Opinnäytetyö

Hei!

Olen opiskelija Helsingin yliopiston valtiotieteellisestä tiedekunnasta. Kirjoitan parhaillaan pro gradu- tutkielmaani, jossa tutkin ikäihmisten alkoholinkäyttöä. Tutkimukseni toimii maisterivaiheen opinnäytetyönä.

Tarkoitukseni on tutkia keskusteluja jotka liittyvät alkoholiin ja jotka on käyty vuonna 2013 Suomi 24 palvelun palstoilla 60 , 70 , 80 ja ”finlandssvenskarna”. Tutkimuksessani olen kiinnostunut siitä, kuinka alkoholi näyttäytyy ikäihmisten arjessa. Milloin he näkevät alkoholin ongelmana ja voidaanko alkoholinäkemyksiä paikantaa eri aikakausille. Lisäksi minua kiinnostaa, onko kirjoituksissa eroavaisuuksia naisten ja miesten välillä sekä suomen- ja ruotsinkielisten välillä.

Tutkimuksessani en käsittele yksittäisten käyttäjien kirjoittamia kokemuksia, vaan kaikkia aiheeseen liittyviä kirjoituksia yhtenä aineistokokonaisuutena, yhteneväisyyksiä ja alkoholinäkemyksiä paikantaen. En tuo työssäni myöskään esille kenenkään yksityisiä tunnistettavia kokemuksia alkoholista, vaan ajatuksia yleisellä tasolla. En esitä tutkimuksessani nimimerkkejä, tarkempia kirjoitusajankohtia tai viestiketjuja joista yksittäisen henkilön voisi tunnistaa. Tutkimukseeni liittyen olen ollut yhteydessä Suomi 24 palvelun ylläpitoon ja saanut luvan aineiston käyttöön.

Toivon tutkimukseni kautta pystyväni tuomaan esille ikäihmisten oman näkemyksen aiheeseen liittyen ja toivon, että myös Te koette tutkimuksen tärkeänä.

Annan mielelläni lisätietoa tutkimukseeni liittyen.

Ystävällisin terveisin:

Tove Bergström
[email protected]

12

126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rööslain

Vanhainkoteihin ym hoitolaitoksiin olisi hyvä saada viinitarjoilu. Semmoinen pikkuinen viinikoju johonkin miellyttävään soppeen, muuan pöytä mukavine tuoleineen...kiitos!

• paltalainen..

@Rööslain

Kirjoitin aihetta sivuavan jutun jokin aika sitten toisaalle.
        Minulle kirjoitettiin, että johan niitä on olemassa, ja uutisista päätellen on lisää tulossa.

Tuskinpa laitosasukkaalle annetaan mahdollisuus ympärikännätä. Sehän olisi jo lääketieteellinen vaaratilanne.

Aloitukseen. En usko, että tällaisella palstalla, nimettömänä kirjoittavilta, aloittaja saa toivomaansa faktaa.

• Rööslain
        paltalainen.. kirjoitti:

@Rööslain

Kirjoitin aihetta sivuavan jutun jokin aika sitten toisaalle.
        Minulle kirjoitettiin, että johan niitä on olemassa, ja uutisista päätellen on lisää tulossa.

Tuskinpa laitosasukkaalle annetaan mahdollisuus ympärikännätä. Sehän olisi jo lääketieteellinen vaaratilanne.

Aloitukseen. En usko, että tällaisella palstalla, nimettömänä kirjoittavilta, aloittaja saa toivomaansa faktaa.

Hei paitalainen,

ei viinien tarjoilu tarkoita mun mielestäni ympärikännäämisen tarjontaa. Ei ruoan tarjoaminenkaan meinaa, että on syötävä itsensä ähkyksi tai läskikuntoon. Liika on liikaa missä vaan ja aina.

Sitä kun viintä voi naukkailla silleen sievästi, humalaan tulematta. Ja en puhunut viinoista, ne saattaisivat wanhoille olla kyllä jalat alta vievää sorttia.

Kippistä vaan ja skool (mun lasissa on limsaa)!

