Yhdysvaltain tulli ja ESTA.

0778

Haluaisin kysyä tietoa/kokemuksia Yhdysvaltojen läpi matkustamisesta (tässä tapauksessa Meksikoon).
1) Syön päivittäin lisäravinteina Multivitaa ja Magnesiumia. Tuleeko näistä tullissa kysymyksiä, tai ottavatko jopa pois jos pakkaus on avattu? Mitä muuta on hyvä/tärkeä tietää Yhdysvaltojen lentokenttätullista?
Olen kuullut myös että sytkäri esmes on kiellettyjen aineiden listalla - onko tämä urbaani legenda vai ihka aito totuus?
2) Hankin nyt viime tammikuussa ESTA:n, mutta reissumme New Yorkiin ei toteutunutkaan. Olenko ymmärtänyt oikein, että pääsen sillä samalla ESTA:lla tälle tulevalle reissulle? Vai pitääkö hakea uudestaan?

Kiitos paljon etukäteen jo avusta! :)

7

763

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reissaaja1

Kaikkiin kysymyksiisi en osaa vastata, mutta itselläni on ollut matkalaukussa mukana lisävitamiineja, eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia. Käsimatkatavaroihin tungettuna en sitten tiedä mutta on sielläkin buranaa ollut.. Ja reseptilääkkeisiin kannattaa ottaa reseptit mukaan.
      Lentokenttällä joudut itse tsekkaamaan laukut jatkolennoille, ja jonot voivat olla pitkiä. (Kellon ajasta ja päivästä riippuen.)
      ESTA on voimassa kaksivuotta. Kannattaa silti käydä päivittämässä jos viimeksi olit matkalla New Yorkiin ja nyt lennätkin Chicagon kautta. Sivun saa myös suomen kielellä.

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

• 0778

Noni, hyvä tietää. Reseptilääkkeille oon yleensä pitänykki määräykset matkassa. :)
      Tuosta en kyllä tajunu, mistä Chicagon tuohon keksit?

• reissaaja1

Chicago oli vain esimerkkinä jos vaihtokenttänä sattuu olemaan joku muu kuin New York tällä kertaa. Mutta jos nykin kautta lennät taas ei ESTAn kanssakaan tarvitse alkaa säätämään. :)

• JEWOP
    • random traveller

Moi, sytkärit on pääsääntöisesti kielletty ruumaan menevissä matkatavaroissa. Kuitenkin tietyntyyppiset butaani/zippo-sytyttimet on sallittuja (max 1 kpl) käsimatkatavaroissa. Linkki tarkastukseen löytyy tästä (haulla: Sytytin (tupakan)):

http://www.finnair.com/FI/FI/information-services/baggage/dangerous-goods

USA:ssa turvallisuudesta vastaa TSA. Ohessa paikalliset ohjeet.

http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ash/ash_programs/hazmat/passenger_info/media/Airline_Passengers_Lighters_Faq.pdf

Mikäli ostat Suomessa/EU:ssa lentokentältä turvatarkastuksen jälkeen viiniä, tms nestemäistä, joudut luultavimmin siirtämään ostoksesi USA:n kentällä ruumaan meneviin matkatavaroihin. Ainakin Finskillä tästä kuulutetaan joka kerta lennolla JFK:lle.

• random traveller

Korjaus: EU:sta lähdettäessä ei käsimatkatavaroissa, vaan taskussa.

• 2v voimassa

Jos Esta on voimassa, ei lentokentällä tai kohteella ole väliä. Tuon kahden vuoden aikana voit käydä missä tahansa Usa:ssa. Lentoyhtiö vaatii ensimmäisen osoitteen Yhdysvalloissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45349
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      31
      11240
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      207
      10873
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9711
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8528
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6511
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3210
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2239
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      37
      1629
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1510
    Aihe