Sain potkut eräästä porilaisesta yrityksestä heidän toimestaan. Nyt tarvitsisin TE-toimistoa / Kelaa varten todistuksen siitä, että minä en aiheuttanut irtisanomistani vaan yritys päätti antaa potkut. Työttömyyspäivärahan karenssistahan täsä on pohjimmiltaan kyse.
Mitä laki sanoo, kuinka kauan yritys saa viivytellä "todistuksen" kirjoittamista?
Voiko yritys olla antamatta tietoa siitä, kumpi osapuoli aiheutti työsuhteen päättymisen?
Yritys pelaa tällä hetkellä aikaa eli päivästä toiseen odotan, että heiltä tulisi todistus siitä, että he päättivät työsuhteeni (ja saisin Kelasta persupäivärahaa).
Kuinka kauan yritys voi kyykyttää minua? Mitä laki sanoo? Olisi kiva saada päivrahaa jossain vaiheessa, ettei kuole nälkään.
Työantaja ei anna todistusta potkuista
15
436
Vastaukset
- potkut saanut
Ahaa, löysinkin jo itse vastauksen:
http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyotodistus
"työtodistus tulee antaa viivytyksettä, yleensä noin viikon sisällä työntekijän pyynnöstä."
Eivät onnistuneet ihan tuossa määräaiajassa :D - Anonyymi
Ota yhteys työsuojelupiiriin!
http://yle.fi/uutiset/tyotodistuksia_karhutaan_tyosuojelupiirien_avulla/5865032
http://www.tuomioistuin.fi/laki/tyotodistus/ - Santra 4
Ota yhteys työsuojelupiiriin!
http://www.tuomioistuin.fi/laki/tyotodistus/
http://yle.fi/uutiset/tyotodistuksia_karhutaan_tyosuojelupiirien_avulla/5865032 - 7+12
**********että minä en aiheuttanut irtisanomistani vaan yritys päätti antaa potkut ****
Et voi määrätä sitä, mitä työnantaja irtisanomisen syyksi laittaa !- miten on?
Tarkoitatko, että yritys voi lain mukaan antaa valheellisen työtodistuksen?
Eikö se olisi laitonta ja tuomittavaa?
Minä voin pyytää työtodistukseen SYYN siitä, miksi työsuhde päättyi. Eikä sen kaiken järjen mukaan kuulu olla tosiasiallienn syy?
Puhutaan toisaalta isosta asiasta: 3 kuukauden karenssista.
Tuskin työantaja (entinen siis) voi pelleillä minulta 3 kuukauden toimeentulon, jos itse päättävät antaa potkut ilamn pätevää syytä. Olin siis koeajalla töissä.
- 167-176
"Et voi määrätä sitä, mitä työnantaja irtisanomisen syyksi laittaa ! "
Työnantajan on laitettava irtisanomisen syyksi todellinen syy, ei työnantajakaan voi laittaa siihen mitä haluaa. Kyllähän työnantajan luulisi tietävän kumpi irtisanoi.- 14+12
Verta ei kannata kaivaa nenästä. Vaikka potkujen syy on mainittava, niin työnantaja
määrittelee sen, miten hyvin työntekijä on töistään suoriutunut.
Jos aloittaja aikoo heittäytyä ikuiseksi työttömäksi, niin arviolla ei ole merkitystä, mutta jos aikoo vielä työmarkkinoille, niin sellaista työtodistusta, jonka työnantaja on hammasta purren kirjoittanut ei kannata mennä muille näyttämään.
- 167-176
Kyllä se työnantaja kaivaa verta nenästään jos laittaa väärän työsuhteen päättymissyyn. Miksi työnantaja noin menettelisi muuten kun ilkeyttään aiheuttamalla karenssin potut saaneelle.
Meillä päin tuollainen on aika epäterveellistä ja sitä verta voi tulla muualtakin kun nenästä, ihan kirjaimellisesti. Ja kyllä sosiaalisen median voima on sen verran mahtava että voisi vaikuttaa firman imagoon ja tulokseen negatiivisesti, joten hintaa tuolle valheelle tulisi. Todisteena valheelle olisi lisäksi itrisanomistodistus joten korvauksia voisi vaatia oikeudessa, sillekin tulis hintaa.- potkut saanut
Tämä on mielenkiintoinen yritys. Perjantaina sain shäköpsotia, joss epäilevät minun mahdollisesti vieneeni heiltä jotain (tietoja). Pätkä sähköpostista, joka tuli minulle vain kopiona:
"...varsin suuri huoli nousee kyllä esiin siitä, että mitä materiaalia ja aineistoa hän on meiltä mukaansa ottanut."
Ovatko muut saaneet työsuhteen päättymisen jälkeen tällaisia sähköposteja?
Oletteko epäiltyjen listalla? Siis epäiltynä laittomuuksista?
- 167-176
Voihan sitä aina epäillä, mutta jos ei ole näyttö niin turhaa puhetta se vain on.
- potkut saanut
EIpä ole vielä tänäänkään tullut työtodistusta.
Aika outoa, että joku yritys/yrityksen johtaja jaksaa tällä tavalla kiukutella. Vähän noloa jopa yrityksen osalta.
Kyllä tosiaan siinä noin viikossa pitäisi työtodistuksen tulla. Eihän siihen tarvita tekstiäkään kuin yksi virke! Työtodistuksen kirjoittaa nopeammin kuin tämän kommentin, ja tämän kommentin kirjoittamiseen meni vajaat 2 minuuttia. - ...
Työtodistukseen pitää työntekijän pyytäessä merkitä työsuhteen päättymisen syy ja siinä on kaksi vaihtoehtoa:
1) työntekijä irtisanoi työsuhteen päättymään pp.kk.vvvv
2) työnantaja irtisanoi työsuhteen päättymään pp.kk.vvvv
Mitään enempää siinä ei pidä pyytämättä selitellä.- 0wt9rhsåäh
Kyllä työnantajan irtisanoessa tarvitaan myös syy. Tosin käytännössä niitä on vain kaksi, joko tuotannolliset ja taloudelliset syyt tai koeaika
- potkut saanut
Niinpä.
Nyt on sellainen tilanne, että yli 2 viikkoa kestänyt odottelu päättyi. Sen aikana pyysin/muistutin sähköpostitse useamman kerran työtodistuksesta ja mainitsin joka kerta, että siinä pitää olla SYY työsuhteen päättymiselle.
Arvatkaapa millainen työtodistus tuli tänään postissa?
Tietysti normaali työtodistus, josta on "vahingossa" unohtunut maininta työsuhteen päättymisen syystä!
EI VOI OLLA TOTTA! Miksi kaiken pitää olla niin vaikeaa! Kolme kertaa pyydän, ja kaksi viikkoa odotan, työtodistusta, jossa mainitaan syy työsuhteen päätymiseen. Työantajan viivitystaistelun lopputuloksena tulee vääränlainen työtodistus.
Ehkä tällä saa nyt pelattua vähän lisää aikaa, tuumailee työantaja.
No, kiusa se on pienikin kiusa. Miksipä sitä antaisikaan sellaista työtodistusta, jota työntekijä on koko ajan pyytänyt. - potkut saanut
0wt9rhsåäh kirjoitti:
Kyllä työnantajan irtisanoessa tarvitaan myös syy. Tosin käytännössä niitä on vain kaksi, joko tuotannolliset ja taloudelliset syyt tai koeaika
"Kyllä työnantajan irtisanoessa tarvitaan myös syy."
Tässä tapauksessa koeaika.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11598Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061553- 121328
Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2211038- 124871
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2816Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29797Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks43776- 9770