eri säännöt eri kodeissa?

kaisla1

Eikö lapsille ole raskasta, että on kaksi kotia ja niissä eri säännöt? Meillä on nippanappa ehjä koti ja saattaa olla ero tulossa. Ahdistaa kuitenkin kaikki asiat mitkä lapsiin liittyy. Miten heille käy. Tiedän, että, jos erotaan, niin kodeissa tulee olemaan eri säännöt. Siksi meillä on parisuhdekin karilla. Miten lapset kestävät sellaista? Onhan tämä raskasta nytkin, kun ei päästä sopuun mistään. Ei edes siivoamisesta. Toinen ei välitä sotkuista tuon taivaallista ja toinen ei kehtaa kutsua kavereita kylään. Lasten isä saa kauhean hepulin, kun kohta 2v heittää ruokaa lattialle. Mun mielestä ihan normaalia. Onko jollain kokemuksia vastaavasta ongelmasta?

25

599

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edes jotain neuvoa..

En sano tätä nyt mitenkän pahalla joten yritä edes olla loukkaantumatta.. Jos teidän ongelmat johtuvat nimenomaan erilaisista kasvatusmalleista, niin eikö tälläiset asiat olisi kannattanut puhua etukäteen? Me ainakin miehen kanssa kun alettiin keskustelemaan mahdollisesta tulevasta lapsesta niin käytiin läpi meidän omia lapsuuden kokemuksia, sitä miten meidät on kasvatettu ja miten me tulemme omat lapsemme kasvattamaan. Olimme myöskin asuneet yhdessä jo hyvän aikaa enennkuin lapsen teko tuli ajankohtaiseksi, näin ollen tunsimme toistemme tavat.

Jos toinen on siivousintoilia ja toinen haluaa elää vähän vapaammin niin tottakai se tuo ongelmia. Nämä on vain sellaisia asioita jotka kannattaa käydä läpi jo ennen lasten takoa eikä sitten vasta sen jälkeen.

Minulla itselläni ei ole kokemusta eroperheen eri säännöistä, mutta nuoruudessani minun kaverin vanhemmat olivat eronneet ja toisen tykönä oli selkeät rajat ja säännöt ja toisen tykönä taasen ei ollut. Kyllähän se äiti joka säännöt asetti niin joutui aika paljon kestämään kaverini vihoittelua siitä kun piti äidin kanssa olla kun isän tykönä ei sitten niitä sääntöjä ollut.

Näin aikuisena minulla on kaksi ystävää jotka ovat eronneet ja heillä on molemmilla kaksi lasta. Tottakai molemmissa kodeissa on eri säännöt. Jo pelkästään sillä että etävanhempi pitää lapsia vain sen jokatoinen vkl niin on helpompi pitää löysiä sääntöjä. Sen verran mitä olen ystävieni kanssa keskustellut niin he eivät ainakaan ole valittaneet sääntöjen erilaisuudesta. Lapset on loppujenlopuksi erittäin fiksuja ja kyllä he oppivat nopeasti siihen että toisessa kodissa on eri säännöt kuin toisessa.

Koittakaa nyt kuitenkin vielä yrittää löytää yhteinen sävel.. Parisuhdeterapiasta on oikeasti apua monille. Ei kannata kuitenkaan ihan nopeasti erota. Tsemppiä kuitenkin sinne ja kyllä se vanhempina tietysti tiedätte mikä teidän lapsillenne on parasta :) Ehkäpä kuitenkin molempien pitäisi tulla vähän vastaan. Sellaisen kultaisen keskiten löytyminen on avain onneen monissakin asioissa. Ja kun miettii 2 vuotiasta lasta, niin eihän se ole kovin kiva että hän ehdontahdoin ruokaa lattialle heittää, ei siitä tietenkään hirveätä hepulia pitäisi saada, mutta täytyyhän lasta kieltää jos hän tekee väärin. Ja kyllä 2 vuotias jo ymmärtää että ruokaa ei tule heittää lattialle. Uhmassa tietenkin sitä ruokaa lentää pienestäkin syystä, mutta kyllä uhmaikäistäkin tulee kieltää.

• kaisla1

En loukkaannu, kaikesta keskustelusta on varmasti apua. Kyllä mekin keskusteltiin ennen lasten hankintaa, mutta mies muuttui kun lapset oli jo tehty. Itse olen yrittänyt joustaa, mutta toinen ei tule vastaan vaan paremminkin ottaa vaan aina enemmän eikä anna mitään. Olen samaa mieltä, että 2-vuotias ymmärtää ja pitää kieltää ruoan heittely. Mutta mies vetää herneen nenään heti kun ruoka lentää, raivoaa ja ottaa lapselta ruuat pois. Monia muitakin asioita on ja aina en tiedä pitäisikö mun puuttua asioihin vai olla puuttumatta. Esim joissain asioissa sanoo ettei varota yhtään vaan vie heti jäähylle. Mun mielestä taas tulis aina antaa mahdollisuus itse lapsen korjata asia. Ja se siivoominen hoituu multa yksinkin, mutta just sitä mietin, että jos erotaan, niin toisessa kodissa siivotaan, toisessa ei. Esimerkkinä vaikka nyt se siivoaminen. Jos joka toinen vkl miehellä, niin ei niin huolettaisi, mutta jos viikko-viikko, niin huolettaa paljonkin.

• teyuetyu5

Minäkin pidän lapsille sellaista linjaa, että jos lyö (tms.) joutuu jäähylle ilman varoitusta. Muista asioista tulee ensin yksin varoitus. Tuntuvat ymmärtävän.:) Lapset 2,5v ja 5,5v . (Isompi ei tosin ikinä enää lyö, ja pienempikin huitoo äärimmäisen harvoin. On mennyt oppi perille.:))

• meille riittää yksi

Ei kellään lapsella eikä edes aikuisella ole kahta kotia. Täytyy olla todella varakas,j os pystyy pitämään kaksi kotia. Minä en ainakaan jaksaisi siivota kahta taloa, yhdessäkin on tarpeeksi, entä lumityöt, piha kesällä... onneksi ei ole edes harkittu että olisi kaksi kotia... meille täysin tarpeetonta. Kuka tykkää, me ei.

• kaisla1

Siis onhan eronneiden perheiden lapsilla kaksi kotia. Anteeksi nyt en ymmärrä kommenttias? Jos lapsi/lapset asuu viikon isänsä luona ja viikon äitin luona, niin eikö molemmat ole koteja lapsille? Ja enhän minä olisi siivoamassa kuin yhden kodin, mies taas olisi siivoamatta omassaan. :) Tarpeetontahan se on, jos parisuhde kunnossa, meillä valitettavasti ei ole.

• yksi koti riittää me
        kaisla1 kirjoitti:

Siis onhan eronneiden perheiden lapsilla kaksi kotia. Anteeksi nyt en ymmärrä kommenttias? Jos lapsi/lapset asuu viikon isänsä luona ja viikon äitin luona, niin eikö molemmat ole koteja lapsille? Ja enhän minä olisi siivoamassa kuin yhden kodin, mies taas olisi siivoamatta omassaan. :) Tarpeetontahan se on, jos parisuhde kunnossa, meillä valitettavasti ei ole.

Kauhee.. miksi se lapsi sillai asuisi? Mä en tunne yhtään perhettä jossa perheellä on kaksi kotia, ja sustellaan siellä täällä. Aika metkaa... jollain kai onnistuu kahden kotdin systeemi... meille riittää yksi, siivoomista on ja maksamista ihan tarpeeksi

• mursu2
        yksi koti riittää me kirjoitti:

Kauhee.. miksi se lapsi sillai asuisi? Mä en tunne yhtään perhettä jossa perheellä on kaksi kotia, ja sustellaan siellä täällä. Aika metkaa... jollain kai onnistuu kahden kotdin systeemi... meille riittää yksi, siivoomista on ja maksamista ihan tarpeeksi

Aika ikävä kommentti. Ei kai ne ihmiset sen takia ole yhdessä että maksaa vähemmän? Aika metkaa, jos jollain onnistuu sellanen systeemi. Mulla on tapana olla yhdessä rakkauden takia.

• sitä ihmettelen
        mursu2 kirjoitti:

Aika ikävä kommentti. Ei kai ne ihmiset sen takia ole yhdessä että maksaa vähemmän? Aika metkaa, jos jollain onnistuu sellanen systeemi. Mulla on tapana olla yhdessä rakkauden takia.

Ei ei sen takia, mutta yleensä se naispuolinen haluaa elellä toisen rahoilla. Ei hae töitä eikä maksele muutenkaan elämistään, kaljat kelpaa ja tupakat, mutta ei itse pysty niitä ostamaan.
        Miksi muuten niin nopeesti muuttaisi miehen kanssa, jos ei olisi rahasta kiinni. Kaljotella kyllä soppii muttei töitä menisi hakemaan.

• äiti minäkin
        sitä ihmettelen kirjoitti:

Ei ei sen takia, mutta yleensä se naispuolinen haluaa elellä toisen rahoilla. Ei hae töitä eikä maksele muutenkaan elämistään, kaljat kelpaa ja tupakat, mutta ei itse pysty niitä ostamaan.
        Miksi muuten niin nopeesti muuttaisi miehen kanssa, jos ei olisi rahasta kiinni. Kaljotella kyllä soppii muttei töitä menisi hakemaan.

"Ei ei sen takia, mutta yleensä se naispuolinen haluaa elellä toisen rahoilla."

Meillä taitaa olla kyllä aivan erilaiset elinpiirit. Itse en ole tällaiseen ilmiöön törmännyt. En tiedä sitten, millaisissa piireissä itse pyörit, jos kaikki naispuoliset elelevät miestensä siivellä ja ovat ilmeisesti vielä alkoholisoituneitakin, ja että se on vieläpä jopa aivan yleistä...Omakohtaisia kokemuksia sinulla, ilmeisesti.

Mutta eipä siinä. Me kaikki olemme erilaisia ja eri lähtökohdista.

• Korkki kiinni jo lissu
        yksi koti riittää me kirjoitti:

Johan sä tossa 8.07 jurisit nää samat horinas. Taidat olla jo niin kännissä taas ettet muista. Aamulla teksti oli selvempää, joskaan ei yhtään fiksumpaa.
        Sulle vastattiin, mutta kun ei mee näköjään perille.

• Lissun höpinät jatku
        sitä ihmettelen kirjoitti:

Lissukka, sulta varmaan löytyy tähänkin eriskummalliseen väitteeseesi tutkimustietoa ja faktaa? Sanot että "yleensä", elelee toisten rahoilla, ei hae töitä, eikä maksele elämistään jne nuo kaljat ja tupakat.

Minä olen up;n äiti, sitä ennen olin yh. Olen koko aikuis-ikäni opiskelujen jälkeen ollut töissä. Olen nykyäänkin. Tienaan siis ITSEKKIN rahaa tähän meidän perheeseen, enkä "elele siivellä".
        Ja niin tekee muutkin tuntemani "naispuoliset". Työtönkin tienaa jotain.

Nämä sun "tiedot" ja "luulemukset sekä yleistykset" ovat suorastaan naurettavia.
        Kompensoitko kaikki muitakin kanssaeläjiä omaan tilanteeseesi?
        Kun sinä elelet toisen siivellä, et käy töissä ja olet alkoholiongelmainen, niin luulet että muutkin ovat.
        Tällä selittyy nämä sinun omituiset olettamukset. Mutta olet kyllä varsin tyhmä ja pieni ihminen, jolla on musta sydän.

• olet tosi hauska
        Lissun höpinät jatku kirjoitti:

Lissukka, sulta varmaan löytyy tähänkin eriskummalliseen väitteeseesi tutkimustietoa ja faktaa? Sanot että "yleensä", elelee toisten rahoilla, ei hae töitä, eikä maksele elämistään jne nuo kaljat ja tupakat.

Minä olen up;n äiti, sitä ennen olin yh. Olen koko aikuis-ikäni opiskelujen jälkeen ollut töissä. Olen nykyäänkin. Tienaan siis ITSEKKIN rahaa tähän meidän perheeseen, enkä "elele siivellä".
        Ja niin tekee muutkin tuntemani "naispuoliset". Työtönkin tienaa jotain.

Nämä sun "tiedot" ja "luulemukset sekä yleistykset" ovat suorastaan naurettavia.
        Kompensoitko kaikki muitakin kanssaeläjiä omaan tilanteeseesi?
        Kun sinä elelet toisen siivellä, et käy töissä ja olet alkoholiongelmainen, niin luulet että muutkin ovat.
        Tällä selittyy nämä sinun omituiset olettamukset. Mutta olet kyllä varsin tyhmä ja pieni ihminen, jolla on musta sydän.

Totta, kuten alla oleva hyypiö kompensoi omaa tilannetta, väittäessään minua juopoksi, jota on tehnyt jo kauan kuten sinäkin.
        Jos sinä olet alkoholinsuurkuluttaja ja alla oleva, ei se tarkita että me kaikki ollan. En yleensä kommentoi moiseen väitteisiin, en lisää vettä myllyyn, sillä katkeruudessaan hän ja sinä kuvittelette kaikkia ihmisiä täällä juopoiksi, kun muuten ei osaa kommentoida.

Hui hai sanon moisille jutuille... hauskahan niitä on lukea.. mutta ei aiheuta minussa senkummempaa reaktiota, tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

• Se juuri olet
        olet tosi hauska kirjoitti:

Totta, kuten alla oleva hyypiö kompensoi omaa tilannetta, väittäessään minua juopoksi, jota on tehnyt jo kauan kuten sinäkin.
        Jos sinä olet alkoholinsuurkuluttaja ja alla oleva, ei se tarkita että me kaikki ollan. En yleensä kommentoi moiseen väitteisiin, en lisää vettä myllyyn, sillä katkeruudessaan hän ja sinä kuvittelette kaikkia ihmisiä täällä juopoiksi, kun muuten ei osaa kommentoida.

Hui hai sanon moisille jutuille... hauskahan niitä on lukea.. mutta ei aiheuta minussa senkummempaa reaktiota, tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

Ole sitten tyhjä tynnyri hiljaa. Kerrankin myönnät itsestäsi totuuden, olet tyhjää koliseva.

• ihana lisbeth
        Se juuri olet kirjoitti:

Ole sitten tyhjä tynnyri hiljaa. Kerrankin myönnät itsestäsi totuuden, olet tyhjää koliseva.

Pysy sinä siellä tynnyrissä, ja tappi tiukasti kiinni ettei kolina kuulu!

• Tuntuu kolahtavan
        olet tosi hauska kirjoitti:

Sinähän olet molempien kirjoitusten laittaja. Aikaisemmassa tekstisi on lähes virheetön, myöhempi vilsee virheitä. Eli ekassa olet selvä, myöhemmin jo humalassa. Pitkään on teksteissäsi näkynyt selvästi yhtälöt: selvempi-parempaa kirjoitusta, humalassa-täynnä virheitä. Plus viikonloppuisin olet kokoajan kännissä-tekstit sekavaa provosointia, täynnä kirjoitusvirheitä.
        Vai onko sinulla itselläsi joku muu selitys näille kirjoitusvirheillesi?

• Ole lissu jo hiljaa
        ihana lisbeth kirjoitti:

Onhan se ihanaa, kun saat itseäsi kehua. Kukaan muu ei sitä teekkään.

• Ihanaa leijonat ihan
        ihana lisbeth kirjoitti:

Mitä ihanaa on lissussa? Palstan häirikkö-provoojassa? En kyllä ymmärrä. Mitä nautintoa saa joku ihminen siitä, että esiintyy täällä jonain uusperheellisenä ja haukkuu kaikkia ja sitten itse itselleen vastaa ja haukkuu omaa aloitustaan.
        Tai mitä ihanaa on niissä lukuisissa "olen niin kaunis, naiset piirittävät miestäni, perustan jäätelokioskin, autotallini ikunnat ovat kultaa" aloituksissa.
        Minulle nämä kertovat kyseisen henkilön todella järkkyneestä mielenterveydestä.
        Ihmisestä jonka elämä on täysin pois raiteiltaan ja jolla ei ole muuta kuin netti ja viinakset. Koska nuo tuotokset ovat juoppohullun näppikseltä.

• Ei pysty ei
        ihana lisbeth kirjoitti:

"""Tuntuu kolahtavan
        18.3.2014 12:38
        Vai onko sinulla itselläsi joku muu selitys näille kirjoitusvirheillesi?""
        Kuinka ollakkaan lissulässy jättää vastaamatta, miksi kirjoittaa niin kamalan väärin.

• Eveliina 16

Meidän perheellä on kaksi kotia, kesäasunto ja kaupunkitalo. Lisäksi osittain meidän käytettävissämme on suvun talo Italiassa. Emme ole erityisen varakkaita. Jokaisessa paikassa on omat sääntönsä ja käytänteensä. Siitä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Jos ei itsellä ole aikaa ja energiaa ylläpito- ja kunnostustöihin, näitä palveluja voi ostaa melko edullisesti.

• Äiti ja lapsi

Munkin mielestä se on lapsille raskasta ja varmaan hämmentävääkin. Me ei olla miehen kanssa edes puheväleissä, vaikka lapsi puolet ja puolet kuukaudesta molemmilla. Olen nyt itse alkanut tinkimään omista kasvatusmetodeistani ja -säännöistä ja yritän tehdä niinkuin isä, koska en halua sekoittaa lasta.

Meillä lapsi 5 v.

• kaisla1

Kiitos asiallisesta kommentista! :) Tätä minä juuri ajattelinkin, että alanko lopulta taas itse joustamaan lasten takia ja koko kasvatus jää sitten puolitiehen. On tää vaikea paikka. Haluaisin, että lapsilla on molemmat vanhemmat. Epäilen, että isä ei suostu viikonloppuisäksi enkä tiedä onko lapsille karjuminen edes edellytys sille. Ajattelin vaan, että olisko sitten vähemmän hämmentävää lapsille, jos olis toisessa kodissa selkeästi vähemmän aikaa? Vai olisko se juuri enemmän hämmentävää kuin se että säännöt on erilaiset? Tuntuu, että päässä on niin paljon murheita enkä saa selkeää kuvaa siitä mikä olisi lapsille parasta. Parasta olisi ehjä koti, mutta se ei taida olla enää mahdollista. :(

• Voit jo toimia
        kaisla1 kirjoitti:

Kiitos asiallisesta kommentista! :) Tätä minä juuri ajattelinkin, että alanko lopulta taas itse joustamaan lasten takia ja koko kasvatus jää sitten puolitiehen. On tää vaikea paikka. Haluaisin, että lapsilla on molemmat vanhemmat. Epäilen, että isä ei suostu viikonloppuisäksi enkä tiedä onko lapsille karjuminen edes edellytys sille. Ajattelin vaan, että olisko sitten vähemmän hämmentävää lapsille, jos olis toisessa kodissa selkeästi vähemmän aikaa? Vai olisko se juuri enemmän hämmentävää kuin se että säännöt on erilaiset? Tuntuu, että päässä on niin paljon murheita enkä saa selkeää kuvaa siitä mikä olisi lapsille parasta. Parasta olisi ehjä koti, mutta se ei taida olla enää mahdollista. :(

Ei noin pientä voi laittaa viikko/viikko systeemiin. Kyllä se on silloin lähi ja etä vanhempi. Jos sinulla on selkeästi paremmat kasvatusperiaatteet etkä karju ja riepota lasta heti jäähylle pikku virheestä niin ehkä sinä olet juuri parempi ja turvallisempi lähivanhempi.

Eli teidän tapauksessa isällä ei hermot kestä niin hän tyytyköön silloin viikonlopputapaamisiin.
        Toivottavasti hän tajuaa sen itsekin eikä lähde suotta tinkaamaan koska muuten tulee vaan turhaa tappelua ja hermot on jo muutenkin riekaleina.

Lastenvalvoja ajattelee juuri lapsen parasta eikä sitä mitä vanhemmat haluavat. Kerrot rehellisesti minkälaista käytöstä teidän perheessä on nyt ollut tämän lapsen käsittelyssä. Meillä ainakin oli l.valvoja heti sitä mieltä että pieni lapsi jää äidille ja iskälle tapaamiset.
        Tilaa nyt aika sinne valvojalle ja mene keskustelemaan koska perhe-elämänne on noinkin riitaista ja puoliso hermostunut purkaa sitä kiukkuaan lapseen.

• 12+13
        Voit jo toimia kirjoitti:

Ei noin pientä voi laittaa viikko/viikko systeemiin. Kyllä se on silloin lähi ja etä vanhempi. Jos sinulla on selkeästi paremmat kasvatusperiaatteet etkä karju ja riepota lasta heti jäähylle pikku virheestä niin ehkä sinä olet juuri parempi ja turvallisempi lähivanhempi.

Eli teidän tapauksessa isällä ei hermot kestä niin hän tyytyköön silloin viikonlopputapaamisiin.
        Toivottavasti hän tajuaa sen itsekin eikä lähde suotta tinkaamaan koska muuten tulee vaan turhaa tappelua ja hermot on jo muutenkin riekaleina.

Lastenvalvoja ajattelee juuri lapsen parasta eikä sitä mitä vanhemmat haluavat. Kerrot rehellisesti minkälaista käytöstä teidän perheessä on nyt ollut tämän lapsen käsittelyssä. Meillä ainakin oli l.valvoja heti sitä mieltä että pieni lapsi jää äidille ja iskälle tapaamiset.
        Tilaa nyt aika sinne valvojalle ja mene keskustelemaan koska perhe-elämänne on noinkin riitaista ja puoliso hermostunut purkaa sitä kiukkuaan lapseen.

Just näin kuin Voit jo toimia, ajattelen itsekin. Ei lisättävää. Kaksivuotiaalle isän huutokohtaukset voivat olla jopa traumatisoivia. Ei alle kolmivuotiasta anneta kuin äidin lähihuoltajuuteen.

• Ei ole ikärajaa
        12+13 kirjoitti:

Just näin kuin Voit jo toimia, ajattelen itsekin. Ei lisättävää. Kaksivuotiaalle isän huutokohtaukset voivat olla jopa traumatisoivia. Ei alle kolmivuotiasta anneta kuin äidin lähihuoltajuuteen.

Ei pidä paikkaansa. Lapsi annetaan sille vanhemmalle kuka pystyy paremmin toimimaan lähinä. Esim. vuorotyö, asunto, alkoholiongelmat, mielenterveys yms. vaikuttavat päätökseen, ei lapsen ikä. Isäkin voi olla pienen lapsen lähi ihan yhtä hyvin.

• lisäys

Luulen että on raskaampaa että on yksi koti jossa koko ajan saa olla varpaillaan, ja kireä ilmapiiri kaikkien perheenjäsenteen kesken.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      47
      4097
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      62
      3753
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3288
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3190
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      89
      2154
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2108
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1959
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      1939
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      31
      1921
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1844
    Aihe