Shiba?

Shibapyllerö

Hei, olisin tulevaisuudessa halukas hommaamaan shiban. Tässä olisi muutama kysymys:
1. Miten shiba pitää kouluttaa, tai miten se olisi helpointa?
2. Miten shiban voisi opettaa agilityyn?
3. Miten kouluttaa hihnassa kulkemiseen?
4. Miten näyttää sille arvojärjestys sillain ettei se loukkaannu?

kiitos vastauksista etukäteen.

4

284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akitaowner

1. Oikeanlaisella motivaatiolla, koska shiballa ei ole samanlaista miellyttämishalua omistajaansa kohtaan kuin vaikkapa saksan- tai belgianpaimenkoiralla. Perustottelevaisuuden shiba kuitenkin oppii, kunhan osoitat olevasi henkisesti tarpeeksi vahva ja määrätietoinen, mutta kuitenkin oikeudenmukainen laumanjohtaja - eli toisin sanoen, kunnioittamisen arvoinen. Älä anna periksi koiralle asioissa joita siltä vaadit äläkä salli jotain minkä olet jo kertaalleen kieltänyt, kuten sohvalla tai sängyssä olemista (tosin jotkut omistajat päästävät shibansa sinnekin ilman ongelmia joten tärkeämpää on koiran yleinen kunnioitus sinua kohtaan niissä asioissa mitkä olet siltä ehdottomasti kieltänyt). Vähän samasta aiheesta lisää vastauksessa 4.

Kuten muutkin koirat, pentu kannattaa totuttaa erilaisiin asioihin mahdollisimman varhaisesta iästä lähtien. Ota se mukaan kaupungin keskustaan ja kulje sen kanssa vaikka junilla tai busseissa vaikka ihan harjoittelun vuoksikin, niin ne eivät enää aikuisena tunnu tarpeen vaatiessa yhtään pelottavilta. Tällä tavalla oma akitanikin tottui kulkemaan julkisissa kulkuneuvoissa, pentuna ekalla kertaa vähän arasteli ja piti kantaa sisään, mutta nyt aikuisena menee jo ihan reippaasti kyytiin. Kaupungissa liikkuessa koira myös tottuu erilaisiin ääniin ja oppii olemaan pelkäämättä niitä.

2. Paras motivointi on se että teet harrastuksesta mielekästä puuhaa koiran itsensä mielestä. Ole määrätietoinen ja palkitseva, mutta älä tee liikaa toistoja kerralla, sillä älykkäänä koirana shiba kyllästyy niihin helposti. Agilityn opettaminen shiballe voi vaatia omistajalta paljonkin kärsivällisyyttä.

3. Yksi konsti vetämisen estoon on pysähtyä paikoilleen jos koira yrittää vetää liikaa eteenpäin. Älä liiku, ennen kuin koira lopettaa vetämisen ja jatka sitten taas normaalisti eteenpäin. Toista joka kerta kun koira yrittää taas vetää, näin se oppii ettet suostu menemään sinne minne se yrittää vetää.

4. Vähän huvitti tuo "sillain ettei se loukkaannu". Tärkeäähän ei ole se ottaako koira käskyistäsi aluksi vaikka sitten nokkiinsa, kunhan vain saat kasvatettua siitä sellaisen että se kunnioittaa sinua ja määräysvallastasi tulee sille itsestäänselvyys. Eli hierarkian tulisi näkyä alusta asti arkipäivän rutiineissa. Voit esimerkiksi opettaa koiralle, että ulos mentäessä sinä menet ovesta ensin eikä se ryntää siinä tilanteessa edellesi. Lisäksi voit opettaa, että jos ei ruoka heti kelpaa otat kupin pois ja annat sitten parin tunnin päästä uudelleen -> ruokaa ei ole jatkuvasti saatavilla. Tai opetat, että syödä saa kupin maahan laskemisen jälkeenkin vasta kun annat luvan. Jos pentu vaikkapa rimpuilee kynsiä leikattaessa, pidät vain tukevasti kiinni etkä päästä sitä irti ennen kuin kynnet tosiaan on leikattu, niin se oppii jo pienestä pitäen ettei saa tahtoaan läpi eikä päätä itse tehdäänkö jokin toimenpide vai ei.

On ylipäänsä tärkeää, että totutat shiban jo pienenä peruskäsittelyyn ja hoitotoimenpiteisiin, mutta tämä koskee oikeastaan kaikkia koiria. Esimerkiksi se kannattaa opettaa siihen, että myös vieraat saavat katsoa sen hampaat silloinkin jos et aio käyttää sitä näyttelyssä, sillä myös eläinlääkäri voi joutua tarkistamaan sen hampaat hoitotoimenpiteiden yhteydessä. Jos koirasi on uros ja erityisesti jos aiot viedä sen näyttelyyn, opeta se pennusta asti siihen että vieraatkin saavat kokeilla pallit.

Loppujen lopuksi shiban kouluttaminen on melko loogista, vaikka kyse vahvatahtoisesta ja omanarvontuntoisesta rodusta onkin. Kerran määrätyt säännöt pidetään ja koiran kanssa pysytään itsevarmana. Epävarma tai koiraa liikaa säälivä omistaja saa koiran vain tuntemaan, että omistaja ei ole riittävän vahva suojellakseen laumaa ja että sen pitää ottaa lauman pomon paikka.

• shibapyllerö

Voi kiitos, tuosta oli paljon apua! Kun luin shiboista, siellä luki että jos shibaa kurittaa liikaa se voi "loukkaantua". Olen itse määrätietoinen, olen ollut useasti hyvin itsepäisten koirien kanssa tekemisissä, eli enköhän pärjäisi shiban kanssa. Isäni koulutti cokerspanielinsa aikas huonosti, ja se vetää yhä hihnassa. Olen koittanut kouluttaa sitä mutta ei tuota tulosta. Muutenkin kun käyn sielä vain joka toinen viikonloppu.

Kiitos paljon avusta!

• akitaowner
        shibapyllerö kirjoitti:

Voi kiitos, tuosta oli paljon apua! Kun luin shiboista, siellä luki että jos shibaa kurittaa liikaa se voi "loukkaantua". Olen itse määrätietoinen, olen ollut useasti hyvin itsepäisten koirien kanssa tekemisissä, eli enköhän pärjäisi shiban kanssa. Isäni koulutti cokerspanielinsa aikas huonosti, ja se vetää yhä hihnassa. Olen koittanut kouluttaa sitä mutta ei tuota tulosta. Muutenkin kun käyn sielä vain joka toinen viikonloppu.

Kiitos paljon avusta!

Kokeilepa cockeriin tuota samaa keinoa, en tiedä onko tapa jo liian pinttynyt koiralle kun on jo tähän asti tottunut vetämään, mutta yrittäähän aina voi ja kyllähän niitä aikuisia ongelmakoiriakin koulutetaan ihan menestyksekkäästi tavoille, vaatii vaan enemmän kärsivällisyyttä ja aikaa kuin pentuna asti tavoille koulutetuilla. Isovanhemmillani on ollut cockereita ja osaavat olla ulkonäöstään huolimatta jääräpäitä nekin jos niitä liikaa hemmottelee.

• Shibapyllerö
        akitaowner kirjoitti:

Kokeilepa cockeriin tuota samaa keinoa, en tiedä onko tapa jo liian pinttynyt koiralle kun on jo tähän asti tottunut vetämään, mutta yrittäähän aina voi ja kyllähän niitä aikuisia ongelmakoiriakin koulutetaan ihan menestyksekkäästi tavoille, vaatii vaan enemmän kärsivällisyyttä ja aikaa kuin pentuna asti tavoille koulutetuilla. Isovanhemmillani on ollut cockereita ja osaavat olla ulkonäöstään huolimatta jääräpäitä nekin jos niitä liikaa hemmottelee.

Jep, voisinpa joskus koittaa.
        Ja olen todellakin huomannut että nekin on aikas jääräpäisiä, se on aina ryntäämässä ovesta ulos kun laittaa takkia päälle, vaikka ei olisikaan lähdössä koiran kanssa lenkille. Olen koittanut tuota ovijuttua sille mutta sitten isä puuttuu eikä anna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3768
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      28
      3078
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      278
      2891
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      7
      1961
    5. Trump syyttää Bideniä ja Obamaa lentoonnettomuudesta!

Ukko on ihan seonnut.
      Maailman menoa
      232
      1600
    6. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      6
      1360
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1281
    8. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      1235
    9. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      4
      1071
    10. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      32
      1055
    Aihe