Käytetettyjen objektiivien osto

fssdsdg

Ajattelin ostaa muutaman objektiivin käytettynä. Hintapyynnit näyttäisivät olevan aika kovia, mutta siihen varmaan ihan syynsä. Mitä asioita kannattaisi tarkistaa ja testata kun ostaa käytettyä objektiivia yksityishenkilöltä. Jos kokeilee objektiivia omaan kameraan, niin millaisilla eri asetuksilla kannattaisi kuva ottaa todetakseen objektiivin kunnosta jotain? Kannattaako esim. kokeilla useita eri aukkoja?

Entä jos objektiivin etulinssissä on jotain pientä naarmua, mutta "ei kuulema näy kuvissa" ?

5

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkgkqnhnjq

      Sietää katsoa objektiivin läpi valoa vasten, ettei mikään linssi ole haljennut. Himmennin pitää silloin olla täysin auki.
      Naarmut etulinssissä ei näy kuvassa, mutta voivat heikentää kontrastia vastavalossa.

      Tarkentaako oikein?
      Valottaako oikein?
      Takkuileeko säätimet?
      Toimiiko objektiivissa olevat kytkimet?
      Voiko himmentää käyttöaukolle ja nähdä terävyysalueen?
      Lonksaako objektiivi heilutettessa?
      heiluuko etulinssi, kun objektiivin on fyysisesti pisimmillään?

      Himmentimen toimintaa voi seurata myös katsomalla objektiivin sisään, kun aukkoa säädetään. Teävyysalueen tarkistuspainike pitää olla silloin painettuna, muuten ei himmennin sulkeudu.
      Valitettavasti ominaisuutta ei ole monien kameramerkkien halpisversioissa.

      • kdsflkjdsflkjs

        Kiitos. Hyviä vinkkejä tuli!

        Nähtävästi pyyntihinnat käytetyistä objektiiveistä ei kovin paljon eroa uusista. Eli kannattaisiko ostaa aina mielummin uusi objektiivi?

        Jos liikkeistä ostaa käytettyjä objektiivejä, niin niihin ilmeisesti nuo tarkistukset jo tehty.


      • Nikonilla mennään
        kdsflkjdsflkjs kirjoitti:

        Kiitos. Hyviä vinkkejä tuli!

        Nähtävästi pyyntihinnat käytetyistä objektiiveistä ei kovin paljon eroa uusista. Eli kannattaisiko ostaa aina mielummin uusi objektiivi?

        Jos liikkeistä ostaa käytettyjä objektiivejä, niin niihin ilmeisesti nuo tarkistukset jo tehty.

        Minun nykyisessä nikonostaasissani on uusina ostettujen ohella kaksi käytettynä ostamaani kakkulaa, molemmat yksityisiltä. Toisesta tein kaupat kasvotusten ja pääsin kuvaamaan muutaman otoksen ennen kuin kaivoin rahat esiin; toinen tuli tilattua ”sokkona” postitse ja rahatkin siirsin myyjän tilille etukäteen.

        Maksoin molemmista noin 60 % uuden hinnasta ja kumpikin ostos on osoittautunut ehjäksi ja toimivaksi, päällisin puolin jokseenkin uutta vastaavaksi. Olen tyytyväinen, minulla on ollut näissä kaupoissa onnea!

        Liikkeissä olisin saanut maksaa vastaavista selvästi enemmän.


      • helismaa1
        Nikonilla mennään kirjoitti:

        Minun nykyisessä nikonostaasissani on uusina ostettujen ohella kaksi käytettynä ostamaani kakkulaa, molemmat yksityisiltä. Toisesta tein kaupat kasvotusten ja pääsin kuvaamaan muutaman otoksen ennen kuin kaivoin rahat esiin; toinen tuli tilattua ”sokkona” postitse ja rahatkin siirsin myyjän tilille etukäteen.

        Maksoin molemmista noin 60 % uuden hinnasta ja kumpikin ostos on osoittautunut ehjäksi ja toimivaksi, päällisin puolin jokseenkin uutta vastaavaksi. Olen tyytyväinen, minulla on ollut näissä kaupoissa onnea!

        Liikkeissä olisin saanut maksaa vastaavista selvästi enemmän.

        Olen myös ostanut 3 kpl objektiiveja käytettynä, ja muutaman uutena. Käytännössä noissa ei ole ollut mitään eroa, onko käytetty vai uusi. Todella hyväkuntoisia ovat käytetyt olleet. (täytyy tietysti tarkistaa ennen kaupantekoa). Viimeisin ostos oli käytetty Canon ef 100-400mm L, uuden hinta noin 1700€, maksoin käytetystä täysin priimakuntoisesta 850€. Joten kyllä käytettyjen hinnat eroaa uusista, kun tietää mitä etsii ja mistä etsii. Monet näyttävät pyytävän myyntipalstoilla käytetyistä melkein uuden hintaa, muttei ne yksilöt yleensä kaupaksi mene, roikkuvat vaan kuukausikaupalla myytävänä. Kannattaa vertailla hintoja eri myyntipalstoilla, ja tietysti pitää tingata,melkein aina saa pikkusen hintaa tippumaan.


      • helismaa1
        helismaa1 kirjoitti:

        Olen myös ostanut 3 kpl objektiiveja käytettynä, ja muutaman uutena. Käytännössä noissa ei ole ollut mitään eroa, onko käytetty vai uusi. Todella hyväkuntoisia ovat käytetyt olleet. (täytyy tietysti tarkistaa ennen kaupantekoa). Viimeisin ostos oli käytetty Canon ef 100-400mm L, uuden hinta noin 1700€, maksoin käytetystä täysin priimakuntoisesta 850€. Joten kyllä käytettyjen hinnat eroaa uusista, kun tietää mitä etsii ja mistä etsii. Monet näyttävät pyytävän myyntipalstoilla käytetyistä melkein uuden hintaa, muttei ne yksilöt yleensä kaupaksi mene, roikkuvat vaan kuukausikaupalla myytävänä. Kannattaa vertailla hintoja eri myyntipalstoilla, ja tietysti pitää tingata,melkein aina saa pikkusen hintaa tippumaan.

        Niin ja vielä noista "liikkeistä" käytetyn ostamisesta. Kovin monet liikkeet ei taida käytettyjä ainakaan netissä kaupitellakaan. Ja tämän tunnetun kamerakaupan käytetyt ovat joskus kalliimpia, kun mitä se itse myy uutena. Joten kannattaa vertailla hintoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2300
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1781
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1271
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      136
      1133
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe