Asumismenojen enimmäismäärä

Sekavaako

"Asumistuen suuruutta määrättäessä otetaan asumistukilain 8 §:n 2 momentissa tarkoitettuina asumismenoina huomioon henkilöluvun ja asunnon sijainnin mukaan enintään seuraavat euromäärät kuukaudessa

Henkilöluku I kuntaryhmä II kuntaryhmä III kuntaryhmä IV kuntaryhmä
1 365 338 312 290
2 568 521 485 450
3 696 636 587 545"


Tarkoittaako tuo nyt sitä että esim. IV kuntaryhmässä asuvan yksinasujan on löydettävä asunto jonka vuokra on 290e/kk saadakseen täyttä asumistukea? Tulot huomioonottaen tietenkin, nyt laskin kelan päivärahalla olevan mukaan. Kuitenkin kelan sivuilta löytyy myös maksimi neliövuokrat jotka otetaan huomioon ja niistä saa kyllä isomman lukeman kuin 290. Esim. 35 neliön yksiön enimmäisneliövuokra olisi 9.81 e/neliö eli vuokra olisi n.343 euroa kuukaudessa. Kumpi noista nyt sitten pitää paikkansa?

Ja tarkoittaako tuo nyt sitten että saat joka tapauksessa asumistukea vain n 80% 290 eurosta eli 232 euroa? Tuollon kelan laskuri ei pitäisi ollenkaan paikkaansa.

4

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+3

      "Tarkoittaako tuo nyt sitä että esim. IV kuntaryhmässä asuvan yksinasujan on löydettävä asunto jonka vuokra on 290e/kk saadakseen täyttä asumistukea?"

      Kyllä juuri noin mutta miltä vuodelta tuo tieto peräisin, ei kaiketi ole tietoa.
      Tulee katsoa vuoden 2014 tiedoista, mikä on maksimi asumismenot 1 hengelle iV kuntaryhmässä. Lisäksi asunnon valmistumisvuosi vaikuttaa maksimi asumismenoon (mikä on 80% vuokrasta).

      Esimerkki :

      IV kuntaryhmä, asunnon valmistumisvuosi 1986-95, asunnon koko 36-45,9 => maksimi neliövuorka 10,73

      Eli jos on vuokra-asunto yo. ominaisuuksilla (siis tässä tapauksessa 37m2) vuokra voi maksimissaa olla 37*10,73 = 397,01
      mistä vielä saa täyden asumituen eli 80%.

      Eli noin asumistuki asuntoon olisi 0,8 * 397,01 = 317,608

      Eli kokeileppa tuota laskuriin, että pitääkö paikkansa.


      Täältä taulukot eri kuntaryhmille, valmistumisvuosille ja henkilöluvuille :

      839/2013
      Valtioneuvoston asetus asumistuen määräytymisperusteista vuodelle 2014

    • sekavaako

      Vuodelta 2014 oli nuo tiedot, aivan siellä "Valtioneuvoston asetus asumistuen määräytymisperusteista vuodelle 2014" sivun lopussa on vielä tuo taulukko mistä tuon 290 euroa otin. Sitä juuri ihmettelin miksi siellä on kahdenlaista tietoa.

      Tai sitten tuo kohta "asumistukilain 8 §:n 2" on se mikä tässä hämää, se 290euroa voi tarkoittaakin jotain ihan muuta kuin asunnon vuokraa. Mutta ilmeisesti nuo neliövuokrat on se oikea ja Kelan laskuri pitää hyvin paikkaansa?

      Edes googlettamalla en löytänyt mikä mahtaa olla tuo 8§:n 2 momentti.

      • 3+3

        Tuo 290 on otettu otsikon "2. Muu lämmitysjärjestelmä" alta.

        Mutta kaiketi haluat käsitellä "1. Keskus- tai siihen rinnastettava lämmitysjärjestelmä" olevia asuntoja. Esim. kaukolämmössä olevat kerrostalot kuuluvat otsinkon 1... alle.


    • sekavaako

      Okei. Sitä se sitten tarkoittaa. Kiitos sinulle 3 3.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      131
      2211
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      268
      2067
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      69
      1591
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      117
      1381
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1268
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1229
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      980
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      66
      958
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      895
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      861
    Aihe