• pal(s)talainen..
        Rööslain kirjoitti:

Hei paitalainen,

ei viinien tarjoilu tarkoita mun mielestäni ympärikännäämisen tarjontaa. Ei ruoan tarjoaminenkaan meinaa, että on syötävä itsensä ähkyksi tai läskikuntoon. Liika on liikaa missä vaan ja aina.

Sitä kun viintä voi naukkailla silleen sievästi, humalaan tulematta. Ja en puhunut viinoista, ne saattaisivat wanhoille olla kyllä jalat alta vievää sorttia.

Kippistä vaan ja skool (mun lasissa on limsaa)!

Minulla vettä.

Sitähän juuri tarkoitinkin, mutta kun tämä kirjallinen ilmaisu on niin vaikeaa, jotta toinen löytäisi toisen aaltopituuden.
        Olen erittäin myötämielinen siihen, että ihmiset saisivat mahdollisimman pitkään elää oman tahtonsa, eikä minkään tiukkapipoisen laitoksen säännöillä.

Puhuin siis yleisesti, kun asiasta muutama aika sitten oli uutisissa.

http://yle.fi/uutiset/pitaisiko_vanhainkodeilla_olla_lupa_tarjoilla_alkoholia/7079605

• Rööslain
        pal(s)talainen.. kirjoitti:

Minulla vettä.

Sitähän juuri tarkoitinkin, mutta kun tämä kirjallinen ilmaisu on niin vaikeaa, jotta toinen löytäisi toisen aaltopituuden.
        Olen erittäin myötämielinen siihen, että ihmiset saisivat mahdollisimman pitkään elää oman tahtonsa, eikä minkään tiukkapipoisen laitoksen säännöillä.

Puhuin siis yleisesti, kun asiasta muutama aika sitten oli uutisissa.

http://yle.fi/uutiset/pitaisiko_vanhainkodeilla_olla_lupa_tarjoilla_alkoholia/7079605

Hei paLtalainen, luin tarkemmin ja sanon, että niinpäs tarkoititkin.

Hyvä että asiasta on ruvettu ihan oikeasti keskustelemaan.

Kun me wanhetessamme kuulemma kärttyisiksi muutumme, olisi hyvä, jos ennalta ehkäistäisi yksi kärttyyntymisen mahdollisuus: että meidän silmiemme alla ei alkoholia tarjottaisi, että pullo on pidettävä omassa huoneessa.

Terveydeksi!

• ehkä tuo Rööslainin viesti sopisi paremmin aloituksena toiseen keskusteluun, en kuitenkaan poista sitä, sillä se on eräs asennoituminen ylempänä olevaan aiheeseen.
      Toivon kuitenkin, että vastauksia voitaisiin käsitellä osana tieteellistä tutkintaa.
      En halua peitellä sitä tosiasiaa, että monella ikätoverlllamme on vakava päihdeongelma, ehkä vähiten heillä, jotka jotka kirjoittavat aktiivisesti palstoille,. Tosin heidänkin joukostaan sellaisia varmasti löytyy.
      Hektisen työuran jälkeen voi yht´äkkinen eläkkeelle jääminen tuntua askeleelta
      tyhjyyteen, monelle ennenaikaisesti eläkkeelle joutuminen irtisanomisen seurauksena on merkinnyt sosiaalisten kontaktien katoamista, yksinäisyyttä ja katkeruutta, helppo turvautua alkoholiin tai hakeutua seuraan, jossa päteminen mitataan juomisena.
      vaikka itse olen ns. ajokorttiraitis vaimoni omaishoitajana, minulla ei ole oikeutta tuomita ketään omaa mittapuuta käyttäen, toivon silti aktiivista keskustelua aiheesta sekä Tovelle onnistumista väitöskirjan teossa

• kohtuus eläkkeelläki

Jopa on kaukaa haettu teoria luotsilla . Kyllä ne pahimmat viinalla läträäjät on mullan alla, ja nuorena se opitaan. Miksi alkoholin käyttöä paheksutaan sokeasti, kun tupakka on kuitenkin paljon pahempi tappaja ja sairastuttaja? Jos auton rattiin kelpaa tupakan myrkyllä itsensä huonoon jamaan saattanut, ei se tee yhtään fiksumpaa hänestä .

En tunne ketään joka olisi vasta eläkkeelle siirryttyään tai jouduttuaan juoda. Mitäs nuo seurapiirit ovat, joissa pädetään juopottelulla ? En ole kuullutkaan kuin ehkä jotkut nuorisoporukat sillä rehvastelevat.

Päinvastaisia esimerkkejä näen, että kun työstressi ja edustaminen eläkeläisellä loppuu, alkoholin käyttö vähenee.

Aloittaja ei sentään väitöskirjaa tee tällaisen otoksen pohjalta, jos luotsi lukisi tarkemmin.

• Rööslain

Hei Tove

Jotain Sinulle kertonee jo se, että 60 plus-palstalla keskustellaan asiasta vilkkaimmin. Täällä ja 8-kymppisten palstalla ei asia näy kiinnostavan.

Eilen illalla viime mainitulla saitilla oli erään kohtuukäyttäjän hyvä kommentti. Fiksuissa löytyy. Juu, käynpäs kommentoimassa sitä.

Vaikka me nimettöminä kirjoitamme, puhumme silti ihan "oikeina" kansalaisina ja olemme ihan varteenotettava mielipide Sinun graduusi. Menestystä Sinulle toivotan.

• sivuaa vain vähä aihetta, silti yksi tosi lähtökohta

Yksiö haisee tupakalle, ikkunoissa savunharmaa kalvo, verhot piintyneet imettyään vuosien tervan ja nikotiinin kaikki vivahteet itseensä, jopa lampun suojuskin muuttanut väriään puhtaan valkoisesta likaisen harmaaksi, läikikkääksi, tahmean pölynukan peittämäksi lautaslevyksi. Pöydällä, murtuneen muoviliinan päällä täysinäinen tuhkakuppi, margariinirasia ja maitotölkki, kelmun sisällä leivänviipaleita, kahvikupin reunat kertovat usean pesukerran unohtuneen, kahvinkeittimen karstoutunut pohja puolestaan joko sähkökatkaisijan epäkunnosta tai sitten pöydän ääressä sätkää käärivän miehen syvästä masennuksesta. Pieni yksiö, yksi taloyhtiön monista painajaisista. Ei vuokran suhteen, se ilmestyy joka kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä yhtiön tilille. Sen sijaan hetki. jolloin mies luopuu asunnosta minkä tahansa syyn takia. Viikkoja kestävä esisaneeraus, vasta sen jälkeen asunnon uudistustyöt.
      Kolme vuotta, kolme pitkää vuotta mies on viettänyt lähes tauotta tuossa asunnossa. Mitä nyt lähikaupassa käynyt ostamassa vähillä viikkorahoilla tupakkaa ja muita olemisen vuoksi tärkeitä tavaroita itselleen. Nelisen vuotta sitten työnantajan päätös lakkauttaa parisataa työpaikkaa, vuoden verran työttömyystukea ja sen jälkeen alkanut kiertoliike, työvoimatoimisto sosiaalitoimisto yksiö. Alussa mies oli jaksanut jopa käydä kirjastossa, poiketa bisselle kuten työvuosinakin. Yht´äkkiä huomannut entisten työkaverien ottavan etäisyyttä. Nr, jotka saivat pitää työnsä, ne muuttuivat vieraiksi. Yhteiset normit katosivat, jopa hänkin, johon mies oli kiintynyt selvittyään avioerosta, hänkin oli kadonnut kuin huomaamatta. Välttelevät vastaukset ensi alkuun kysyttäessä. Lopullinen isku: olen mennyt kihloihin, ethän ole vihainen. Niin kuin suuttuminen olisi jotain auttanut. Ei edes se lom pakkoon loven tehnyt pullo.
      Kaikkein pahin oli kuitenkin se hetki, jolloin tajusi jalkojen heikkouden uuden työpaikan etsinnässä, huominen oli jäänyt liian kauaksi taakse. Ajatukset menivät, jalat vain eivät totelleet.
      Pöydällä täytetty lottokuponki, kuusi riviä, kuusi euroa, sitten kun sosiaali…

• Kirjoitin jo eilen tähän " tutkielmaan 80 kirjoituksissa , nyt huomasin "että myös 70 kirjoittajat ovat ottaneet kantaa aloitajan kyselyyn
      Minun alkoholinkäyttöni alkoi n 15v sitten kun jäin 65 vuotiaana eläkkeelle ,.
      Nautin hyvästä viinistä ruuankanssa ja konjakin joskus kahvinkanssa
      Minä olen aina pitänyt tapana nauttia elästäni kaikella kohtuudella
      Ja hyvässä seurassahan se onkin jopa paikallaan , en kyllä tykkää likööreistä niinkun jotkut naiset .

En käytä mitään lääkkeitä

Monethan minunikäiseni onkin jo huumattu lääkkeillä . Heille ei alkoholi sopisikaan , sivuvaikutukset heille voisi olla arvaamattomia.

Moni onkin jo tässäiässä olleet pohjalukemissa ,kun on puhe alkoholista , mutta he ovat nyt hiljaa , ei se ole varmankaan kiva antaa julki, jos vielä ovat puhekykyisiä .
      Viinan pitkäaikainen säännöllinen käyttö turruttaa kyllä ihmisen.
      .
      Fundsija olikin löytänyt yhden , olisiko ihan entinen tuttava ,jollekka ei enään ole aikaa jutella

Sekin ihmetyttää että rekattua nimmaria ei ole käyttänyt kun me kaksi . Senverran on aihe arkaluontoinen . näemmä :=)

• Aloituksessa selvästi sanotaan, että tarkoitus on käyttää materiaalia, jota keskustelussa on käytetty v. 2013 aikana.
      Ei anna minulle aihetta enempään. Onhan tarkoin selitetty, että mitään yksityiskohtaisia "paljastuksia" tutkija ei tee.

• En näe mitään syytä piiloitta nikkiäni niin helppoa asiaa kertoessa.

Tietysti olisin kirjoittanut annettuun sp-osoitteeseen, mutta se vaatisi mail'in muuttamista, enkä näe sitä tarpeellisena.

Työelämäni aikana, eikä nuoruudessani alkoholilla ollut mitään sijaa. Ehkä vasta 70-luvulla tuli ystäväpiirissä vietettyä Vappua ja tasavuosia juhlajuomien, ja hyvän ruuan parissa.

Eläkeläisenä on ollut mahdollista nauttia kutsuilla viinistäkin, sekä omien päivälliskutsujen aikana on tarjolla myös viinejä.

Miehille toki muutama oluttölkki, kun eivät kaikki pidä viinistä.
      Itse saatan nauttia jäljelle jääneen viinin, joko saunan jälkeen lasillisella, tai hyvän ruuan, yleensä sunnuntairuuan kanssa.

Monen viikon jälkeen ostin hanapakkauksen valkoviiniä kotiin, odoteltuani 2 ystävättären tuloa koiruleitaan näyttämään, Bellaa ja uushankintaa, mutta ei ole vielä kai ehtineet.

Saunajuomana pidän kyllä kylmästä Long drinkistä, joskin minulle kelpaa ihan kaupan lajike.
      En voi minäkään ylenmäärin käyttää, vahvemmista juomista puhumattakaan, sydän ja verepainelääkityshän minulla on päällä.

Joskus harvoin pistäytyy naapurin emäntä illalla rupattelemaan, ja onhan se hauskaa tarjota lasillinen valkoviiniä jos kotona löytyy, ja napostella mitä pientä kaapista keksii.
      Siinä sitten parannellaan maailmaa ja nautitaan eläkeläisenä olosta:D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      143
      4843
    2. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      79
      3512
    3. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      27
      2524
    4. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      40
      2203
    5. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      57
      2029
    6. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      63
      2013
    7. Mitä saa sanoa?

Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja
      80 plus
      85
      1963
    8. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      23
      1961
    9. Onko olemassa miehiä, jotka haluavat yhteydenpitoa?

Silloin tällöin viestiä, puntarointeja arkielämästä, ikäänkuin pientä viihdettä ilman sen kummallisempaa. Tällaista miet
      Sinkut
      19
      1438
    10. Mitä Trump itse pitäisi siitä, jos häntä solvattaisiin

Kuten hän solvasi muita mm. Macronia? Kyllä ei huumori enää kukkisi. White house on nykyään pelkkä vitsi vain, ei mitään
      Maailman menoa
      94
      1235
    Aihe