Opinnäytetyö

Hei!

Olen opiskelija Helsingin yliopiston valtiotieteellisestä tiedekunnasta. Kirjoitan parhaillaan pro gradu- tutkielmaani, jossa tutkin ikäihmisten alkoholinkäyttöä. Tutkimukseni toimii maisterivaiheen opinnäytetyönä.

Tarkoitukseni on tutkia keskusteluja jotka liittyvät alkoholiin ja jotka on käyty vuonna 2013 Suomi 24 palvelun palstoilla 60 , 70 , 80 ja ”finlandssvenskarna”. Tutkimuksessani olen kiinnostunut siitä, kuinka alkoholi näyttäytyy ikäihmisten arjessa. Milloin he näkevät alkoholin ongelmana ja voidaanko alkoholinäkemyksiä paikantaa eri aikakausille. Lisäksi minua kiinnostaa, onko kirjoituksissa eroavaisuuksia naisten ja miesten välillä sekä suomen- ja ruotsinkielisten välillä.

Tutkimuksessani en käsittele yksittäisten käyttäjien kirjoittamia kokemuksia, vaan kaikkia aiheeseen liittyviä kirjoituksia yhtenä aineistokokonaisuutena, yhteneväisyyksiä ja alkoholinäkemyksiä paikantaen. En tuo työssäni myöskään esille kenenkään yksityisiä tunnistettavia kokemuksia alkoholista, vaan ajatuksia yleisellä tasolla. En esitä tutkimuksessani nimimerkkejä, tarkempia kirjoitusajankohtia tai viestiketjuja joista yksittäisen henkilön voisi tunnistaa. Tutkimukseeni liittyen olen ollut yhteydessä Suomi 24 palvelun ylläpitoon ja saanut luvan aineiston käyttöön.

Toivon tutkimukseni kautta pystyväni tuomaan esille ikäihmisten oman näkemyksen aiheeseen liittyen ja toivon, että myös Te koette tutkimuksen tärkeänä.

Annan mielelläni lisätietoa tutkimukseeni liittyen.

Ystävällisin terveisin:

Tove Bergström
[email protected]

8

74

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lassi64

No ei tule käytettyä. Viina vie yöunen. Lassi 64

• toistamieltä

En ole koskaan käyttänyt alkoholia ja se on ihmettelyn paikka, siksi on mieluummin pois, sen kun menee tentattavaksi. Nuoruudessani oli häpeällistä naisten alkoholin käyttö, nyt tuntuu siltä,että sivistynyt nainen käyttää alkoholia.

• Silloin tällöin käytän alkoholia unettomuuteen, vaikka ei se paljon hyvää tee, kun usein seuraavana päivänä on vähän sekaisin puolipäivään saakka.

En koskaan pitänyt alkoholista aikaisemmin mutta nyt kyllä ostaisin Baileys kerma likööriä jos se ei olisi niin kallista.

Kyllä tiedän miten helppoa on juuttua siihen kiinni. Olin vain kuukauden ajan ostanut alkoholia niin sitten jo alkoi mieli haluta ryyppyä ennen nukkumaan menoa.

Nyt sitten pyysin unitabletteja ja ne onkin paljon parempia siinä mielessä eikä tunne oloa niin huonoksi aamulla.

• u,m ****

Nuoruudessani en ole käyttänyt alkoholia . Vasta eläkkeelle päästyäni 65 vuotiaana ostin viiniä ruuankanssa ja konjakkiakin olen pitänyt kaapissa . Näitä en harrasta jokapäivä .
      Juhlistanhyvän ruuan hyvällä juomalla. Ja konjakkikkin on joskun ihan paikallaan -
      Jos olen juhlinut ja ottanut alkoholia usemmanlasin ennen nukkumaanmenoa -- ei minulle ainakaan tule uni silmään. Olen hyvä uninen enkä käytä mitään lääkkeitäkään -- juuri täytin 80v.

• Rööslain

Sinulla on terve, normaali suhtautuminen alkoholiin. Soisi tämmöisen puheen kuuluvan laajemmallekin. Niin usein snapsien ottaja tai viinin juoja leimataan juopoksi tai heristellään sormea: So so, varo ettei sinusta tule alkoholistia, varo varo!
        Kun se Jeesuskin viiniä joi...ja järjesti sitä lisääkin niille häävieraille...

• Tali-Ihantala

Voitin lotossa 5 milj. . Silloin alkoi kännäily. Kunnes maksa sanoi poks.

• Raatteen tie

Raatteen tiellä kyllä, muuten ei.

• vanhuksen ongelma

Isäni oli lähellä 90 v ja oli hyväkuntoinen, mutta alkoi kaatuilla palveluasunnossaan, kun aloin kysellä mistä johtuu, kun muuten ei horjunut eikä tarvinnut apuvälineitä. Sain vastauksen että hän oli astunut "korkinpäälle" joku oli tuonut alkoholia ja vanha mies ymmärtänyt varoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11427
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9830
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      146
      5574
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2593
    Aihe