Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Heittely sekä vetouistelu tarvikkeista

AlottelevaKalamies

Rupesin viime kesänä oikein tosissani kalastelemaan ja todennäköisesti oli vähän osaamisen/tiedon puutetta sekä huonot varusteet kun uistimia hävisi ja kalaa ei paljoakaan tullut.

Hankin silloin kuitusiiman joka on nyt haalistunut, tarviiko kesäksi vaihtaa uuteen?

Jos lähtee reissulle jossa on tarkoitus vetää uistinta sekä heitellä, niin riittääkö pelkkä avokela jossa on kuitusiima(jos haluaa varmasti kalaa saada mahdollisimman pienellä vaivalla)
Omistan kyllä ihan vetovavankin mutta en ole laittanut siimaa siihen, ja olen käsittänyt että vedossa on paras monofiilisiima?

Mitä muita vinkkejä aloittelialle olisi, kuten solmuista, perukkeista jne. Kalalla ei ole merkitystä kunhan jotain saa, mutta mieluiten kuhaa

10

1175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsaari1

      Morjenst

      Aloittelijoilla usein jää vieheet ahdille huonojen solmujen / perukkeen puutteen takia.
      Lueppas tästä siimoista ja solmuista http://www.koukussa.fi/kalastus/siimat-ja-solmut

      Perukkeeksi suosittelen titaani peruketta mikä maksaa n. 5-10€ ja se kestää pitkään.

      Avokela riittää aivan mainiosti (ilmeisesti hyrrää ajatellut)

      Kuhan vetokalastus on erittäin helppoa. Tarvitset vavan, siiman, lukon, vieheen esim.rapala orginal kulta/musta. lähdet kalastelemaan illalla siinä 8 maissa ja lopettelet kun et vain jaksa enään. Kuha nousee illalla pintaan syömään pikkukaloja. Lisää tietoa löydät kuhastamisesta http://www.koukussa.fi/kalastus/kuhan-kalastus

      T.Tsaari

    • tiltis

      >... kuitusiiman joka on nyt haalistunut, tarviiko kesäksi vaihtaa uuteen?

      Siiman väri ei yleensä vaikuta kalastavuuteen. Joistakin kuitusiimoista väri heikkenee nopeasti. Värin merkitys on siiman näkyvyys, eikä sillä ole vetouistelussa väliä. Kuitusiiman kulumisen näkee yleensä rispaantumisena - pienä haituvaa siimassa - tällöin kannatta poistaa kulunut osa.

      >.. riittääkö pelkkä avokela jossa on kuitusiima(jos haluaa
      > varmasti kalaa saada mahdollisimman pienellä vaivalla)

      Jonkinlaisen perukkeen käyttöä suosittelen. Kalantulo ei ole koskaan varmaa, toki vaivattominta on olla käyttämättä.

      >.... ja olen käsittänyt että vedossa on paras monofiilisiima?
      Lähinnä tuossa on kysymys tartuttamisesta sekä kustannuksista. Hitaassa vauhdissa ilman käsin tehtävän vastaiskun mahdollisuutta joustamaton siima ja jäykkä vapa tartuttaa varmemmin. Vetouistelussa voi käyttää paksuhkoa monofiiliä, koska ohuen siiman heitto-ominaisuuksilla ei ole väliä.

    • AlottelevaKalamies

      Niin tosiaan ihan sellaista normaalia avokelaa niinkuin tämän tapainen http://images.hongkong.fi/is/image/hongkong/Viva-V7-LTC-avokela_5707549256732_1.jpg?$product_250$

      Eli jos minulla on tuollainen heittelyvapa, niin voin hyvin vedellä myös sen kanssa, tai no tietenkin voin, mutta ei ole mitenkään varmempaa käyttää vetovapaa? Ja kumpaa itse suosittelisitte, perukkeen kanssa vai ilman, jos nyt opettelisin hyvät solmut tekemään, jossain paikoissa on sanottu että haittaa uintiin niin itse ajattelisin että syönti olisi perukkeenkanssa huonompaa.

      Ja ihan vetovapaan voi myös laittaa kuitusiimaa, siis periaatteesa ei ole väliä syönnin kannalta(ko) ??

    • sähkökala

      Siiman paksuus vaikuttaa enemmän uintiin kun peruke, toki perukkeissa on eroja.
      Solmuihin kannattaa perehtyä, varsinkin kuitusiiman kanssa.

      Vetouistelua voi harrastaa minkä vain kelatyypin / vavan kanssa.
      Vetouistelussa yleensä käytetään vetokelaa ihan siitä syystä että niihin mahtuu enemmän siimaa ja paksumpaa että on aikaa sitten toimia kun tulee pohjakosketus ja voi pätkästä siimaa surutta jos tulee rispaantumisia. Useimmiten vapoja on enemmän kuin 2 silloin tarvitsee vähän pelivaraa. Syönnin kannalta siimoissa ei ole juuri eroja.

      Jos kalastat samoilla paikoilla niin opettele tuntemaan pohjan muodot, vähentää viehe menetyksiä paljon.
      Vieheiden suhteen, joskus väri on tärkein ja joskus sitten koko on tärkeämpi ja uinti. Itse huomannut että vieheen koko vaikuttaa joskus paljonkin jopa enemmän kuin väri. Uinti on myös tärkeässä roolissa, se vaihtelee varsinkin veden lämmön mukaan paljon. Kylmässä hidasta uintia, ja lämpimässä vedessä nopeampaa.

    • Sähkökala

      Jos käytät hyvin herkkäuintisia vaappuja niin silloin peruke vaikuttaa uintiin.
      Pyöreällä lenkillä varustettu peruke haittaa vähemmän uintia.
      Kuitusiimasta sanoisin sen että on todella tärkeää että käyttää oikeaa solmua ja se on oikein tehty. Kannattaa harjoitella ja testata solmuja ihan kotona.

      Sen voin sanoa että syöttiä ei välttämättä tarvitse ihan pohjassa uittaa, nälkäinen kala kyllä hakee sen vaikka välivedestä tai pinnasta asti jos se vain houkuttaa tarpeeksi. Joskus kala ei ota vaikka osuisit siihen uistimella.

      Itselläni käynnyt niin että olen ajatellut että uitan hyvällä nopeudella syöttiä, sitten aikanai kalasteltua ja ilman tapahtumia aloin kokeilemaan kaiken näköistä.
      Lopulta "heittopilkin" lusikalla ja ei kauan mennyt kun nappasi. Eli uitin kuitenkin liian nopeasti vaikka vesi oli kohtuullisen lämmintä. Sama on tapahtunut niin monet kerrat niin jerkatessa kun lusikalla kalastaessa. Tipauttanut nopeutta ja tehnyt pitkiä taukoja välissä niin kala on ottanut huononakin päivänä joskus.

      Joskus kyse on vain kalan löytämisestä kuten edellisenä kesänä sain huomata oikein kantapään kautta vaikka olen pitkään kalastanutkin. Päätin kokeilla ihan huvikseen ruohikko uistinta paikassa missä on vettä pitkältä matkalta vain joku 20cm ja lähes heti otti kun heitin. Paikka on hyvin tiheältään vesikasvillisuutta että hirvitti heittää ruohikko syöttiäkään sinne.
      Tuosta samasta paikasta tuli sitten useamman viikon ajan kaikki tapahtumat.

    • AloittelevaKalamies

      Kiitos vaan vastauksista! nyt on tullut sen verran vinkkejä että eiköhän kun jäät lähtevät niin otan uudenalun kalastus harrastukselle. Tietysti lisä vinkkejä on kiva saada, ja varmaan itse kokeilemalla tosiaan parhaiten tietää mikä toimii ja mikä ei

    • Sähkökala

      Suosittelen hankkimaan pakkiin perus värit syöteissä, Lusikoissa hopea ja kupari, messinki on hyvä olla. Bette Krokodil on klassikko lusikoissa ja Kuusamon räsänen / professori. Ruohikko syöteistä paras on ehdottomasti minnow spoon rapalalta. Abu atomit on myös oikein toimivia edullisia lusikoita. Jak lusikka on myös suosittu klassikko.

      Itse olen tykännyt myös Solvkroken Salamander kesäaikaan kun tarvitsen nopea uintista lusikkaa. Abu Toby on myös hyvä nopea uintinen kapea lusikka.

      Lipoista tietenkin Mepps ehdottomasti, bette lotto on loistava hauelle kesä aikaan varsinkin, ahven ottaa myös hanakasti kiinni. ( muutakin kalaa saa toki ).
      Blue foxilta vibrax, Calico cat tuntuu varsinkin hauelle maistuvan, Abu carcia reflex on ihan hyvä, hienoisia kestävyys ongelmia itselläni ollut.
      Sitten Savage gearilta on lippa missa on volframia tuomaan lisää painoa ja heittopituutta SAVAGE GEAR CAVIAR SPINNER, itse tykännyt käyttää.

      Itselläni aina pakissa varsinkin kylmille vesille Storm Suspending WildEye Swim Shad, sitä kun oppii uittamaan niin saalista usein tulee.

      Stormilta ainakin thundercrank toimii kaikelle kalalle, pari kuhareissua tuli tehtyä niin tapahtumia oli juuri thunderilla eniten. Olen myös saannut oman ennätys ahvenen thundercrankilla, hieman vajaa 1kg körmy. Toinen mistä tykkään on Storm Hot'n Tot, todella voimakas uintinen vaappu missä on hakeva uinti.
      Kummatkin uivat syvällä ja niissä on voimakas uinti, hotissa ehkä voimakkaampi.

      Heittokalastan pääsääntöisesti niin en omista paljoakaan vaappuja.

      Väreistä kannattaa valita ainakin luonnolliset, särki / ahven värit. Sitten ärsytys väreistä suosituin taitaa olla firetiger. Sitten on muita hieman neutraalempia värejä esimerkiksi sininen, hyvin suosittu mutta itse en ole oikeastaan ikinä saannut mitään kyseisellä värillä. Musta on yllättävän toimiva väri joskus. Keltainen on hyvä ärsytys väri myös, sitten on fluori (punainen / oranssi ). Taitaa olla suosittu myös puna valkoinen eli ambulanssi väritys, varsinkin kylmän veden aikaan.

      Perukkeista oma suosikki on edullisista ollut G.T.R merkkinen. Se kestää enemmän käyttöä eikä jää mutkalle samalla tavalla kuin suurin osa perukkeista.

    • saas nähä

      Meikä on kalastanut yli 50 v.että sen verran voit varata opetteluun, meinasin jatkaa niin kauan ko noutaja tulee

    • Anonyymi

      Harvoin näkee näin asiallista keskustelua. Ei ole sattunut ketään trollia.

    • Anonyymi

      Abu Garcia lippa on paras yleisuistin. Oranssilla rungolla. 18grammainen.
      Jos leikarit huonot tai ei ollenkaan niin kuitusiima tahtoo lippauistinella punoutua, kuulee jo vavan kärjen äänen kun punoutunut siima vavan kärjessä jurnuttaa. Välillä hyvä vaihtaa vaikka Räsäsen lusikka missä punainen perä.
      Vaikka kuitusiima kestää vetoa niin joka reissun jälkeen hyvä pätkäistä pois siimaa puoli metriä, sama koskee kyllä kaikkia siimoja. Hauki iskee sivusta tai jopa edestä niin ei tarvita kuin yksi hampaan hipaisu siimaan niin siitä kohden siima heikko. Monofiilisiimassa sen tuntee kun vetää siimaa sormien välistä, kuitusiima vian näkee silmillä kun siima siitä kohden "karvainen" missä on jo vikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe