Nikon D610 ja Tokina 11-16 f2,8 toimiiko keskenään

Nikon D300

Toimiiko. Jos ei niin miksi. Kiitos asiallisista neuvoista.

9

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pimeä kuvaaja

      Eipä taida toimia, ainakaan sillä tavalla kuin laajakanttilasilta edellyttäisi. Tokinalla ei tietääkseni ole muita Nikoniin tarkoitettuja 11–16 millin f/2.8 -zoomeja kuin APS-C-kennoisiin DX-runkoihin optimoitu http://www.objektiivi.info/objektiivi-info/tokina/-at-x-116-pro-dx-af-11-16mm-f-2-8/472

      Tuon erinomaisena pidetyn kakkulan piirtoympyrä ei riitä D610:n isolle kennolle. Kuvia sillä epäilemättä saa, mutta mitä isompi aukko ja mitä lähempänä 11 millin polttoväliä liikutaan, sitä enemmän kuvat vinjetoituvat (mustuvat kohti kulmia). Kuvista voidaan hyödyntää vain keskiosa, jolloin objektiivi on jotakin muuta kuin laajakulmainen. Ja laajakulmaisuudestahan tuollaisessa lasissa maksetaan!

      Itselläni ei täyskennoista FX-Nikonia ole, eikä ole tuollaista Tokinaakaan. Luulen, että D610 tunnistaa tuollaisen kakkulan automaattisesti DX-tyyppiseksi ja rajoittaa itse kuva-alan APS-C-kokoiseksi. Sinänsä aivan sama, tapahtuuko rajaus kamerassa vai kuvankäsittelyssä tietokoneella: kuvakulma ei ole 11–16-milliseltä laajakanttilasilta edellytettävä vaan oleellisesti suppeampi (vastaa jotain 16,5–24 millistä FX-objektiivia).

    • ....

      Tokina AT-X 16-28/2,8 PRO FX on tehty Full Frame, eli täyskennoisillle rungoille eli ennemmin se kuin AT-X 11-16/2,8 Pro DX.

      Tuo 11-16/2,8 toimii D610 rungon kanssa kuten tuossa ylempänä kuvailtiin, eli runko vaihtaa kuva-alan APS-C-kokoiseksi. Saa siis toimimaan mutta runko toimii APS-C "moodissa"/kokoisena.

      • Pimeä kuvaaja

        Niinpä. Tuo AT-X 16-28/2,8 PRO FX antaa suurin piirtein yhtä laajat kuvakulmat FX-rungossa kuin 11–16-millinen DX-rungossa.

        Täyskennoinen runko on laajispäässä edullinen siinä mielessä, ettei polttovälin tarvitse olla yltiöpäisen lyhyt tavoiteltaessa laajaa kuvakulmaa. Kroppikennoinen puolestaan loistaa telehommissa, kun kuva-ala saadaan täyteen jo lyhyemmälläkin putkella.

        Polttoväli ei sinänsä muutu miksikään eri rungoissa, mutta kameran näkemä kuvakulma muuttuu.


      • D 300
        Pimeä kuvaaja kirjoitti:

        Niinpä. Tuo AT-X 16-28/2,8 PRO FX antaa suurin piirtein yhtä laajat kuvakulmat FX-rungossa kuin 11–16-millinen DX-rungossa.

        Täyskennoinen runko on laajispäässä edullinen siinä mielessä, ettei polttovälin tarvitse olla yltiöpäisen lyhyt tavoiteltaessa laajaa kuvakulmaa. Kroppikennoinen puolestaan loistaa telehommissa, kun kuva-ala saadaan täyteen jo lyhyemmälläkin putkella.

        Polttoväli ei sinänsä muutu miksikään eri rungoissa, mutta kameran näkemä kuvakulma muuttuu.

        No, juttuhan on tämä. Minulla on tokinan 11-16 lasi ja Nikon d300 ja olen aikeissa ostaa paremman kameran. Joko Nikon 7100 tai Nikon 610.
        Eli teenkö tokinan lasilla mitään jos valitsen tuon 610. Jos se olisi parempi kamera maisemakuvaukseen ja ehkä muuhunkin. Väittävät että 610 kuviin tulee kohinaa jo iso 800 jälkeen?


