Opinnäytetyö

Hei!

Olen opiskelija Helsingin yliopiston valtiotieteellisestä tiedekunnasta. Kirjoitan parhaillaan pro gradu- tutkielmaani, jossa tutkin ikäihmisten alkoholinkäyttöä. Tutkimukseni toimii maisterivaiheen opinnäytetyönä.

Tarkoitukseni on tutkia keskusteluja jotka liittyvät alkoholiin ja jotka on käyty vuonna 2013 Suomi 24 palvelun palstoilla 60 , 70 , 80 ja ”finlandssvenskarna”. Tutkimuksessani olen kiinnostunut siitä, kuinka alkoholi näyttäytyy ikäihmisten arjessa. Milloin he näkevät alkoholin ongelmana ja voidaanko alkoholinäkemyksiä paikantaa eri aikakausille. Lisäksi minua kiinnostaa, onko kirjoituksissa eroavaisuuksia naisten ja miesten välillä sekä suomen- ja ruotsinkielisten välillä.

Tutkimuksessani en käsittele yksittäisten käyttäjien kirjoittamia kokemuksia, vaan kaikkia aiheeseen liittyviä kirjoituksia yhtenä aineistokokonaisuutena, yhteneväisyyksiä ja alkoholinäkemyksiä paikantaen. En tuo työssäni myöskään esille kenenkään yksityisiä tunnistettavia kokemuksia alkoholista, vaan ajatuksia yleisellä tasolla. En esitä tutkimuksessani nimimerkkejä, tarkempia kirjoitusajankohtia tai viestiketjuja joista yksittäisen henkilön voisi tunnistaa. Tutkimukseeni liittyen olen ollut yhteydessä Suomi 24 palvelun ylläpitoon ja saanut luvan aineiston käyttöön.

Toivon tutkimukseni kautta pystyväni tuomaan esille ikäihmisten oman näkemyksen aiheeseen liittyen ja toivon, että myös Te koette tutkimuksen tärkeänä.

Annan mielelläni lisätietoa tutkimukseeni liittyen.

Ystävällisin terveisin:

Tove Bergström
[email protected]

31

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Taitaa olla historian ensimmäinen asiallinen opinnäytetyön materiaalin hankkimiseen tarkoitettu ilmoitus suoli 24 portaalissa. Ongelmana sellainen pieni asia, materiaali voi olla ihan mitä tahansa. Amislaiset tekvät joka kevät omia "tutkimuksiaan", kokolailla käsittämätöntä, että jokin oppilaitos hyväksyy sellaista materiaalia yhtään mihinkään. Itse olen kyllä innokkaasti niihin vastaillut, täysin, mitä mieleen juolahtaa.

Yhden kerran oli vakavasti otettava opinnäytetyö jossain muualla. Otin osaa. Minua käytiin haastattelemass työpaikallani, toisesta kaupungista käsin, henkilökohtaisesti.

En tule ottamaan osaa tutkimukseesi, koska olen alle 60-vuotias, kuten muuten melkoisen moni muukin tällä palstalla. Jos tutkimuksessasi idenfioidaan ihmiset, että ovat aitoja j todellakin kuuluvat kohderyhmään, sitten se on validi. Muuten tulet saamaan "eritt'in mielenkiintoisia ja totuudenmukaisia" tietoja valitsemaasi aiheeseen, eikä sellaisilla ole mitään tieteellistä merkitystä, että gradu menee sitten uusiksi ja tehty työ hukkaan.

Onnea kuitenkin.

=DW=

• ikä opettaa

Suurin osa yli kuuskymppisistä palstailijoista on jo lopettanut alkoholin käytön. Tämänikäisillä on jo kaikenmaailman pillerit muotia, eikä niitten kanssa sovi alkoholi.

Palstan vielä ryypiskelevät ovat jotain 50-60v.

• ööl509

Mikäs vanha juoppo siinä määrittelee alkoholin juonnin ikärajan,on tain
        nut tulla kiintiö täyteen.Harva 60 kymppisistä lopettaa alkoholin käytön
        Kysehän on siitä miten sitä käytetään.Nämä aamuryypyn ottajat ovat lo
        pettaneet tai poistuneet joukostamme.Minulla on aina ollut sääntö, ei
        ennen klo 18.30.Eikä koskaan ns korjaussarjaa.Ikää on 64.

