Onko mitään mieltä lähteä opiskelemaan medianomiksi (viestintää)

medianomiksi?

Olen jo pitkään aikonut lähteä opiskelemaan joko yliopistotasolla journalismia (Jyväskylä ja Tampere?) tai viestintää medianomiksi ammattikorkeakouluihin (Haaga Helia - journalismi tai Metropolia - mm. graafinen suunnittelu). Onko tässä kuitenkaan mitään järkeä? Viime päivien aikoina olen saanut vaikutelman ettei alalta kovin helpolla työllisty, ei ainakaan vakituiseksi vaan tulisi ottaa määräaikaisia pestejä, olla freelancer ja työskennellä monille yrityksille samanaikaisesti.

"Kuinka monta toimittajaa tarvitaan vaihtamaan sähkölamppu? Yksi, mutta koulutetaan varmuuden vuoksi neljä. Tämä on Journalisti-lehden mukaan alalta vapautuvien työpaikkojen ja koulusta valmistuvien suhde. " (HS 7.2.2011)

Toiseksi, jos nyt alalla on edes jotain toivoa työllistyä, niin eikö alan koulutuksiin ole hyvin korkeat rajat ja suuret hakijamäärät? Olisi mukava kuulla alan opiskelijoiden/hakijoiden/työntekijöiden mielipiteitä, kiitos.

5

1360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Medianomiksi?

Niin, tästä vielä jäi se että mites tuo pisteytys Haaga Helian journalismi-koulutusohjelmaan? En löytänyt muuta kuin aikuisten, tai siis työssä olevien linjan pisteytykset ja niitä ei varmaan voi käyttää lukiosta valmistunut nuori, sillä ei esim. mitenkään ole mahdollista monen vuoden työkokemus tässä vaiheessa.. Olen lukenut että vaaditaan lähes täydet, että pääsee edes pääsykokeeseen asti. Onko tämä totta?

• Adblock

Fakta on se, että media-ala kärsii liikakoulutuksesta. Viestinnän opiskelupaikkoja on toki karsittu, mutta vaikutukset näkyvät tietysti viiveellä. Se on vielä kysymysmerkki, että karsittiinko koulutuspaikkoja tarpeeksi.

Mene opiskelemaan itsesi medianomiksi, jos haluat. Ei kukaan voi estää. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä se, että alan opiskelijoita on aivan rutosti, eikä vakituisia työpaikkoja löydä helposti. Suurin osa tekeekin juuri pätkiä tai freelancer-keikkoja.

Tsemppiä jatkoon, oli valintasi mikä tahansa.

• journal

Jos meinaat hakea opiskelemaan journalismia amk-tasolla, niin harkitse myös Oulun ammattikorkeakoulua.Omasta kokemuksesta ainakin OAMK:issa saa aika vapaasti valita opintojaan ja toisinaan journalisteja lähteekin muihin viestinnän alan hommiin, kuten tiedottajaksi. Nyt media-alalla menee huonosti, mutta kuka tietää miltä maailma näyttää neljän vuoden päästä?

• neuvox

Voithan hakea koulutuksiin. Opiskelusta päätät sitten, jos sinut valitaan opiskelijaksi.

Valmistuneilla on edessään ankara kilpailu työmarkkinoilla.

• nojaa

On järkeä, jos koet toimittajuuden intohimoksesi ja olet valmis näkemään työllistymisen eteen reippaahkosti vaivaa myös vapaa-ajallasi.

On järkeä, jos koet katkeroituvasi loppuelämäksesi jos et hae.

Muussa tapauksessa sanoisin, että harkitse uudelleen - en tarkoita tätä missään nimessä pahalla, mutta kadun sitä, etten itse harkinnut hakeutuessani viestintäalaa opiskelemaan. Alaa nähty siis läheltä ja voin kertoa että ei oo helppoo! Viiden vuoden päähän tosin kukaan ei osaa ennustaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe