Käytetettyjen objektiivien osto

fssdsdg

Ajattelin ostaa muutaman objektiivin käytettynä. Hintapyynnit näyttäisivät olevan aika kovia, mutta siihen varmaan ihan syynsä. Mitä asioita kannattaisi tarkistaa ja testata kun ostaa käytettyä objektiivia yksityishenkilöltä. Jos kokeilee objektiivia omaan kameraan, niin millaisilla eri asetuksilla kannattaisi kuva ottaa todetakseen objektiivin kunnosta jotain? Kannattaako esim. kokeilla useita eri aukkoja?

Entä jos objektiivin etulinssissä on jotain pientä naarmua, mutta "ei kuulema näy kuvissa" ?

5

367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkgkqnhnjq

Sietää katsoa objektiivin läpi valoa vasten, ettei mikään linssi ole haljennut. Himmennin pitää silloin olla täysin auki.
      Naarmut etulinssissä ei näy kuvassa, mutta voivat heikentää kontrastia vastavalossa.

Tarkentaako oikein?
      Valottaako oikein?
      Takkuileeko säätimet?
      Toimiiko objektiivissa olevat kytkimet?
      Voiko himmentää käyttöaukolle ja nähdä terävyysalueen?
      Lonksaako objektiivi heilutettessa?
      heiluuko etulinssi, kun objektiivin on fyysisesti pisimmillään?

Himmentimen toimintaa voi seurata myös katsomalla objektiivin sisään, kun aukkoa säädetään. Teävyysalueen tarkistuspainike pitää olla silloin painettuna, muuten ei himmennin sulkeudu.
      Valitettavasti ominaisuutta ei ole monien kameramerkkien halpisversioissa.

• kdsflkjdsflkjs

Kiitos. Hyviä vinkkejä tuli!

Nähtävästi pyyntihinnat käytetyistä objektiiveistä ei kovin paljon eroa uusista. Eli kannattaisiko ostaa aina mielummin uusi objektiivi?

Jos liikkeistä ostaa käytettyjä objektiivejä, niin niihin ilmeisesti nuo tarkistukset jo tehty.

• Nikonilla mennään
        kdsflkjdsflkjs kirjoitti:

Kiitos. Hyviä vinkkejä tuli!

Nähtävästi pyyntihinnat käytetyistä objektiiveistä ei kovin paljon eroa uusista. Eli kannattaisiko ostaa aina mielummin uusi objektiivi?

Jos liikkeistä ostaa käytettyjä objektiivejä, niin niihin ilmeisesti nuo tarkistukset jo tehty.

Minun nykyisessä nikonostaasissani on uusina ostettujen ohella kaksi käytettynä ostamaani kakkulaa, molemmat yksityisiltä. Toisesta tein kaupat kasvotusten ja pääsin kuvaamaan muutaman otoksen ennen kuin kaivoin rahat esiin; toinen tuli tilattua ”sokkona” postitse ja rahatkin siirsin myyjän tilille etukäteen.

Maksoin molemmista noin 60 % uuden hinnasta ja kumpikin ostos on osoittautunut ehjäksi ja toimivaksi, päällisin puolin jokseenkin uutta vastaavaksi. Olen tyytyväinen, minulla on ollut näissä kaupoissa onnea!

Liikkeissä olisin saanut maksaa vastaavista selvästi enemmän.

• helismaa1
        Nikonilla mennään kirjoitti:

Minun nykyisessä nikonostaasissani on uusina ostettujen ohella kaksi käytettynä ostamaani kakkulaa, molemmat yksityisiltä. Toisesta tein kaupat kasvotusten ja pääsin kuvaamaan muutaman otoksen ennen kuin kaivoin rahat esiin; toinen tuli tilattua ”sokkona” postitse ja rahatkin siirsin myyjän tilille etukäteen.

Maksoin molemmista noin 60 % uuden hinnasta ja kumpikin ostos on osoittautunut ehjäksi ja toimivaksi, päällisin puolin jokseenkin uutta vastaavaksi. Olen tyytyväinen, minulla on ollut näissä kaupoissa onnea!

Liikkeissä olisin saanut maksaa vastaavista selvästi enemmän.

Olen myös ostanut 3 kpl objektiiveja käytettynä, ja muutaman uutena. Käytännössä noissa ei ole ollut mitään eroa, onko käytetty vai uusi. Todella hyväkuntoisia ovat käytetyt olleet. (täytyy tietysti tarkistaa ennen kaupantekoa). Viimeisin ostos oli käytetty Canon ef 100-400mm L, uuden hinta noin 1700€, maksoin käytetystä täysin priimakuntoisesta 850€. Joten kyllä käytettyjen hinnat eroaa uusista, kun tietää mitä etsii ja mistä etsii. Monet näyttävät pyytävän myyntipalstoilla käytetyistä melkein uuden hintaa, muttei ne yksilöt yleensä kaupaksi mene, roikkuvat vaan kuukausikaupalla myytävänä. Kannattaa vertailla hintoja eri myyntipalstoilla, ja tietysti pitää tingata,melkein aina saa pikkusen hintaa tippumaan.

• helismaa1
        helismaa1 kirjoitti:

Olen myös ostanut 3 kpl objektiiveja käytettynä, ja muutaman uutena. Käytännössä noissa ei ole ollut mitään eroa, onko käytetty vai uusi. Todella hyväkuntoisia ovat käytetyt olleet. (täytyy tietysti tarkistaa ennen kaupantekoa). Viimeisin ostos oli käytetty Canon ef 100-400mm L, uuden hinta noin 1700€, maksoin käytetystä täysin priimakuntoisesta 850€. Joten kyllä käytettyjen hinnat eroaa uusista, kun tietää mitä etsii ja mistä etsii. Monet näyttävät pyytävän myyntipalstoilla käytetyistä melkein uuden hintaa, muttei ne yksilöt yleensä kaupaksi mene, roikkuvat vaan kuukausikaupalla myytävänä. Kannattaa vertailla hintoja eri myyntipalstoilla, ja tietysti pitää tingata,melkein aina saa pikkusen hintaa tippumaan.

Niin ja vielä noista "liikkeistä" käytetyn ostamisesta. Kovin monet liikkeet ei taida käytettyjä ainakaan netissä kaupitellakaan. Ja tämän tunnetun kamerakaupan käytetyt ovat joskus kalliimpia, kun mitä se itse myy uutena. Joten kannattaa vertailla hintoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?

Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?
      Maailman menoa
      504
      5481
    2. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      118
      4650
    3. Voiko nainen olettaa

Miehen maksavan treffeillä kaiken, jos kutsuu naisen treffeille?
      Ikävä
      407
      2197
    4. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      29
      2092
    5. Minun on vaikea ymmärtää

Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut
      Ikävä
      40
      1370
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      161
      1124
    7. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      58
      1040
    8. Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies

Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N
      Suomalaiset julkkikset
      9
      991
    9. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      71
      953
    10. Teennäinen ihminen?

Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen
      Sinkut
      132
      938
    Aihe