• tuskin aloittavat*
        ööl509 kirjoitti:

Eikä kaikki ole vielä edes ryyppäämistä aloittaneetkaan.

• a-lukko koneisiin
        ööl509 kirjoitti:

Toivoisin, että et siinä tapauksessa kirjoittelisi tälle palstalle klo 18.30 jälkeen.

• poltava

Da. OIet suurin apina suomalaisuudessa mitä olen nähnyt!!

Suomi ja Putin ovat nollia, sinä kuitenkin olet suurin sillä sinulla ei ole aivoja.

• Poltava

Onko pillu???

• 60v faija

Itse en ole ikinä kokenut ongelmaksi alkoholia, ja suuri syy on kai liian kaameet krapulat, jo teini-ikäisenä, ja aina vaan pahemmaksi menneet...ja vuosikymmeniä olen vain n. 4-7 krt vuodessa nauttinut lievään humaltumiseen asti juomia....

• ...

Referenssiksi.

Nyt muuten menossa vastaavantyyppinen amislaisten opinnäytetyöhaastattelu puliukkopalstalla. Kannattaa vilkaista, millä pohjalla nettihaastattelut liikkuvat ja painua tutorin luokse juttelemaan asiasta.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12111860

Myönnetään, myönnetään, kommentoin minäkin sinne. Ihan hauska huuhaaketju, kandee palstalaistenkin vilkaista.

=DW=

• perse repee!!!!1

"Puliukkopalstalla". Voi hitsi sua kun saat aina nauramaan...

• hyvät aamunaurut

:=))) DW on usein mahtavan hauska, tietämättäänkin.. :=)))

• 14-15

Olet suuri paska, et tiedä mitään---- ex Kekkonen.... nollat...

• korkki kiinni

Tuossa edellä tulikin jo kaksi selvennystä siihen, mitä viina tekee aivotoiminnalle.

• ----

En ymmärrä, jos joku hakee tieteellistä faktaa tältä palstalta. Eiköhän muilla keinoin voi saada ainakin alustavan paikkansapitävää aineistoa graduunsa.

• Poltava

Vannn

kan vara nolla???

Da hon kan....

• Poltava

Nypiskele pillua siinä on opinto det är så.

• 62--1

Pillu hyvä ???

• ymmärretään

Siitä puhe mistä puute. Eikö nolla-apinalla oikein ole vientiä?

• lklkr98u

Kuulun siihen ikäpolveen joka näki kuinka alkoholin vapautumiseen keskioluen muodossa.Olin säkylässä armeijassa.kävimme paikallisessa
      kuppilasa ottamassa kaljat.Tunne oli uskomaton,vapaus.60 luvun lopul
      la 70 luvun alussa Tampereella aukesi useita keskiolut paikkoja.Meno
      oli hurjaa.Tanssittiin pöydillä,Pikku kalle,Gorilla. teekkariklubi Monia muita.Poliisi sulki niistä monia.Silloin vedettiin aina lärvit.Tapa on jää
      nyt voimaan minullakin,juon pari kertaa viikossa lärvit vielä 64v.Niin
      mitä lärvit tarkoittaa.Hiljainen kenellekkään puhumaton yksinäinen humala.Nice.Alkoholisti,??

• eikö vaan?.

Alkoholismin puolelle menee.

• ...
        eikö vaan?. kirjoitti:

Alkoholismin puolelle menee.

Mnaah.

Joskus huvittaa ihmisten suhtautuminen erilaisiin sairauksiin. Sehän on kaikkien mielestä tietenkin oikeaa sairastamista, jos käsi on poikki, tai keuhkokuume. Vaan ihmisillä mielenterveyssairauksia, niitä kutsutaan yleensä hulluiksi. Alkonolisairasta kutsutaan juopoksi. Aikanaan laktoosiintorekikkoja ja keliaakikkoja kutsuttiin luulosairaiksi.

Huvitti, kun yks tyyppi helkkaristi juorusi ja paheksui jonkun juopottelua isoon ääneen. Aikani kuunneltuani tympiinnyin ja kysyin, että pystytkä se sinäkään naisen päälle enää mitään, sulla kun on toi eturauhassyöpä. Kerkesin nippanappa karkuun. Kas, eturauhassyöpä on sen mielestä oikea ja vakavasti otettava sairaus, alkoholismi vain juoppoutta. Niinno, mun käsittääkseni alkoholismille olemassa tautiluokitus suomessakin.

Samaa ilmiötä toisinkin päin. Aikanaan suomessakin homoseksualismi luokiteltiin sairaudeksi, vaikka kyseessä vain erilainen sukupuolinen suuntautuminen, kuin joillain toisilla. Vähän kuin inttämistä siitä, mikä musa on oikeaa musaa ja mikä ei.

Näissä jutuissa nimenomaan näkee erot eri ikäluokkien kasvatuksessa ja ajattelumaailmassa. "Juopphulluoimpotenttihomoloispummi" kai pahin "solvaus" mitä joillekin voisi sanoa :DDDDDDDDD

=DW=

• ... kirjoitti:

Mnaah.

Joskus huvittaa ihmisten suhtautuminen erilaisiin sairauksiin. Sehän on kaikkien mielestä tietenkin oikeaa sairastamista, jos käsi on poikki, tai keuhkokuume. Vaan ihmisillä mielenterveyssairauksia, niitä kutsutaan yleensä hulluiksi. Alkonolisairasta kutsutaan juopoksi. Aikanaan laktoosiintorekikkoja ja keliaakikkoja kutsuttiin luulosairaiksi.

Huvitti, kun yks tyyppi helkkaristi juorusi ja paheksui jonkun juopottelua isoon ääneen. Aikani kuunneltuani tympiinnyin ja kysyin, että pystytkä se sinäkään naisen päälle enää mitään, sulla kun on toi eturauhassyöpä. Kerkesin nippanappa karkuun. Kas, eturauhassyöpä on sen mielestä oikea ja vakavasti otettava sairaus, alkoholismi vain juoppoutta. Niinno, mun käsittääkseni alkoholismille olemassa tautiluokitus suomessakin.

Samaa ilmiötä toisinkin päin. Aikanaan suomessakin homoseksualismi luokiteltiin sairaudeksi, vaikka kyseessä vain erilainen sukupuolinen suuntautuminen, kuin joillain toisilla. Vähän kuin inttämistä siitä, mikä musa on oikeaa musaa ja mikä ei.

Näissä jutuissa nimenomaan näkee erot eri ikäluokkien kasvatuksessa ja ajattelumaailmassa. "Juopphulluoimpotenttihomoloispummi" kai pahin "solvaus" mitä joillekin voisi sanoa :DDDDDDDDD

=DW=

"..."

Minulle lääkäri kertoi että etu-rauhaseni on isonpi kuin...öh...no
        Kehoitti minun olla siitä ylpeä, koska mitään ei tarvitse poistaa.
        Ja itse saan höylätä ketä mieleen juolahtaa.
        Sairaan-hoitaja kerkesi karkuun.
        Ja lääkäri otti varovaisemman asennon.

Hauska intorekikka sinulla.

H.

• pähkinälikööri
        ... kirjoitti:

Mnaah.

=DW=

-juu, alkoholismi on sairaus, ja tarkemmin vielä käden vamma...kun se käsi ihan väkisin kaataa tulilientä kurkkuseen, ei voi estää vaikka mikä olis...-vaihtoehtoinen diagnoosi; on sellasia alan henkilöitä kavereina, jotka juottaa vaan..niiin pakkohan se on juoda....sellanen sairaus....uh.

• .........

Juuh "kieltolaki" 80-luvulla, maitokaupassa ei saanut myydä keskiolutta, kun kunnan rajalle oli muutama kilometri matkaa, keskiolut työllisti paljon taksikuskia.
        Meidän ikäisemme suhtautuvat Alkossa käymiseen jotenkin oudosti, luullaankohan juopoksi vaikka haen vain ruokaviiniä.
        Alkoholi on ongelma jos juodaan humalahakuisesti tai häiritään muita.
        Mietoja viinejä pitäisi myydä ruokakaupassa samaan tapaan kuin olutta tiettyinä kellonaikoina. Oluesta on enemmän haittaa.

• vai miten se meni???
        ... kirjoitti:

Mnaah.

=DW=

=DW=

Eturauhassyöpä ei ole itse aiheutettu, alkoholismi on.

• ...
        vai miten se meni??? kirjoitti:

=DW=

Eturauhassyöpä ei ole itse aiheutettu, alkoholismi on.

En ole lekuri.

En menisi lausumaan tuollaista kommenttia. Moniin sairauksiinvoi itse vaikuttaa.Myös syöpiin. Ja flunssankin voi estää asumalla foliohatussa.

Mun mielipide on,jos sairastuu, on sairastunut. Ja suurin sairaushan suomessakin on uskonto. Se ei ole aina itseaiheutettu, se usein johtuu ihan ympäristötekijöistä ja on selkeä mielenterveysongelma. Jostain syystä asiaa sitä ei ole vielä diagnusoitu sairaudeksi.

=DW=

• vai miten se meni???
        ... kirjoitti:

En ole lekuri.

En menisi lausumaan tuollaista kommenttia. Moniin sairauksiinvoi itse vaikuttaa.Myös syöpiin. Ja flunssankin voi estää asumalla foliohatussa.

Mun mielipide on,jos sairastuu, on sairastunut. Ja suurin sairaushan suomessakin on uskonto. Se ei ole aina itseaiheutettu, se usein johtuu ihan ympäristötekijöistä ja on selkeä mielenterveysongelma. Jostain syystä asiaa sitä ei ole vielä diagnusoitu sairaudeksi.

=DW=

Niinpä...

Kaikki mikä tulee ulkopuolelta, alkoholismi, sun muut, mihin voi itse vaikuttaa on eri asia. Sairaus tulee tai on tullakseen, ei aina voi itse vaikuttaa. Esim. kilpirauhassyöpä, miten voit sen estää? Tai joku muu jo syntymästä saakka ollut sairaus.

Uskontoon tai alkoholismiin voi vaikuttaa itse ottaako ympäristön tarjoamiset vastaan vai ei. Valinnan voi tehdä itse.

Joidenkin sairauksien syntyynkin voi vaikuttaa elämän tavat, ei kuitenkaan kaikkiin.

• Voisihan tuohon huu-haahan vastatakin.
      Mutta ensin haluaisin tietää miten opiskelijat sen tekevät.
      Heillähän on, sanoisinko juoksu-aika.
      Kapakasta toiseen.
      Yhä enemmän kiihdyttäen, ja kiihtyen.
      Miten te opiskelijat harjoittelette vanhuuden alkoholin-käyttöön?
      Säästättekö esim. vähemmän omaan asuntoon ja lasten tulevaan koulutukseen.
      Tuo kiihtyminen kiinnostaa minua eniten.
      Voisin sitten verrata omiin nuoruus-aikoihini.
      Kirjoittakaa, olkaa hyvät.
      Svenskarna, var goda ej.
      Jag mår illa väldigt lätt.

H.

• roo115

Meehän likka nimitteleen ikäihmiksiks muuallae.

• kawe

Ihan normi ketju - aloitukseen tiedoksi....
      Alkoholi on omassa elämässäni yhä mukana. Tämä vuosi on lähtenyt käyntiin - sanoisinko ihan normaalilla kulutuksella muuten paitsi kotona vähentynyt ennestään. Kahdet kokkareet joissa molemmissa kaksi skumppaa, ystävänpäivien juhliin vein skumpan josta kolme lasia. Sitten kolme kyläreissua, niissä punaviiniä muutama lasi. Kotona avattu yksi punaviini tänä vuonna.
      Maaliskuuta mennään, eli ei tipaton eikä hipaton ole ollut vuoteni alku tyystin.
      Asiallisesti lähestyn aloittajaa gradun tekemisen helpottamiseksi - lopulta se on luovutuskunnossa - ai niin kuulun tälle palstalle.........

• Ketjun yläpäässä "ikä opettaa" taisi sanoa jo sen kaikkein oleellisimman 60 alkoholinkäytöstä.
      Otan lasin, puolitoista valkkaria tai punasta kaksi-kolme kertaa viikossa. elikkä siis puoli-3/4 pulloa 12,5% viiniä viikossa, usein toki vieläkin vähemmän. Elämäntoverini ottaa parit pienet konjakit viikossa, joskus pikkuruisen whiskeyn.
      Emme juo olutta.
      Siinä se on.

Minun osuudeltani alkoholinkäyttö on vähentynyt, Lutusen kasvanut siitä kun me tavattiin vajaat kaksi vuotta sitten)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11407
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9770
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      143
      5537
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3625
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3173
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2783
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2573
    Aihe