Tärkeä ohje vanhemmille

15+3

Tämän viestin takoitus olla syyllistävä mutta rohkaisen kaikkia vanhempia puhumaan paljon taaperoilleen. Vaikka välillä ei jaksaisi niin puhukaa vaan! Lapsi tarvitsee puhumisen mallia ja mistä muualta sitä saa kun toisten puheesta. Uhmaikä on raskas vaihe mutta silloinkin lapselle täytyy näyttää että hänestä välitetään eikä jätetä omien tunteiden kanssa yksin. Olen pannut merkille että jo 1 vuotias ymmärtää jo melko hyvin asioita mitä hänelle puhuu (siis jos hänelle on juteltu vauvasta asti) Vaikka lapsi ei osoittaisi kiinnostusta puhumiseen ja itsensä ilmaisuun niin vanhemmilla on melko olennainen osa kielen kehityksessä.

Olen itse yli 1 vuotiaan äiti ja olen huomannut positiivisen seikan siitä kuinka suuri merkitys vanhempien läsnäololla ja puheellani on. Meillä rauhoitaan siitä kun sanon lapselle asian todellisen laidan. Ja hän ymmärtää kaiken! Uskon että jatkossakin elämä helpottuu kun pystyn saamaan yhteyden lapseeni keskustelun avulla. Sitä luulee että alle 3 vuotiaat eivät "tajua mitään" ja "päässä ei liiku mitään"... mutta se ei ole totta!

Mielestäni lasten varhaiset käytöshäiriöt johtuvat yleensä kommunikaation ja ohjauksen puutteesta vanhempien ja lapsen välillä. Lasta ei ole tuettu persoonaansa sopivalla tavalla eikä jokelteluihin tai ääntelyihin muutenkaan reagoitu millään tavalla. Lapsi jätetään liian paljon oman onnensa nojaan ja lapselta odotetaan liian nopeaa itsenäistymistä. Olen nähnyt paljon tällaisia henkistä laiminlyöntiä joka on vahingollista ja sitä mukaa lapsen kehitys voi vaarantua. Olkaa siis läsnä lapsen elämässä, puhukaa, nauttikaa elämästä ja mitä tärkeintä, rakastakaa!

5

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+3

      Ja anteeksi parista kirjoitusvirheestä :)

    • Krokotiili

      Hei :)
      Olen todellakin samaa mieltä että lapselle läsnäolo ja puhe on hyväksi jo ihan varhaisesta vauva-ajasta asti. Jokaisen vanhemman olisi hyvä vaikka lukea jokapäivä lapselleen jos tuntuu vaikealta "vain höpöttää". Huomasin aikoinaan kuinkajotku katsoi kieroon kun esim kaupassa juttelin ihan ostettavia asioita ja pohdin mitä ruokaa laittas ääneen kun olin lapseni kanssa liikkeellä hänen ollessaan vielä vauva :D
      Itse olen siis 2vuotiaan lapsen äiti ja todellakin voin allekirjoittaa että jo 1vuotias ymmärtää puhetta todella hyvin. Joudun tuomaan kuitenkin esiin että rajoja kokeiltaessa ja uhman alkaessa se puhe ei vain "mene periile". Tarkoitan tuolla sitä että lapsi ymmärtää kyllä mutta ei reagoi puheessa toivotulla tavalla vaan kokeilee josko sittenkin saisi haluamansa tai katsoo kauanko vanhempi jaksaa luovuttamatta. Tämä käytös lapselta EI ole käytöshäiriötä vaan kuuluu osaltaan lapsen temperamentin ja luonteen muotoutumiseen. Monet ihmiset (myös vanhemmat) pitävät näitä kiukkuavia taaperoita huonosti kasvatettuina tai käytöshäiriöisinä mutta se on väärin koska silloin lapsi ei saa tukea kehittyäkseen.

      Hyvää kevättä kaikille!

    • juujuu4

      Itse kans puhun 11kk ikäiselle lapselleni koko ajan. Välillä kyllä tuntuu, että puhuisin itsekseni tai seinälle :D Puhun kuitenkin normi äänellä. Itse tykkään puhua niitä näitä, ulkoilmasta ja meidän elämästä :) Koskakoan tuo kysyy, että "mitä sä äiti höpötät?" :D

    • Ei lässytetä liikaa

      Juu, tiedän vanhempia, jotka eivät osaa puhua luonnollisesti vauvalle tai taaperolle, joka ei vielä itse osaa puhua. Lapselle puhutaan kummallista "me-kieltä", silloin kun ylipäätään puhuvat lapselle. Todella ärsyttävää.
      Vastasyntyneelle voi puhua kuin täysjärkiselle ihmiselle. Ei se mitään haittaa, vaikka hän ei vastaa. Hän kuuntelee.

    • -o-

      "Mielestäni lasten varhaiset käytöshäiriöt johtuvat yleensä kommunikaation ja ohjauksen puutteesta vanhempien ja lapsen välillä."

      Näin voi ajatella, mutta ei se näin välttämättä ole. Monen käytöshäiriöisen kanssa on puhuttu ihan kiitettävästi ja tehty muutenkin asiat esimerkillisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe