Minkälainen sivuleikkaus (säde)

minä

Minkälainen sivuleikkaus (säde) on paras yleissuksessa. Tulisi sekä pientä käännöstä sekä suurempaa suurpujottelu tyyppistä käännöstä. Tarvitaan tavallaan hyvä kompromissisuksi. Olisiko sivuleikkaussäde 20m hujakoilla vai? Onko tietoa?

Olen huomannut että jotkut puhuvat kääntösäteestä mutta senhän päätän minä ;-)

6

5789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vapaalaskija

      Vapaalaskusuksissa on ominnaisuuksia mukavasti.
      Esim. Rossignol Bandit B1, 2, ja 3
      on sädettä about 17-18m 182cm suksissa.
      Katso uudesta Skimbaajasta ostajan opas.

      • 25 vuotta suksilla

        Suksien ominaisuudet on erilaisia, ja yleissukseksi tulisi valita kompromissi perustuen omaan laskutyyliin. Eli ei välttämättä pelkästään sivuleikkauksen tai kääntösäteen perusteella. Onneksi yleissuksia on joka valmistajalla, ja Skimbaajan testikeskus -kiertueella voipi sitten löytää ne sivakot, mistä eniten tykkää.
        Esim. edellä mainitut vapaalaskusukset toimivat kyllä rinteessäkin, jos on valmis tinkimään hiukan vauhdista kovalla alustalla. Pehmeällä lumella ainakin ne vapaalaskusukset, joilla minä olen laskenut, toimivat hienosti ja kovalla alustalla kävivät hiukka levottomiksi. Omat pikajunasukseni taas eivät varmasti toimisi offareilla kovinkaan hyvin, mutta rinteessä, aaah! Että siitä vaan, Skimbaajan ostajan opas kouraan ja sitte testaamaan. Itte ottasin tällä hetkellä Atomic SX11:set


    • fjutt

      Asiallista tietoa ovat kaverit kirjoittaneet. Ostajan opas on hyvä lähde.

      Itse olen myös reagoinut siihen että puhutaan sivuleikkaussäteestä ja kääntösäteestä vuoron perään vaikka kyseessä on kaksi täysin eri asiaa.

      Sivuleikkaussäde on suksen muotoon viittaava termi. Suksen sivuleikkaussäde ilmoitetaan metreinä ja voi esim. olla 16 m.

      Kääntösäde on itse käännös mikä suksella tehdään kun se on laskijan jalan alla. Kääntösäteeseen vaikuttaa laskija sekä lumiolosuhteet eikä se ole ikinä vakio.

      Monta kertaa näkee että puhutaan kääntösäteestä vaikka pitäisi puhua sivuleikkaussäteestä. Monissa esitteissä sekä kirjallisuudessa näkee tämän saman virheen.

      Sidecut radius = sivuleikkaussäde
      Turning radius = kääntösäde

      Lisää tietoa mikäli kiinnostaa.
      http://www.math.utah.edu/~eyre/rsbfaq/physics.html

      -*-

    • Viper

      Terve

      Olen jo keski-ikäinen kaveri, joka kuitenkin on koko nuoruutensa laskenut niinkutsutulla vanhalla tyylillä jopa kilpaakin.
      Avioliitto, lapset, muutto Eteläsuomeen vei vähäksi aikaa pois harrastuksesta, kunnes palasin ja olikin Carving -aika. Aikani ihmeteltyäni ostin Rossignol Viperit 177 cm (sivuleikkaus 99/62/87), eli ei kovin rajut carverit, mutta aivan älyttömän hyvät ainakin minun laskutyylilleni, jota olen yrittänyt muuttaa nykysuksia vastaavaksi. Olen sittemmin laskenut myös muilla merkeillä ja malleilla, mutta enpä ole sopusuhtaisempia vielä tavannut. Itse olen 181 cm pitkä.

    • sivuleikkaussäde

      Vanha topikki mutta pistetään tähän kun kerta hakumoottori tämän keskustelun löytää.

      Radius 14-16m olevat sukset lasketaan "yleissukset" kategoriaan. Alle 13 metrin radiuksen sukset ovat (erikois)pujottelusuksia ja yli R16 sukset lähentelevät suurpujottelusuksia. Yli R20 ovat sitten jo suurpujottelusuksia. Näin nuo sivuleikkaussäteet ovat yleisellä tasolla rinnesuksien osalta.

      Sitten löyty vielä all-mountain suksia, park ja pipe suksia, puuterisuksia jne. joilla on tietenkin myös jokin tietty radius alue.

    • arvioi_osaaminen

      Tuossa ylempänä oleva Radius 14-16 metriä, on varmasti ok kompromissi yleissukseksi. Sukseen vaikuttaa tosin myös sen jäykkyys yms. muut ominaisuudet. Ei pidä tuijottaa pelkästään tuota radius arvoa.

      Välineet pitää valita tason mukaan. Jos aloittelija tai vain vähän aikaa harrastanut laittaa alleen aggressiiviset "kisasukset", niin laskettelunautinto on kaukana. Kisasukset tai niitä lähellä olevat sukset vaativat jo taitoa ja tekniikkaa jotta niistä saa jotain irti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe