Vakuutuksen hankkiminen jo kohteessa ollessa!? Onko mahdollista..

Pelästynytmatkaaja

Olen siis täällä turkissa ilman mitään vakuutuksia ja nyt pitäisi päästä lääkäriin.. Loukkasin jalan tossa muutama päivä sitten mutta luulin sen paranevan, se oli jo ihan ok mutta eilen se taas paheni niin paljon etten pystynyt enää astumaan sille.

Eli onko mitenkään mahdollista hankkia vakuutus näin jälkikäteen kun olen jo täällä?

74

8310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kypsätäti

      Voit toki yrittää netin kautta hankkia matkavakuutuksen matkasi loppujaksolle, mutta vakuutus ei tule voimaan takautuvasti koskemaan tapahtumaa, joka on sattunut ennen vakuutuksen voimaantuloa.

      Normaalisti matkavakuutus kattaa matka-ajan kotioven sulkemisen ja uudelleen avaamisen väliltä. Tilanteesi on kuin "haluaisin nyt vakuuttaa taloni, joka paloi eilen".

      Eli lääkäriin nyt vaan ihan omalla rahalla ja mikäli olet pakettimatkalla, pyydä apua oppaalta.

      • rumpööri

        Näinpä juuri. Sellainen vakuutus olisikin kätevä jonka voi ottaa vasta kun onnettomuus on sattunut ja sitten taas lopettaa kun korvauksen on saanut ja uusi vakuutus sitten myöhemmin uudestaan jos tarvetta tulee.

        Moni varmaan tajuaa ettei se olisi vakuutuksen antajan kannalta erityisen järkevää. Että kellään ei olisi vakuutusta eikä kukaan näin ollen maksaisi vakuutusmaksuja, mutta sitten vahinkojen sattuessa halutaan käyttää muutama kymppi/satanen että voidaan saada tuhansien eurojen korvaukset.

        Siinähän on jollekin bisnesmalli kokeiltavaksi. Asiakkaista ei tule olemaan pulaa, mutta kirstun pohja tulee luultavasti vastaan aika nopeasti.


      • matkustaja 57
        rumpööri kirjoitti:

        Näinpä juuri. Sellainen vakuutus olisikin kätevä jonka voi ottaa vasta kun onnettomuus on sattunut ja sitten taas lopettaa kun korvauksen on saanut ja uusi vakuutus sitten myöhemmin uudestaan jos tarvetta tulee.

        Moni varmaan tajuaa ettei se olisi vakuutuksen antajan kannalta erityisen järkevää. Että kellään ei olisi vakuutusta eikä kukaan näin ollen maksaisi vakuutusmaksuja, mutta sitten vahinkojen sattuessa halutaan käyttää muutama kymppi/satanen että voidaan saada tuhansien eurojen korvaukset.

        Siinähän on jollekin bisnesmalli kokeiltavaksi. Asiakkaista ei tule olemaan pulaa, mutta kirstun pohja tulee luultavasti vastaan aika nopeasti.

        Ei tule onnistumaan koska olet jo loukkaantunut. Vakuutus pitää ottaa enne matkaa


      • TÖRLEY

        EI ONNISTU...EIKÄ EU-SAIRAUSVAKUUTUSKORTTI PÄDE TURKISSA

        JOTEN MAKSA NYT VAIN YKSITYISLÄÄKÄRINMAKSU ITSE


      • Toimii hyvin
        TÖRLEY kirjoitti:

        EI ONNISTU...EIKÄ EU-SAIRAUSVAKUUTUSKORTTI PÄDE TURKISSA

        JOTEN MAKSA NYT VAIN YKSITYISLÄÄKÄRINMAKSU ITSE

        Ei pidä paikansa!


      • Tserlokki
        TÖRLEY kirjoitti:

        EI ONNISTU...EIKÄ EU-SAIRAUSVAKUUTUSKORTTI PÄDE TURKISSA

        JOTEN MAKSA NYT VAIN YKSITYISLÄÄKÄRINMAKSU ITSE

        Tuo oli tärkeä huomio- EU kortti ei toimi EU:n ulkopuolella.


    • matkustajaN51

      just juu...ainaki minä ottanut aina vakuutuksen....vakavissa tapauskissa se auttaa...kallista tulee säästö jo sairastuu...siks on vakuutus että korvaa sen sulle...,mutta ei jälkikäteen....ota asioista selvää..enneku matkustat..

      • erty3

        Ei mullakaan oo ollu vakuutuksia. Sitä aattelee että millä todennäköisyydellä jotain muka sattuu? Ehkä sitten vanhempana olisi ihan fiksua.


      • kourallinen euroja
        erty3 kirjoitti:

        Ei mullakaan oo ollu vakuutuksia. Sitä aattelee että millä todennäköisyydellä jotain muka sattuu? Ehkä sitten vanhempana olisi ihan fiksua.

        Koko vuoden matkavakuutus maksaa muutaman kympin, eli ulkomaanmatkan kustannuksiin nähden aivan olemattoman vähän. Miten joku voi olla niin tyhmä että ottaa riskin joutua maksamaan tullen tuhansia yksityislääkärille, tai pahimmassa tapauksessa kymmeniä tuhansia ambulanssilennosta Suomeen, vain säästääkseen muutaman kympin?

        Pitäisi säätää laki joka kieltää matkustamasta ilman matkavakuutusta, ellei satu omistamaan vähintään sataa tonnia käyttörahaa tilillä.


    • Vaikkei asiaan liity

      Yllättävän usea ei ole tietoinen jotta hällä saattaa olla jonkinmoinen matkavakuutusturva liitettynä kotivakuutukseen taikka vaikkapa johonkin
      luotto tms. korttiin.

      • huut

        Itsellä on mm. ammattiliitosta ns. automaattinen matkavakuutus muutaman viikon matkan varalle, eli kannattaa tarkistella tuollaiset.


      • Toi on totta! Ainakin mun Mastercardissa on vakuutus...hyvä pointti.


    • Jellona2

      Voi voi, kannattaa rukoilla kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että selviät pikku-rahalla ja ilman extra-pöpöjä.
      Itse satutin itseni Thaimaassa ja tuliaisina 3 eri sairaalabakteeria, takana 3 leikkausta Suomessa ja tuhansien eurojen köyhtyminen, mutta onneksi vakuutus korvannut kaiken.

    • jepJee7

      Tietenkin vakuutuksen voi hankkia vaikka 3kk matakan jälkeenkin. Ei ne kuitenkaan mitään korvaa ottipa sen ennen tai jälkeen matkan!

    • qkwdhe

      Eikös toi vakuutusjuttu pitiäs tarkistaa ensimmäisten asioiden joukossa kun matkalle lähtee että on koko matkan ajan voimassa.
      Voithan sä tietysti ottaa nyt vaikka miljoona vakuutusta, mutta se ei kata enää tota mitä on jo käynyt. Tais tulla pikkasen kalliimpi loma.

    • ei saa olla tyhmä

      Minulle vakuutus on korvannut aina kaiken sopimuksen mukaisesti. Tietysti tällaisissa tapauksissa pitäisi olla kuitti ja lääkärin lausunto. Mutta asiaan mitä v***tua sä matkustat ilman valuutusta. Kelan kautta ois saanu ihan ilmaisenkin. Ja yleensä nuo maksaa alle 20e jos otat matkan ajaksi vain. Turha se on näin jälkeenpäin itkeä.

      • En oo kuullutkaan

        Anteeksi tyhmyyteni, mutta mitä tarkoittaa, että Kelan kautta olisi saanut vakuutuksen ihan ilmaiseksi? Miksi sitten ihmiset ottavat ja maksavat vakuutuksensa itse? Kiitos vastauksesta!


      • Selvää säästöä

        Vakuutukset ovat humpuukia, ikinä en ole mitään vakuutuksia ottanut enkä ole niitä tarvinnut. Olen säästänyt elämäni aikana tuhansia euroja vakuutusmaksuissa!


      • pah ja pah

        Suomen Kelalla ja Turkin valtiolla ei ole sairaanhoitosopimusta keskenään. Sehän on EU:n sisäinen juttu.


      • tuubori
        Selvää säästöä kirjoitti:

        Vakuutukset ovat humpuukia, ikinä en ole mitään vakuutuksia ottanut enkä ole niitä tarvinnut. Olen säästänyt elämäni aikana tuhansia euroja vakuutusmaksuissa!

        Varmasti. Jos on tuuria. Kun onnettomuudet eivät ole kiinni pelkästään itsestään. Ei auta vaikka itse olisi kuinka huolellinen, kun vahingon todellinen aiheuttaja voi olla joku aivan muu.

        Esim. palovakuutuksen tapauksessa sytyttäjä voi salama, tai kerrostalossa asuessa vaikka naapuri tai alakerran mcdonalds kuten esim. tampereella joku aika sitten. Tai sitten vaikka mieletään häiriintynyt tuhopolttaja.

        Se että sinä olet selvinnyt ilman vakuutuksia on kiva juttu sinulle. Aika monella muulla ne ovat kuitenkin auttaneet tai jopa pelastaneet muuten merkittäviltä menetyksiltä. Sitä omaa napaa kun tuijottaa ja vain sen ympärillä pyörii niin ei näe kokonaiskuvaa.
        Vähän niinkuin ihmettelee miksi ihmiset aina rutisevat taloudellisista ongelmista, kun itse on perinyt muutaman kymmenen miljoonaa niin ei ole koskaan ollut tietoa moisista.


      • luulisin näin
        En oo kuullutkaan kirjoitti:

        Anteeksi tyhmyyteni, mutta mitä tarkoittaa, että Kelan kautta olisi saanut vakuutuksen ihan ilmaiseksi? Miksi sitten ihmiset ottavat ja maksavat vakuutuksensa itse? Kiitos vastauksesta!

        Varmaan tarkoittaa sitä, että joissakin maissa pääsee terveyskeskushoitoon, jos Suomi on solminut ko. valtion kanssa sopimuksen sairaanhoidon järjestämisestä. Käsittääkseni tällainen systeemi on ollut ainakin Ruotsin kanssa jo pitkään. En kyllä tiedä, että miten siinä tapauksessa toimitaan, kun itselläni on aina ollut tuo vapaaehtoinen matkavakuutus, joten ei ole ollut tarvetta mennä kuluttamaan terveyskeskusten penkkejä.


      • 14+7
        tuubori kirjoitti:

        Varmasti. Jos on tuuria. Kun onnettomuudet eivät ole kiinni pelkästään itsestään. Ei auta vaikka itse olisi kuinka huolellinen, kun vahingon todellinen aiheuttaja voi olla joku aivan muu.

        Esim. palovakuutuksen tapauksessa sytyttäjä voi salama, tai kerrostalossa asuessa vaikka naapuri tai alakerran mcdonalds kuten esim. tampereella joku aika sitten. Tai sitten vaikka mieletään häiriintynyt tuhopolttaja.

        Se että sinä olet selvinnyt ilman vakuutuksia on kiva juttu sinulle. Aika monella muulla ne ovat kuitenkin auttaneet tai jopa pelastaneet muuten merkittäviltä menetyksiltä. Sitä omaa napaa kun tuijottaa ja vain sen ympärillä pyörii niin ei näe kokonaiskuvaa.
        Vähän niinkuin ihmettelee miksi ihmiset aina rutisevat taloudellisista ongelmista, kun itse on perinyt muutaman kymmenen miljoonaa niin ei ole koskaan ollut tietoa moisista.

        Onnettomuuksien varalle kannattaa vakuutukset ottaakin. Muttei parin tonnin arvoiselle koslalle kaskoa, tai pienellä omavastuulla olevaa vakuutusta kodin irtaimistolle. Aika varmasti sillä minkä säästää jättämällä turhat vakuutukset pois, kustantaa jo monta pienempää vahinkoa.


    • Päätalo

      Tottakai vakuutuksen voi tehdä jälkikäteen ja se maksaa kaiken takkuilematta.......Tee kaikille kuolleille omaisillekkin henkivakuutukset niin pääset nauttimaan vakuutus rahoista....TYHMÄ !

    • AKAValaane

      Tarkista liitostasi onko teillä matkavakuutus. Meillä ainakin on..

    • Tiutitui

      Jos kuuluu johonkin ammattiliittoon, voi liiton kautta saada vakuutuksen hoidettua edullisemmin tai se voi kuulua liiton jäsenetuihin jo valmiiksi. Tarkista tilanteesi. ..nyt olet jo taatusti saanut asiasi hoidettua, koska onhan matkastasi vierähtänyt jo muutama tovi.. Mutta seuraavaa matkaa silmälläpitäen, ota selvää jo ennen matkan varaamista!

    • Häh?,.

      Ei matkalle edes voi lähteä ilman vakuutusta,eikös se ole pakollinen?

      • jsdkfajkjö

        Ei ole pakollinen mutta ehdottoman suositeltava.

        Ei tämä nyt ap:ta auta, pakko maksaa itse mutta toimi seuraavalla matkalla toisin.

        Liiton kautta itselläni vakuutus. jotain luottoyhtiövakuutuksia olen kans kuullut että joillain voisi olla.


      • Ei ole pakollinen

        Tietenkään se ei ole pakollinen. Matkalle voi ihan hyvin lähteä ilman minkäänlaista vakuutusta ja moni niin tekeekin. Juuri sen takia saa alvariinsa lukea lehdistä näitä itkuvirsiä "Voi voi kun meidän Janne-Petteri ajoi itsensä pöpelikköön Thaimaassa ja nyt se ei pääse sairaalasta pois ennen kuin 20 000 euron lasku on maksettu, niin että auttakaa kiltit ihmiset".

        Myöskin on usein tapauksia joissa joku on kuollut ulkomailla ja omaiset haluaisivat kovasti ruumiin Suomeen haudattavaksi - mutta kas kummaa ei mitään vakuutuksia ja siinähän omaiset miettivät mistä saavat tuhansien tai jopa kymmenien tuhansien eurojen kuljetusmaksut kasaan.

        On äärimmäistä tyhmyyttä matkustaa EU:n ulkopuolelle ilman matkavakuutusta. Itse asiassa sellainen on todella hyvä olla myös matkalla EU:n sisällä, sillä vaikka EU:ssa saakin hoitoa julkisella puolella vaikka ei vakuutusta olisikaan, niin ambulanssilentoja yms. ei kukaan korvaa. Tässä taas yksi tällainen tapaus - kannatti varmaan säästää se muutama kymppi?

        http://m.iltalehti.fi/uutiset/2013091717500763_uu.shtml


      • Selvää säästöä
        jsdkfajkjö kirjoitti:

        Ei ole pakollinen mutta ehdottoman suositeltava.

        Ei tämä nyt ap:ta auta, pakko maksaa itse mutta toimi seuraavalla matkalla toisin.

        Liiton kautta itselläni vakuutus. jotain luottoyhtiövakuutuksia olen kans kuullut että joillain voisi olla.

        Matkavakuutusta tarvitsee kännissä sekoilevat juopot. Vakuutukset ovat härskiä rahastusta!


      • 8+14
        Selvää säästöä kirjoitti:

        Matkavakuutusta tarvitsee kännissä sekoilevat juopot. Vakuutukset ovat härskiä rahastusta!

        Kyllä se voi suolanestetasapaino mennä tai vatsapöpö iskeä ihan normituristilla. Ei tartte rapajuoppo olla, että lääkäripalveluja ulkomailla tarviaa. Yö tipassa maksoi Turkissa vajaa 900€ mutta eipä mennyt omasta pussista; matkavakuutus korvasi kitisemättä. Samoin vatsapöpön hoidon viime kesänä yksityisellä; silläkin hintaa 200€. Siksihän niitä vakuutuksia maksetaan, jos jotain sattuu. Useimmiten ei satu mutta entäs sitten kun sattuu...

        Väärä paikka säästää jättää matkavakuutus ottamatta! Ja valitettavasti "pöljiä", jotka lähtee ilman vakuutusta on oikeasti olemassa, että ei taida provo alotus olla. Jos on ilman lähtenyt niin ei auta kun kärsiä ja olla seuraavan kerran viisaampi.


      • prommilleja nolla
        Selvää säästöä kirjoitti:

        Matkavakuutusta tarvitsee kännissä sekoilevat juopot. Vakuutukset ovat härskiä rahastusta!

        Just joo...

        Sattuipa niin, että kaveri pelasi tennistä ihan selvin päin ja akillesjänne katkesi. Se leikattiin ja sairaalapäiviä yksityisessä sairaalassa kertyi 5. Kotimaassa hoito jatkui jälkitarkastuksella ja vakuutus maksoi kaikki. Kuitit vaan näytettiin ja rahaa vakuutusyhtiöltä paloi koko hommaan yli kahdeksan tonnia. Siinä oli Alanyan sisäinen useampi taksimatka ja myös taksimatka kentälle Antalyaan. Bussilla matkaaminen ei olisi onnistunut jalka kipsattuna.
        Käyttivät joka päivä loman jatkuessa sairaalassa, jossa tarkastettiin, että haava paranee niin kuin pitääkin.

        Jos veressä olisi ollut promilleja,vak.yhtiö ei olisi korvannut senttiäkään.


      • Ainakin niihin
        jsdkfajkjö kirjoitti:

        Ei ole pakollinen mutta ehdottoman suositeltava.

        Ei tämä nyt ap:ta auta, pakko maksaa itse mutta toimi seuraavalla matkalla toisin.

        Liiton kautta itselläni vakuutus. jotain luottoyhtiövakuutuksia olen kans kuullut että joillain voisi olla.

        Maihin mihin tarvitaan viisumi on vakuutus pakollinen,viisumia ei saa ilman vakuutusta.


      • voi näitä
        Ainakin niihin kirjoitti:

        Maihin mihin tarvitaan viisumi on vakuutus pakollinen,viisumia ei saa ilman vakuutusta.

        Höpö höpö. Niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.


    • Säästä oikein!

      Mistä tommosia idiootteja riittää? On varaa matkustaa muttei ostaa parinkympin matkavakuutusta! Itsellä 70€ matkavakuutus maksoi 3200€ sairauskulut. Tutulla Thaimaassa hoito maksoi 27000€. Matkavakuutusta ei kannata ottaa, jos on edes 100 000 000 € ylimääräista.

      • Selvää säästöä

        Mitä ihmettä läksit ulkomaille sairastamaan, olisit pysynyt kotona!


    • pikkuparatiisilainen

      No ei ole liialla älyllä tämä Turkin matkaaja varustettu,....sehän on sama kun talo palais poroksi ja ottaisin vasta sitten vakuutuksen ja auton kans sama juttu, entäs kolarit......!!!!!!!

    • Erkki2555

      Onko tämä vakuutusyhtiöiden mainos?

    • Tanujuhani

      Oletko selvittänyt onko jossakin kortissasi vakuutus. Esim. liiton korttiin voi sisältyä vakuutus.

    • Pihi ihminen

      Vakuutus on kauehean kallis, vuoden matkavakuutus maksaa monta kymppiä. Kyllä siinä kannattaa säästää...

    • Vakuutusten säästäjä

      Vakuutuspetokset nostavat entisestään kovia hintoja ja sitähän tässäkin suunnitellaan.

      Auton korjauksissa tilanne on sikäli härski, että korjaamoilla on oma kalliimpi hinnastonsa vakuutusyhtiön laskutukseen. Kuluttaja ei varmaan huomaa, että maksaa tämänkin kalliimpina vakuutusmaksuina.

    • Tämä on selkeästi provo koska en todella usko että kukaan on niin hölmö että matkustaa enään ilman matkavakuutusta kun sen saa ostettua muutamalla eurolla jopa automaatista lentokentällä...

      Noh, joka tapauksessa. Tällaisessa tapauksessa hakeudutaan tietenkin lääkäriin, saadaan hoito ja pyydetään kaikista toimenpiteistä paperit ja maksuista kuitit.
      Suomeen palattuaan haetaan Kelasta sairaanhoidon korvauksia ulkomailla syntyneistä kustannuksista hakemuslomake SV128. Hakemukseen liitetään ihan kaikki paperit tapaukseen liittyen, sekä selvitetään itse perusteellisesti tapauksen kulku ja saatu hoito.

      Hakemuksen käsittely kestää 2-3kk, mutta Kuusankoskella sijaitseva Kelan kansainvälinen tilitysryhmä selvittää mitä Suomen sairausvakuutuslain mukaan korvattavia toimenpiteitä ulkomailla tehdyt vastaavat, ja korvaus maksetaan svl mukaisesti.
      Korvaus voi olla kustannukseen nähden pieni, mutta tämä on ainoa mahdollisuus saada jotain takaisin.

      Seuraavalla kerralla sinulla on matkavakuutus....

      • Tuskin on provo. Kyllä yllättävän moni matkustaa ilman vakuutusta..jopa MINÄ..mut on ollu tuuria TOISTAISEKSI enkä oo matkustanu kuin Eu-maissa. Jos ulkopuolelle menisin, ottaisin vakuutuksen ilman muuta.


      • huoletonta
        inkkupinkku-70 kirjoitti:

        Tuskin on provo. Kyllä yllättävän moni matkustaa ilman vakuutusta..jopa MINÄ..mut on ollu tuuria TOISTAISEKSI enkä oo matkustanu kuin Eu-maissa. Jos ulkopuolelle menisin, ottaisin vakuutuksen ilman muuta.

        Voi olla provo, mutta noin puolet matkustaa ilman vakuutusta.


    • Jaakoppix

      Mä oon Myyrmäessä ja multa meni olkapää sijoiltaan ja nyt pitäs päästä heti lääkäärin, mutta mulla ei oo matkavakuutusta. Asun Espoon soukassa ja pitikin olla ottamatta se matkavakuutus. Voinko ostaa sen nyt jälkikäteen?

    • Laitila Kaija

      Kai lääkäriin voi mennä ilman matkavakuutustakin, eihän pelkkä lääkärissä käynti maksa kun muutaman kympin. Sitten jos jalka pitää amputoida niin voipi tietty tulla lisäkuluja, mutta eiköhän joku lähikylän teurstaja tee sen 20 liiralla.

    • Paljon matkannut

      Tiivistetysti:

      Ei voi ottaa jälkikäteen ainakaan niin, että on jo tapahtunut. Jos kesken matkan ottaa, niin se kuitenkin kertoo aika paljon jotain vakuutusyhtiölle.. Vakuutuksissa lukee aika selvästi ehdoissa tai jo ottaessa: "ennen matkaa". (Toki voit jokaiseen ottaa yhteyttä ja kysyä, mutta se perussääntö on tuo).

      Matkavakuutuksissakin on eroja siinä, että tarviiko maksaa itse ja saa jälkikäteen korvauksen kun lähettää kotimaassa kuitit ja selostuksen, vai onko jotain suoria maksusitoumuskäytäntöjä. Jossain lomakohteissa ja maissa tietyillä yhtiöillä on suoria kontakteja kun menee tiettyille asemille tai lääkäreille niin, että ei tarvi maksaa paikanpäällä mitään ainakaan tiettyyn rajaan asti. Yleensä nämä tosin ovat sitten merkittyjä yksityisklinikoita tms. Julkinen terveydenhuolto on sitten asia erikseen. (ps. kai sinulla on kansainvälinen kelakortti matkassa, vaikka et olekaan EU-maassa niin ei se haitaksi ole koskaan..? Sekin kulkee meinaan aika käsi kädessä sitten matkavakuutuksen kanssa, koska sillä saa minimiterveydenhuollon vähintään jonka saisivat paikallisetkin. Joissain maissa saattaa arvalla toimia, vaikka oltaisiinkin Unionin ulkopuolella, mutta se on sitten yleensä ihan sattumaa.. ei luottaa kannata. Ja minimiterveydenhuolto nyt aina on hmm... aika maakohtaista..).

      Ja päälle tietysti vielä, että vakuutusyhtiö on vakuutusyhtiö, jos sinulla on paha jokin tiedossa oleva vaiva ja vaikka olisit sen jopa ilmoittanut, niin esim. sydänkohtaus ulkomailla ja kallis hoito jne, ei välttämättä olekaan aina ihan itsestään selvyys korvattava jos olet saanut jo kotimaassa 5 kohtausta.. Ainakaan, jos kyse olisi suorasysteemistä, että korvattaisiin kulut katotta suoraan, eikä niitä pitäisi maksaa itse ensin.

    • eurooppa1

      Meillä on ollut vaan tuo eurooppalainen sairasvakuutuskortti kelasta, mutta näköjään korvaa vaan hoitokulut, ei siirtoja maasta toiseen.
      Ehkä pitää sitten ottaa ihan matkavakuutus erikseen..

    • olet eu alueella
      • Paljon matkannut

        Turkilla on vähän omat tulkintansa tuosta EU-alueesta... joskus on ovi auki Eurooppaan ja joskus taas täysin kiinni... Eihän näin pitäisi olla, mutta kyllä vähän sellainen porrasmaa tuppaa olemaan. Juuri terveydenhuollossa törmää tähän.

        No, monessa paikassa tietysti muuallakin menevät asiat hieman eri tavalla käytännössä, kuin paperilla.


      • Matkaaja Mies
        Paljon matkannut kirjoitti:

        Turkilla on vähän omat tulkintansa tuosta EU-alueesta... joskus on ovi auki Eurooppaan ja joskus taas täysin kiinni... Eihän näin pitäisi olla, mutta kyllä vähän sellainen porrasmaa tuppaa olemaan. Juuri terveydenhuollossa törmää tähän.

        No, monessa paikassa tietysti muuallakin menevät asiat hieman eri tavalla käytännössä, kuin paperilla.

        Turkki on jaettu vakuutuksenkin kannalta ainakin kahteen eri alueeseen.
        Perustiedot maasta http://www.kela.fi/muut-maat_turkki Ei tarvitse arpoa mitä uskoa kun oikeatakin tietoa löytyy.
        Onneksi itselläni on jatkuva matkaturva liiton kautta, kattaa myös Aasian puoleisen Turkin alueen.

        Tämän asian kannalta, valitettavasti Turkki ei ole (vielä) EU maa.


      • Voi voi oi oi

        Tarkista faktat, Turkki ei ole EU-alueella. Ei kannata neuvoa jos ei osaa.


    • vakuutuspetos

      Voit ottaa matkavakuutuksen milloin tahansa, mutta se ei kata jo tapahtunutta. Jos yrität jotain venkoilla, niin se on vakuutuspetos.

      Nyt kannattaa mennä sinne lääkäriin. Voit sitten tarkistaa, kuuluuko sinulla esimerkiksi kotivakuutuksen tai luottokortin tai ammattiyhdistyksesi kautta joku vakuutus, joka korvaa myös matkalla sattuneita tapaturmia. Toki voit selvittää tietoja jo nyt puhelimitse tai netissä.

      Kannattaa huolehtia vakuutukset kuntoon ajoissa.

      • faktaaa

        Ainoa ja asiallinen kommentti koko ketjussa.


    • kortti3

      Kelasta saatava kortti EUROOPPALAINEN SAIRAANHOITOKORTTI on tarkoitettu vain EU_ETA valtioissa. JA turkki ei kuulu niihin. JA se kortti ei ole matka vakuutus.

    • Militantti antti

      Et kai ihan tosissasi tuota viestiä laittanut :) Enemmänkin ylläpitoa jälleen ihmettelen miksi tällaisia älyttömiä aloituksia tänne laittaa. Onhan tällaiset provot joskus hauskojakin, saa nauraa, kun joku ottaa näitä tosissaan ja väsää pitkiä vastauksia ihan tosissaan. Jos taas aloittaja olisi ollut kovasti yksinkertainen ihminen, niin ei olisi noin hyvää suomea osannut kirjoittaa saatikka, että olisi ollut varaa minnekään ulkomaille matkustaa. Itse olen vakuutuksissa voiton puolella aika paljonkin. Varsinkin autopuolella, kun kasko on korvannut omatkin töppäykset ja auto on aina viimeisen päälle siistissä kunnossa. Lapselle otimme vakuutuksen jo ennen syntymää ja hän sai kaksikymppisenä sieltä säästöosuuden takaisin muistaakseni nelisen tuhatta euroa ja sitä ennen kaikki lääkäri- ja lääkekulut korvattiin. Vakuutus kannattaa aina, vaikka kalliita ovatkin. Enkä ole vakuutusasiamies enkä minkään vakuutusyhtiön asialla ! :)

    • Fruitijuice

      Moneen kotivakuutukseen kuluu automaattisesti matkavakuutus. Näin että olet jo päässyt kotiin - toivottavasti - ja luultavasti jouduit maksamaan lääkärisi rahalla. Mutta tarkista vielä mitä kotivakuutukseesi oikein sisältyy, jos sinulla on kuitit tallessa voit vielä saada rahasi takaisin.

      • Aika eri juttuja

        Monen kotivakuutuksen mukana oleva "matkavakuutus" ei korvaa kuin matkatavarat ymv ei esim sairaustapauksia. Toisekseen monen "matkavakuutus" on voimassa vain Euroopassa, ei esim Turkin Aasian puoleisella osalla. Kannattaa varmistaa miten asia on. Oma liiton ottama vakuutus korvaa sairauskulut ja matkatavarat Euroopassa (myös kotimaassa) ei muualla.


      • Eräsvaan1

        Kotivaakuutukseen kuuluva matkavakuutus tuskin korvaa muuta kuin matkatarvarat ja riippuen kotivakuutuksesta niin sen voimassa olo voi kattaa vaan pelkästään kotimaassa tapahtuneet jutut matkatarvaroiden / tarvaroiden suhteen.


    • 33+10

      On niin selvä PROVO sillä ei näin tyhmä pystyisi edes matkustamaan.

    • eräsvaan

      Et voi hankkia vakuutusta tapahtumalle joka on sattunut ennen vakuutuksen voimaan tuloa.

      Toki voit ottaa vakuutuksen mutta a) sinun tulee kertoa tuosta jalastasi terveysselvityksessä, mikä annetaan vakuutusta otettaessa b) vakuutusyhtiö tekee tuota tapahtumaa ja vammaa koskevan rajoituksen vakuutukseesi.

      Eli lyhyesti, ota jatkossa itsellesi vakuutukset hyvissä ajoin eikä jälkikäteen koska ne ei kata jo tapahtuneita vahinkoja tietenkään.

    • viisas2

      voi voi, ei se enää auta kun huonot on jo housussa. Eli koskaan ei kannata jättää matkavakuutusta ottamatta. Koskaan ei tiedä mitä matkalla voi sattua.Jos oikein vakavasti loukkaantuu/sairastuu niin lentokonekyyti on kuules aika kallis, jos on sairaskuljetus. Joudut nyt vaan maksamaan lääkärit itse siellä. Turkki kun ei kuulu EUmaihin. Eu maissahan pääsee julkiselle eu kansalaiset.

    • galliiksi tuli

      Hyvin yritit säästää pennoset extratuoppiin...

    • Luottokelvoton

      Saisiko vinkkiä mistä matkavakuutuksen saa parilla kympillä?

    • In Surance

      Kannattaa ottaaa sellainen matkavakuutus, joka on koko ajan voimassa. Itselläni on sellainen ja koskee myös yli 50 kilometrin kotimaan matkoja poislukien työ-, opiskelu-, kesämökki ja muut vastaavat matkat. Tämä noin tiivistettynä. Tällainen vakuutus on suhteessa edullisempi kuin esimerkiksi parin viikon matkaa varten otettu vakuutus.

    • Käsikarvakebab

      ei se lääkärikään sitä pysty parantamaan. suosittelen lepoa, kipu/tulehduslääkettä, polvi/nilkkatukea, kävely/kyynärsauvaa. ts . lekottele uima-altaalla ja hiero kipeätä kohtaa Grokilasilla jossa jäitä ja syö buranaa...

    • PER SAUKKO

      SELVÄ PROVO. Tomittajan lanttu keksinyt omastamielestä hyvän jutun. Uskoo ken tahtoo.

    • Painu heti lääkäriin, ettei lasku suurene merkittävästi.

    • huonoin

      Pohjolaan ei ainakaan kannata ottaa mitään vakuutusta koskaan.Huonoin korvaaja ollut aina.

    • hyvää lomaa

      tottaka voi, vakuutusyhtiöt toimivat juuri niin. turha maksaa etukäteen. ota vakuutu meiltä kun vahinko on jo sattunut. laita yhteystietosi toimistollemme niin vakuutus turvasi on taattu.

    • ...

      Että vakuutuspetosta olit ajatellut?

      Matkavakuutus, niin kuin kaikki vakuutukset, otetaan ennen vahinkoa. Paskathan on jo housussa, joten ilman petosta et voi asialle mitään, kättä taskuun.

    • Ihan oikein sulle

      Senkin pöljä! Kannattaa tosiaankin lähteä matkalle ilman vakuutusta.

    • Petos se on pienikin

      Matkavakuutuksen saat matkalla ollessasikin. Ei todellakaan tarvitse olla kotimaassa vakuutusta ostaessasi. Katso Australian ja Jenkkilän vakuutukset, niin voit ostaa vakuutuksen missä vain ollessasi. Osta vakuutus tänään ja mene lääkäriin huomena. Ilmoitat vain vahingon sattuneen vakuutuksen oton jälkeen. Ei pidä olla hölmö ja rehellinen, varsinkaan vakuutusyhtiöille.

    • Ettävitutti

      Vain hölmö matkustaa ilman vakuutusta! Olen matkoillani joutunut turvautumaan ambulansin kyytiin ja olen ollut sairaaloissa hoidettavana. Olen alle 50 vuotias ja kaikki tarpeet sairaalakäynteihin ovat tapahtuneet selvin päin.

      Mutta muistakaa tämä vaikka vakuutuksen otattekin....VAKUUTUS KORVAA VAIN NOIN 50 Eurolla VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ PUHELIN KULUJA !

      Eli jos jotakin sattuu hevonhumpan keskellä ei mitään valtiossa jossa kaikki on jo valmiiksi päin persettä vaikka esim Venäjällä missä itse maksasin viikon kunnnan sairaalassa. Sieltä napsahti useiden satojen eurojen puhelilasku kun heillä kuulemma ole linjaa oman kuntansa ulkopuolelle soittaa...(oliko piuhat pöllitty vai mikä) niin hoitoihini liittyvät asiat lörpötettiin minun suomen liittymällä Venäjältä-Tanskaan...!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe