Olen käynyt eri puolella Suomea tanssikursseilla opettelemassa suositun lavatanssin fuskun kuvioita. Olen huomannut, että eri kursseilla opetetaan toisistaan poikkeavia kuvioita ja samoin kuvioiden nimitykset poikkeavat toisistaan.
Eikö fuskussa ole mitään vakioituja kuvioita tai nimityksiä .
Onko mitkään kuviot vakiinnuttaneet asemansa lavatanssissa.
Tulee tunne että eri tanssikerhoissa ohjaajat itse keksivät omia kuvioitansa mitä ei sitten kerhon ulkopuolella tunneta lainkaan.
Fuskun kuviot ?
26
1114
Vastaukset
- traalloi
Fuskun kuvioiden rajana on vain taivas.
- Tanssiin vaihtelua!
Ihanaa on kun jotkut miehet opettelevat ja vievät uusia kuvioita niin selkeästi että niitä on helppo seurata. Ei siis ole pahitteeksi opetella uusia, monet vaan samoja kuluneita tahkoo. No onneksi varsinkin kesälavoilla esim. Riutta pääsee tanssimaan eri puolilta Suomea tulevien fuskaajien kanssa ja kuviot on todella vaihtelevia :)
- kuviot kehiin
Viisi - kuusi ekaksi opetettua kuviota on sellsia vakioita. jotkut sitten säveltävät enemmän.
Opettele oma kiva skaala kuvioita jonka osaat hyvin. Kyllä me naiset seurataan ...- XWyZ
Niinhän te seuraatte, mitä seuraatte.
Kyllä se seuraaminen on onnessaan, jos tuntematon viejä vie itse keksimäänsä kuviota niin sen seuraaminen on pelkkää teoriaa. Etenkin tanssissa missä vienti tapahtuu ilman vartalokontaktia.
Tässä on taas helppo vedota vientiin, että jos vienti vaan on tarpeeksi hyvää niin voi seurata vaikka pe.se edellä puuhun.
- Ali veivaaja
Minäkin olen aikanaan ihmetellyt samaa asiaa.
Sitten huomasin, että mitään sääntöjä tai vakio nimityksiä ei lavatanssissa ole.
Voit itse keksiä vaikka minkälaisia veivauksia ja keksit niille nimiä ja sitten vaan lavoille kokeilemaan.
Kannattaa tehdä sitten aika monimutkaisia ja pitkiä kädenaliveivauksia niin saat enemmin ihailua osaksesi.- Näin se menee
Ihailua tulee vain jos daami pysyy kärryillä. :D Muuten voi tulla ikävä olo daamille jos et vie selkeesti tai riuhdot väkisin.
- fuskaf
Ei, ei liian monimutkaisia ainakaan aluksi! Ei niillä kiemuroilla vaikutusta saa tehtyä vaan hyvällä viennillä ja reippain ottein. Sitten kun miehen taito on hallussa, voi alkaa hakemaan uusia rajoja
- selkeää vientiä
Just noin !!
- 9+4
Tanssi ja väkisin vääntäminen on eri asia.
- Older d
Kilpapuolella on jivessä kaikilla kuvioilla nimet ja aikoinaan esim Blomqvistin tanssikoulu käytti näitä kuvioita ja nimityksiä jolloin niitä jonkun verran levisi lavapuolen tanssiin.
Nykyisin nuo nimikkeet sekä myös kuviot taitaa olla aikalailla unohdettu, kun lavatanssin opetus sekä tanssikerhojen määrä on räjähdysmäisesti lisääntynyt.
Kerhojen ohjaajat ovat kehitelleet omia kuvioita ja nimityksiä eikä mitään vakioituja nimikkeitä tai tanssitapoja kuvioille ole olemassa.- tuutuuttuut
Ketjun aihe on FUSKU ja kilpailuissa ei päde jiven säännöt!
- Older d
tuutuuttuut kirjoitti:
Ketjun aihe on FUSKU ja kilpailuissa ei päde jiven säännöt!
Joo. just niin kuin tuossa aikaisemmin kirjoitin niin Blomqvistin tanssikoulu käytti jiven kuvioita ja niiden nimiä opettaessaan muistaakseni lavajive: ksi kutsuttua fuskun tapaista askellukseltaan helpotettua tanssia.
Nämä nimitykset säilyivät aikansa fuskun kuvioilla, mutta nykyisin ne taitaa olla jo unohdettuna. Vaikkakin itse kuviot ovat kyllä aivan käyttökelpoisia vieläkin lavatanssissa. Niitä osaa ja käyttää vieläkin vanhempi tanssijakaarti tanssissansa.
- Kuvioilla on nimet
Opettajat, joilla on diploomeja muistakin maista, opettavat kansainvälisesti sovittuja ja nimettyjä kuvioita.
- Older d
Ahaa... Tiedätkö onko kansainvälisesti sovittu nimenomaan seuratanssiinkin nimettyjä tanssien kuvioita.
Kilpapuolella on toki kaikki tarkasti sovittu mutta ne säännöt ei koske seuratanssia. - Kuvioilla on nimet
Older d kirjoitti:
Ahaa... Tiedätkö onko kansainvälisesti sovittu nimenomaan seuratanssiinkin nimettyjä tanssien kuvioita.
Kilpapuolella on toki kaikki tarkasti sovittu mutta ne säännöt ei koske seuratanssia.Tällaisia seuratanssiohjaajia on: Suomestakin kutsutaan muutama, ehkä parikolme ohjaajien huippua jossain (tanssi)maailman metropoleissa pidettävään kansainväliseen ohjaajakoulutukseen, jossa jokaisen lajin viimeisimmät tuulet puhaltavat. Suomessa liit(t)o(t) päättä, ketkä lähtevät.
- Kuvioilla on nimet
Kuvioilla on nimet kirjoitti:
Tällaisia seuratanssiohjaajia on: Suomestakin kutsutaan muutama, ehkä parikolme ohjaajien huippua jossain (tanssi)maailman metropoleissa pidettävään kansainväliseen ohjaajakoulutukseen, jossa jokaisen lajin viimeisimmät tuulet puhaltavat. Suomessa liit(t)o(t) päättä, ketkä lähtevät.
Kuvioilla on sen vuoksi nimet, että kuvion opettaminen ja opettelu on kuvion nimen perusteella helpompaa, koska eripuolilla maailmaa tanssikurssille menevät tietävät kuvion nimen perusteella, mistä kuviosta on kysymys. Suomessa useissa tanssilajeissa käytetään vieraskielisiä nimiä yksinkertaisesti sen vuoksi, että nimen suomalaisen vastineen lausumiseen menisi tanssin ohjaajalta jopa useita minuutteja eli kuvion nimi olisi suomeksi paljon pidempi kuin esimerkiksi tämä sepustukseni.
Yksi lyhyimmistä käännöksistä, joita tanssinohjaajat Suomessa käyttävät nimittäin on:" tyttö ensin, poika sitten". Sinänsä yksinkertainen käännös, mutta toisen ohjaajan tunnilla samainen käännös voi tarkoittaa mitä tahansa eikä sen perusteella voi edes uneksia lähtevänsä tekemään samaa kuviota kuin he, jotka ovat aiemmin ohjaajan tunneilla käyneet.
- Vanha fuskaaja
Kaikki swingtanssien kuviot käyvät suoraan tai hieman muuntaen fuskuun, joten kuviovalikoima on rajaton. Kai siihen on kilpailuja varten muutama kuvio vakioitu, mutta lavalla kaikki on sallittua ja opettajatkin tietävät tämän. Mitäpä niitä kuvioita pihtaamaan. Jos seuraajalla on perusasiat hallinnassa, niin osaava viejä saa tämän tekemään minkä tahansa kuvion.
- totta 1
Onko sillä väliä missä kädet huitoo ja jalat askeltaa sillä oleellista tanssissa on että askellus pysyy musiikin tahdissa. (näin pääsääntöisesti).
- Nimettömästi
Onneksi ei tarvitse opetella nimiä kuvioille, menee vaan niin kuin mies vie.
- oikea on oikein
Tarvis todellakin tietää alkaako nainen fuskua viemällä jalan taakse, ja siinä tapauksessa kumman jalan?
Väittelyksihän tuo meni.- kokeilin
Ainakin parin eri opettajan kurssilla on perusaskel ollut hidas hidas nop nop eli nainen aloittaa oikealla sivulle.
- Ei väitellä
Naisen ei tarvitse fuskussakaan tietää, mihin suuntaan seuraavaksi mennään: aloituksessakin nainen ollessaan seuraajan roolissa ottaa rokinkin sinne, minne mies viejän roolissa sen vie. Tanssittaessa askelten paikoilla ei ole väliä. Ainoastaan askelten rytmi ratkaisee. Fuskussakaan ei edetä eikä olla paikoillaankaan jalat edellä, vaan jalat seuraavat kroppaa aivan kuin jokaiselle tutussa sunnuntaikävelyssä!
- Danssar
Kun opit kunnolla tanssimaan voit keksiä kuvioita ihan itsekkin. Varsinkin jos olet mies.
Olen jo tottunut kuulemaan herroilta kommentin: "Vedin ne hatusta" kun kehun uusia ennennäkemättömiä vientejä ;))
Daamikin voi pikkusen soveltaa itse jossain välissä kun on "tilaa". Niin teenkin ja saan monta kertaa hymyn herralta.
Ihan hauska tanssi sinänsä vaikkakin pidän enemmän jivestä ja bugasta ;))- Danceorr
Vai pidät jivestä ? Niitä jiven viejiä on van niin harvassa. Ja siinä tarvii olla viejällä ja vietävällä jiven kuviot halinnassa mitä mennään, etenkin jos musa on nopeaa.
Siinä ei tanssin aikana omasta päästä kehitetyillä kuvioilla hommasta tule mitään. - Blunkan bugga
Bugga on kiva tanssi, mutta sen harrastajia ei juurikaan enää missään näe. Lienee vanhat buggan tanssijat luopuneet siitä tanssivat nykyisin buggia ja 4hustlea.
- Tanssitytsä
Kauheeta! Opetetaanko kursseilla tosiaan ERILAISIA kuvioita! Eikö se nyt riittäisi, että olisi ne muutamat samat kuviot, joita kaikki opettajat opettaisivat ja kaikki tanssijat toistaisivat!
Ja aattele, että jotkut kehtaavat vielä keksiä ITSE lisää kuvioita! Joku roti pitäisi kyllä tähän kurittomaan ilotteluun saada!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841