Aso vs. oma, pientä hahmotelmaa

laskelmaa

Tässä jotain hahmotelmaa omasta tilanteestani. Tämän ei ole tarkoitus olla aivan täydellisesti laskettu esimerkki, joten toivonkin komnmentteja, jos jotain parannettavaa löytyy.

Aso-maksu lainan korot yms. yht: 42000
Rivarikämpän hinta kokonaisuudessaan (100% asomaksu): 270 000 (ei tosin saa Helsingistä tällä rahalla vastaavaa)
Vastike: 1150e/kk.

Jos ottaisin 270k lainaa, niin 25 vuodella maksettavaa 2,5 % kokonaiskorolla tulisi reilut 361k, eli about 1200e/kk (käytin op:n sivuilla olevaa laskuria). Tähän päälle vastike (ei hajua paljonko, heitän hatusta) 250e/kk = 1450e/kk.

1150-1450 = 300e.

Tämän 300 euroa laitan säännöllisesti Seligsonin rahastoihin.

Seligsonin laskurien mukaan 300e/kk 25 vuotta tekee 285 041 € (hallinnointipalkkio 0,75 %, tuottoprosentti 9%), eli mulla on kuitenkin rahaa tallessa melkoinen määrä 25 vuoden jälkeen plus vielä indeksillä tarkistettu asomaksu, eli about 325 000 €.

Muutamia huomioita:
Asuntolainan korko voi olla 25 vuodessa paljon muutakin kuin tuo 2,5.
Rahastojen tuottoprosentti voi olla parempi/huonompi kuin tuo 9%.
Rahastojen palkkio% voi olla pienempikin, otin kalliimmasta päästä.
Tässä ei ole otettu mukaan hintojen nousuja, korkoja, inflaatiota tai mitään muutakaan.
Se 300 euroa pitää oikeasti säästää joka kuukausi, mikä vaatii huomattavaa itsekuria, johon kaikista ei ole.

Plussat:
- Voin muuttaa pois koska haluan 3 kk varoitusajalla.
- Ei riskiä asuntokuplien puhkeamisesta.
- Ei 25 vuotta pankin palloa jalassa.
- Ei tarvitse huolehtia tulevista remonteista.
- Jos iskee elämässä paha paikka, niin voin nostaa tililleni rahaa muutamassa päivässä huomattavia summia.
- Joutuisin asumaan huonommassa kämpässä/kauempana Helsingistä, koska en saisi 270k euron lainaa pankista.

Miinukset:
- Vähemmän omaisuutta. (?)
- Ei ole omaa kämppää.
- Muuta?

Eli täällä paljon huudeltu "lainan maksun jälkeen mulla on asunto, sulla on 0 €" ei todellakaan pidä paikkaansa. Toisaalta se on myös mahdollista, jos rahansa tuhlaa eikä sitä säästöön laita. Mutta olisihan sekin yksi vaihtoehto, että elää leveästi matkustellen ja hauskaa pitäen, kun on vielä nuori. Elämä on vaihtoehtoja täynnä ja tämä aso on ehkä välimuoto leveästi elämisen ja asuntolainakituuttamisen välillä.

Kommentteja? Onko laskut aivan päin peetä? Parannettavaa?

25

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maccara

Hyvä ajatelma. Alkuperäisestä sinulta puuttuu se, että itse aso-maksua ei ole huomioitu.

Mutta muuten minustakin tuo pitää paikkansa. Meillä tuo vielä korostuu, koska asumme tällä hetkellä aika arvokkaalla alueella ja lainasumma olisivat vieläkin suurempia.

Erityisesti nykyisessä taloustilanteessa pelottaisi ottaa noin 300k lainaa asuntoa varten.

• laskelmaa

Hyvä huomio. Omassa tilanteessani olen tuon asomaksun jo maksanut, joten en tajunnut sitä ottaa huomioon. Eli parhaassa tapauksessa on sen verran säästöjä, että tuon asomaksun on maksanut. Tai sitten tulee päälle vielä 40k laina, eli ensimmäiset vuodet joutuu kitumaan aikalailla.

• lainan määrä

Niin.. 25 vuoden laina-ajat ovat mielestäni järjettömiä, sillä korkojen osuus alkaa näytellä liikaa. Kukaan ei myöskään osaa ennustaa mitä tuollaisella aikavälillä tapahtuu.
      15 - max 20 vuotta ja lainan määrän tulee olla realistinen suhteessa maksukykyyn.

Omistusasuntoa hankkiessa pitäisi yleensä toimia niin, että aloittaa pienestä ja kohtuuhintaisesta. Siitä tarpeen mukaan suurempaan ja mieleisempään. Tie on pitkä, mutta yleensä kannattava.
      Pitää olla todella hyvät ja varmat tulot, jos ottaa (edes saa) 270 ke lainaa ensiasuntoon. Harvalla on, siksi sitä oma-vaihtoehtoa kannattaisi miettiä jo suht. nuorena. Nelikymppisenä se alkaa useimmiten olla myöhäistä.

• ex-sijoittaja

Ei ole rahastoa, joka todellisuudessa takaisi yhtään mitään tuottoa. Sijoituksilla pelaaminen maksoi minulle viimeisten 10 vuoden aikana n. 30.000 €. Ne paperit kannattaa lukea suurennuslasin kanssa, tai siis olisi kannattanut. Vallankin niiden palkkioiden osalta ja muutenkin.. Jos joku häviää, niin se joku ei ole pankkiiriliike.

Aso ja vuokralla-asuja maksaa remontit vuokrissaan, miten se on niin vaikea käsittää?. Ei tosiaankaan tarvitse huolehtia remonteista, muut huolehtivat puolestasi. Itse et voi vaikuttaa näihin kustannuksiin mitenkään.

Jos elämässä iskee paha paikka, niin paraneeko tilanne asomaksun kotiuttamisen jälkeen. Missä sitten asut?

• laskelmaa

Sijoittamisessa voi myös epäonnistua, kuten sinulle on käynyt. Asuntosijoittamisessa voi yhtälailla epäonnistua, kuten on monelle käynyt. Jos markkinoilla menee niin huonosti, että vaikkapa Seligsonin top25-rahastot kyntävät, niin maailmalla on menossa sen verran huonosti, että Suomessa asuntojen arvot ovat vastaavalla tavalla kyykänneet.

Asunnonostaja joutuu 25 vuoden jälkeen jo miettimään putki- ym. remppoja ja rahoitusta siihen - minun ei tarvitse.

Jos elämässä iskee paha paikka, nostan rahaa sijoittamistani rahoista. Asunnonostaja ottaa lainaa pankista tai myy asuntonsa.

Jos tilanne on niin paha, että joutuu myös asomaksun kotiuttamaan, niin muutan tietysti halpaan vuokrakämppään. Asunnonostaja ottaa riskin huonosta markkinatilanteesta eikä välttämättä edes pääse asunnostaan eroon.

• ex-sijoittaja

Harvalle asuntosijoitus mikään sijoitus pelkässä tuottomielessä on, itse en ole koskaan ajatellut sitä niin.
      Jos asuntojen hinnat tippuvat huomattavasti (kuten kävi 90-luvun alussa), niin kuitenkin kymmenen vuoden kuluttua tilanne oli ihan toinen.
      Karkeasti ja yksinkertaistettuna esim. näin: 1989 asunto maksoi 150.000 €. 1992 sen arvo oli enää 100.000 €, mutta vuonna 2000 se maksoikin jo 200.000 €. Se hävisi, joka joutui pakkomyymään asuntonsa pahimpaan aikaan. Heitä oli paljon, kiitos pankkien holtittoman lainapolitiikan. Tässä ollaan onneksi menty parempaan suuntaan.

Hätä tulee silloin, jos joutuu työttömäksi ja jos velkaa on liikaa omaan maksukykyyn nähden. Kuitenkaan, mikäli Suomen talous ei mene samanmoiseen kaaokseen, kuten tuolloin tapahtui, niin pankin kanssa voi aina neuvotella. Normaalitilanteessa saa hyvinkin helposti pari lyhennysvapaata vuotta, jolloin tarvitsee maksaa vain lainan korot.

Asunnon omistaja joutuu miettimään remonttilainoista aiheutuvia lisäkuluja, se on ihan totta. Vuokra-asukas ei joudu miettimään kuin vuokran nousua. Miten nämä miettimiset sitten käytännössä eroavat toisistaan, sitäkin voi jokainen miettiä. Asukas ne remontit aina maksaa ja se ei ole asumismuodosta kiinni.

On aina hyvä asia, jos omistaa vararahaston pahoja päiviä varten. Sen satasen, tai pari pystyy jokainen (jolla on varaa asoon, tai omaan) laittamaan sivuun ja halutessaan sijoittamaan. Elämä on valintoja.
      Asunto ja kiinteitö ovat aina käypä takuu lainatarpeen yllättäessä. Se on hyvä homma ja olen pari kertaa sitä hyödyntänytkin.

Jos asunto on jo maksettu, niin eipä huono tilanne silloin pahemmin hetkauta. Jos vastike-ykkössatasiin ei ole rahaa, niin silloin sitä ei ole vuokrankaan maksuun.

• Hetkinen?!

Tuo laskelma ei kyllä ole todellisuutta nähnytkään. Ensinnäkin, se olettaa, että rahastosijoittaminen ylipäätään tuottaa. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Toiseksi, aloittaja vaan mainitsee, että ei ole ottanut huomioon hintojen nousua. Lähtökohtaisesti oma asunto kuitenkin ostetaan tulevaisuuden näkymiä silmällä pitäen, joten tämä pitäisi ehdottomasti ottaa huomioon tällaisia laskelmia tehdessä. Lisäksi asunnon ostaja tuskin ottaa koko summaa - 270k€ - lainana, vaan hänellä on jo jokunen kymppi tallessa. Eihän nyt kukaan 18 kesäsenä osta omaa rivaria.

Kolmas asia joka tässä ontuu, on asumisoikeusasunnon vastikkeiden korotukset, joita ei ole huomioitu ollenkaan. Yleinen hintataso muuttuu koko ajan, ja ainakin juuri pääkaupunkiseudulla väestön kasvu jatkuu vielä vuosikymmenet --> Asuntojen hinnat & vuokrat nousevat --> Asovastikkeet nousevat.Myös tuon tyylinen ajattelu, että "remontit ovat sitten asofirman ongelma, minä sen kun vaihdan asuntoa" on todella omituinen. Siis asoasujat kyllä tulevat maksamaan ne remontit ihan itse. Ei niitä kukaan heidän puolestaan maksa. Ne vastikkeet nousevat.

Kokonaisuudessaan aloittajalla on hieman kapea-alainen näkemys, mutta hyvänä pointtina toki se, että asumisoikeusasujakin pystyy säästämään.

Oma asunto on sijoituksena aivan loistava, jos vaan kohteen ja alueen valitsee oikein, ja varautuu hieman tulevaisuuteen. Ei mitään tuoda kultaisella vadilla nenän eteen. Pitää hieman miettiä mikä on järkevää ja mikä ei. Voi asuntokaupoilla mennä pahasti metsäänkin. Kirjaimellisesti.

• laskelmaa

Jos satuit huomaamaan, niin puhuin omasta tilanteestani. En ole 18-vuotias, vaikka voisihan se olla ihan kiva palata takaisin tuohon aikaan.

En ottanut hintojen nousuja huomioon, kuten en ottanut myöskään palkkojen nousuja tai muutakaan, koska niitä on vaikea ennustaa ja laskea, enkä jaksa sellaista tehdä. Sanoin heti alussa, että tämä ei ole mikään tarkka mallinnus.

Onneksi yhtiönä on HASO, joka yritä savustaa asujia ulos ja yksityistää asuntoja, kuten moni muu aso-firma tuntuu tekevän. Eli vastikeet eivät nouse samaa tahtia pomojen liksojen kanssa (ainakaan toivottavasti).

Remonttipointtina minulla oli, että ei tarvitse erikseen varautua 2000€/neliö-remonttimaksuihin. Totta kai asukas kaiken maksaa, en ole sitä koskaan väittänytkään.

Saattaa olla minulla kapea-alainen näkemys, mutta sama kapea-alainen näkemys minulla on myös siitä, että missä/miten/mihin hintaan haluan asua tällä hetkellä.

• Hetkinen?!
        laskelmaa kirjoitti:

Jos satuit huomaamaan, niin puhuin omasta tilanteestani. En ole 18-vuotias, vaikka voisihan se olla ihan kiva palata takaisin tuohon aikaan.

En ottanut hintojen nousuja huomioon, kuten en ottanut myöskään palkkojen nousuja tai muutakaan, koska niitä on vaikea ennustaa ja laskea, enkä jaksa sellaista tehdä. Sanoin heti alussa, että tämä ei ole mikään tarkka mallinnus.

Onneksi yhtiönä on HASO, joka yritä savustaa asujia ulos ja yksityistää asuntoja, kuten moni muu aso-firma tuntuu tekevän. Eli vastikeet eivät nouse samaa tahtia pomojen liksojen kanssa (ainakaan toivottavasti).

Remonttipointtina minulla oli, että ei tarvitse erikseen varautua 2000€/neliö-remonttimaksuihin. Totta kai asukas kaiken maksaa, en ole sitä koskaan väittänytkään.

Saattaa olla minulla kapea-alainen näkemys, mutta sama kapea-alainen näkemys minulla on myös siitä, että missä/miten/mihin hintaan haluan asua tällä hetkellä.

"Saattaa olla minulla kapea-alainen näkemys, mutta sama kapea-alainen näkemys minulla on myös siitä, että missä/miten/mihin hintaan haluan asua tällä hetkellä. "

Tässähän tämä kiteytyy. Mietippä vielä uudelleen, mitä haluat.

Et halua miettiä hintojen nousua, mutta kuitenkin arvot täällä mitä oikeasti haluat. No, turha arpoa jos "et jaksa" ottaa kaikkea huomioon.

Sanoit, että tämä ei ole tarkka mallinnus, kuitenkin kyse on OMASTA TILANTEESTASI. Eipä kai sillä sitten väliä miten tarkka mallinnus tämä on. Kunhan on maittoo ja leipee kuapissa, ihan sama mihin ne rahat mennee.

Remontteihin et halua varautua rahallisesti, mutta on ihan ok että maksat ne kuitenkin vastikkeessa....hyvä logiikka. Voisit muutenkin valottaa, että missä asunnossa tehdään 2000€/neliö hintaisia remontteja. En ole itse moisesta kuullutkaan, lukuunottamatta suojeltavia kohteita.

Kyllä HASOllakin vastikkeet nousevat. Vaikka nousisivatkin vähemmän kuin muilla, niin nousevat kuitenkin. Et voi jättää sitä huomioimatta. Hasolla on nyt about.10-12€ neliöhinnat, laskeppa uusiks esim. vuonna 2013 vastikkeet nousivat keskimäärin 3,1%.
        1150* 3,1^25. Vastikkeesi saatta 25 vuoden aikana nousta lähes 2500 euroon. Tähänkin sinun pitää varautua. Halusit tai et. Oli tarkka laskelma tai ei.

• laskelmaa
        Hetkinen?! kirjoitti:

"Saattaa olla minulla kapea-alainen näkemys, mutta sama kapea-alainen näkemys minulla on myös siitä, että missä/miten/mihin hintaan haluan asua tällä hetkellä. "

Tässähän tämä kiteytyy. Mietippä vielä uudelleen, mitä haluat.

Et halua miettiä hintojen nousua, mutta kuitenkin arvot täällä mitä oikeasti haluat. No, turha arpoa jos "et jaksa" ottaa kaikkea huomioon.

Sanoit, että tämä ei ole tarkka mallinnus, kuitenkin kyse on OMASTA TILANTEESTASI. Eipä kai sillä sitten väliä miten tarkka mallinnus tämä on. Kunhan on maittoo ja leipee kuapissa, ihan sama mihin ne rahat mennee.

Remontteihin et halua varautua rahallisesti, mutta on ihan ok että maksat ne kuitenkin vastikkeessa....hyvä logiikka. Voisit muutenkin valottaa, että missä asunnossa tehdään 2000€/neliö hintaisia remontteja. En ole itse moisesta kuullutkaan, lukuunottamatta suojeltavia kohteita.

Kyllä HASOllakin vastikkeet nousevat. Vaikka nousisivatkin vähemmän kuin muilla, niin nousevat kuitenkin. Et voi jättää sitä huomioimatta. Hasolla on nyt about.10-12€ neliöhinnat, laskeppa uusiks esim. vuonna 2013 vastikkeet nousivat keskimäärin 3,1%.
        1150* 3,1^25. Vastikkeesi saatta 25 vuoden aikana nousta lähes 2500 euroon. Tähänkin sinun pitää varautua. Halusit tai et. Oli tarkka laskelma tai ei.

"Mietippä vielä uudelleen, mitä haluat."

Eli pitääkin muuttaa Helsingin aso-rivarista jonnekin muualle? Minne? Miksi? Entä jos en halua?

Miten minun pitäisi varautua remonteihin rahallisesti? Pistänkö kuukausittain rahaa säästöön? Entä sitten kun se remontti iskee, niin pyytääkö aso-firma minulta tuota rahaa? Pointtina on, että minun ei tarvitse siihen erikseen varautua. Sen sijaan omistusasujat joutuvat, joko käyttämällä säästöjään tai ottamalla lisää lainaa.

Ihan samalla tavalla sinunkin pitää varautua vastikkeiden nousuun. Ihan samalla tavalla 25 vuotta sitten ihmisten piti varautua vastikkeiden nousuun, vai väitätkö, että ne jotka eivät varautuneet, eivät enää pysty Suomessa asumaan?

No voin sinun mieliksesi nykyisen 300 euron lisäksi pistää vielä 25 euroa extraa rahastoihin, jotta olen varautunut vastikkeiden nousuun. Olenko nyt samalla tavalla turvassa vastikkeiden nousulta, jolta ilmeisesti olisin, jos olisinkin asunto-omistaja?

• Hetkinen?!
        laskelmaa kirjoitti:

"Mietippä vielä uudelleen, mitä haluat."

Eli pitääkin muuttaa Helsingin aso-rivarista jonnekin muualle? Minne? Miksi? Entä jos en halua?

Miten minun pitäisi varautua remonteihin rahallisesti? Pistänkö kuukausittain rahaa säästöön? Entä sitten kun se remontti iskee, niin pyytääkö aso-firma minulta tuota rahaa? Pointtina on, että minun ei tarvitse siihen erikseen varautua. Sen sijaan omistusasujat joutuvat, joko käyttämällä säästöjään tai ottamalla lisää lainaa.

Ihan samalla tavalla sinunkin pitää varautua vastikkeiden nousuun. Ihan samalla tavalla 25 vuotta sitten ihmisten piti varautua vastikkeiden nousuun, vai väitätkö, että ne jotka eivät varautuneet, eivät enää pysty Suomessa asumaan?

No voin sinun mieliksesi nykyisen 300 euron lisäksi pistää vielä 25 euroa extraa rahastoihin, jotta olen varautunut vastikkeiden nousuun. Olenko nyt samalla tavalla turvassa vastikkeiden nousulta, jolta ilmeisesti olisin, jos olisinkin asunto-omistaja?

Tuohan nyt on ihan naurettavaa. Käytät esimerkkinä huonosti tehtyä kokonaislaskelmaa. Sinun pitää tässä l-a-s-k-e-l-m-a-s-s-a ottaa huomioon nuo asiat. Ei jokapäiväisessä elämässä. Ei sinun tarvitse säästää 25 euroa kuussa, vaan ymmärtää, miten omaisuutesi tulee näiden vuosien aikana karttamaan. Tekijöinä on myös aika ja ympäristö . Ei vaan joku staattinen summa kuussa lisää. Eikö kannattaisi asua sillan alla, ja sijoittaa kaikki rahat? Mieto miten paljon saksit rahastoosi 25 vuoden aikana!

• ???
        Hetkinen?! kirjoitti:

Tuohan nyt on ihan naurettavaa. Käytät esimerkkinä huonosti tehtyä kokonaislaskelmaa. Sinun pitää tässä l-a-s-k-e-l-m-a-s-s-a ottaa huomioon nuo asiat. Ei jokapäiväisessä elämässä. Ei sinun tarvitse säästää 25 euroa kuussa, vaan ymmärtää, miten omaisuutesi tulee näiden vuosien aikana karttamaan. Tekijöinä on myös aika ja ympäristö . Ei vaan joku staattinen summa kuussa lisää. Eikö kannattaisi asua sillan alla, ja sijoittaa kaikki rahat? Mieto miten paljon saksit rahastoosi 25 vuoden aikana!

Siis sinulla on nyt semmoinen lähtökohta tässä, että kaikki kulut kasvavat, mutta palkka ei nouse ollenkaan? Tuossa tapauksessa ei missään nimessä kannata asuntolainaakaan ostaa.

• laskelmaa
        Hetkinen?! kirjoitti:

Siis mullehan on ihan sama, vaikka noiden kaikkien numeroiden perässä olisi yksi nolla enemmän tai vähemmän, kunhan homma pysyy keskenään balanssissa. Jos kulut nousevat liikaa, minä nostan kytkintä. Sen sijan asunnonomistajalla on riski huonosta markkinasta eikä välttämättä pääse edes asunnostaan eroon.

Vai olenko vieläkin hakoteillä? Voitko antaa konkreettisia esimerkkejä?

• Hetkinen?!
        laskelmaa kirjoitti:

Siis mullehan on ihan sama, vaikka noiden kaikkien numeroiden perässä olisi yksi nolla enemmän tai vähemmän, kunhan homma pysyy keskenään balanssissa. Jos kulut nousevat liikaa, minä nostan kytkintä. Sen sijan asunnonomistajalla on riski huonosta markkinasta eikä välttämättä pääse edes asunnostaan eroon.

Vai olenko vieläkin hakoteillä? Voitko antaa konkreettisia esimerkkejä?

Palkasta tässä ei ole vielä ehditty edes puhumaan. Sekin pitää ottaa huomioon. Palkkataso kun ei näytä nousevan samaa tahtia, kuin asovastikkeet. Siis yksi miinus lisää asoasumiselle.

Ymmärtäkää nyt, että tällaisia laskelmia tehdessä, pitää katsoa hieman laajemmin, ei vain yksittäisiä tekijöitä. Tämä yhtälö ei ole yksittäisten tekijöiden summa. Toki jokainen saa laskea niin kuin haluaa, mutta jos koulusta mitään on käteen jäänyt, niin väärän kaavan käyttäminen johtaa kokeessa hylättyyn. Syy: tulos ei pidä paikkaansa.

Et voi ensin olettaa ties mitä tuottoja varoillesi, mutta sitten kuitenkin puhua riskeistä asuntosijoittamisessa. Riskejä on molemmissa. Riskejä pystytään arvioimaan. Et voi katsoa ensin yhtä asiaa vasemmalta ja toista oikealta. Molempia pitää katsoa samasta suunnasta.

Jos tosiaan et ymmärrä, että omistusasumisesta voi hyötyä, niin silloin varmaan vaihtoehtosi on ainoastaan aso. Huomioi sana VOI hyötyä. Kaikki on sinun käsissäsi ja jos et ole valmis laajentamaan näkemystäsi, en suosittele omistusasumista. Soittele vaan niille seligsonin kavereille, ne kyllä mielellään neuvoo mitä rahoille pitäs tehdä.

• laskelmaa
        Hetkinen?! kirjoitti:

Palkasta tässä ei ole vielä ehditty edes puhumaan. Sekin pitää ottaa huomioon. Palkkataso kun ei näytä nousevan samaa tahtia, kuin asovastikkeet. Siis yksi miinus lisää asoasumiselle.

Ymmärtäkää nyt, että tällaisia laskelmia tehdessä, pitää katsoa hieman laajemmin, ei vain yksittäisiä tekijöitä. Tämä yhtälö ei ole yksittäisten tekijöiden summa. Toki jokainen saa laskea niin kuin haluaa, mutta jos koulusta mitään on käteen jäänyt, niin väärän kaavan käyttäminen johtaa kokeessa hylättyyn. Syy: tulos ei pidä paikkaansa.

Et voi ensin olettaa ties mitä tuottoja varoillesi, mutta sitten kuitenkin puhua riskeistä asuntosijoittamisessa. Riskejä on molemmissa. Riskejä pystytään arvioimaan. Et voi katsoa ensin yhtä asiaa vasemmalta ja toista oikealta. Molempia pitää katsoa samasta suunnasta.

Jos tosiaan et ymmärrä, että omistusasumisesta voi hyötyä, niin silloin varmaan vaihtoehtosi on ainoastaan aso. Huomioi sana VOI hyötyä. Kaikki on sinun käsissäsi ja jos et ole valmis laajentamaan näkemystäsi, en suosittele omistusasumista. Soittele vaan niille seligsonin kavereille, ne kyllä mielellään neuvoo mitä rahoille pitäs tehdä.

Kirjoitinhan alkupostaukseen, että tuotto voi olla myös vähemmän kuin 9%. Eikä se tätä yhtälöä muuta mihinkään suuntaan, 25 vuoden päästä sitä rahaa on vain vähemmän. Ja se, että rahastojen tuotto on vähemmän, ei lisää asoasumisen riskiä yhtään prosenttia.

Sen sijaan asuntolainan otto on kova henkilökohtainen riski, jota jokainen joutuu punnitsemaan. Minä olen valintani tehnyt haluten nukkua yöni paremmin. Samalla hyväksyn sen, että mahdollisesti 25 vuoden päästä olen rahallisesti tappiolla.

Missä olen sanonut, etten ymmärtäisi omistamisen päälle? Olen sitä ajatusta ennen tätä pohtinut paljonkin, mutta kallistuin kuitenkin asoon paremman sijainnin, halvemman hinnan sekä riskittömyyden takia. Tulevaisuudessa saatan nykyisillä sijoitusrahoillani, jos niitä on, ostaa vaikka lapselleni (sijoitus)asunnon.

• Hetkinen?!
        laskelmaa kirjoitti:

Kirjoitinhan alkupostaukseen, että tuotto voi olla myös vähemmän kuin 9%. Eikä se tätä yhtälöä muuta mihinkään suuntaan, 25 vuoden päästä sitä rahaa on vain vähemmän. Ja se, että rahastojen tuotto on vähemmän, ei lisää asoasumisen riskiä yhtään prosenttia.

Sen sijaan asuntolainan otto on kova henkilökohtainen riski, jota jokainen joutuu punnitsemaan. Minä olen valintani tehnyt haluten nukkua yöni paremmin. Samalla hyväksyn sen, että mahdollisesti 25 vuoden päästä olen rahallisesti tappiolla.

Missä olen sanonut, etten ymmärtäisi omistamisen päälle? Olen sitä ajatusta ennen tätä pohtinut paljonkin, mutta kallistuin kuitenkin asoon paremman sijainnin, halvemman hinnan sekä riskittömyyden takia. Tulevaisuudessa saatan nykyisillä sijoitusrahoillani, jos niitä on, ostaa vaikka lapselleni (sijoitus)asunnon.

Suosittelen, että jäät asumaan pysyvästi asoon.

• laskelmaa
        Hetkinen?! kirjoitti:

Suosittelen, että jäät asumaan pysyvästi asoon.

Ok.

Ps. Viimeiset pari vuotta mennyt 700e/k Seligsonille ja tuotto tuolta ajanjaksolta 11%. Nuo alun laskelmat olen tehnyt vähän alakanttiin, koska en mahdollisesti huonona aikana ei tuohon 700 euroon pysty.

• Sijoitusten ihanuus

Rahastosijoituksista melko pitkällä aikavälillä:

Minulla on ollut eläke-sijoitusvakuutus vuodesta 1994, siis jo parikymmentä vuotta. Hyvää tuottoa sille povattiin, mutta mitään ei tietenkään taattu. Puhuttiin vain "historiallisesta" tuotosta.
      Sijoitus ei ollut erittäin tuottohakuinen, koska ne sanat tarkoittavat suomeksi sanottuna myös erittäin riskialtista. Jos olisi ollut, niin en uskalla edes miettiä, olisi varmaan mennyt kaikki.. Toisaalta ei ihan tuottohakuisuuden alapäässäkään.. Eli mentiin siinä keskitasolla ja mennään edelleen, sillä ajattelin katsoa homman loppuun asti.

Sijoitettu summa on ollut koko ajan melko pieni. Alkuun se oli 1000 mk / kk, nykyään 180 € / kk.. Ei sijoitus kovin pahasti tappiolla ole, mikäli rahanarvon alenemista ei otetaan huomioon. Säästetyn potin arvo on tänä päivänä huikeat n. 40.000 €.
      Njoo, on edes jotain.. Kuitenkin parin prossan säästötili olisi ollut parempi sijoitus.

• jklölkjkllkj

aso tuottaa paremmin kuin korkotili mutta rahoja ei saa tarpeen tullen ulos muuten kuin hommaalla uusi asunto

• sijoiyt

Nämä "sijoittajat" täällä ovat juuri niitä perus suomituulipukukuja, joille on myyty törkeän ylihintaisia rahastoja, eläkesäästämistä, osakesäästämistä yms omasta pankista. Ehkä parempikin, että takkiin tulee, ettei koko omaisuus haihdu, kun kerran ei tuota vertaa osaa asiaan perehtyä. Suosittelen vaikka näin alkuun Marko Erolan Paras sijoitus -kirjaa, jotta palauttaa maan pinnalle ja jos kantti riittää osakkeisiin, niin sitten etsivä löytää suomenkielisiä kirjoja siihenkin.

• Nasdaq

Eiköhän pysytä nyt asumisoikeusaiheessa, asumisessa, kodissa.

• qadsan

Ketjun aloittajahan tämän sijoitusaiheen otti esille. Kaipa siihnen kommenttia saa heittää?

Valtaosa sijoittajista on tuulipukusijoittajia, jos niin voi sanoa. Laillistettua rosvousta kaikki rahastot, sanoi eläkkeellä oleva pankinjohtajatuttuni.

• dfdfdf

Aloittajalle.

Laske tuottoprosentiksi 2%. Sekin voi olla hyvä saavutus.

• Asoaasit

ovat taas vauhdissa täällä

• voinko kysyä,

mistä päin ja minkä kokoinen asunto tuo on, jossa asut? Kuulostaa vähän oudoilta nuo summat...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3809
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      64
      724
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe