Eläkkeen verotus

pian eläkeläinen

Hei,
Pian olen pääsemässä eläkkeelle mutta kun olen pienen ikäni ollut hoitamassa lapsia kotona ja lisäksi monia vuosia työttömänä ei eläkkeeni tule olemaan iso. Laskurin mukaan se olisi noin 820 euroa kuukaudessa. Sitä pitäisi tietämäni mukaan maksaa 1,5 prosenttia suomeen jonkinlaista sosiaaliturvamaksua sitten vielä muutama vuosi.
Kysyisinkin jos joku osaa vastata että minkälaisia verotusprosentteja pienillä eläkkeillä kanariasaarilla on jos asuu siellä pysyvästi? Asuntojen hintatietoutta olen jo löytänytkin ja monia kertoja matkustelleena tiedän ruokahintoja ja muita. Pitääkö tieto että lääkkeet ja linja-automatkat olisivat maksuttomia paikkaansa? Entä lääkärissä käynti jos yksityisellä haluaa käydä? Monia kuluja varmasti on jotka ovat suomesta tuttuja esim. internet pankkikulut, pankkikorttimaksut. Kyllä niistä pienistä kuluistakin kertyy iso summa.
Nuo kiinnostaisivat jos joku tietävä haluaisi auttaa ja jakaa tietoja.

75

2366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tervetulloo vuan

Noin pienestä eläkkeestä ei mene veroa ollenkaan.

Olet kuullut tai lukenut oikein. Lääkkeet ja bussimatkat on ainakin Gran Kanarialla ilmaisia. Lisäksi muille saarille ja manner-espanjaan lennoista saa eläkeläiset 80% alennuksen.
      Jos maksat laskun pankissa, se ei maksa mitään. Pankkikortti, eli nykyinen Debid-kortti on myös maksuton, kuten myös luottokortti. Luottokortti on kätevämpi kun se myönnetään tuloista riippumatta. Jotkut pankit antaa luottokortin suoraan ilman turhia kysymyksiä. Rahan nosto oman pankin korttoreista ei maksa mitään.

• 16086

Alan ymmärtää miks eläkepapat ja muorit istuu suomibaareissa aamusta iltaan jos veroa ei mee ollenkaan. Tuossa alampana kyllä lukee että ei ole ilmaisia bussimatkoja, ja lääkkeistäkin saa vaan 10 % alennuksen. Mahtaako tietosi tosta eläkkeen varovapaudesta ja halvoista lentomatkoistakaan pitää siis paikkansa? Epäilen. Kyllä epsanjan taloustilanteessa otetaan eläkeläisiltäkin massia. Ihan varmasti tosta 800 eläkeestäkin.

• vakiasukkaat
        16086 kirjoitti:

Alan ymmärtää miks eläkepapat ja muorit istuu suomibaareissa aamusta iltaan jos veroa ei mee ollenkaan. Tuossa alampana kyllä lukee että ei ole ilmaisia bussimatkoja, ja lääkkeistäkin saa vaan 10 % alennuksen. Mahtaako tietosi tosta eläkkeen varovapaudesta ja halvoista lentomatkoistakaan pitää siis paikkansa? Epäilen. Kyllä epsanjan taloustilanteessa otetaan eläkeläisiltäkin massia. Ihan varmasti tosta 800 eläkeestäkin.

Korjaus: maksamme lääkkeistä 10%. 800-euron eläkkeestä ei mene Espanjassa veroa. Eläkkeistä voi myös vähentää asumiskustannukset (vuokran).

Maan nimi on ESPANJA, suomeksi. Lasten kerho voi matkustaa mielellään Epsanjaan, toivottavasti se on kaukana Kanarialta. Vai oletteko kuulleet espanjalaisten nimittelevän Suomea essu-omeksi tms? Miksi suomalaisten on käyttäydyttävä kuin vihon viimeiset idiootit?

• 6+8
        vakiasukkaat kirjoitti:

Korjaus: maksamme lääkkeistä 10%. 800-euron eläkkeestä ei mene Espanjassa veroa. Eläkkeistä voi myös vähentää asumiskustannukset (vuokran).

Maan nimi on ESPANJA, suomeksi. Lasten kerho voi matkustaa mielellään Epsanjaan, toivottavasti se on kaukana Kanarialta. Vai oletteko kuulleet espanjalaisten nimittelevän Suomea essu-omeksi tms? Miksi suomalaisten on käyttäydyttävä kuin vihon viimeiset idiootit?

Ihme kireäpipo-mörököllejä taas liikkeellä. Oletko kenties epsanjalainen kun loukkaannut jos heitä epsanjalaisiksi kutsuu? Onko sinulla tuttuja tai sukulaisia epsanjalaisten joukossa? Saako saksalaisia kutsua sakuiksi? Entä ruotsalaisia hurreiksi tai venäläisiä ryssiksi ilman että SINÄ loukkaannut? Aivan. Tuo loukkaantuminen on vain sinun harhaasi. Maksatko todella lääkkeistäsi mitään. Tuntuu että sinun pitäisi ottaa niitä hieman enemmän tai sitten sinulla on väärät lääkkeet.

• 7+2
        6+8 kirjoitti:

Ihme kireäpipo-mörököllejä taas liikkeellä. Oletko kenties epsanjalainen kun loukkaannut jos heitä epsanjalaisiksi kutsuu? Onko sinulla tuttuja tai sukulaisia epsanjalaisten joukossa? Saako saksalaisia kutsua sakuiksi? Entä ruotsalaisia hurreiksi tai venäläisiä ryssiksi ilman että SINÄ loukkaannut? Aivan. Tuo loukkaantuminen on vain sinun harhaasi. Maksatko todella lääkkeistäsi mitään. Tuntuu että sinun pitäisi ottaa niitä hieman enemmän tai sitten sinulla on väärät lääkkeet.

Jokaisella sivulla pitää olla muutamia ammatti loukkaantujia. Suomalaiselle tyypillistä on että hän osaa loukkaantua myös muiden puolesta, heiltä mitään kysymättä. Minä en ainakaan loukkaantuisi jos joku suomalaisia haukkuu ja joku vierasmaalainen siitä ei tykkäisi. Sanoisin että pidä huoli omista asioistasi.

Ehkä tämä kirjoitaja kuvittelee muuttuneensa espanjalaiseksi jos on muuttanut kanarialle. Ehkä niin, sillä hän kirjoitti: Miksi suomalaisten on käyttäydyttävä kuin vihon viimeiset idiootit?
        Muuttuisiko sitä itsekin samanlaiseksi jos asuisi kanarialla ympäri vuoden? Alkaisi haukkumaan ihmisiä joita ei edes tunne idiooteiksi ja kuvittelisi olevansa espanjalainen.

• vakiasukkaat

1. Mistä sen todistuksen saa, jolla voi ostaa bussimatkoja ilmaiseksi?
      2. Me maksamme lääkkeistä osan itse, resepteissä lukee Aportacion TSI 002-10%.
      3. Pankkitili on maksuton, ainakin Santander:issa, jos yksikin tilille tuleva eläke on yli 500 euroa, ennen se oli 400 euroa. Tämä probleema on, jos eläkkeet tulevat monista maista.

Jos aikoo asua Kanarialla ja on noin pieni eläke, olisi ehkä hyvä, jos voisi jakaa asunnon jonkun kanssa, mikä ei sekään ole aina niin helppoa, jos elintavat ovat kovin erilaisia. Esim. asunto, 50 m², 2 makuuhuonetta, keittiö, 400 euroa yhteensä, sähkö ja vesi 50 euroa. 400 50=450;2=225 euroa. Niin edullisesti on vaikea löytää yksin asuntoa.

• MS 69

Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä niin suomessa saa tienata muistaakseni 743 €/kk ilman että menettää eläkkeen ja jos menee sen yli niin eläkkeen voi laittaa "lepäämään vähintään kolmeksi ja enintään 24 kuukaudeksi. Onko espanjassa samanlaista käytöntöä? Saako centtiäkään tienata ilman että menettää eläkkeen? Olisi mahdollisuus tehdä etätöitä entiselle työnantajalleni noin 10-15 tuntia kuukaudessa.
        Saatatte olla jo iän puolesta eläkkeellä mutta kysyn jos sattuisitte tietämään vastauksen.

• eläkeläisetkanarialla

Mistähän mahdat niin halvalla löytää kolmion.? Ehkä Vecindariosta. Tuskin Inglesistä,korkeintaan Green Gardenista?
        Olis kiva tietää.Tulevaisuutta varten.Vielä pari työvuotta.Sitten!

• Eläkeläinen jo

Itse en saa kuin kansaneläkkeen eli 633,91 euroa kuukaudessa ja sillä tulee toimeen. Onhan se tultava. Veroa ei mene. Vuokra minulla on tässä Inglesissä 450€ joka sisältää sähkön ja veden. Hyvin tulee toimeen mutta en polta tupakkia enkä käytä alkoholia. Itse kun kokkaa ja katsoo vähän mistä ostaa niin raha riittää. Jos ostaisin ruokatarpeeni Inglesin kaupoista kuolisin varmasti nälkään. Monet elintarvikkeet ovat San Fernandon puolella yli kolme, melkein neljä kertaa halvempia. Ravintoloissa ei ole varaa käydä mutta en kävisikään vaikka olisi rahaa enemmän käytössä. Noihin lääkärimaksuihin en tiedä vastausta. Lääkekysymykseen olet jo saanut vastauksen.

Nettiyhteys on minulla maksaa 36,18/kk. Jos käyttää nettiä vain surffailuun eikä mitään Skypepuheluita tarvitse eikä kotipuhelinta, maksaa ainakin Movistarilla edullisin yhteys reilu pari kymppiä kuukaudessa. En osaa sanoa mitä kotipuhelimesta soittaminen suomeen maksaa, mutta heidän prepaid liittymällä se maksaa lankapuhelimiin 5 senttiä per minuutti ja kännyköihin 18 senttiä.

Banca March pankissa ei ainakaan maksa Mastercard-kortti, nettipankki eikä tili mitään.

• halvat keitot

Minä teen vihanneksista keittoja, jotka ei maksa kun n. 1 euro/annos. Pilkon sipulia ja laitan kattilaan paistumaan, sitten esim. kurpitsaa pilkottuna, 1 porkkana, vettä ja loraus kermaa, mausteet valkosipulia, mustaa pippuria, vähän Kikkoman-soijakastiketta. Kun vihannekset kypsiä, tehovatkaimella keitto sileäksi. Voita-leipää lisäksi. Hyvää on. Kurpitsan tilalla brokkolia, tai sekavihanneksia, tai pinaattia ja brokkolia jne.

• Keitto2
        halvat keitot kirjoitti:

Minä teen vihanneksista keittoja, jotka ei maksa kun n. 1 euro/annos. Pilkon sipulia ja laitan kattilaan paistumaan, sitten esim. kurpitsaa pilkottuna, 1 porkkana, vettä ja loraus kermaa, mausteet valkosipulia, mustaa pippuria, vähän Kikkoman-soijakastiketta. Kun vihannekset kypsiä, tehovatkaimella keitto sileäksi. Voita-leipää lisäksi. Hyvää on. Kurpitsan tilalla brokkolia, tai sekavihanneksia, tai pinaattia ja brokkolia jne.

Laitapa sekaan esim. vihreitä tai punaisia linssejä, niin maku kasvaa ja saat vähän proteiiniakin. Hinta ei kyllä kasva.

• Eläkeläinen jo
        halvat keitot kirjoitti:

En ole oikein vihannesmiehiä. Itse suosin enemmän peruna- ja makkararuokia. Iso satsi nakkikastiketta maksaa reilu euron, riippuen tarjouksista. Siitä syön neljä kertaa eli kaksi päivää. Nakit on tarjouksessa 1,77/kilo. Pottua eri muodoissa. Keitettynä, muussina, paistettuna tai keitossa. Perunat normaalisti siinä 0,40€ per kilo. Joskus on ollut 0,20. Soppaa jos tekee niin kilo keittojuureksia maksaa 0,69-0,79 euroa. Niitä sitten vetokärrylläni kiskon kotia. Lämpimien aterioiden hinnaksi tulee ehkä euron per päivä.
        Tuohon aamulla muroja, kinkkuleipää ja munia.
        Joskus jotain hodareita teen. Hinnaksi tulee niille reilu 0,30 € kappaleelta. Banaaneita ja hedelmiä. Pari kertaa viikossa grillaan lihaa. Kaikki kun laskee yhteen ja budjetoi niin ei mene ruokakulut kuukaudessa yli kahdeksankympin mitenkään. Nälässä ei kuitenkaan tarvitse olla eikä pahaa ruokaa syödä.

• halvat keitot
        Eläkeläinen jo kirjoitti:

En ole oikein vihannesmiehiä. Itse suosin enemmän peruna- ja makkararuokia. Iso satsi nakkikastiketta maksaa reilu euron, riippuen tarjouksista. Siitä syön neljä kertaa eli kaksi päivää. Nakit on tarjouksessa 1,77/kilo. Pottua eri muodoissa. Keitettynä, muussina, paistettuna tai keitossa. Perunat normaalisti siinä 0,40€ per kilo. Joskus on ollut 0,20. Soppaa jos tekee niin kilo keittojuureksia maksaa 0,69-0,79 euroa. Niitä sitten vetokärrylläni kiskon kotia. Lämpimien aterioiden hinnaksi tulee ehkä euron per päivä.
        Tuohon aamulla muroja, kinkkuleipää ja munia.
        Joskus jotain hodareita teen. Hinnaksi tulee niille reilu 0,30 € kappaleelta. Banaaneita ja hedelmiä. Pari kertaa viikossa grillaan lihaa. Kaikki kun laskee yhteen ja budjetoi niin ei mene ruokakulut kuukaudessa yli kahdeksankympin mitenkään. Nälässä ei kuitenkaan tarvitse olla eikä pahaa ruokaa syödä.

Hyvin teet, "eläkeläinen jo". Vaihtaisin vain ne murot kaurapuuroon voisilmän kanmssa. Muroissa on niin paljon sokeria. Siitä kun sanot, ettet ole oikein vihannesmiehiä. Minun mieheni ei ymmärtänyt ennen ruoasta mitään, jos ei ollut paljon lihaa lautasella. Nyt hän käy kaupassa ja tuo jatkuvasti vihanneskeittoaineksia kotiin, koska ne keitot maistuvat. Zuccinikeitto on ykkönen, kurpitsakeitto sitten ja vihreät keito. Unohdin sanoa, että keittoihin tulee myös vihannesliemikuutioita 2 kpl reilun litran keittoon. Ei kyllä mekään olla mitään vegetaristeja, aina välille tulee lautaselle reilu lihan pala niinkuin sinullakin.
        Kyllä hyvin voisit kouluttaa naisiakin, jotka valittavat, ettei raha riitä. Nostan sinulle lippalakkiani.

• 8+7
        halvat keitot kirjoitti:

Hyvin teet, "eläkeläinen jo". Vaihtaisin vain ne murot kaurapuuroon voisilmän kanmssa. Muroissa on niin paljon sokeria. Siitä kun sanot, ettet ole oikein vihannesmiehiä. Minun mieheni ei ymmärtänyt ennen ruoasta mitään, jos ei ollut paljon lihaa lautasella. Nyt hän käy kaupassa ja tuo jatkuvasti vihanneskeittoaineksia kotiin, koska ne keitot maistuvat. Zuccinikeitto on ykkönen, kurpitsakeitto sitten ja vihreät keito. Unohdin sanoa, että keittoihin tulee myös vihannesliemikuutioita 2 kpl reilun litran keittoon. Ei kyllä mekään olla mitään vegetaristeja, aina välille tulee lautaselle reilu lihan pala niinkuin sinullakin.
        Kyllä hyvin voisit kouluttaa naisiakin, jotka valittavat, ettei raha riitä. Nostan sinulle lippalakkiani.

Ihan kivoja ruokajuttuja, mutta eikö tässä ketjussa ollut tarkoitus puhua eläkkeen verottamisesta Kanarian saarilla.

• muutama vuosi
        8+7 kirjoitti:

Ihan kivoja ruokajuttuja, mutta eikö tässä ketjussa ollut tarkoitus puhua eläkkeen verottamisesta Kanarian saarilla.

8 7: Laajenna se tarkoitus koskemaan, kuinka vähillä rahoilla pärjää Kanarialla.
        Monet, niinkuin mekin, ovat tehneet sen virheen, että ovat eläneet alkuun kuten lomalla, eli aika paljon rahaa on palanut. Siksipä kauan olleet sanovatkin kysymykseen, kuinka luoda Kanarialla pieni omaisuus. Juu, kun tulee tänne isomman omaisuuden kanssa.

• 8+7
        muutama vuosi kirjoitti:

8 7: Laajenna se tarkoitus koskemaan, kuinka vähillä rahoilla pärjää Kanarialla.
        Monet, niinkuin mekin, ovat tehneet sen virheen, että ovat eläneet alkuun kuten lomalla, eli aika paljon rahaa on palanut. Siksipä kauan olleet sanovatkin kysymykseen, kuinka luoda Kanarialla pieni omaisuus. Juu, kun tulee tänne isomman omaisuuden kanssa.

Näillä keskusteluilla on tapana rönsytä aiheesta, verotus on ihan eri asia kuin elinkustannusten hallinta. Erillinen ketju teidän vihannessopista voisi olla ihan paikallaan. Ei tosiaan kuulu verotusketjuun.

• dementia

Oletteko ajatellet pitemmällä tähtäimellä siinne Kanarialle muuttoa. Mitenkäs sitten kun tulette vanhoiksi ja raihnaisiksi ettekä enää pärjää ilman apua. Onko kielitaitoa hoitaa asioitaan,tuskin siellä tulkkeja joka paikkaan on. Itse en uskaltaisi ihan kokonaan muuttaa,jonkunlainen turvapaikka pitäisi tänne jäädä,ettei ihan tyhjän päälle jää jos sairastuu vakavasti.

• Maailma on kaunis

dementialle: Haluatko elää 50-70 vuodet dementian pelossa ja olla sen takia tekemättä mitään? Minä olen kohta 71 ja unohtelen joskus äsken puhuttuja asioita. Toinen puolikas voi sen asian kanssa vähän parempi, eli unohtaa harvoin juuri nähdyn tekstin tms. Tjaa. jäämme tänne, niinkauan kuin voimme, ehkä loppuiäksi, jos se käy. Jos ei, niin matkustamme takaisin alueelle, jossa saamme kesjkieurooppalaista hoitoa, ehkä Ranskaan tai Itävaltaan. Otetaan sieltä parin makuuhuoneen asunto lähellä hoitomahdollisuuksia.

• rouva 61

Mikä on yksiön vuokra keskimäärin kanarialla, sähköt ja vesi pääkke. Olen myös harkinnut parin vuoden kuluttua muuttaa pois kalliista kotimaasta. Täytyy myös olla vakuutukset kunnossa, ja onhan siinä kai vielä muitakin kuluja.

• 4 vuoden kokemus

Turistialueilla, kuten Ingles, Puerto Rico, Puerto Mogan, San Agustin etelä-Kanarialla ja Las Palmasin Las Canteras-ranta ovat kalliimpia kuin espanjalaisten asuttamat alueet. Ja se kalleus koskee kaikkea, vuokria, ruokaa, sähköä. Yksiö eli studio maksaa niillä alueilla 350-400 euroa, espanjalaisilla alueilla 250-300 euroa. Kaksio eli appartement, 1 dormitorio (asunto yhdellä makuuhuoneella) 50-100 euroa asunnon kunnosta, iästä ja varustuksesta riippuen. Monessa asunnossa ei ole uunia, mutta taas monet vuokraisännät tuovat uunillisen lieden, jos vakuuttaa jäävänsä pitemmäksui ajaksi 1 vuodesta alkaen.- Sitten omistusasunnot ovat osittain hyvin edullisia, ainakin pankilta ostettuna, ulosmitatut asunnot, joita on ikävä kyllä paljon, kun 5-10 vuotta sitten tuputettiin kaikille omistusasunto, oli maksukykyä tai ei. - Jos ei tarvitse suomalaisuutta ympärillään, on esim. Vecindariossa ja Cruce de Arinagassa halpoja asuntoja. (Huom.Vecindario on kylä, jossa tuulee melkein aina, kävelylle meno ei kovin miellyttävää).

• uusi elämä mielessä

tässäpä hyvä ketju kysyä minkälaisia asuntoja olisi arquiginissa tai muuallakin sillä seuduilla? voisin vuokrata tai ostaa omaksi. ja ihan omakotitalokin voisi olla.
      olen ajatellut,josko alkaisin pitämään bed&breakfast -majoitusta, jos löytäisin talon, jossa voisin itse asua ja loput huoneet sitten kunnostaisin B&B huoneiksi.

kiitos neuvoista ja vinkeistä jo etukäteen.

• arquinequin

Saisit jotain kuvaa asunnoista ja niiden hinnoista katsomalla esim. fotocasa.es sivuilta. Kirjoita sinne Arquinequin paikkakunnaksi.
        A. näytää ranta-alueittensa osalta olevan melko kallista turistialuetta, ylempänä päätien takana on esp. asutusta, mutta sieltä ei juuri näe vapaita asuntoja.

• HMK4

Facebookissa on ryhmä Kanarianasunnot, liityppä siihen. Sieltä löytyy vinkkejä ja osoitteita asuntotilanteesta ja hinnoista.

• Laatua

Minä olen vuokrannut Las Canterasin rannalta useana vuotena kaksion talviajaksi. Kyllä 1000 euroa on lähempänä totuutta. Kyseessä siis on täysin kalustettu ja hyvin varusteltu asunto.

• 1303

Kannattaa katsoa sikäläistä tarjontaa netistä, mm. Casagrancanarian sivuilta. Hyvän kaksion saa hieman rantakadun sivusta hyvinkin 600 €:lla. On tonninkin asuntoja, mutta viitsiikö sen summan maksaa, kun halvemmallakin saa ihan kelvollisen asunnon; kaikki vuokra-asunnot ovat kalustettuja ja varustelutaso on yleensä hyvä. Las Palmasin asunnoista suurimmasta osasta puuttuu parvekkeet, joissakin ei ole uunia, muuten suurimmalta osin hyvätasoisia kämppiä.

• vakiasukkaat

• vuoden ympäri-asuja

Vuokraus talviajaksi on LYHYTAIKAISTA LOMA-ASUNNON vuokrausta, ei pysyvää asumista. Niistä otetaan yleensä niin korkea vuokra kuin saadaan. Täytyyhän sen vuokran korvata tyhjänä seisovan asunnon menot. Silti 1000 euroa kaksiosta on kyllä kallista.

• Duunari...

Minua kiinnostaisi ihan palkansaajan veroprosentit. Paljonko menee veroa esim 10 000 € vuosipalkasta?

• örrörröröö

Kymppitonnin tuloista ilman vähennyksiä menee veroa 24,75 prosenttia. Sen jälkeen 33000€ asti on prosentti 30

• paperit kunnossa

10.000 euroa vuodessa on 833 euroa /kk. Siitä pois asuntokulut, matkakulut, veroneuvontakulut, mahdolliset elatusmaksut, joita ilmankin tämä palkka on verotonta.
        Silti kannattaa tehdä veroilmoitus, johon ne haluavat pankkitilin tiliotteet, vuokrasopimuksen muut tositteet.

• Heh, kaikenlaista
        paperit kunnossa kirjoitti:

10.000 euroa vuodessa on 833 euroa /kk. Siitä pois asuntokulut, matkakulut, veroneuvontakulut, mahdolliset elatusmaksut, joita ilmankin tämä palkka on verotonta.
        Silti kannattaa tehdä veroilmoitus, johon ne haluavat pankkitilin tiliotteet, vuokrasopimuksen muut tositteet.

"10.000 euroa vuodessa on 833 euroa /kk. Siitä pois asuntokulut, matkakulut, veroneuvontakulut, mahdolliset elatusmaksut, joita ilmankin tämä palkka on verotonta."

Tietoa sinulla ei ainakaan ole. 10000 euron vuosipalkka ei todellakaan ole verotonta. Mitkä on mielestäsi prosenttirajat verotuksessa? 60000 € vuodessa ja veroprosentti on 3%, niinkö?

• paperit kunnossa
        Heh, kaikenlaista kirjoitti:

"10.000 euroa vuodessa on 833 euroa /kk. Siitä pois asuntokulut, matkakulut, veroneuvontakulut, mahdolliset elatusmaksut, joita ilmankin tämä palkka on verotonta."

Tietoa sinulla ei ainakaan ole. 10000 euron vuosipalkka ei todellakaan ole verotonta. Mitkä on mielestäsi prosenttirajat verotuksessa? 60000 € vuodessa ja veroprosentti on 3%, niinkö?

Heh itsellesi. Onko sinulla Espanjan veroilmoitusohjelma koneessa? Minulla on. Ja muutamat veroilmoitukset tehtynä.

Ja missä taas väitinkään, että 60.000 Euroa voi tienata ja maksaa siitä 3% veroa. Nyt oli 833 euron kuukausituloista kysymys. Menepäs nyt päiväunille.

• Heh, kaikenlaista

Heh itsellesi. Onko sinulla Espanjan veroilmoitusohjelma koneessa? Minulla on. Ja muutamat veroilmoitukset tehtynä.

Ja missä taas väitinkään, että 60.000 Euroa voi tienata ja maksaa siitä 3% veroa. Nyt oli 833 euron kuukausituloista kysymys. Menepäs nyt päiväunille.

Ei ole veroilmoitusohjelmaa, vaan LibreOfficeen on valmis taulukko espanjan sivuilla. Sitä käytän. Kolmastoista veroilmoitus tänä vuonna Gran Canarialla. Uskon että sinäkin olet tehnyt veroilmoituksia, tosin suomessa. Et sitä tosiaan yksilöinytkään missä olet ne ilmoitukset tehnyt.

Päiväunia en ole enää vuosikymmeniin harrastanut ja kello on muutenkin jo 19.40. Itse voit mennä iltaunille. Jospa se unimaailmassa haaveilemasi matka tänne paratiisiin joskus toteutuu. Kauniita unia lapsonen.

• paperit kunnossa
        Heh, kaikenlaista kirjoitti:

Ei ole veroilmoitusohjelmaa, vaan LibreOfficeen on valmis taulukko espanjan sivuilla. Sitä käytän. Kolmastoista veroilmoitus tänä vuonna Gran Canarialla. Uskon että sinäkin olet tehnyt veroilmoituksia, tosin suomessa. Et sitä tosiaan yksilöinytkään missä olet ne ilmoitukset tehnyt.

Päiväunia en ole enää vuosikymmeniin harrastanut ja kello on muutenkin jo 19.40. Itse voit mennä iltaunille. Jospa se unimaailmassa haaveilemasi matka tänne paratiisiin joskus toteutuu. Kauniita unia lapsonen.

Niin, on otettava tietysti huomioon, että ennakkovero palkasta ei ole sama kuin lopullinen vero, jossa voi käyttää hyväkseen vähennyksiä ja tulee saamaan takaisin veroa. Näin siis residenteillä=pysyvästi Kanarialla asuvilla.

Ja vielä on eroa sillä, käykö täällä tekemässä muutamia kuukausia töitä, jolloin on otettu ennakkoveroa. Muissa maissa kirjoilla olevat eivät saa juuri vähennyksiä.

• 1403

Niin, on otettava tietysti huomioon, että ennakkovero palkasta ei ole sama kuin lopullinen vero, jossa voi käyttää hyväkseen vähennyksiä ja tulee saamaan takaisin veroa. Näin siis residenteillä=pysyvästi Kanarialla asuvilla.

Ja vielä on eroa sillä, käykö täällä tekemässä muutamia kuukausia töitä, jolloin on otettu ennakkoveroa. Muissa maissa kirjoilla olevat eivät saa juuri vähennyksiä.

Residentti voi olla myös asumatta Kanarian saarilla pysyvästi. Monella talviasukkaalla on residencia ja tapauksesta riippuen verotus joko saarilla tai Suomessa.

• Käpylän residenttikö
        1403 kirjoitti:

Residentti voi olla myös asumatta Kanarian saarilla pysyvästi. Monella talviasukkaalla on residencia ja tapauksesta riippuen verotus joko saarilla tai Suomessa.

Juu, suomalaiset ovat puljauksen maailmanmestareita.

Residentti Suomessa, hih! No käyhän se, jos ei ole tuloja verotukseen ja ne ovat suomi-junteilla TOOSI-harvinaisia.

• 1403
        Käpylän residenttikö kirjoitti:

Juu, suomalaiset ovat puljauksen maailmanmestareita.

Residentti Suomessa, hih! No käyhän se, jos ei ole tuloja verotukseen ja ne ovat suomi-junteilla TOOSI-harvinaisia.

Siinähän hihittelet, kun et näköjään asiasta mitään ymmärrä. Residencia tarkoittaa asumisoikeutta, eikä edellytä vakituista asumista. Moni on aikanaan hankkinut residencian, koska sen myötä saa tiettyjä etuuksia mm. saarten välisistä liikenneyhteyksistä. Toisaalta residencian omaavan on myöhemmin helpompi muuttaa tarvittaessa saarille pysyvästi, siirtää verotuksensa ja "kirjansa" vakituista asumista varten. Nykyisin residencian saaminen on huomattavasti aiempaa vaikeampaa, yksittäisen henkilön on tehtävä 5000 euron ja pariskuntien 8000 euron pankkitalletus ja on muitakin tiukennuksia.

• 1403:lle
        1403 kirjoitti:

Siinähän hihittelet, kun et näköjään asiasta mitään ymmärrä. Residencia tarkoittaa asumisoikeutta, eikä edellytä vakituista asumista. Moni on aikanaan hankkinut residencian, koska sen myötä saa tiettyjä etuuksia mm. saarten välisistä liikenneyhteyksistä. Toisaalta residencian omaavan on myöhemmin helpompi muuttaa tarvittaessa saarille pysyvästi, siirtää verotuksensa ja "kirjansa" vakituista asumista varten. Nykyisin residencian saaminen on huomattavasti aiempaa vaikeampaa, yksittäisen henkilön on tehtävä 5000 euron ja pariskuntien 8000 euron pankkitalletus ja on muitakin tiukennuksia.

"residencian saaminen on huomattavasti aiempaa vaikeampaa, yksittäisen henkilön on tehtävä 5000 euron ja pariskuntien 8000 euron pankkitalletus"=koskee niitä taivaanrannan maalareita, joilla ei "ole mitään tuloa", mutta aikovat jäädä pysyvästi asumaan. Jos on tuloja, työtä tai eläke, ei noita pankkitalletuksia tarvitse näyttää.

Tämän vuoden aikana on luovuttu residencia-todistuksista, koska matkailuyritykset voivat tarkistaa, onko residencia voimassa internetistä, ennenkuin antavat alennuksen. Samoin tulevat matkat rekisteröidyksi, eikä varmasti residencia ole tarkoitettu puolen vuoden oleskelijoille.- Sinun käsityksesi mukaan revitään joka maasta kaikki edut, mitä lähtee.

• 1403
        1403:lle kirjoitti:

"residencian saaminen on huomattavasti aiempaa vaikeampaa, yksittäisen henkilön on tehtävä 5000 euron ja pariskuntien 8000 euron pankkitalletus"=koskee niitä taivaanrannan maalareita, joilla ei "ole mitään tuloa", mutta aikovat jäädä pysyvästi asumaan. Jos on tuloja, työtä tai eläke, ei noita pankkitalletuksia tarvitse näyttää.

Tämän vuoden aikana on luovuttu residencia-todistuksista, koska matkailuyritykset voivat tarkistaa, onko residencia voimassa internetistä, ennenkuin antavat alennuksen. Samoin tulevat matkat rekisteröidyksi, eikä varmasti residencia ole tarkoitettu puolen vuoden oleskelijoille.- Sinun käsityksesi mukaan revitään joka maasta kaikki edut, mitä lähtee.

Pahoittelen edellinen, mutta olet täydellisen hakoteillä. Meillä on säännöllinen eläketulo, ei aikomustakaan muuttaa saarille pysyvästi, mutta on selvitelty residencian edellytyksiä. Vietämme kuitenkin osan vuodesta saarilla ja tiedossamme on, että meitä vastaavalla tavalla elävistä suurimmalla osalla on residencia. Sen saamiseen riittää puolen vuoden oleskelu ja nykyisin nuo talletusasiat. Kukaan ei tosin sitten valvo sitä, pitääkö ne talletukset täkäläisessä pankissa, vai kotiuttaako osin tai kokonaan Suomeen.

Ja please, älä pistä minun piikkiini mitään käsityksiä, en ole missään tapauksessa riistämässä canarioilta mitään, päin vastoin, tuon tänne vuosittain tuhansia euroja vuokratuloja, elinkustannuksina menee myös jokunen tonni ja suosimme paikallisuutta kaikessa mahdollisessa.

• 1403:lle
        1403 kirjoitti:

Pahoittelen edellinen, mutta olet täydellisen hakoteillä. Meillä on säännöllinen eläketulo, ei aikomustakaan muuttaa saarille pysyvästi, mutta on selvitelty residencian edellytyksiä. Vietämme kuitenkin osan vuodesta saarilla ja tiedossamme on, että meitä vastaavalla tavalla elävistä suurimmalla osalla on residencia. Sen saamiseen riittää puolen vuoden oleskelu ja nykyisin nuo talletusasiat. Kukaan ei tosin sitten valvo sitä, pitääkö ne talletukset täkäläisessä pankissa, vai kotiuttaako osin tai kokonaan Suomeen.

Ja please, älä pistä minun piikkiini mitään käsityksiä, en ole missään tapauksessa riistämässä canarioilta mitään, päin vastoin, tuon tänne vuosittain tuhansia euroja vuokratuloja, elinkustannuksina menee myös jokunen tonni ja suosimme paikallisuutta kaikessa mahdollisessa.

Meilläkin on säännöllinen eläketulo, ja residencian uusimiseen 5 vuodeksi ei tarvittu näyttää mitään pankkitalletuksia.

Mitähän muita vaatimuksia olet nähnyt recidencian saamiseksi? Kuten sanot, niitä olevan.

• 1403
        1403:lle kirjoitti:

Meilläkin on säännöllinen eläketulo, ja residencian uusimiseen 5 vuodeksi ei tarvittu näyttää mitään pankkitalletuksia.

Mitähän muita vaatimuksia olet nähnyt recidencian saamiseksi? Kuten sanot, niitä olevan.

Uskon uusimisen onnistuvankin helposti. Kyse on nyt ensimmäisen residencian saamisesta. Siinä todella edellytetään pankkitalletuksia. Mutta hienoa että teillä on homma hoidossa.

• HMK4
        1403 kirjoitti:

Talletusta ei tarvita, mutta palkka/eläketodistus, että tienaa vähintään 400€/kk

• Laatua

Jos haluaa tilavan kaksion Las Canterasin rannalta kunnollisella parvekkeella ja merinäköalalla ja haluaa vielä, että asunto on laadukkaasti kalustettu ja varustettu, niin siitä joutuu myös maksamaan.

Viiden kuukauden vuokra sähköineen, vesineen, nettineen maksoi n. 4600 euroa ja matkat päälle. Meillä koko potti noin 5300€.

Rannalla olevassa hotellissa yksiö lentoineen olisi maksanut tuolta ajalta n.9000€

• reina isabel

Tuohan on edukasta. Me lähdemme pian Reina Sofia hotelliin kahdeksi viikoksi ja loma siellä maksaa 3.600 euroa. Aamiainen ja parveke merinäköalalla.

• reina i

Sorry, Reina Isabel on hotellin nimi;)

• Mongolia

Kaikki on niin suhteellista. Me teemme kesällä 10 päivän Mongolian kiertomatkan, hinta kahdelta 5.820 euroa.

Kun eläkkeelle päästään, houkuttelee tuollainen talviasuminen. Viidellä tonnilla voi lomailla viisi kuukautta. Halpaa!

• 1403
        Mongolia kirjoitti:

Kaikki on niin suhteellista. Me teemme kesällä 10 päivän Mongolian kiertomatkan, hinta kahdelta 5.820 euroa.

Kun eläkkeelle päästään, houkuttelee tuollainen talviasuminen. Viidellä tonnilla voi lomailla viisi kuukautta. Halpaa!

Monelle vaan tulee yllätyksenä se, että enää ei ole kysymys lomasta, vaan ihan normaalista kodin omaisesta asumisesta. Se kämppä on huollettava itse alusta loppuun, mutta onpa sitten myös oma rauha. Mutta totta tuo että on hyvin edullinen tapa paeta talvea. Lisäksi saarilla elinkustannukset ovat merkittävästi Suomen tasoa halvemmat, että ellei innosty ryyppäämään, säästää ruokamenoissa huomattavasti.

• että halvempaa
        1403 kirjoitti:

Monelle vaan tulee yllätyksenä se, että enää ei ole kysymys lomasta, vaan ihan normaalista kodin omaisesta asumisesta. Se kämppä on huollettava itse alusta loppuun, mutta onpa sitten myös oma rauha. Mutta totta tuo että on hyvin edullinen tapa paeta talvea. Lisäksi saarilla elinkustannukset ovat merkittävästi Suomen tasoa halvemmat, että ellei innosty ryyppäämään, säästää ruokamenoissa huomattavasti.

ei ole enää,ei ainakaan 1v sitten. ns. turistialueiden kauppoja paljon aivan mielenkiinnosta kiertäen palmas-ingles-puerto rico ja välialueet...todella kallista ruokatarvikkeet. totta kai aina joku tuote on halvempaa,mutta yleishinta tosi kallis.
        halvimmillaan viinaa...kossua sai 0,5L 5.2e plo ja olutta 25 snt pikkupurkki,mutta käyttö oli hyvin pientä.
        uskallan sanoa,on niin pitkä kokemus kaupan hinnoista suomessa ja myös ko. alueilta.
        joskus oli kanarian saarilla halpaa,ei enää tai täytyy tosiaan tietää tietty kauppa tai alue tarkasti.
        on myös näin,jokainen ei voi kävellä km-kaupalla halvan perässä,moni on pakotettu lähikauppoihin jo kunnon takia.
        bussit ja taxi oli vielä kohtuu edullista...1/4 suomen hinnasta.
        syksyllä taas menoksi,näin on...lähtökuume nousee kuin muuttolintujen lähtö suomesta syksyisin.

tämä ei ollut aivan suoraan verotusta koskevaa,mutta välillisesti kuitenkin.

• Merca Dona
        että halvempaa kirjoitti:

ei ole enää,ei ainakaan 1v sitten. ns. turistialueiden kauppoja paljon aivan mielenkiinnosta kiertäen palmas-ingles-puerto rico ja välialueet...todella kallista ruokatarvikkeet. totta kai aina joku tuote on halvempaa,mutta yleishinta tosi kallis.
        halvimmillaan viinaa...kossua sai 0,5L 5.2e plo ja olutta 25 snt pikkupurkki,mutta käyttö oli hyvin pientä.
        uskallan sanoa,on niin pitkä kokemus kaupan hinnoista suomessa ja myös ko. alueilta.
        joskus oli kanarian saarilla halpaa,ei enää tai täytyy tosiaan tietää tietty kauppa tai alue tarkasti.
        on myös näin,jokainen ei voi kävellä km-kaupalla halvan perässä,moni on pakotettu lähikauppoihin jo kunnon takia.
        bussit ja taxi oli vielä kohtuu edullista...1/4 suomen hinnasta.
        syksyllä taas menoksi,näin on...lähtökuume nousee kuin muuttolintujen lähtö suomesta syksyisin.

tämä ei ollut aivan suoraan verotusta koskevaa,mutta välillisesti kuitenkin.

Huonoa provoamista sinulta mutta lähdin nyt kuitenkin mukaan. Ruokakassin hinnaksi tulee maksimissaankin puolet siitä mitä suomessa. Ei ole yleishinta kallis.

"joskus oli kanarian saarilla halpaa,ei enää tai täytyy tosiaan tietää tietty kauppa tai alue tarkasti.
        on myös näin,jokainen ei voi kävellä km-kaupalla halvan perässä,moni on pakotettu lähikauppoihin jo kunnon takia."

Mercadonaan tulee matkaa Inglesin puolelta ehkä 400-500 metriä. Vaikka taksilla tulisi takaisin, tulee silti halvaksi. Pakkoko sitä on ostaa ruokaa kalliista kaupasta. Turisteja varten ne on ja niissä riistetään matkailijan eurot.

Olut 0,19 / 33cl tölkki. Paljonko suomessa 0,90 ?
        Grillikyljykset 2,99-3,69/kilo. Paljonko suomessa? 11,95 ?
        Maito 0,57 /litra. Mitä suomessa ?
        Kananmunat 0,08 € kpl.
        Pekoni 4,39/kilo, eli 140 g paketin vertailuhinta 0,62 centtiä. Suomessa? 1,49 ?
        Tomaatti 0,89-0,99/kilo.
        Keittojuurekset. 200g pussille hintaa tulisi 0,15€
        Voileipäkinkku. 2,49/kilo. 300g paketille hintaa tulisi siis 0,75€
        Nakit. 300g paketille hintaa tulisi 0,62€. Mitä suomessa? 1,19€ ?
        Paahtoleipä. 0,95/770 gramman jumbopaketti.

• 1403
        Merca Dona kirjoitti:

Huonoa provoamista sinulta mutta lähdin nyt kuitenkin mukaan. Ruokakassin hinnaksi tulee maksimissaankin puolet siitä mitä suomessa. Ei ole yleishinta kallis.

"joskus oli kanarian saarilla halpaa,ei enää tai täytyy tosiaan tietää tietty kauppa tai alue tarkasti.
        on myös näin,jokainen ei voi kävellä km-kaupalla halvan perässä,moni on pakotettu lähikauppoihin jo kunnon takia."

Mercadonaan tulee matkaa Inglesin puolelta ehkä 400-500 metriä. Vaikka taksilla tulisi takaisin, tulee silti halvaksi. Pakkoko sitä on ostaa ruokaa kalliista kaupasta. Turisteja varten ne on ja niissä riistetään matkailijan eurot.

Kananmunat 0,08 € kpl.
        Pekoni 4,39/kilo, eli 140 g paketin vertailuhinta 0,62 centtiä. Suomessa? 1,49 ?
        Tomaatti 0,89-0,99/kilo.

Juuri näin! Ingles, Puerto Rico ja ylipäätään suuret turistirysät ovat huonoin mahdollinen näkökulma Kanarian saarten hintatasoon. Pitää mennä syrjemmälle tai kaupunkeihin, missä hintataso on tuon mainitsemasi about 50% Suomen hinnoista.

• 1403 kirjoitti:

Juuri näin! Ingles, Puerto Rico ja ylipäätään suuret turistirysät ovat huonoin mahdollinen näkökulma Kanarian saarten hintatasoon. Pitää mennä syrjemmälle tai kaupunkeihin, missä hintataso on tuon mainitsemasi about 50% Suomen hinnoista.

Varsinkin jos on auto käytettävissä, kannattaa mennä esim. Vecindarion Carrefouriin jos haluaa jotain hyvälaatuista, erilaista mitä on näissä Inglesin turistihiperdinoissa. Tuolla Arquinequinin SuperCorissa on myöskin vähän erilainen tarjonta.

Aika sopivan hintaista kuitenkin näissä rysissäkin kun vähän katselee, tosin jos täällä viikon pari viettää, ei aikaansa siihen luuppaamiseen kannata tuhlata, montaa kymppiä niissä ei lyhyessä juoksussa voita.

• ei provoa
        Merca Dona kirjoitti:

Kananmunat 0,08 € kpl.
        Tomaatti 0,89-0,99/kilo.

et lukenut alkutekstiä,juuri turistialueiden hinnoista oli kyse.
        on myös satavarmaa,ettei antamasi hinnat ole aina voimassa,vain "joskus" tarjouspäivinä.

on suomessakin tarjouksia,joten jos pelkästään niitä ostaa,aika lähelle tai jopa alle antamisia hintoja pääsee hintoja seuraten...tosin kaikki ei noita ruokia edes syö tai vain vähän,joten silloin antamasi hinnat menee osittain harakoille.

jokainen ikäihminen ei pääse esim. ko. halpakauppaan ja takaisin kuin taksilla,
        joten taxi "sisältyy" silloin aina ruuan hintaan 6-10e/reissu matkasta riippuen,
        koska 4-500m matka ei onnistu kävellen esim. mäkien taikia.
        kaikkialla ei ole yhtä tasaista kuin ingles-maspalomas tai palmas alueella.

lyhyillä alle 1kk lomilla moni ei edes löydä edullisia kauppoja niiden "syrjäisen" sijainnin takia...kaikkia ei edes kiinnosta tai ei ole tarve,kun seteleitä riittää.
        riippuu juuri asuinpaikasta,onko hinnat ns. kohillaan ja mitä haluaa ostaa.

totuus on,hinnat kanarian saarilla on ns. turistialueilla tai lähellä nousseet rajusti.

olisi hyvä jos paikalliset suomi-ihmiset kanarialla ja muualla kertoisi,missä hinnat on edulliset...kaupan ja alueen nimi ja matka jostain pisteestä/kylä.
        tosin ostaminen vain isoista halpamarketeista nostaa aina hintoja keskustan pikkukaupoissa ja/tai ne kuolee pois asiakkaiden "väärän" ostokäyttäytymisen takia.

asiassa on siis ainakin 2-puolta,kuten suomessakin on nähty,tosin nyt suuntana paluu keskusten pienkauppoihin takaisin.
        kun ihmiset rynnistää "halpamarketteihin" kauas ihmisten asuinalueilta,se vaatii aina auton käyttöön.
        maksaa se autoilukin kauas markettiin vuodessa kaameita summia,mutta aikansa kutakin.
        itse kannatan pienkauppoja lähellä inhimillisyys syistä, koska kaupan läheisyys,
        työ ja toimeentulo kauppiaille ja myyjille on yhteiskunnan kannalta äärettömän tärkeä asia monelle tapaa.

• HMK4
        Merca Dona kirjoitti:

Kananmunat 0,08 € kpl.
        Tomaatti 0,89-0,99/kilo.

edelliseen vielä lisäykseksi kaikille kiinnostuneille www.hiperdino.es sieltä löytyy paikallisen ko. kaupan kahden viikon tarjouslehti, voi ihan itse katsella hintoja.
        Paikalliset tuotteet on halpoja, tuontitavara kallista

• ostan halpaa vaan

vaik olis kuinka halpoja ruokia, en muutta pois Suomesta, vanhana vaan ei uskalla, voi olot muuttua muuallakin...

• HMK4

Niin taitaa Suomessakin, kiitos herra Putinin

• asumaan pysyvästi

Tervehdys kaikille.itse olen jäänyt sairas eläkkeelle ja asun ruotsin puolella.kysymys kuuluu voinkohan muuttaa asumaan sinne,ilman mitään ongelmaa sairas eläkkeen saamisessa kun muutaisin pysyvästi.mutta en tiedä voivatko katkaista s-eläkkeen jos huomaavat että olen muuttanut maasta pois.

• Nuori Inva

Työkyvyttömyyseläke maksetaan ihan normaalisti EU-maihin ja euroopan vapaakauppa-alueille, esim. Norjaan. USA, Kanada ja Chile kuuluvat myös niihin maihin johon työkyvyttömyyseläke maksetaan. Maksajalle vain ilmoitus uudesta maksuosoitteesta ja KELA:aan muuttoilmoitus. Eläkkeellä olevan ei tarvitse siihen edes mitään muuttosyytä rustata, mutta sen varmasti jo tiesitkin. Se on siinä suomen asioiden puolelta.

• asumaan pysyvästi
        Nuori Inva kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläke maksetaan ihan normaalisti EU-maihin ja euroopan vapaakauppa-alueille, esim. Norjaan. USA, Kanada ja Chile kuuluvat myös niihin maihin johon työkyvyttömyyseläke maksetaan. Maksajalle vain ilmoitus uudesta maksuosoitteesta ja KELA:aan muuttoilmoitus. Eläkkeellä olevan ei tarvitse siihen edes mitään muuttosyytä rustata, mutta sen varmasti jo tiesitkin. Se on siinä suomen asioiden puolelta.

kiitos sinulle nimimerkki: nuori inva ajattelin lähinnä turkkiin muuttoa mutta se ei kuulu eu-maihin.olen alle 60v. ja on tullut muutto mieleen ulkomaille pysyvästi.

• SINK vero 25%

asumaan pysyvästi
        Nyt olisi mielenkiintoista tietää, saatko eläkettä Suomesta vai Ruotsista vai ehkä kummastakin. Ruotsi verottaa pieneläkeläisiä suomalaisittain ajatellen aika kovasti. Veroprosentti on yleisesti ottaen 25 riippumatta muista maista saatavista eläkkeistä tehden poikkeuksen pienimpien alle 2854 kruunua kuukaudessa saavien kohdalla. Alle 2854 kruunua eläkettä saavilta ei näet peritä ollenkaan veroa Suomeen ja ehkä muihinkin Euroopan talousalueen maihin maksettaessa.

• Nuori Inva
        asumaan pysyvästi kirjoitti:

kiitos sinulle nimimerkki: nuori inva ajattelin lähinnä turkkiin muuttoa mutta se ei kuulu eu-maihin.olen alle 60v. ja on tullut muutto mieleen ulkomaille pysyvästi.

Muuta Gran Canarialle. Täällä on paremmin kuin turkissa. Pienelläkin eläkkeellä tulee toimeen, kuten varmasti myös turkissa. Lämpötila täällä on tasainen, siis ainainen kesä näin suomalaisen näkökulmasta katsottuna. Turkissa kesällä lämmöt pomppaa 40-45 asteeseen ja ei ole kivaa. Täällä kesällä on yleensä noin 35 astetta. Jos pyörätuolia tarvitset niin kaikki paikat täällä ovat pyörätuoliystävällisiä, toisin kuin turkissa.

• Töihin sieltä!
        Nuori Inva kirjoitti:

Ei helv..!! Tyypit loikoilee auringossa veronmaksajien rahoilla. Kelan pitäisi selvittää kuinka monta nuorta lusmua loikoilee rannoilla veronmaksajien piikkiin. Vanhuuseläkkeen ymmärrän mutta en näitä lusmuilueläkkeitä!

• 1803
        Töihin sieltä! kirjoitti:

Ei helv..!! Tyypit loikoilee auringossa veronmaksajien rahoilla. Kelan pitäisi selvittää kuinka monta nuorta lusmua loikoilee rannoilla veronmaksajien piikkiin. Vanhuuseläkkeen ymmärrän mutta en näitä lusmuilueläkkeitä!

Mitäs jos perehtyisit asioihin, ennen kuin lauot ihan täyttä paskaa. Työkeläkkeen pohjana on se kertymä, mikä tulee maksetuista eläkemaksuista. Sama koskee tilannetta jossa työura katkeaa sairauteen. Ei noissa ole lusmuilun kanssa mitään tekemistä. Veronmaksajien rahoja ei tuossa pala senttiäkään, kaikki on itse ansaittua.
        Tosi törkeää syyllistämistä, mukana lienee rahtunen kateutta, kun joutuu odottamaan omaa eläkepottia.

• Köyhä paska

Surfaraa surfaraa surfaralalalaa kyllä valtio kustantaa

• Nuori Inva

Vaihdan ihan milloin tahansa työkyvyttömyyseläkkeeni siihen että saisin joskus vielä kävellä. Vaihdetaanko paikkoja?

• lusmut kuriin
        Nuori Inva kirjoitti:

Vaihdan ihan milloin tahansa työkyvyttömyyseläkkeeni siihen että saisin joskus vielä kävellä. Vaihdetaanko paikkoja?

Höpöhöpö. Jos jalat ei toimi voi vallan hyvin tehdä vaikka toimistohommia ennen kuin lusmuilee eläkkeellä. Kuinka monen esim toimistotyöläisen tai sairaanhoitajan näät kävelevän päivän aikana. Kahvilla istuvat sen näkee jo työkkärissä ja kelassa.

• ei juma...
        lusmut kuriin kirjoitti:

Höpöhöpö. Jos jalat ei toimi voi vallan hyvin tehdä vaikka toimistohommia ennen kuin lusmuilee eläkkeellä. Kuinka monen esim toimistotyöläisen tai sairaanhoitajan näät kävelevän päivän aikana. Kahvilla istuvat sen näkee jo työkkärissä ja kelassa.

Ei saatana. Suomi on kyllä kateellisten ihmisten luvattu maa mutta että joku on kateellinen jonkun sairauksista???

• .......,,,,,,.......

Suurin osa turistikohteiden kauppojen kalliudesta huutelevat vertaavat hintoja näihin minikokoisiin "supermarketteihin" joita on joka nurkalla turistikohteissa. OIkeasti pidempään kohteissa asuvat käyvät kaupassa mercadossa, carrefourissa ja muissa isoissa marketeissa joiden hintatasossa on se 50% ero vr. suomen hintoihin. Noiden minimarkettien hintoja kun katsoo niin tilanne olisi sama jos joku kävisi ruokaostoksilla suomessa r-kioskilla ja ihmettelisi hintojen kalliutta.

Tietysti jos liikuminen on hankalaa ja vanhetessa se yleensä hankaloituu lisää kannattaa asuntoa etsiessä ottaa aina huomioon kauppojen sijainti, varsinkin välimatkat isompiin marketteihin joista ne ruokaostokset saa tehtyä.

Ymmärrän kyllä hyvin miksi moni eläkeläinen tonne kanarialle muuttaa pysyvästi kun tätä harmaata loska-p---kaa katselee.. tammikuussa costa adejessa kun päivällä käveli rantabulevardia oli suurin osa liikkujista nimenomaan eläkeläisiä. Heille kuitenkin mahdollisuudet liikkua (oli sitten missä kunnossa tahansa) tavata muita eläkeläisiä ja kuntouttaa itseään on merkittävästi parempi kuin suomen talvessa. Itsekkin muutan sinne.. jos joskus eläkkeelle vaan pääsen. Meidän sukupolvella kun se eläkkeelle pääsy ei olekkaan mikään itsestäänselvyys..

Kanaria on eläkeläiselle erinomainen vaihtoehto, sopiva ilmasto, kohtuu hyvät palvelut ja eu-maiden sosiaaliset edut. Voittaa Turkin mennen tullen.

• caramba

Jätti Carrefour on iso ja halpa, salamia 1e ja juustoa 1e, ei saa Ingelissä joka kallis turistipyydys, Hiperdino on myös halpa, jopa Sparkin, ja tuovat ilmasiksi kämpälle, niissä käyn, minimarketit on kalliita.

• Masa-vaaari

Varokaa vuokraamasta vanhempia asuntoja joissa kylppärit on melko homeessa!!!!

• Rivitalo S Fernando

Myös keittiön vesialtaan alainen kaappi voi olla pahasti homeessa. Avaa kaikki keittiön kaapit, jos on pieniä tai isoja mustia pilkkuja takaseinässä, niin jätä se asunto.Seinälsaattojen takaa se kurjuus sitten tulee näkyviin.

• Las Palmas

-Verovapaus on niilla elakkeilla jotka eivat ylita 11.200€ vuodessa.
      -Elakelaiset maksavat laakkeista omavastuun 10%.Tyossakayvat 40-50%
      -Pelkalla Residencialla (Oleskeluoikeustodistus) ei saa matka-alennusta (50%) vaan kaupungintalolla kirjoilla oleminen
      -Erikoislaakareiden palkkiot (Las Palmasissa) ovat siina 80-130€ valilla
      -Vuokravahennyksen veroilmoituksessa saavat alle 24.126€ hankkivat

"Eläkkeistä voi myös vähentää asumiskustannukset (vuokran)." Vain ne jotka tekevat vuotuisen veroilmoituksen siis mitaan "suoraa" elakkeesta vahennysta ei ole.

-Bussi kuukausilippuja "ilmaiseksi" saavat vain hyvin huonotuloiset elakelaiset.
      -Kuluttomia pankkitileja on tarjolla elake ja palkansaajille kun maksu osoitetaan suoraan pankkiin. Rajat noin 500-600 kk
      -Tulkkipalvelut maksetaan omasta taskusta
      Vanhuuden varalle; valtakirjat, testamentit, hautausvakuutus ym.

• Eläkemummeli

Olen eläkemummeli.Olisin menossa marraskuulla puoleksi vuodeksi Teneriffalle Puerto de la Gruziin. Mistä mukava asunto?Tiedättekö luotettavia as.välittäjiä siellä?Kiitos osoitteesta!

• 1004

http://www.retket.info/puerto/asuntoja.htm

Kysymys ei nyt suoranaisesti kuulu tähän ketjuun, mutta noista voit aloittaa. Noiden lisäksi on muitakin, kuten suomalaista palvelua tarjoava www.finnsuntravel.com.

Kannattaa olla ajoissa liikkeellä, mieluummin jo nyt keväällä.

• caramba

Mä asun ja elän ainakin 50% halvemmalla kuin Hki, tuon kaiken tarpeelisen aina L.P:stä, se kannattaa, ostan kengät ym, kotimaassa on kaikki liian kallista, vielä muutama vuosi työssä, jos saneerata ulos.Sitten muutan heti ainakin talveksi pois, en kestä pakkasta ja pohjoistuulta, olen opiskellut espanjaa ja pärjään sekin on suuriplussa, eli opetelkaa edes vähän se auttaa aina.

• ollapa etelässä

olipa paljon huuhaata tiedoissa.itse muutin mantereelle ja löysin tietoja useastakin paikasta.
      tässä osoitteita..( linkkejä ) http://www.espanja.org/ toinen ihan hyvä myös.http://espanjasta.blogspot.com.es/

eiköhän noista löydy vastaukset liki kaikkeen.PS. canarian saaretkin kun ovat espanjaa
      ja espanjan lakien alaiset.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      35
      797
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      734
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe