Tilanteeni on seuraava. Olen ansiosidonnaisella. Sain sairaslomaa nyt reilu pari viikkoa. Kävin Kelalta kysymässä kannattaako minun edes hakea sairaspäivärahaa. Virkailija kertoi etten menetä tällä mitään. Omavastuu on 9 pv ja sen maksaa kassa.
Laitoin hakemuksen saman tein Kelalle ja ilmoitin sairaslomasta työvoimatoimistoon ja kassaani. Tänään sain kassan päätöksen, jossa ilmoitetaan ettei minulla ole oikeutta työttömyysetuuteen, koska en hae kokoaikatyötä. Nyt olen ihan sekaisin... ja pelkään taas että minua on
sumutettu tässä asiassa pahemman kerran.. Päätöksessä kun ei lukenut tuosta omavastuun korvauksesta mitään..
Mitä ihmettä nyt teen..
Kannattaako sairastaa ansiosidonnaisella?
8
231
Vastaukset
- Kas tällä tavalla
Just tämän takia työttömän ei ikinä kannata mennä hakemaan saikkua. Te-toimisto on antanut työvoimapoliittisen lausunnon, ettet hae kokoaikatyötä ja tästä syystä sulla ei tietenkään ole oikeutta työttömyysturvaan. Seuraavaksi tuleekin sitten kelasta kielteinen sairauspäivärahapäätös ja hip hurraa, saat painella sossuun hakemaan toimeentulotukea.. ai niin, mutta koska sulle tulee ansiosidonnaista, niin niitä tuloja on kahdelta edeltävältä kuukaudelta sen verran paljon, ettei oikeutta toimeentulotukeenkaan synny...
- 123654
ei mitään vaikeuksia... hainpa takavuosina , siis 2010, koe mielessä saitsua olkapäästäni.... sain 45 päivää ja kaikki pelasi oikein hyvin... saitsulapun vein liitonkassaan joka on samassa kaupunginosassa ja toisen laitoin hakemuksenkanssa kelaan... 9 omavastuupäivää tuli kassasta ja loput kelasta, ansiosidonnaisen suuruisena ja lauantailta vielä lisäksi.Kaikki meni kuin rasvattuna.Kävin tietysti yksityislääkärillä jolta heti tuli tarvittava määrä saitsua ilman mitään 3päivän tiputtelua niinkuin terkkarissa niitä saitsuja yleensä annetaan.Enpä ole kenenkään kuullut jäävän ilman korvausta ellei jotain ketkuilua ole asiassa ollut.... en tosin tiedä tapauksista jotka sitten eivät ole assiosidonnaisella, saattaa olla eri menettely jollain ttt/tmt saavilla.
- Byro B
Onko ap täyttänyt laput oikein? Kassasta haetaan se omavastuuaika ja sitten täytetään SAIRASpvrahahakemus joko netissä t paperilla.
- Kas tällä tavalla
Byro B kirjoitti:
Onko ap täyttänyt laput oikein? Kassasta haetaan se omavastuuaika ja sitten täytetään SAIRASpvrahahakemus joko netissä t paperilla.
Ei voi saada edes sitä omavastuuaikaa, jos te-toimiston lausunto on "Ei oikeutta työttömyysturvaan". Tässä syy, miksi näitä saikkuja ei tosiaankaan kannata mennä ottamaan vastaan, saati ilmotella niistä mihinkään. Kukaan ei voi pakottaa vastaanottamaan saikkua, siihen on toki oikeus, mutta ei velvollisuutta.
- susssssnanna
No jäinhän minäkin sairaslomalle pikku leikkauksen takia, kirjoittivat sairaslomaa 4 viikkoa..
Olin liiton ansiosidonnaisella päivärahalla ennen sitä ja kun sain saikku lapun kouraan, soitin siitä TE toimistolle ja kerroin että 4 viikon sairasloma alkaa nyt.
Hain sen 4 viikon sairaspäivärahan kelalta jossa on se 9päivän omavastuuaika ja sitten kun kelalta tuli päätös sairaspäivärahan maksamisesta, laitoin päätöksen liittoon ja hain sieltä sen omavastuu ajan takautuvasti.
Ne haluu liittoon aina sen kelan päätöksen jossa lukee että ( omavastuu ajalta ei makseta sairaspäivärahaa jne jnejne....)
Ja jolloin, liitto joutuu sen maksamaan.
Näin se menee.
Nyt rahat saatu :) - 123654
joo, ja moni tumpelo ei sitä ymmärrä vaan rähisee ettei saa saitsu ajalta päivärahaa... kantsii ottaa asioista sevä ennenkuin alkaa väitää perättömyyksiä.Kyllä aina saa jos on asiat oikealla mallilla.
- etteimeneojasta...
Jatkan tähän omalla kysymykselläni:
Olen ollut työttömänä reilun vuoden. Saan peruspäivärahaa. Minulle sattui tapaturma ja lääkäri kirjoitti 3 vkon sairausloman.
Jos ilmoitan sairausloman Kelalle, saanko sairauspäivärahaa vuoden 2012 ansiotulojen mukaan?
Entä jatkuuko peruspäiväraha katkeamatta sairasuloman jälkeen?
Kiitos vastauksista :)- Byro B
Saat spvrahaa vuoden 2012 tulojen mukaan kunnes 2014 loppuvuodesta (jos sairastaa) saa 2013 verotulojen mukaan.
Peruspvrahan pitäisi jatkua saikun jälkeen katkeamatta kunhan työkkäri on sitä mieltä, että olet työmarkkinnoiden käytettävissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44754
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22698- 56697