Vauhtipyörän kevennys

Tuning-mies

Ajattelin herättää kyseisestä moottorinviritystoimenpiteestä sekä yleistä, että sitten yksilökohtaisempaa keskustelua.

Itsellä on Peugeot 406 kahden litran hDi-koneella ja tuo kaksoismassainen kytkin kilisee jo siihen malliin, että varmaan hyvinkin piakkoin se alkaa oksentamaan osia.
Vaihtoehtona tuolle kaksoismassaiselle keksinnölle ainakin Valeo tekee korvaavaa kytkinpakettia, joissa tuo härveli on korvattu tavallisella kiinteällä vauhtipyörällä. Ja heräsipä sitten ajatus vauhtipyörän keventämisestä, kun se kytkin kerran jokatapauksessa revitään auki.

Eli siis varsinaiset kysymykset kuuluu: Onko kellään kokemuksia dieselin vauhtipyörän keventämisestä? Missä suhteessa kevennys tehtiin? Mites tasapainoitus? Ainakin tuolla
Vauhtipyörä - AutoWiki
selvitetään, että vauhtipyörä ja kampiakseli pitäisi tasapainottaa yhdessä, mutta miksi ihmeessä? Jos muuten autoon vaihdetaan vauhtipyörä, niin eihän sitä varten kampiakselia esiin revitä? Eli mikä funktio tuolla osien yhdessä tasapainottamisella on?

Ja ilman muuta, jos jollain on syventävää kokemusta bensavehkeidenkin vauhtipyörien/massojen kanssa pelaamisesta, niin mukavaahan se olisi saada tietoa jakoon.

7

1799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jfgoyt

      Vähän kuulostaa turhalta hommalta koko kevennys koska syö sun vääntöä ja dieselin vahvuus on juuri vääntö sekä pelkkä kevennys ei liikoja tehoja tuo. Kannattaa virittää sitten kunnolla jotta hyötyä olisi enempi. Kannattaa soittaa po-metalliin missä saa ainakin hyvän ja kevyen vauhtipyörän jos nyt semmosen haluu.

    • . . ..

      Eiköhän kannattaisi harkita enemmin lastuttamista, niin voisi olla jotain hyötyäkii...

    • ajay_

      Ei kannata dieseliin tuollaista tehdä. Ei ainakaan tuohon Pötkötin HDi-koneeseen, se syö aika ikävästi alavääntöä ja tekee ajamisesta epämukavampaa.

      Korkealle kiertävässä bensakoneessa sen sijaan pyörivien massojen pienentämisestä saat enemmän iloa mielellesi.

    • osta oikea auto.

      Älä helvetti ala mitään pösön vauhtipyörää keventämään siitä ei tule muuta kuin sanomista.

    • Painonvartijat

      Mitä nää jannut puhuu, että vauhtipyörän keventäminen söisi vääntöä? Miksi söisi? Kaikki teho-vääntö tehdään mäntien yläpuolella, joten eipä tuo mitään vääntöä syö. Vauhtipyörän keventäminen on ihan hyvä tapa piristää autoa, sillä kaikki paino jonka saat moottorin pyörivistä osista pois "näyttää samalta" kuin vaihteiston-perävälityksen välityssuhteella kerrottu paino muualta.
      No mitkä ovat haitat, eli miksi vauhtipyörässä yleensä on enemmän painoa, kuin
      starttimoottoria vasten tuleva kehä tai kytkimen asetelma vaatisi? Pääosin se on tyhjäkäyntiä varten. Siinä on massan hitaudella merkitys. Saattaa olla, että joudut säätämään tyhjäkäyntiä karvan korkeammalle. Tyhjäkäynnistä tulee siis hieman epätasaisempaa. Perheautossa saattaa olla epämukava ominaisuus.
      Osat (Kampiakseli, kytkinasetelma ja vauhtipyörä) pitäisi tasapainottaa yhdessä, jotta ei syntyisi värinöitä. Pahimmassa tapauksessa voi rikkoa jopa kampiakselin tai sen laakerit. Tämä nyt koskee kyllä enemmän kierroskoneita, joka tuo sun peli ilmeisimmin ei ole. Kunhan yleisellä tasolla tässä hölisen -keskustelupalstahan tämä..

      • double facepalm

        Joo toihan on paras ja yleisin diesel auton viritys kohde.


      • Painonvartijat
        double facepalm kirjoitti:

        Joo toihan on paras ja yleisin diesel auton viritys kohde.

        "Joo toihan on paras ja yleisin diesel auton viritys kohde."

        :D No varmaan huonoin, mutta kun aloittajalla oli mielenkiintoa ja pari vastausta oli ihan metsässä, niin ajattelin keskustelun vuoksi kommentoida.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9367
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      69
      4864
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4531
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      59
      2887
    5. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      8
      2088
    6. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1576
    7. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      41
      1354
    8. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1276
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      47
      1276
    10. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1242
    Aihe