ansiosidonnainen

jaana.

ajattelin ilmoittautua työkkäriin vasta 4viikkoa sen jälkeen kun jään työttömäksi.Tuleeko tästä mitään sanktiota vai alkaako mun 500p siitä kun ilmoittaudun työkkäriin?

29

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksiköhän

Ilman suurempaa tietoa niin työttömyys alkaa siitä päivästä kun olet jäänyt työttömäksi.
      Raha taas alkaa juoksemaan ilmoittautumispäivästä. Eli jäät sen 4 viikkoa ilman tuloja.

• 1717

no voithan vedättää sitä ilmoittautumistasi vaikka 4 vuotta, siitä mitään haittaa ole... muile ku sulle, ja sehän ei näytä mitään haittaavan.

• jaana2

kuules 1717 joudun vedättää ilmoittautumistani jotta täyttäisin erään ehdon.Mutta kysymykseni oli alkaa ansiosidonnainen eli 500p kuluu vasta kun ilmoittaudun työkkäriin,ei siitä kun jään työttömäksi?Totta kai se mua haittaa mutta tulevaisuuden kannalta mun on näin toimittava.

• Byro B
        jaana2 kirjoitti:

kuules 1717 joudun vedättää ilmoittautumistani jotta täyttäisin erään ehdon.Mutta kysymykseni oli alkaa ansiosidonnainen eli 500p kuluu vasta kun ilmoittaudun työkkäriin,ei siitä kun jään työttömäksi?Totta kai se mua haittaa mutta tulevaisuuden kannalta mun on näin toimittava.

Mikä se ehto on?

• jaana2
        Byro B kirjoitti:

Mikä se ehto on?

ehto on tietenkin että ikää on tarpeeksi "putkeen".Ajattelin sen hoitaa tälleen!

• 1717

jos meinaat sitä ehtoa että 500 päivääsi riittäisi putkeen pääsyyn niin se hoituu saitsulla sen 500päivän aikana mikäli se nyt noin pienestä on kiinni.Itse kokeilin ihan huvikseni miten tuo saitsujuttu toimii ja hyvin toimi, en olisi edes tarvinnut niitä saitsun takaamia jatkopäiviä mutta kiinostuksesta kokeilin ja olkapäästä sain 45 päivää saitsua ja saman verran siirtyi se 500päivän täyttyminen.... kunhan se saitsu on yli 9 pv... se on omavastuu, siltä ajalta kuitenkin liittosi kassa maksaa, joten et häviä yhtään mitään.

• jaana2

hei 1717 kysymykseni oli alkaako 500p ansiosidonnaista kuluu siitä kun ilmoittautuu työkkäriin vai siitä kun jää työttömäksi.Nämä on 2 eri asiaa minun tapauksessani.

• Byro B
        jaana2 kirjoitti:

hei 1717 kysymykseni oli alkaako 500p ansiosidonnaista kuluu siitä kun ilmoittautuu työkkäriin vai siitä kun jää työttömäksi.Nämä on 2 eri asiaa minun tapauksessani.

Ymmärtääkseni et ole oikeutettu apvrahaan ennenkuin ilmoittaudut työkkäriin eikä päivät siten kulu. Mutta soita ihmeessä kassaasi ja tarkista asia (liittoosi).

• fgfhgjghj

Mitä tarkoittaa 'saitsu'? Entä 'putki'?

• 1717

tuohonpa en osaa vastata kun itse menettelin toisin... eli heti ekana työttömyyspäivänä kävin asian hoitamassa.

• Menee se

Tietenkin ansiosidonnaisen päivät alkavat kulumaan vasta siitä kun niitä alat hakemaan ja 5 päivän omavastuuaika tulee aina, ei tuota haku voi montaa kuukautta siirtää, ellei ole lääkräintodistusta ym, mutta tuollainen 4 viikkoa, ei siinä mitään, haet sen jälkeen päivärahaa.

• jaana 4

hienoo

• Tsemppiä.

Jaana, alat siis hakemaan päivärahaa sinun halumastasi ajankohdasta, nimittäin sitä saa hakea 3 kuukautta taannehtivasti, mutta siis sinä haet, siitä päivästä alkaen jolloin ilmoittaudut, näin se menee.

• Siivet nuo on hopeaa
    • omapäisyyttä

Minua arveluttaisi tehdä noin ilman asian tarkkaa selvittämistä te-toimiston, Kelan ja työttömyyskassan kanssa. Kuinka monelta päivältä saat lomakorvauksia lopputilisi yhteydessä? Ansiosidonnaista ei makseta niiltä päiviltä, mitkä saat työttömänä lomakorvausta.

• omapäisyyttä

Lisään vielä, että mahdollisesti voit sopia työsuhteesi päättyväksi vasta loman jälkeen. Vai oletko jo tehnyt näin?

• V-v.

Lomakorvausta ei enää lasketa mukaan, eli ansiosidonnaisen päivät alkavat heti 5 päivän omavastuun jälkeen.

• omapäisyyttä

Mihin lomakorvausta ei lasketa mukaan? Tarkoittaako enää, että jokin käytäntö on muuttunut? Töiden loppuessa voi varmaan sopia niin, että viimeinen työpäivä on viimeinen lomapäivä tai loman jälkeinen ensimmäinen työpäivä. Näin työsuhde jatkuisi lähemmäksi eläkeputkea.

• Byro B
        omapäisyyttä kirjoitti:

Mihin lomakorvausta ei lasketa mukaan? Tarkoittaako enää, että jokin käytäntö on muuttunut? Töiden loppuessa voi varmaan sopia niin, että viimeinen työpäivä on viimeinen lomapäivä tai loman jälkeinen ensimmäinen työpäivä. Näin työsuhde jatkuisi lähemmäksi eläkeputkea.

Lomakorvausta ei enää murehdita eli lasketa työsuhteen perään jatkoksi, kuten ennen tehtiin. Omavastuuaika on nyt 5pv.
        Kassaan t liittoon on jaanan hyvä soittaa ja tarkistaa tämä suunnitelma, ettei tule kielteisiä ylläreitä. Ylipäätään täällä kuulleet asiat on hyvä tarkistaa luotettavasta lähteestä.

• jaana 4
        Byro B kirjoitti:

Lomakorvausta ei enää murehdita eli lasketa työsuhteen perään jatkoksi, kuten ennen tehtiin. Omavastuuaika on nyt 5pv.
        Kassaan t liittoon on jaanan hyvä soittaa ja tarkistaa tämä suunnitelma, ettei tule kielteisiä ylläreitä. Ylipäätään täällä kuulleet asiat on hyvä tarkistaa luotettavasta lähteestä.

tarkistin liitto ja työkkäri ilmt.se on OK!

• pitävät pelleinä
        jaana 4 kirjoitti:

tarkistin liitto ja työkkäri ilmt.se on OK!

Älä usko ennenkuin saat kirjallisena. Pyörtävät sanansa kun asia on ajankohtainen.
        Siis kaikki kirjallisena!

• jaana 4
        pitävät pelleinä kirjoitti:

Älä usko ennenkuin saat kirjallisena. Pyörtävät sanansa kun asia on ajankohtainen.
        Siis kaikki kirjallisena!

tieto PAMISTA ja Työkkärin neuvonnasta näihin uskon!

• oikeusjuttu alakafka
        jaana 4 kirjoitti:

tieto PAMISTA ja Työkkärin neuvonnasta näihin uskon!

No just joo, työkkärinneuvonta ei ole kaikkein luotettavin lähde, usko huviksesi.

Itselleni kävi juuri näin. Olin tiedustellut asiaani neuvonnasta, mutta kun tuli ajankohtaiseksi eivät olleet koskaan kuulleetkaan ja vielä vähämmän koskaan antaneet sellaista tietoa, johon vetosin.

Siitä opin, että kaikki kirjallisena - mihinkään ei voi luottaa jos siitä on vain kahdenkeskeinen keskustelu.

Teet kuten parhaaksi näet ja uskot, mutta tervetuloa TE-toimistojen ja Kelan ihmeelliseen maailmaan, missä ei päde järjen logiikka ja oikeudenmukaisuus vaan miten mikäkin tulkitaan ja kenen kulloisen virkailijan PMS oireiden ajankohtaisuus.

• jaana 4
        oikeusjuttu alakafka kirjoitti:

No just joo, työkkärinneuvonta ei ole kaikkein luotettavin lähde, usko huviksesi.

Itselleni kävi juuri näin. Olin tiedustellut asiaani neuvonnasta, mutta kun tuli ajankohtaiseksi eivät olleet koskaan kuulleetkaan ja vielä vähämmän koskaan antaneet sellaista tietoa, johon vetosin.

Siitä opin, että kaikki kirjallisena - mihinkään ei voi luottaa jos siitä on vain kahdenkeskeinen keskustelu.

Teet kuten parhaaksi näet ja uskot, mutta tervetuloa TE-toimistojen ja Kelan ihmeelliseen maailmaan, missä ei päde järjen logiikka ja oikeudenmukaisuus vaan miten mikäkin tulkitaan ja kenen kulloisen virkailijan PMS oireiden ajankohtaisuus.

no kyl mä Pamin neuvoihin uskon ja siihen te-neuvojaan .keskust. te-neuvojan kanssa 1/2t ja sama pamin kanssa!

• 6-0
        jaana 4 kirjoitti:

no kyl mä Pamin neuvoihin uskon ja siihen te-neuvojaan .keskust. te-neuvojan kanssa 1/2t ja sama pamin kanssa!

Ajallahan siinä ei ole mitään tekemistä, vaikka juttelisitte koko päivän, vaan miten todistaa jälkikäteen saamansa tieto.
        Nämä kun eivät ole uskonasioita, eikä luottaa voi kehenkään, sen tulet vielä huomaamaan.

• Työtön

Periaatteessa 4 kk:sta ei pitäisi tulla sanktiota, sillä eikös kuitenkin tässä maassa saa itse valita onko työvoimahallinnon kirjoilla vai pitääkö vaikka ns. omaa lomaa ennen kuin aloittaa työnhaun.

Toisaalta työttömyysturvalaissa on maininta:

"10 § (22.12.2009/1188) Työssäoloehdon voimassaolo

Jos henkilö on ollut poissa työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä yli kuusi kuukautta, hänelle ei myönnetä työttömyyspäivärahaa ennen kuin hän on täyttänyt poissaolon jälkeen työssäoloehdon. Tällöin työssäoloehdon tarkastelujakso alkaa siitä, kun henkilö on poissaolon jälkeen mennyt työhön tai aloittanut yritystoiminnan."

Siis lakitekstin mukaan jos on yli 6 kuukautta esim. ns. omalla lomalla niin työssäoloehto menee uusiksi ts. ei pääse enää ansiosidonnaisille päivärahoille, ennen kuin uusi työssäoloehto on täyttynyt. Siis ei kannata pitää omaa vapaata yli 6 kk.

• jaana 4

juuri tämän ne sano Pamissa ja Te-neuvonnassa!KIITOS KAVERI!

• omapäisyyttä

Byro B: "Lomakorvausta ei enää murehdita eli lasketa työsuhteen perään jatkoksi, kuten ennen tehtiin. Omavastuuaika on nyt 5pv."

Eikö työnantajalta voi silti pyytää työtodistusta, missä työsuhteen päättymispäiväksi on merkitty viimeinen lomapäivä? Loma-aikahan on työaikaa.

• Mitä?

Mitä järkeä on täältä kysellä yhtään mitään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3682
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      31
      3250
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2888
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2730
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1709
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1539
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1517
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1484
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    Aihe