Ajattelin herättää kyseisestä moottorinviritystoimenpiteestä sekä yleistä, että sitten yksilökohtaisempaa keskustelua.
Itsellä on Peugeot 406 kahden litran hDi-koneella ja tuo kaksoismassainen kytkin kilisee jo siihen malliin, että varmaan hyvinkin piakkoin se alkaa oksentamaan osia.
Vaihtoehtona tuolle kaksoismassaiselle keksinnölle ainakin Valeo tekee korvaavaa kytkinpakettia, joissa tuo härveli on korvattu tavallisella kiinteällä vauhtipyörällä. Ja heräsipä sitten ajatus vauhtipyörän keventämisestä, kun se kytkin kerran jokatapauksessa revitään auki.
Eli siis varsinaiset kysymykset kuuluu: Onko kellään kokemuksia dieselin vauhtipyörän keventämisestä? Missä suhteessa kevennys tehtiin? Mites tasapainoitus? Ainakin tuolla
Vauhtipyörä - AutoWiki
selvitetään, että vauhtipyörä ja kampiakseli pitäisi tasapainottaa yhdessä, mutta miksi ihmeessä? Jos muuten autoon vaihdetaan vauhtipyörä, niin eihän sitä varten kampiakselia esiin revitä? Eli mikä funktio tuolla osien yhdessä tasapainottamisella on?
Ja ilman muuta, jos jollain on syventävää kokemusta bensavehkeidenkin vauhtipyörien/massojen kanssa pelaamisesta, niin mukavaahan se olisi saada tietoa jakoon.
Vauhtipyörän kevennys
7
1799
Vastaukset
- jfgoyt
Vähän kuulostaa turhalta hommalta koko kevennys koska syö sun vääntöä ja dieselin vahvuus on juuri vääntö sekä pelkkä kevennys ei liikoja tehoja tuo. Kannattaa virittää sitten kunnolla jotta hyötyä olisi enempi. Kannattaa soittaa po-metalliin missä saa ainakin hyvän ja kevyen vauhtipyörän jos nyt semmosen haluu.
- . . ..
Eiköhän kannattaisi harkita enemmin lastuttamista, niin voisi olla jotain hyötyäkii...
- ajay_
Ei kannata dieseliin tuollaista tehdä. Ei ainakaan tuohon Pötkötin HDi-koneeseen, se syö aika ikävästi alavääntöä ja tekee ajamisesta epämukavampaa.
Korkealle kiertävässä bensakoneessa sen sijaan pyörivien massojen pienentämisestä saat enemmän iloa mielellesi. - osta oikea auto.
Älä helvetti ala mitään pösön vauhtipyörää keventämään siitä ei tule muuta kuin sanomista.
- Painonvartijat
Mitä nää jannut puhuu, että vauhtipyörän keventäminen söisi vääntöä? Miksi söisi? Kaikki teho-vääntö tehdään mäntien yläpuolella, joten eipä tuo mitään vääntöä syö. Vauhtipyörän keventäminen on ihan hyvä tapa piristää autoa, sillä kaikki paino jonka saat moottorin pyörivistä osista pois "näyttää samalta" kuin vaihteiston-perävälityksen välityssuhteella kerrottu paino muualta.
No mitkä ovat haitat, eli miksi vauhtipyörässä yleensä on enemmän painoa, kuin
starttimoottoria vasten tuleva kehä tai kytkimen asetelma vaatisi? Pääosin se on tyhjäkäyntiä varten. Siinä on massan hitaudella merkitys. Saattaa olla, että joudut säätämään tyhjäkäyntiä karvan korkeammalle. Tyhjäkäynnistä tulee siis hieman epätasaisempaa. Perheautossa saattaa olla epämukava ominaisuus.
Osat (Kampiakseli, kytkinasetelma ja vauhtipyörä) pitäisi tasapainottaa yhdessä, jotta ei syntyisi värinöitä. Pahimmassa tapauksessa voi rikkoa jopa kampiakselin tai sen laakerit. Tämä nyt koskee kyllä enemmän kierroskoneita, joka tuo sun peli ilmeisimmin ei ole. Kunhan yleisellä tasolla tässä hölisen -keskustelupalstahan tämä..- double facepalm
Joo toihan on paras ja yleisin diesel auton viritys kohde.
- Painonvartijat
double facepalm kirjoitti:
Joo toihan on paras ja yleisin diesel auton viritys kohde.
"Joo toihan on paras ja yleisin diesel auton viritys kohde."
:D No varmaan huonoin, mutta kun aloittajalla oli mielenkiintoa ja pari vastausta oli ihan metsässä, niin ajattelin keskustelun vuoksi kommentoida.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949367Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki694864Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414531Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit592887Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j82088Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001576- 411354
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota471276Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641242