      • Pimeä kuvaaja
        D 300 kirjoitti:

        No, juttuhan on tämä. Minulla on tokinan 11-16 lasi ja Nikon d300 ja olen aikeissa ostaa paremman kameran. Joko Nikon 7100 tai Nikon 610.
        Eli teenkö tokinan lasilla mitään jos valitsen tuon 610. Jos se olisi parempi kamera maisemakuvaukseen ja ehkä muuhunkin. Väittävät että 610 kuviin tulee kohinaa jo iso 800 jälkeen?

        >No, juttuhan on tämä. Minulla on tokinan 11-16 lasi ja
        >Nikon d300 ja olen aikeissa ostaa paremman kameran.

        Tuonpa olin jo arvannutkin nimimerkkisi ja kysymyksesi perusteella.

        Sikäli kuin olen ymmärtänyt, edustaa D610 Nikonilla täyskennoisten karvalakkimallia ja D7100 on taas kroppikennoisten lippulaiva. Snapsortin mukaan D610:n etuina ylivoimaisesti vähäisempi kohina (kohinakynnys ISO 2 980 vs. ISO 1 256) ja reilusti parempi kuvanlaatu (94 pistettä vs. 83 pistettä), kookkaampi etsin, suurempi värisyvyys ja laajempi dynamiikka.

        D7100:ssa puolestaan (väitetysti) kehittyneempi tarkennus, vähän suurempi sarjakuvausnopeus ja puolta nopeampi lyhyin suljinaika.

        http://snapsort.com/compare/Nikon-D610-vs-Nikon-D7100

        >Väittävät että 610 kuviin tulee kohinaa jo iso 800 jälkeen?

        Ketkä väittävät? Arvostettu DPReview puhuu nähdäkseni vallan muuta.

        ”Like the D600, image quality from the D610 is impressive through the ISO sensitivity range of 100-6400.”

        ”Even when shooting at the very highest ISO settings, the D610 delivers files that contain plenty of usable detail. Only higher than the standard ISO sensitivity setting of 6400 does noise start to become a practical issue in overall image quality.”

        http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d610/8

        Edellisen mukaan ISO 6400 olisi vielä täysin käyttökelpoista kauraa. Sivuston kokonaisarvio D610:stä on myös mielestäni vallan erinomainen. Houkutteleva peli, mutta minulle liian kallis.

        Kuvaan itse D7000:lla ja katselisin kyllä seuraavaa kameraani täyskennoisten puolelta, vaikka enimmät linssini DX-tasoa ovatkin (laajiksena Nikkor 10–24) ja siis rungon myötä aikanaan vaihtoon menossa. Aion kuitenkin pysyä vielä pitkään DX-maailmassa; D7000 on minulle näppäilijälle liiankin hyvä kamera.


      • d300
        Pimeä kuvaaja kirjoitti:

        >No, juttuhan on tämä. Minulla on tokinan 11-16 lasi ja
        >Nikon d300 ja olen aikeissa ostaa paremman kameran.

        Tuonpa olin jo arvannutkin nimimerkkisi ja kysymyksesi perusteella.

        Sikäli kuin olen ymmärtänyt, edustaa D610 Nikonilla täyskennoisten karvalakkimallia ja D7100 on taas kroppikennoisten lippulaiva. Snapsortin mukaan D610:n etuina ylivoimaisesti vähäisempi kohina (kohinakynnys ISO 2 980 vs. ISO 1 256) ja reilusti parempi kuvanlaatu (94 pistettä vs. 83 pistettä), kookkaampi etsin, suurempi värisyvyys ja laajempi dynamiikka.

        D7100:ssa puolestaan (väitetysti) kehittyneempi tarkennus, vähän suurempi sarjakuvausnopeus ja puolta nopeampi lyhyin suljinaika.

        http://snapsort.com/compare/Nikon-D610-vs-Nikon-D7100

        >Väittävät että 610 kuviin tulee kohinaa jo iso 800 jälkeen?

        Ketkä väittävät? Arvostettu DPReview puhuu nähdäkseni vallan muuta.

        ”Like the D600, image quality from the D610 is impressive through the ISO sensitivity range of 100-6400.”

        ”Even when shooting at the very highest ISO settings, the D610 delivers files that contain plenty of usable detail. Only higher than the standard ISO sensitivity setting of 6400 does noise start to become a practical issue in overall image quality.”

        http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d610/8

        Edellisen mukaan ISO 6400 olisi vielä täysin käyttökelpoista kauraa. Sivuston kokonaisarvio D610:stä on myös mielestäni vallan erinomainen. Houkutteleva peli, mutta minulle liian kallis.

        Kuvaan itse D7000:lla ja katselisin kyllä seuraavaa kameraani täyskennoisten puolelta, vaikka enimmät linssini DX-tasoa ovatkin (laajiksena Nikkor 10–24) ja siis rungon myötä aikanaan vaihtoon menossa. Aion kuitenkin pysyä vielä pitkään DX-maailmassa; D7000 on minulle näppäilijälle liiankin hyvä kamera.

        Kiitos vastauksista. Pitää edelleen miettiä ostosta. Olen jo vuoden odottanut Nikon D400, ei taida tulla koskaan. ;)


      • Pimeä kuvaaja
        d300 kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Pitää edelleen miettiä ostosta. Olen jo vuoden odottanut Nikon D400, ei taida tulla koskaan. ;)

        Tarkoittanet D400:lla D300s:n seuraajaa eli ammattilaisspeksattua DX-kennoista kameraa? Tuo D300s on julkistettu heinäkuussa 2009 eli lähes 5 vuotta sitten. Luulisi, että sille olisi tullut seuraaja jo hyvän aikaa sitten jos oli tullakseen.

        Rohkenen kuvitella, että Nikon on ehtinyt tehdä strategisen päätöksen tehdä tulevat ammattilaismallinsa FX-kennoisiksi. Isojen kennojen valmistuskustannukset ovat pudonneet merkittävästi niistä ajoista, kun niitä alkoi saada huippukameroihin.

        DX-harrastajamalliston nykyinen yläpää à la D7100 ja syksymmällä odotettavissa oleva D7200 taipuu pitkälle ammattikäyttöönkin – ominaisuudet menevät monelta osin ohi siitä, mitä ammattimalleissa oli tarjolla puoli vuosikymmentä sitten. Jostakin lehden keskiaukeamakuvasta tai julistekokoisesta näyttelykuvasta voi olla jo vaikea sanoa, onko asialla ollut kroppi- vai täyskennoinen kamera.


      • D300
        Pimeä kuvaaja kirjoitti:

        Tarkoittanet D400:lla D300s:n seuraajaa eli ammattilaisspeksattua DX-kennoista kameraa? Tuo D300s on julkistettu heinäkuussa 2009 eli lähes 5 vuotta sitten. Luulisi, että sille olisi tullut seuraaja jo hyvän aikaa sitten jos oli tullakseen.

        Rohkenen kuvitella, että Nikon on ehtinyt tehdä strategisen päätöksen tehdä tulevat ammattilaismallinsa FX-kennoisiksi. Isojen kennojen valmistuskustannukset ovat pudonneet merkittävästi niistä ajoista, kun niitä alkoi saada huippukameroihin.

        DX-harrastajamalliston nykyinen yläpää à la D7100 ja syksymmällä odotettavissa oleva D7200 taipuu pitkälle ammattikäyttöönkin – ominaisuudet menevät monelta osin ohi siitä, mitä ammattimalleissa oli tarjolla puoli vuosikymmentä sitten. Jostakin lehden keskiaukeamakuvasta tai julistekokoisesta näyttelykuvasta voi olla jo vaikea sanoa, onko asialla ollut kroppi- vai täyskennoinen kamera.

        Voi olla että kuvaillaan kesä vielä 300:lla ja katsotaan mitä syksy tuo tullessaan.....jos en taivu 610:n. Kyllä se 7100 tai tuleva 7200 käy, silloin kelpaa vanhat lasit ja voisi ajatella jotkain hieman " pitempääkin" .


      • ....
        D 300 kirjoitti:

        No, juttuhan on tämä. Minulla on tokinan 11-16 lasi ja Nikon d300 ja olen aikeissa ostaa paremman kameran. Joko Nikon 7100 tai Nikon 610.
        Eli teenkö tokinan lasilla mitään jos valitsen tuon 610. Jos se olisi parempi kamera maisemakuvaukseen ja ehkä muuhunkin. Väittävät että 610 kuviin tulee kohinaa jo iso 800 jälkeen?

        "Haittapuolena" siirtymisessä FX kennoiseen on se että lasitavara menee uusiksi. Ei siinä mitään jos on varaa. Itselläni ei ole varaa ja siksi olen pysynyt DX kennoisessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe