Hei,
Kyselisin tällaista kun olen joutunut nyt aika tukalaan tilanteeseen kaiken kaikkiaan. Ulosotossa siis on perittävää jonkin verran, kun typeränä nuoruudessani jätin vippejä maksamatta, nyt kuitenkin elämäntilanne tasoittunut oleellisesti, olen kolmen lapsen äiti.
Tilanne siis on tämä, että tuloni putosivat roimasti ennen äitiysrahalle siirtymistä joka tulee vasta ensi kuun alussa (Huhtikuu) maksuun, mutta raha alkoi kertyä jo Helmikuun lopussa, jolloin tulot tosiaan putosivat jonkin verran. Olen ollut kotiäitinä viimeisen pari vuotta.
Laskin äsken nettilaskurilla paljonko ulosotolla olisi oikeus suojaosuuden jälkeen ulosmitata ensi kuussa maksuun tulevista äitiyspäivärahoistani ja se oli vajaa 400 euroa. Kuitenkin nyt tosiaan vuokria on tulojen laskun vuoksi rästissä melkein kahden kuukauden ajalta (vuokranantajalle on oleellisesti asiasta ilmoitettu ja suostui maksujärjestelyyn, että maksan rästit Huhtikuun alussa). Jos ulosotto nyt kuitenkin päättää periä tästä maksuun tulevasta rahasta tuon melkein 400 euroa, en saa vuokrarästejä maksettua ja se tarkoittaa sitten sitä, että asunto lähtee alta. Koska elämiseen oleellisesti on myös jäätävä rahaa. Sosiaalihuollosta meille ei tule senttiäkään, sillä tulot ylittyy.
Onko tämä "tarpeeksi hyvä" syy sille, ettei tuosta ensi kuun rahasta ulosmitata mitään, jotta saan talouden tasapainoon, vai onko se vain toiveajattelua? Aion toki huomenna heti olla yhteydessä ulosottomieheen asian tiimoilta, mutta kyselisin jos jollain olisi kokemuksia tämänkaltaisesta tilanteesta ja osaisi vähän sanoa, miten he näissä asioissa toimivat.
Vuokraisännän ja minun välisistä keskusteluista on toki "mustaa valkoisella" todistaa, että vuokrasopimus jatkui vain sillä ehdolla, että vuokrarästit maksetaan sovittuun päivään mennessä.
Kiitoksia jo etukäteen jos joku osaa vastata ja pyydän anteeksi ehkä hieman sekavaa viestiäni.
ulosotto ja vuokrarästit
6
590
Vastaukset
- 14+12
Ei ole tuollaisesta kokemusta, mutta soita tosiaan heti huomenna ulosottoon ja selitä asia. Jos summa ei ole kovin suuri, joustanee ulosotto tai perii pienemmän summan. Soita myös esim. seurakunnan diakoniatyöhön. Sieltä voi saada esim. ruoka-apua huhtikuulle,jolloin menee vähemmän rahaa ruokaan. Mikäli oikein ymmärsin, niin ensi kuussa pitäisi maksaa yht kolmen kk vuokra ?
- ap....
Ensi kuussa tosiaan maksussa myös ensi kuun vuokra, mutta ne rästit on tärkeä saada eräpäivään mennessä pois koska vuokranantajan kanssa on näin asia sovittu. Ensi kuun vuokran saan maksettua kyllä kun säästän tältä kuulta siihen jo rahaa.
Tilanne on todella kinkkinen, koska en ole koskaan ollut tilanteessa jossa vuokrat jääneet rästiin.
Ja eihän tuo perittävä summa loppupeleissä suuri ole, koska tuon enempää eivän saa ottaa, tulee suojaosuus vastaan. Meillä ei ole mitään ulosmitattavaa omaisuuttakaan, joten ulosotto on aina tapahtunut vaan tuloista, mutta aiemmin ei tällaista ongelmaa ole asian suhteen ollut.
Kiitos vastauksestasi ja huomenna soitan tosiaan sinne ja kysyn, että voinko vaikka anoa maksuvapaata kuukautta Huhtikuulle.- zx11
Paljonkos se suojaosuus on kolmen lapsen kanssa? Luulenpa että et maksa ulosottoon mitää vaan sut todetaan varattomaksi. Alkavat taas periä kun saat palkkatuloa.
- 14+12
Minulla myös kolme alaikäistä ja nettopalkka reilu 2300 €/kk,josta uo:oon noin 650 €/kk. Tosin ap kirjoitti,että oli jo laskenut summan maksukieltolaskurin avulla ja äitiysraha alkoi kertyä jo helmikuussa.
Mutta kannattaa soittaa heti ulosottovirastoon ja pyytää maksuvapaata. Toivottavasti tämä oli 'varoitus'ap:lle siitä,että asuntö ym. välttämättömät pitää aina hoitaa ensin. Tosin en ole pulmunen itsekään kymmenien tuhansien velkojen kanssa, mutta nyt olen pikkuhiljaa saanut asiat hallintaan. Ymmärrän hyvin miten vaikeuksiin voi luiskahtaa. - ap.......
Soitin ulosottoon omalle virkailijalleni ja hän totesi, ettei maksua tule menemään ensimmäisestä erästä laisinkaan. Kysyin tuota suojaosuus juttua ja ei hän vielä sanonut siihen mitään, kehoitti vain ilmoittamaan lapsiluvun suurenemisesta heille, kertoi kyllä kahden lapsen suojaosuuden määrän mutten enää muista kun onhan tästä pieni tovi kun soitin.
Ulosottomies sanoi vielä ettei he lain mukaan voisi mitenkään keretä ulosmitata ensimmäisestä maksusta, koska ennakkoilmoitus on saavuttava minulle ennen kuin voivat ulosmitata ja hän ilmoitti ettei näin varmasti kerkeä käymään. Toivon todella, että näin on etten joudu tappelemaan asian kanssa myöhemmin ja joudu suurempiin ongelmiin. Vähän se ensi kuun alku jännittää, kun kelan sivuillakaan ei vieläkään näy paljonko rahaa tulee maksuun. Ei auta kun odotella!
tv AP- ap.....
Ja lisäänpä vielä että vuokranmaksuni olen hoitanut aiemmin kyllä täysin ajallaan, mutta kotiäitinä jos kotihoidontuki ja asumistuet sun muut putoaa useita satoja euroja, niin ei siinä paljoa vuokraa saa maksettua (950 e kk) ja tulot tosiaan oli tonnin luokkaa Helmikuusta lähtien.
Selitin tämän toki vuokranantajalle juurta jaksain, että tilanne on tämä mutta vain väliaikaisesti nimenomaan tuon äiriysrahan kertymisen vuoksi, kun se alkoi Helmikuun lopusta kertyä niin oleellisesti tulot tuolloin putoaa ja maksuun kun raha tulee vasta ensi kuun alussa, niin minkäs teet.. Onneksi hän ymmärsi tilanteen ja oli joustava asian suhteen, harva ehkä olisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708