuxiin ?"
Ei tarvita virustorjuntaa linuxiin ja palomuuri taas on vakiona mukana linuxeissa.
"onko eroa tarviiko ubuntuu tai xubuntuun ?"
Ei ole eroa, palomuuri on kaikissa linuxeissa mukana ja virustorjuntaa taas ei tarvita mihinkään linux-jakeluun. Xubuntu on periaatteessa sama kuin Ubuntu, siinä vaan on eri työpöytä ja hiukan eri sovellusohjelmat mukana (vrt. esim. Ubuntussa Libre Office ja Xubuntussa taas Abiword ja Gnumeric).
"jos ei, miksi ei ? "
Siksi ei koska linuxeille ei ole ainuttakaan leviävää ja toimivaa virusta tai haittaohjelmaa (älkääkä nyt vedotko että onhan Androidillekin, se on pikkasen eri juttu kuin muut linuxit).
Niin ja sitäpaitsi, F-secure ei edes toimi linuxeissa koska se on windows-ohjelma ja ne windows-ohjelmat ei luonnostaan toimi linuxeissa eikä linuxille taas ole omaa F-secure ohjelmaa (kun ei ole tarvetta). No Winella voi saada osan windows-ohjelmistakin toimimaan mutta kuten sanottu, ei tarvetta F-securelle linuxissa.- linux aiheinen
Kiitos vastauksesta!
- XXXXXX1
F-Securesta on UNIX-pohjaisille ihan oma versionsa.
- ei tarvita
XXXXXX1 kirjoitti:
F-Securesta on UNIX-pohjaisille ihan oma versionsa.
Vaikka olis niin mitä käyttöä sille muka löytyy?? Ainoa käyttö jota linuxeissa löytyisi F-securelle olisi virusten skannaaminen sen varalta ettei saastuta windows-koneita.
- unholan mies
Ei tarvi. Kun ei ole haittaohjelmia eikä palveluja jotka vaatisivat palomuurin käpistelyä, niin jätä asia unholaan.
Linux sisältää palomuurin valmiina, virustorjuntoja ei tarvitse kun ei ole viruksiakaan.
- M-Kari
Rootkiteja on.
- missä todisteet?
M-Kari kirjoitti:
Rootkiteja on.
Onko esittää pitäviä todisteita rootkiteistä? Vai puhutko vaan lämpimikses? Äläkä vaan linkitä jotain googlen hakutuloksia, samalla sivulla voidaan mainita sanat linux ja rootkit mutta ei se silti tarkoita että niitä linuxeille olis!
- F-Prot
Kuten jo on kerrottu, on palomuuri vakiona. Virustorjuntasovellutuksia on myös Linux/Unix -ympäristöön, vaikka ko. käyttöjärjestelmissä toimivia viruksia ei ole olemassakaan.
Esim. F-prot http://www.f-prot.com/download/home_user/download_fplinux.html
Myös monet muut virustorjuntasoftatalot tarjoavat ohjelmia, jotka seulovat Windows-osioita tai sähköposteja virustartuntojen varalta.
Myös Linuxiin on olemassa sähköpostiroskaa siivilöiviä ohjelmia:
http://packages.ubuntu.com/saucy/clamav - virux
Virustorjunta on pakollinen kaikkiin nykyajan koneisiin. GNU/Linux -järjestelmäänkin on saatavilla virustorjuntaohjelmistoja, kuten esimerkiksi avoimen lähdekoodin ClamAV ja kaupalliset Avast, AVG tai Kaspersky.
Pikaisella googletuksella löytyi tällainen artikkeli:
http://www.linux.org/threads/malware-and-antivirus-systems-for-linux.4455/
Itse olen käyttänyt tuota ClamAV:ta, toimii hyvin.- huuhaahömpötystä
Windows haittaohjelmia nuo löytää. Et tarvitse jos et omista Windowsia...
- jaska paakko
Edes windows ei tarvitse mitään virustorjuntaa kun on järki päässä. Linuxeihin on nolla toimivaa virusta, joten miksi pitäisi olla jokin virustorjunta?
- ei koske
"Virustorjunta on pakollinen kaikkiin nykyajan koneisiin. "
Ei koske linux-koneita ja se että linuxeille saa tuon ClamAV:n ei tarkoita että linuxeissa pitäis sellasta käyttää vaan se on tarkoitettu siihen että voit skannata koneesi Windows-virusten varalta, ts. et itse levitä Windows-viruksia esim. sähköpostitse Windows-koneisiin jos verkossa on sekä linux-koneita että Windows-koneita. Tosin se skannaus kuuluis kyllä windows-koneen käyttäjän vastuulle. Mutta siis itsessään linux-koneet ei saastu.
- avmgroup
linux itsessään on jo virus
- elämä?
Tällainen kommentti kyllä kertoo esittäjästään : D
- wintrollille.
"linux itsessään on jo virus "
Trollipaska olet, Windows on itsessään virus!
- knsgfn
Voi se tarvita, jos lähettelet tiedostoja windowskoneisiin.
Muussa tapauksessa voi käydä, kuin minulle. Siirsin lasten saastuneesta windowskoneesta kaikki talletettavat tiedostot linuxiin, eikä se noteerannut asiaa mitenkään. Toimi, kuten ennenkin.
Mutta kun olin asentanut windowsin uudestaan ja palautin tiedostot siihen niin kone kaatui heti. Suurin osa entisistä viruksista oli siirtynyt takaisin lahinnä media tiedostojen mukana. Kaikki meni siis uusiksi ja jouduin skannaamaan tiedostot ennen uutta palautusta. - z i k e
"Virustorjunta on pakollinen kaikkiin nykyajan koneisiin."
Riippuu käyttöjärjestelmästä. Windows on se haavoittuva osapuoli ja niissähän onkin melko hyvin noita virustutkia käytössä, uusimmassa windowsisa ilmeisesti virustorjuntakin tuleekin jo osana käyttöjärjestelmää.
Turha niitä tiedostoja on monta kertaa tutkia, eli linuxin voi hyvin jättää ilman virustorjuntaa, kun ei niitä viruksiakaan sille tule.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855